ROZHOVOR: WARGAMING.NET

ROZHOVOR: WARGAMING.NET

Nielen o tankoch, lietadlách a lodičkách

Interview

Wargaming.net netreba bližšie predstavovať. Bieloruské štúdio, ktoré má na svedomí prevažne ťahové stratégie, sa na prekvapenie mnohých zapísalo do povedomia väčšiny práve MMO zázrakom World of Tanks. A tankami, ktoré dopravili priamo do centra Los Angeles pri príležitosti minuloročnej E3.

Komunita tankistov podľa posledných čísiel atakuje 18 miliónovú hranicu a už čoskoro to nebude iba škrípanie pásov, ale bude počuť aj listy vrtúľ v nástupcovi World of Warplanes. Aj o tomto projekte, o konkurencii, aktuálnom stave na ruskom trhu, treťom titule a ich možnom prepojení, sme sa rozprávali s projektovým manažérom Alexandrom Zezulinom.

Wargaming.net sídli v Bielorusku, ako vyzerá MMO trh vo vašej krajine a aký je pomer predaja medzi pultovými a online hrami?

Rozhovor: Wargaming.net
Aktuálne má trh s krabicovými/offline hrami v Rusku hodnotu okolo 500 miliónov dolárov, z toho pokrývajú 90% projekty zo západu. Trh s online hrami je na úrovni 300 – 350 miliónov dolárov, z čoho časť zaberajú aj Ázijské projekty.

V roku 2011 uspeli ruskí vývojári aj v sfére sociálnych a mobilných hier pre iOS a Andriod.

Kedy ste boli expertami na ťahové stratégie, prečo ste sa rozhodli posunúť smerom k MMO? Bolo to obchodné rozhodnutie, čistá zvedavosť, alebo ste videli príležitosť?

Wargaming.net sa vskutku sústredil kedysi na TBS a RTS hry. Napríklad séria Massive Assault a Order of War boli naozaj obľúbené. Neskôr sme si uvedomili, že sa posúvame zlým smerom a rozhodli sa prejsť na MMO. Prečo MMO? Odpoveď je jednoduchá: poriadne naprogramovaná MMO je schopná prilákať poriadne širokú obec hráčov.

V roku 2008 to bolo všetko o Tolkienovských elfoch a orkoch, a na krátky moment sme o nich uvažovali aj my. Našťastie pre nás, sústredili sme sa na súboje tankov. Cieľom bolo vytvoriť unikátnu kombináciu akcie, stratégie, RPG a simulátora a vybaviť ju kvalitnou grafikou a audiovizuálnymi efektami. Počítali sme, že s novým konceptom oslovíme pomerne slušné publikum, ktoré budú tvoriť prevažne fanúšikovia obrnených vozidiel a histórie. Napriek tomu, úspech hry prekonal všetky naše očakávania.

Čo potrebuje MMO, aby sa stala úspešnou?

Rozhovor: Wargaming.net
Myslím, že neexistuje univerzálny recept. Ľudia sa chcú zabávať a pociťovať výzvu súčasne, ako im to už podáte, to je na vás.

S World of Tanks sme udreli klinec po hlavičke prostredím, ktoré bolo veľmi neobvyklé: obrovské a obrnené monštrá zrazu obývali herný svet plný pestrofarebných a žiariacich fantasy bytostí. Navyše, podarilo sa nám nájsť ideálny stred medzi autenticitou a akciou kombináciou prístupného ovládania a historickej presnosti strojov z Druhej svetovej vojny a to sa hráčom veľmi páčilo.

Myslíte si, že model predplatného sa stáva v MMO prekážkou? Môžu free to play a tradičné hry s predplatným kooexistovať v čoraz preplnenejšom online žánri?

V roku 2011 veľa MMO hier prešli z predplatného k bezplatnému modelu, čo je jasný ukazovateľ. Väčšina vydavateľov oznámila dobré výsledky, zvýšili sa príjmy, ako aj vzrástol počet hráčov.

Napriek vašej koncentrácii na online distribúciu a mikrotransakscie ste sa rozhodli uviesť hru aj cez tradičný retailový kanál. Prečo k tomu došlo?

Rozhovor: Wargaming.net
Nikdy sme neprešli na tradičný pultový predaj. Je to len ďalší distribučný kanál (a nie príliš veľký). Krabicovú verziu World of Tanks majú naši hráči radi, pretože získajú s krabičkou aj špeciálny obsah. A potom, vždy je pekné vlastniť krabicovú verziu vašej obľúbenej hry.

Akým spôsobom udržujete pomer medzi veteránmi, ktorí používajú mikrotransakcie a nováčikmi vo World of Tanks, ktorým stačí bezplatná verzia?

Herná mechanika umožňuje hráčom uspieť bez utratenia čo i len jedného centu. Ba čo viac, ak si hráč kúpi prémiový tank, nezíska tým výhodu v boji, iba o niečo vyššiu rýchlosť v levelovaní. Tým je udržaná rovnováha. Navyše, usporadúvame súťaže a eventy, z ktorých si víťazi odnášajú in-game zlato. Môže sa ich zúčastniť aj nováčik a nahrabať si tak poriadnu kopu pre seba.

Môžete nám prezradiť, prečo ste sa rozhodli pre prostredie Druhej svetovej vojny a tanky? Nie sú Studená vojna a moderné konflikty zaujímavé?

Rozhovor: Wargaming.net
Vždy sme túžili vytvoriť hru s tankami. Druhá svetová vojna je kľúčovým obdobím v histórii, vrátane najväčších tankových bitiek. Bolo to obdobie tankových es a hrdinov, idealizovaní spojencami, rešpektovaní nepriateľom. Po pravde povedané, rozhodnutie vytvoriť tankovú MMO bolo nielen riskantné, ale aj mimoriadne ťažké. Vyžadovalo to množstvo rôznych testov a úzku spoluprácu s komunitou. Urobili sme prvý, druhý, tretí krok a dnes sme radi, že máme skutočne skvelú hru.

Ak to nie je tajomstvom, aký je priemerný hráč World of Tanks?

Priemerným hráčom je muž vo veku 25 – 35 rokov. Hra im umožňuje po práci relaxovať a komunikovať s priateľmi alebo členmi klanov. Priemerná dĺžka hry trvá niečo okolo 10 minút, takže sa môžu zúčastniť zábavných bitiek a potom sa vrátiť ku každodenným povinnostiam.

V čom sa líšia World of Tanks a World of Warplanes po stránke ovládania a hernej mechaniky?

Rozhovor: Wargaming.net
V prvom rade World of Warplanes zapadne presne do formičky našej prvej hry. Budete mať k dispozícii rôzne druhy lietadiel, od pomalých cez veľmi výkonné až po obratné, ale mizivo obrnené. Postup hrou je identický, budete získavať EXPy z bojov a investovať ich do lietadiel cez technologické stromy. Súboje, budú však úplne odlišné. Na rozdiel od tankov ukotvených na zemi, lietajúce bojové stroje budú vyžadovať extrémne aktívny štýl hry, ktorý vás udrží konštantne v pohybe. Adaptovať gameplay pre podmienky novej hry bolo pre nás, pravdepodobne, najväčšou výzvou.

Čo sa týka mechaniky, World of Warplanes si zachová rovnakú úroveň medzi prehľadným interfaceom, sofistikovaným letovým modelom a detailným deštrukčným modelom, ktorý sme už použili vo World of Tanks. Zjednodušili sme ovládanie, pretože chceme, aby sa hráči sústredili na samotný boj a nie na ovládanie lietadla.

Napriek tomu, za interfaceom a rýchlo pochopiteľným ovládaním hráč nájde hlbšiu hernú mechaniku, ktorá je definovaná letovým modelom a systémom poškodenia. Jednoducho povedané, bude ľahké naučiť sa základy, ale ťažšie využiť všetky ponúkané možnosti.

Rozhovor: Wargaming.net
Hráči budú mať na výber zo štyroch ovládacích schém: joystick pre všetkých hard core fanúšikov starých leteckých simulátorov, klávesnica a myš, klávesnica a gamepad. Každá z nich bude mať ešte dva módy na výber: simulátor a arkáda. Všetky ovládacie schémy si budú rovné, žiadna z vás neurobí letecké eso ani vás nezvýhodní v boji. Úspech bude závisieť len a len na vás.

Povedzme, že mám vo World of Tanks kopec skúsenostných bodov, môžem ich použiť vo World of Warplanes?

Poviem to takto, plánujeme spojiť po ekonomickej stránke dva tituly World of Tanks a World of Warplanes, ku ktorým sa neskôr pripojí World of Battleships. V podstate bude profil integrovaný do všetkých troch hier. Hráčom umožní prenášať zlato aj EXPy z jedného sveta do druhého.

Rozhovor: Wargaming.net
Súčasťou budúcej integrácie bude aj Globálna mapa, na ktorej si budú môcť klany zo všetkých troch hier navzájom pomáhať. Napríklad, ak tankový a lietadlový klan budú mať pod palcom rovnakú provinciu, pridá im to klanové výhody – letecký klan dostane AI kontrolovanú protilietadlovú artilériu, ktorá pomôže zaistiť bázu, zatiaľ čo tanky zase budú mať k dispozícii AI kontrolovaný letecký útok použiteľný v ďalšom boji. Takáto vzájomná podpora bude možná iba v bitkách pre konkrétnu provinciu.

Pravdepodobne veľa čitateľov a hráčov teraz premýšľa, či sa niekedy dočkajú obrovského bojiska pokrývajúceho pozemné, námorné a vzdušné súboje v jednej World of hre. Dočkajú sa?

Ako som už povedal, plánujeme prepojiť tri hry na viacerých úrovniach. Chcel by som však zdôrazniť, že pracujeme na troch nezávislých hrách. Aj preto je našim hlavným cieľom urobiť každú zaujímavou a atraktívnou bez vzájomného mixovania gameplayu. Tým chcem povedať, že neuvidíte na oblohe nad bojiskom lietadlá, pretože je veľmi komplikované umiestniť tanky aj lietadlá na jednu mapu. Rozloha 1x1 km je malá pre lietadlá a 15x15 km obrovská pre tanky. V druhom prípade by sa hrateľnosť zvrtla na nekonečné hľadanie súperov.

Rozhovor: Wargaming.net
V prípade boja o provincie, mapa bude obsahovať tankové, vzdušné a námorné úrovne. Tankové a námorné klany bojujú medzi sebou, ak tanková zaútočí na provinciu, môže sa obrátiť na vzdušný klan, ktorý ju má pod palcom, a požiadať o vzdušnú podporu. Ak nájdu spoločnú reč, AI kontrolované lietadlá započnú bombardovanie. Je to dobré aj pre artilériu. Pozemné jednotky môžu napríklad podporiť námorníkov s pobrežnými delami a oni na oplátku môžu odpovedať rovnako.

Každý jeden obrázok, každý jeden frame zachytávajúci vaše hry nesie stopy realizmu. Akú úroveň autenticity môžeme očakávať od World of Warplanes?

World of Warplanes si zachová ideálny pomer medzi zábavou a realizmom, aký sme dosiahli u World of Tanks. WoWP skombinuje arkádu s elemetami simulátorov. V tomto prípade to bude jednoduché ovládanie, ktoré pomôže zvládnuť hráčom dogfighty a naučí ich základné manévre. Pracujeme takisto aj na sérii asistentov, niektoré sú už v alfa verzii a na ďalších sa pracuje. Okrem intuitívneho užívateľského rozhrania to bude pokročilý letový a deštrukčný model. Budete môcť napríklad robiť mnohé akrobatické kúsky vrátane vývrutov.

Podobne ako vo World of Tanks sledujeme predlohy skutočných vozidiel, ale ich nespracúvame podľa historických parametrov. Snažíme sa docieliť medzi strojmi rovnocennosť, čo je jedna z vecí, ktorá nám pomáha udržať rovnováhu medzi historickou presnosťou a komfortom arkády.

Koľko frakcií bude dostupných pri štarte World of Warplanes? Na základe čoho vyberáte národy a lietadlá?

Rozhovor: Wargaming.net
Hra bude obsahovať tri národnosti (Americkú, Sovietsku a Nemeckú), každá po tri classy: stíhače, ťažké lietadlá a bombardéry. Na začiatku bude každý národ mať k dispozícii iba dve odvetvia v technologickom strome: jednu budú tvoriť ľahké stíhače a druhá bude unikátna pre každú frakciu. Flotila sa bude rozširovať novými lietadlami formou updatov. Nakoniec, každý z národov bude mať plne implementovaný technologický strom.

Kto je vaším priamym konkurentom a ako sa dívate na tituly kopírujúce vaše hry ako nedávno premenovaný War Thunder: World of Planes od Gaijin?

Čo som počul a dočítal sa, War Thunder: World of Planes bude úplne inou hrou, zameranou na odlišný segment trhu – takže nemožno hovoriť o priamej konkurencii. Gaijin Entertainment ešte len začína s MMO žánrom, zatiaľ čo my sme sa už naučili mnohé počas vývoja World of Tanks a teraz čelíme menším výzvam. Môžeme použiť overené schémy a aplikovať ich vo World of Warplanes. Zoberte si napríklad ideálny pomer medzi jednoduchým ovládaním a sofistikovaným gameplayom, ktorý robí z World of Tanks tým, čím je dnes.

U World of Warplanes sa sústredíme na rovnaké princípy: je to váš nepriateľ a nie vozidlo, s ktorým by ste mali bojovať. Vo World of Warplanes dostanete kombináciu prístupného ovládania s historicky presnými modelmi a bohatým systémom rozvoja. Bude jednoduché sa dostať do hry, ale súčasne bude prepracovaná aj realistická.

Tretia hra v sérii World of je World of Battleships. Budú v nej zastúpené ponorky?

Rozhovor: Wargaming.net
Áno, ohlásili sme tretí titul, ale nebude zahŕňať ponorky. Držíme sa historických modelov a ponorky v danej dobe boli veľmi pomalé. Inými slovami, autenticky spracované ponorky (ak by boli implementované), by strávili väčšinu času zúfalým hľadaním nepriateľa na mape o rozlohe 30 x 30 km.

Môžete prezradiť, aký je vydavateľský plán pre World of Warplanes? Plánujete aj uzatvorené a neskôr aj open beta testy?

Chystáme sa spustiť uzatvorený beta test. Všetko ide podľa plánu a nečaká nás žiadne zdržanie či odklad. Napriek tomu nechcem hovoriť o konkrétnom dátume. Predbežne je stanovený na rok 2012. Hru vydáme, keď bude hotová a vyladená. Zostaňte naladení a zapíšte sa do uzatvorenej bety!

Ďakujem za rozhovor. 


napísal spacejunker 15.3.2012
Páči sa mi!
ROZHOVOR: WARGAMING.NET



Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19603)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk