THE WITCHER ADVENTURE GAME

THE WITCHER ADVENTURE GAME

7.0

Zaklínač a jeho priatelia v stolovej hre

Zaklínač, ktorého stvoril Andrzej Sapkowski, je v posledných rokoch mimoriadne populárny. Bez preháňania môžeme povedať, že je to popri kvalitnej literárne predlohe aj zásluha spoločnosti CD Projekt Red, ktorá "Wiedzmina" priviedla do sveta videohier. Netrpezlivo čakáme na tretí diel RPG o Zaklínačovi a nenáročné prírastky sa objavili vo forme webovej alebo mobilnej hry. A teraz tu máme digitálnu adaptáciu stolovej hry. Čo ponúka?

The Witcher Adventure Game nemá nosný príbeh a celková stavba titulu je pomerne jednoduchá. Herné princípy sú však dosť náročné a komplikované a chvíľu potrvá, kým pochopíte čo a ako. Do istej miery vám pomôžu výukové videá, či interná wikipédia, ale zrejme na mnohé veci prídete až sami systémom pokus-omyl. Začiatok je skutočne neľahký a nejedného potenciálneho dobrodruha môže odradiť. Keď však zistíte, ako sa veci vlastne majú, začne vás hra baviť.

Na začiatku sú štyri postavy z ktorých si vyberiete svojho favorita. Okrem Geralta, ktorý, samozrejme, nesmie chýbať, je to bard Dandelion, čarodejnica Triss a trpaslík Yarpen Zigrin. Ak trochu poznáte Zaklínačovo univerzum, dobre viete, že sú to všetko spriaznené postavy. V tejto hre ale budú stáť proti sebe. Nepôjdu si však vyslovene po krku. Cieľom hry je poraziť ostatných dobrodruhov tak, že nazbierate najviac víťazných bodov, ktoré získate hlavne plnením úloh. Hra končí vo chvíli, keď niekto z uvedenej štvorky zavŕši jednu, tri alebo päť hlavných úloh. Počet  zadaní si nastavíte na úvodnej obrazovke, kde aj určíte, či budú súperiť všetky postavy a ich úlohu preberie AI alebo ďalší živí hráči na jednom PC.

The Witcher Adventure Game
The Witcher Adventure Game Geralt má v boji viac kociek a nepriateľov väčšinou bez problémov porazí.
Geralt má v boji viac kociek a nepriateľov väčšinou bez problémov porazí.

The Witcher Adventure Game Užitočnou schopnosťou barda je podplácanie.
Užitočnou schopnosťou barda je podplácanie.

The Witcher Adventure Game Každá postava má svoju špeciálnu akciu, iný prevodník zdrojov a pár ďalších odlišností.
Každá postava má svoju špeciálnu akciu, iný prevodník zdrojov a pár ďalších odlišností.

Úvodné orientačné časy s odhadom trvania hry sú zavádzajúce a napríklad doba pri troch úlohách môže prevýšiť uvedených 40-70 minút a natiahnuť sa aj na pár hodín. Najmä keď sa zapoja všetky štyri postavy. Procesy totiž prebiehajú v ťahovom režime a v každom kole sa postupne vystriedajú všetci účastníci, čo neraz trvá niekoľko dlhých minút. Je škoda, že tvorcovia neuvažovali o simultánne vykonávaných ťahoch, kde by všetci hráči naraz vykonali potrebné úkony a potom potvrdili koniec kola. Dalo by sa to vyriešiť, hoci občas nastanú prípady, keď všetci hrdinovia musia vykonať záchranný hod kockou, aby predišli nejakému postihu, ktorý zapríčinilo konanie jednej z postáv. Čakanie by sa výrazne skrátilo a hra mohla byť dynamickejšia. V jej aktuálnej podobe si však pokojne môžete odskočiť na záchod alebo uvariť čaj a je pravdepodobné, že ešte aj tak budete chvíľu čakať, kým dokončia ťah vaši súperi. Obzvlášť to platí v online multiplayeri, kde na rozdiel od offline módu ani nevidíte, čo práve robia vaši rivali a o ich činnosti vás informujú len odkazy na makete krajiny, kde sa všetko odohráva. Aj preto je často problém nájsť online spoluhráčov. S jedným protivníkom sa to vydržať dá, ale ak ste v hre štyria, čakacia doba v jednom kole sa môže vyšplhať na viac ako päť minút a to je skrátka pridlho.

Po odštartovaní hry vás čaká prvá zásadná voľba. Vyberiete si jednu z dvoch kariet, pričom každá obsahuje jednu hlavnú a dve vedľajšie úlohy. Na základe výberu musíte splniť "bokovky" a primárne zadanie, prípadne aj s podporným bonusom. Vedľajšie úlohy sa dajú splniť dosť rýchlo a každá vynesie hŕstku víťazných bodov. Niekedy stačí len zájsť na určené miesto na mape a potom na karte odfajknúť splnené poslanie. Inokedy je treba trochu viac námahy a musíte investovať zdroje na vykonanie určitej činnosti (objav, rozhovor...) alebo vás čaká boj s monštrom určenej triedy. To všetko sú však len odrobinky, najdôležitejšie je splnenie hlavnej úlohy, ktorá môže vyniesť aj viac ako desať bodov. Dokončiť primárny quest je ale náročnejšie, vyžaduje to viac úsilia a hlavne dostatok cennejších, prvotriednych zdrojov. Keď sa vám to napokon podarí, vaše skóre utešene poskočí a vyberáte si ďalšiu z dvoch nových primárnych úloh aj s ich súčasťami.

Aby ste dokázali uspieť, je dôležité pochopiť systém zdrojov a ich použitie, pretože sú nevyhnutné na splnenie zadaní. Základné zdroje sú tri - osud (fate), skúmanie (investigation), schopnosti a predmety (skills
& items). Sú odlíšené farbou a symbolmi (fialová, modrá,červená) a dopĺňa ich zásobník zlata. Všetko uvedené získate návštevou lokalít, objavovaním, prípadne pomyselnou ťažbou a stačí to na dokončenie vedľajších úloh. Cennejšie zdroje sa získavajú automatickou konverziou niekoľkých základných. Vždy treba určitý počet zdrojov nižšej triedy, aby ste získali jeden hodnotnejší kus. Pomer prevodu závisí od vašej postavy. Takže napríklad Geraltovi ako bojovníkovi stačia tri skill zdroje, ktoré súvisia hlavne so silou a bojom, aby získal jeden hodnotný červený prvok. Triss je ale fyzicky slabšia, preto potrebuje na túto konverziu až sedem skill zdrojov. Ale ako čarodejnica zas ľahšie získa cennejší modrý zdroj z troch menších zdrojov skúmania.

Jednotliví hrdinovia sa ale líšia aj svojimi akciami. Tým máme namysli činnosti, ktoré smú vykonávať vo všetkých kolách. V každom ťahu je možné vykonať dve akcie (ak nemá hrdina postih) a päť zo šiestich možností majú vlastne všetci borci spoločné. Hrdina môže využiť pokyn na cestovanie a presunie sa na vedľajšiu prepojenú lokalitu na mape. Druhou voľbou je zrýchlené cestovanie, ale vtedy už postava za posun na dlhšiu vzdialenosť zaplatí - musí prijať kartu neprajného osudu (foul fate), ktorá väčšinou prinesie nejaký nepríjemný postih. Je označená škaredou lebkou a treba ju priradiť niektorej zo svojich akcií. Tieto karty, bohužiaľ, budete získavať pri väčšine činností, najmä keď zlyháte alebo sa dostanete do nepríjemností. Musíte sa však s nepriazňou osudu popasovať.

Ďalšou možnou akciou je skúmanie. Táto voľba (nie náhodou) prináša balíčky s kartami fialovej, modrej a červenej farby. Vybraná karta privodí špecifickú udalosť a môže pridať niektorý zdroj, ale niekedy treba splniť špecifické podmienky - úspešne zvládnuť boj alebo niekam ísť. Akcia označená ako vývoj zas prinesie hrdinovi, v závislosti od jeho povolania, nejakú novú schopnosť alebo kúzlo. Vyberá sa z dvoch možností a vývojové karty sa aplikujú v boji alebo pri pohybe krajinou. Obľúbenou akciou bude oddych, pretože vďaka tomu si môžete vyliečiť dve ľahké alebo jedno veľké zranenie, či už z boja alebo po nejakom zlyhaní. To znamená, že z ostatných akcií odstránite srdiečka a lebky, ktoré prinášajú negatívne efekty alebo dokonca úplne blokujú niektoré činnosti.

Ako už bolo spomenuté, šiesta akcia je pre každú postavu iná. Geralt si uvarí nápoj, Tris pripraví kúzla, Dandelion zaspieva a trpaslík udelí príkazy. Každý hrdina iným spôsobom profituje zo svojej špecifickej akcie.  Kým Zaklínačovi a čarodejnici pomôže pri rozvoji bojových schopností a kúziel, Bard si vyspieva zlatky a Yarpen využije pomoc dvoch bradáčov, napríklad na premenu jedného farebného zdroja na iný.

Spomenuli sme najhlavnejšie súčasti hry, ale na niektoré ďalšie veci musíte prísť sami. Rozhodne však ešte treba priblížiť boj. Konflikt sa odohrá po vstupe do oblasti, kde číhajú monštrá alebo zbojníci, môže byť súčasťou úlohy alebo nastane pri skúmaní. Zobrazí sa karta s nepriateľom (niekedy viac kariet a vyberiete si jednu) a potom uskutočníte hod niekoľkými kockami. Tri sú štandardné biele a ďalšie farebné a so špeciálnymi funkciami. Výrazne zvýhodnený je Geralt, ktorý má o niekoľko kociek viac ako ostatné postavy. Po hode vložíte kocky so symbolom meča do lišty útoku, iné so symbolom štítu do lišty obrany. Ak je  počet mečov a štítov rovnaký, ako je útočné a obranné číslo nepriateľa, vaša postava uspela v boji. Ak je niektorý počet nedostatočný, hrdina utŕži zranenie alebo iný postih. Vďaka špeciálnym kockám a vývojovým kartám sa ale dá zmeniť počet a druh symbolov, ktoré sú potrebné na porazenie nepriateľa. Treba len vhodne kombinovať a využívať výhody jednotlivých akcií. Za porazenie silnejších nepriateľov niekedy získate cenné víťazné body.

The Witcher Adventure Game
The Witcher Adventure Game Postupuje sa po sympatickej mape krajiny.
Postupuje sa po sympatickej mape krajiny.

The Witcher Adventure Game Yarpen v boji úspešne využil kocky a podporné karty. Vybojoval si víťazný bod.
Yarpen v boji úspešne využil kocky a podporné karty. Vybojoval si víťazný bod.

The Witcher Adventure Game Každá postava má vlastné hlavné úlohy a vždy si vyberá z dvoch možností.
Každá postava má vlastné hlavné úlohy a vždy si vyberá z dvoch možností.

Na hru sa dobre pozerá. Jadro tvorí sympatická maketa krajiny, po ktorej sa posúvajú figúrky hrdinov. Jednotlivé miesta sú označené malým nákresom mesta a okolia. Väčšinou sa jedná o statické objekty, ale sú doplnené o animáciu dažďa, padajúceho snehu  či poletujúceho lístia. Na užívateľské rozhranie si zvyknete, portrét hrdinu, ikony akcií, zoznam kariet a zdroje sú umiestnené na lište v dolnej časti obrazovky. Pri čakaní na ďalšie kolo v online režime si môžete pozrieť aj lišty iných hrdinov. Rôzne druhy kariet, ktoré sa aplikujú a vyberajú počas postupu, sa prehľadne vo veľkom zobrazia v strede obrazovky. Keď nastane boj, uvidíte pred sebou stôl s padajúcimi kockami a trošku falošnou fyzikou, následne lišty, kde pohybom myši vkladáte symboly. Čoskoro si  na všetko zvyknete. Štýlovú dobovú hudbu, ktorá znie po celý čas, si obľúbite. Ale ak ju predsa vypnete, budete pri jednotlivých úkonoch počuť rôzne sprievodné zvyky. Hru môžete spustiť na celej obrazovke alebo v okne a vo vysokom rozlíšení, hoci inak len so strohým nastavením kvality od fastest po good. Viac ale potrebovať nebudete. Po najnovšej aktualizácii sa postup na PC automaticky ukladá.

The Witcher Adventure Game je vďaka prítomnosti Zaklínača a súčastí jeho sveta lákavá hra, ale určite nie pre každého. Pretože je napriek jasnému cieľu dosť komplikovaná. Milovníci stolových hier sa zrejme zorientujú rýchlejšie, ostatní sa budú trápiť ako babka s mobilom a niektorí možno stratia trpezlivosť a na hru zanevrú. Keď sa však herné princípy dostanú do krvi, hra sa stane razom prívetivejšou a zábavnou. Aspoň do istej miery. Zdĺhavé čakanie na ďalšie kolo, niektoré nejasnosti pri postupe a predsa len trochu viac zvýhodnený Geralt, ktorého si takmer určite zvolí váš protihráč, vás ale môžu trochu schladiť. No ako predkrm pred The Witcher 3 je to fajn.

napísal uni 26.12.2014
7.0
THE WITCHER ADVENTURE GAME