HALO 5: GUARDIANS

HALO 5: GUARDIANS

9.0

Návrat Master Chiefa

Recenzia na Xbox One verziu

Halo, najväčšia značka Xboxu, sa vracia späť a tentoraz na novú Xbox One konzolu. Tá už dostala remastrované Halo tituly v Master Chief Collection balíku umožňujúcom nasať príbeh a štýl hry aj nováčikom, ktorí ešte túto sériu nehrali. Sériu, ktorá svojho času sama rozbehla FPS tituly na konzolách a naštartovala aj ich online multiplayer. Teraz síce už nemá čo rozbiehať, ale stále môže vylepšovať svoje základy, čo sa jej opäť podarilo.

343 Industries sa po veľmi slušnom Halo 4 naplno pustili do novej časti, kde dostali ťažkú úlohu posunúť hru do novej generácie a už naostro ukázať, že sa séria zaobíde aj bez pôvodných autorov Bungie, ktorí medzičasom prešli k čistému multiplayeru v Destiny titule. 343 však zostávajú verní základom Halo série a Guardians nechýba kampaň ani multiplayer, pričom sa obe zložky rozširujú o zaujímavé novinky. Nezaobišlo sa to síce bez straty niektorých pôvodných funkcii, ako splitscreen co-op alebo samostatného kooperačného módu, ale pridané novinky vám to môžu dostatočne vyvážiť.

Ak ste nováčikmi v sérii, mali by ste vedieť, že Halo nás pred rokmi vtiahlo do budúcnosti, kedy ľudstvo lieta do vesmíru, obsadzuje planéty a vyvíja dokonalých vojakov v Spartan programe. Všetko išlo takmer ideálne, až dovtedy, kým ľudia nenarazili na mimozemský prstenec Halo a zároveň aj prvú mimozemskú rasu, presnejšie viac rás v aliancii Covenant, ktorá chce zničiť ľudstvo a aj celú galaxiu pomocou týchto prstencov. Vyhladzuje ľudské kolónie rad radom, až kým sa nestretne s Master Chiefom. Ten spolu so svojou AI Cortanou následne obracia pomer síl a vyhráva. Stáva sa hrdinom ľudstva, ale to všetko len preto, aby ho teraz mohli obviniť zo zrady....

Halo 5: Guardians
Halo 5: Guardians Halo je späť a klasická hrateľnosť a pôsobivé scenérie nechýbajú.
Halo je späť a klasická hrateľnosť a pôsobivé scenérie nechýbajú.


Halo 5: Guardians Kampaň je navrhnutá na hru v tímoch, hráte buď s AI, alebo s priateľmi.
Kampaň je navrhnutá na hru v tímoch, hráte buď s AI, alebo s priateľmi.


Halo 5: Guardians Tím Master Chiefa bude v hre odložený na vedľajšiu koľaj. Vedenie preberie Spartan Locke.
Tím Master Chiefa bude v hre odložený na vedľajšiu koľaj. Vedenie preberie Spartan Locke.





Kampaň - Locke vs Master Chief

Samotná kampaň nám ponúkne veľmi zaujímavý, aj keď teraz rozsiahlosťou menej epický príbeh. Nebude to Halo 3, bude to teraz viac osobný príbeh Master Chiefa, jeho prenasledovateľa Spartana Lockea a výraznú úlohu v ňom hrá aj Cortana. Zatiaľ čo reklamná kampaň sa zameriavala len na prenasledovanie Master Chiefa, samotný príbeh v hre ide hlbšie a možno až výrazne iným smerom, ako by ste podľa reklám čakali.  A je to len dobre. Bezduché prenasledovanie Master Chiefa by príbeh nikam neposunulo.

Pri hre však musíte počítať s tým, že je druhou časťou Reclamation ságy, ktorá začala v Halo 4 a teraz nadväzuje na jej udalosti. Je však na ne možno až príliš naviazaná a hráči, ktorí nehrali štvorku, si budú musieť naštudovať aspoň zbežne uplynulý dej, aby aktuálnu situáciu pochopili.  Ak ste nehrali prvé tri hry, to až tak nevadí, tie nie sú už teraz dôležité, úvodná hrozba tam bola zažehnaná. Ale v štvorke sa otvorila ešte väčšia hrozba, a to Forerunneri, konkrétne ich bojovníci Prometheani, dávna rasa, ktorá vytvorila systém Halo prstencov v galaxii. Práve sa prebúdza a vôbec nie je priateľsky naladená. Ľudí totiž považuje za najväčšiu hrozbu vo vesmíre a v dávnych časoch s nimi viedla vojny.

Bez bližšieho prezrádzania príbehu môžeme povedať, že budete prechádzať misiami za tím Master Chiefa a Spartana Lockea, budete likvidovať ako pozostatky Covenantských rebelov, tak aj povstávajúce mechanické vojská Prometheanov. Preletíte niekoľko planét, budete využívať nové typy zbraní, stretnete aj nových nepriateľov, ale v zásade všetko ostáva v klasickom arkádovom Halo štýle. Teda viac zábavná hrateľnosť, žiadne krytie, ale zato masy nepriateľov, neustále zbieranie nepriateľských zbraní, používanie vozidiel a postupné aktivovanie rôznych mimozemských zariadení. 

videorecenzia

Základ Halo teraz obohacuje priamo vložená online kooperácia pre štyroch hráčov, vďaka čomu autori zapracovali na väčších možnostiach taktiky v leveloch, viacerých cestách, možnostiach rozdelenia tímu a útočenia z rôznych strán. Je to veľmi dobré a ako pri každej kooperácii, je to väčšia zábava ako hrať sám. A žiaľ, ak hrávate sólo, musíte si nahrádzať celý tím, keďže AI spoločníci síce bojujú, môžete im zadávať rozkazy, kam sa postaviť, na koho útočiť, ale taktizovanie a väčšiu pomoc od nich nečakajte. Špeciálne ak treba na niektorých nepriateľov útočiť odzadu, aby ste ich zničili.

Na druhej strane ak hráte sami, užijete si dokonalú Halo atmosféru, ktorú si ešte môžete rozšíriť prehľadávaním prostredí, zbieraním bonusových lebiek, získavaním informácii alebo aj počúvaním rozhovorov. Na tie pripravili autori aj nebojové misie, kde sa môžete prejsť po tábore, porozprávať sa, zistiť, aké problémy trápia ľudí alebo spriatelených mimozemšťanov. Je to oddychový doplnok, ale bude len na vás, či ho využijete.

Popritom všetkom si užijete parádne scenérie, ktoré sú charakteristické pre sériu už od prvej časti. Keď sa na to zahľadíte bližšie, už vidieť, že je to typické Halo, kde art štýl a masívnosť prostredí prekonávajú slabšie detaily. V tejto oblasti Halo nikdy neexcelovalo a tentoraz tvorcovia detaily obetovali aj pre plynulú 60 fps hrateľnosť, kde neváhali automaticky znižovať aj rozlíšenie, aby eliminovali poklesy vo framerate. Zrejme nám čoskoro rôzne analýzy ukážu, ako často z 1080p rozlíšenia hra klesá, ale reálne to ťažko postrehnete. 

Vizuál hry dopĺňajú veľké počty nepriateľov na bojiskách, neustále explózie a pôsobivé prestrihové scény. Tie sa rovnako ako kampaň viac orientujú na tím Spartana Lockea, ktorý sa snaží byť druhou hlavou postavou, ale vždy ho zatieňuje jeho kolega Buck. Toho hrá Nathanom Fillion a veľmi dobre celú kampaň oživuje svojimi zábavnými hláškami.  Nemenej zábavné sú aj hlášky Covenantov, ktorí neustále komentujú, ako vás zlikvidujú. Mimo toho to ale dopĺňajú vážne dialógy s rôznymi umelými inteligenciami, strategické porady v pozadí a aj neustále prichádzajúce informácie od kolegov alebo ľudí, ktoré približujú situáciu a rozprávajú príbeh na pozadí. Sprievod tomu robí jedinečná hudba, ktorá je taká charakteristická pre Halo sériu.

Celkovo je kampaň kvalitná. Nie je síce najlepšia zo série, nemá veľké galaktické boje, halo prstence, a dokonca si všimnete skromné používanie vozidiel, ale vzhľadom na aktuálnu situáciu v univerze veľmi dobre pokračuje vo vývoji príbehu a pripravuje sériu na ďalšie veľké vyvrcholenie v Halo 6.  Možno však mohla byť dlhšia ako 7 hodín (bez zdržovania sa prehľadávaním prostredí) a rovnako Master Chief nemusel byť tak surovo odhodený na vedľajšiu koľaj v prospech Spartana Lockea. 

Halo 5: Guardians
Halo 5: Guardians Nepriatelia zo strany Covenantov a Forerunnerov si na vás v hre počkajú.
Nepriatelia zo strany Covenantov a Forerunnerov si na vás v hre počkajú.


Halo 5: Guardians Zabudnite na Lockea a Master Chiefa, Buck je najväčšou postavou hry.
Zabudnite na Lockea a Master Chiefa, Buck je najväčšou postavou hry.


Halo 5: Guardians Autori si dali prioritu 60 fps, na detailoch to cítiť, ale explózie a efekty si užijete.
Autori si dali prioritu 60 fps, na detailoch to cítiť, ale explózie a efekty si užijete.





Multiplayer - Arena vs Warzone

Zatiaľ čo príbeh je štandardom Halo serie a vždy má niečo do seba, je to multiplayer, pri ktorom hráči zostávajú ďalšie roky. Určite to nebude inak ani tu. Hra si znovu berie základy z Halo série, ktoré neopúšťa a práve vďaka prechodu na novú konzolu ich rozširuje. Multiplayer tvoria dva typy hry - Arena a Warzone. Tretím doplnkom bude ešte Forge editor, ktorý príde do hry neskôr a znovu ponúkne detailné možnosti tvorby vlastných máp.

Arena mód ponúka klasický Halo multiplayer pre 8 hráčov, kde bude bojovať červený a modrý tím v rôznych módoch, od klasického deathmatchu po kradnutie vlajok. Základných módov je 8 a rozširujú ich ešte rôzne ďalšie pravidlá, plus si môžete nadefinovať aj vlastné hry, obmedziť zbrane a rôzne sily. Všetko v aréne však ponúka jednoduchý, rýchly a akčný multiplayer, ktorý na niektorých mapách pripomína Quake 3. Z drobných, ale v hrateľnosti zásadných vylepšení pribudli nové možnosti ovládania postavy, špeciálne jetpack boosty, parkourové možnosti, ale aj silové údery, ako Spartan Charge úder s rozbehom alebo Ground Pound úder do zeme, ktoré spoľahlivo zlikvidujú nepriateľov. Nakoniec každá zbraň už má iron sight, čo je tiež novinkou v sérii. 

Oproti tomu je Warzone veľkou zmenou v hre a posúva to celé do štýlu Battlefieldu. Ponúka zábavu pre 24 hráčov a dva priradené módy, klasický Warzone a Warzone Assault. Zatiaľ čo v Assaulte len jeden tím obraňuje Power Core a druhý útočí, čistý Warzone je už komplexnejší. V ňom sa zmiešava obsadzovanie budov s čistením prostredia od AI vojakov a bossov, samozrejme, s bojmi s nepriateľským tímom, ktorému musíte postupne obsadiť jeho budovy a nakoniec zničiť jadro. Tu je popri boji základom hry aj získavanie zbraní a bonusov pre vašu postavu. Začínate totiž len so základnou ponukou a postupne pri hraní získavate REQ levely. Čím máte vyšší level, tým silnejšie zbrane, bonusy alebo vozidlá si môžete kúpiť a vtrhnúť s nimi na bojisko. Treba však rátať s tým, že REQ level vždy odbudne a po smrti stratíte danú zbraň alebo vozidlo, ktoré ste si kúpili. Následne vždy začínate od základov. Je to veľká zmena oproti takému Battlefieldu, kde je všetko dostupné a predefinované. Tu sa musíte o lepšiu výzbroj snažiť a rovnako sa treba snažiť vtedy nezomrieť.

Aby to nebolo také jednoduché, typy výzbroje a dostupnosti vozidiel získavate len bonusovými kartami. Tie nakupujete v celých balíkoch za získane Req body po zápasoch, za skutočné peniaze alebo ich zadarmo dostávate aj pri XP upgrade svojej postavy. Po otvorení ponúknu balíky náhodné karty určitej úrovne. Drahšie balíky majú v sebe silnejšie zbrane, nižšie levely postupne lacnejšie. Napríklad vám tak do ponuky pridajú tank, niektorú z ťažkých zbraní alebo aj rôzne bonusy na zdravie, štít, rýchlosť. Následne budete mať v hre širší výber. Stále však budete mať dilemu, kedy investovať svoje  levely, či ešte počkať na vyšší level a lepšie zbrane, alebo sa už pustiť do boja so slabšou zbraňou alebo vozidlom už teraz a efektívnejšie zastaviť postup nepriateľov. Nehovoriac o tej alternatíve, keď si kúpite zbraň za 8 levelov a hneď za prvým rohom vás zostrelia. Nervy dostanú zabrať.

Halo 5: Guardians
Halo 5: Guardians Warzone multiplayer ponúkne rozsiahle bojisko aj boje proti AI.
Warzone multiplayer ponúkne rozsiahle bojisko aj boje proti AI.


Halo 5: Guardians Arena mód ponúkne klasickú rýchlu multiplayerovú hru
Arena mód ponúkne klasickú rýchlu multiplayerovú hru


Halo 5: Guardians Vo Warzone si bude musieť kupovať lepšie zbrane a vozidlá za svoj level.
Vo Warzone si bude musieť kupovať lepšie zbrane a vozidlá za svoj level.




Tak ako v multiplayerových session pre redaktorov, ktoré sme skúšali, tak a aj dnes, keď začala hra naostro, to vyzerá tak, že matchmaking funguje bez problémov a je rýchly. Najväčší nával hráčov síce príde zajtra po oficiálnom vydaní, ale teraz už nečakáme, že by sa stalo niečo ako pri Master Chief kolekcii, kde pred vydaním išlo všetko bez problémov a po vydaní pár mesiacov nešlo nič. Tu už je len jedna hra, jeden typ hráčov a pri bete si to celé vyskúšali.  Servery sú dedikované, a teda problémy s pripojením alebo s výhodou jedného hráča nebudú.

Keď to zhrnieme, multiplayer vyzerá veľmi dobre a má dostatok obsahu, ako aj šancu osloviť väčšie publikum hráčov, a to hlavne vďaka pridaniu Warzone módu. Plusom je aj rozšírenie možnosti ovládania samotnej postavy a nakoniec si to celé autori u hráčov poistili tým, že všetky ďalšie prídavky do hry budú zadarmo. Nové mapy a módy si tak užijú všetci. Dúfajme, že postupne pribudne kooperačný mód na štýl Spartan Ops alebo Firefight, ktorý tu môže chýbať. Autori si to síce vynahradili kooperáciou v kampani, ale je to už iné.

Halo 5: Guardians sa 343 Industries podaril a po Halo 4 už naplno dokazujú, že Halo značka už nepotrebuje Bungie. Dokonca teraz Bungie pripomínajú, že kvalitná multiplayerovka sa dá spraviť aj s príbehom. V každom prípade je Halo presne to, čo od neho čakáte a s bonusmi naviac. Kampaň síce nie je dlhá a noví hráči sa stratia v príbehu, ale klasická Halo hrateľnosť stále funguje na jednotku a kooperácia v kampani pre štyroch hráčov je dobrým prídavkom. Warzone mód posúva celý Halo multiplayer vpred do ešte neprebádaných oblastí.


napísal saver 26.10.2015
Páči sa mi! (+3)
9.0
Vo svete
8.5
Ohodnotiť
HALO 5: GUARDIANS
+ kampaň ponúka veľmi dobré pokračovanie Halo príbehu
+ kooperácia 4 hráčov v celej kampani
+ jedinečná hudba
+ Warzone mód posúva Halo multiplayer o krok vpred
- Master Chief je postavený v kampani na vedľajšiu koľaj
- môže vám chýbať offline kooperácia v splitscreen mode alebo Spartan Ops misie
- vizuál


RECENZIE HRÁČOV
Xbox One

Vývoj: Microsoft / 343 Industries
Štýl: Akcia / Multiplayer
Dátum vydania: 27. október 2015
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19517)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk