BATTLEFLEET GOTHIC: ARMADA

BATTLEFLEET GOTHIC: ARMADA

8.0

Námorné bitky vo vesmíre

Recenzia na PC verziu

Univerzum Warhammeru a jeho sci-fi odnože zasadenej do 41. milénia je vďačným námetom množstva videohier už desaťročia. Niekedy sa svet stolovej hry podarí preniesť lepšie, inokedy horšie. Niekedy sa autori pevne držia predlohy a snažia sa ju čo najlepšie zachytiť, inokedy si zas univerzum berú len ako kulisy, v ktorých sa už pohybujú na vlastnú päsť. Vždy ale ponúkajú niečo, čo hráčov láka. Temné fantasy/sci-fi o nekonečnom boji ľudí proti iným rasám má svoje čaro a k tomu má aj svojské pravidlá, ktoré ho odlišujú od iných a pomáhajú vytvoriť unikátne postavy. Práve toto predstavuje pri adaptovaní veľkú výzvu.

Najnovšie sa s touto výzvou rozhodli popasovať Tindalos Interactive, autori stratégií Etherium alebo Stellar Impact, ktoré rozhodne nehviezdili a už dávno pred vydaním tak bolo hlavnou otázkou, či si tvorcovia neodhryzli priveľké sústo, ktoré nedokážu stráviť. Predsa len vesmír a pôvodná stolovka od Games Workshop aj s jej pravidlami sú naozaj náročné materiály. O to väčším prekvapením je, ako nakoniec hra Battlefleet Gothic: Armada dopadla. Hodnotenie vidíte vyššie, hovorí samo za seba a okrem plusov má hra aj svoje nedostatky. To najdôležitejšie ale je, že je to najvernejšie spracovanie Warhammer hry podľa predlohy za niekoľko posledných rokov. Je to jeho čistá esencia, ktorá je mokrým snom fanúšikov, ktorí jej vďaka tomu veľa odpustia. Pomáha jej to navyše osloviť nových hráčov.

Len sa pozrite na zábery naokolo. Mnoho z vás vie, že lode v tomto vesmíre sú dlhé aj niekoľko kilometrov. Taktiež mnohí poznáte brnenie Space Marines či iných jednotiek. Ale tu máte prvý raz pocit, že vesmírom naozaj lietajú kilometer dlhé katedrály vyzbrojené až po zuby. Dizajn lodí je dokonalý, každý ich nástup na bojisko si budete užívať a na každé nové vizuálne vylepšenie sa nebudete vedieť vynadívať. Ale nie je to len o tom, ako vyzerajú, ale aj ako sa hýbu, ako bojujú. Celkový dojem presne vystihuje to, čo by ste od Warhammeru čakali. Pritom stále z hry cítiť aj základy položené v stolovke.

Battlefleet Gothic: Armada
Battlefleet Gothic: Armada Z grafiky by sa dalo vyťažiť viac, ale celkový vizuál je výborný.
Z grafiky by sa dalo vyťažiť viac, ale celkový vizuál je výborný.


Battlefleet Gothic: Armada Orkské lode vyzerajú ako kopa šrotu, ale vedia vám poriadne zavariť.
Orkské lode vyzerajú ako kopa šrotu, ale vedia vám poriadne zavariť.


Battlefleet Gothic: Armada Príbehové animácie sú jednoduché, ale budujú skvelú atmosféru.
Príbehové animácie sú jednoduché, ale budujú skvelú atmosféru.





Armada je síce stratégiou, no rozhodne to nie je bežná RTS, na aké ste zvyknutí. Súboje prebiehajú v reálnom čase, riadenie svojej flotily máte pod palcom z „vtáčej“ perspektívy. A aj napriek tomu, že sa odohráva vo vesmíre, musíte zabudnúť na hranie v troch rozmeroch. Pohyb a aj boje prebiehajú v dvoch rozmeroch, jednak kvôli predlohe, ale aj kvôli mechanizmom. Hra ale preto vôbec nič nestráca. Skôr naopak, neraz si pri hraní poviete, že máte šťastie, lebo toto by ste pri 3D hrateľnosti jednoducho nestíhali.

Aj celkový dojem z bojov je iný ako v bežných stratégiách. Občas vám pripomína skôr šachovú partiu, inokedy je to čistokrvná bitka medzi námornými korábmi, ktoré po sebe pália z diel na bokoch a prenasledujú sa navzájom v kruhoch. Musíte zabudnúť na hromadenie surovín, rovnako aj na posielanie množstva jednotiek. Tu velíte menšiemu počtu lodí. V niektorých prípadoch sa vám ich do rúk dostane aj 15, no vtedy už neviete, kam skôr skočiť. Bežne je to však okolo 5, čo je v hre ideálny počet. Ich zostavu si určujete sami vzhľadom na misie či súboje v multiplayeri, no obmedzení ste počtom bodov, ktoré môžete použiť. Každá loď predstavuje bodovú investíciu - čím silnejšia, tým viac bodov.

Ako postupujete príbehom alebo aj svojou multiplayerovou kariérou, tak rastú vaše schopnosti ako veliteľa, no rovnako aj váš level. Čím vyšší dosiahnete, tým viac slotov pre lode a rovnako aj silnejšie lode si môžete dovoliť. Sú tu transportéry, rýchle stíhače, krížniky v niekoľkých kategóriách a veľké bojové lode. Z tých všetkých si skladáte svoju ideálnu zostavu do bitiek. Čím viac bojov lode absolvujú, tým lepšími sa stávajú. Môžete si vylepšiť niektorú časť posádky a tým posilniť nejaký aspekt, rovnako aj pridať jeden z mnohých upgradov či iných úprav. Nakoniec sú tu aj favours niektorej frakcie Warhammer univerza, pričom na výber máte štyri. Lodi tak môžete prideliť napríklad favour frakcie Space Marines, čím získa ďalšie vylepšenia. Možnosti úprav a vylepšovania lodí sú naozaj obrovské a po každom skoku na vyšší level budete uháňať do Port Maw.

Rovnako badať korene zo stolovej hry aj v dizajne misií. Narazíte tu na nejakých 7 typov, pričom sa v nich môžete ocitnúť v úlohe útočníka aj obrancu, čím sa hra snaží jednotlivé súboje spestriť. Aj keď je vďaka tomu v hre naozaj mnoho rôznych úloh, v zásade napokon končia rovnako. Nie je to až taký problém, s výnimkou konca kampane, kedy už cítiť stereotyp. Či je to konvoj, súboj krížnikov, obrana základne alebo atentát, vždy je to o tom istom s menšími zmenami. Výraznejšiu obmenu predstavujú misie, ako je planetárna obrana (ktorá je často o náhode) či získanie dôležitých dát, čo sú zas misie o rýchlosti.

V samotnej príbehovej kampani nemusíte všetky misie vyhrať. A musíte počítať s tým, že už na normal obťažnosti ich strašne veľa prehráte. Niektoré kvôli sile nepriateľa, iné kvôli tomu, že podceníte prípravu/výber lodí, ďalšie zas kvôli balansu rás. Ale to nevadí, patrí to k hre. Armada počíta s tým, že niektoré bitky jednoducho stratíte. Schopnosti každej lode musíte riadiť v prepracovanom systéme mikromanažmentu, taktiež ich ciele a aj trasy, keďže to je vec, ktorú umelá inteligencia rieši dosť priamočiaro. Aj cez míny a polia asteroidov. Taktiež určujete spôsob natočenia lode k nepriateľovi, čím má primárne páliť, prioritu nepriateľov, dokonca aj to, na aké systémy máte útočiť. Je toho veľa a skutočne to chvíľami nestíhate a máte problém zvládnuť. Využiť sa občas dajú aj netradičné taktiky, napríklad narazenie do lode súpera.

Pred vami je galaktická mapa Gothic sektoru. V každom ťahu máte limitovaný počet nasadení do bojov. Po ich vyčerpaní musíte ťah ukončiť a prejsť na ďalší. Okrem hlavných misií musíte tiež reagovať na vedľajšie, aby ste prišli o čo najmenej svetov, keďže nepriatelia nespia a neustále na vás niekde útočia. Ojedinele nastanú špeciálne eventy - niektorý svet musíte oslobodiť do konca ťahu, inak oň prídete definitívne či sa na mape objaví vaša nemesis. Zmena podmienok však vie byť aj detailnejšia – silnejšie erupcie poškodzujú štíty, opravy stoja kvôli niečomu viac, či dokonca je vyššia pravdepodobnosť, že sa vám loď pri cestovaní stratí vo warpe a je na jeden ťah nedostupná.

Mapy sa v každom prípade generujú automaticky, dané je len prostredie, do ktorého bude mapa zasadená. Poloha poľa asteroidov, staníc, obrovských chrámov, či dokonca mín, sa vždy mení. A takmer vždy je nová mapa krásny spektákel. Na pozadí vidíte nádhernú hmlovinu, supernovu, či dokonca niekde aj čiernu dieru, ako do seba pohlcuje svetlo. Škoda, že autori trošku viac nepopracovali na pravidlách generovania. Stane sa totiž, že na pozadí mapy sú asteroidy a neviete či je to naozaj len pozadie, alebo aj prekážka pred vami.

Dôvod, prečo som doteraz o hre písal skôr všeobecne a nie s ohľadom na príbeh, je ten, že rovnako ako v Starcrafte aj tu viac ako samotný príbeh zaujme hlavne multiplayer. Pritom dej sám osebe nie je vôbec zlý. Gothic sektor je pod útokom, na Impérium ľudí si vyšliapol Abaddon so svojou obrovskou flotilou a v ceste mu stojí len váš admirál Spire. V piatich kapitolách tak rozhodnete o osude tohto sektoru, čo vám zaberie cez 15 hodín a príbeh sa nakoniec môže vydať dvoma vetvami. Proti vám stoja aj orkovia a eldari ako sekundárni nepriatelia, no hrateľné je v kampani len Impérium, čo je škoda. Lore by síce nepustilo, ale nikto nehovorí, že by kampane za iné rasy museli byť kánonické.

Battlefleet Gothic: Armada
Battlefleet Gothic: Armada V bojoch sa nezastavíte ani na chvíľku.
V bojoch sa nezastavíte ani na chvíľku.


Battlefleet Gothic: Armada Port Maw je miestom, kam sa budete vracať radi - čakajú na vás hromady vylepšení.
Port Maw je miestom, kam sa budete vracať radi - čakajú na vás hromady vylepšení.


Battlefleet Gothic: Armada Musíte rátať s tým, že niektoré boje prehráte.
Musíte rátať s tým, že niektoré boje prehráte.





Všetky rasy si však môžete vyskúšať vo vlastných zápasoch, skirmishi a, samozrejme, multiplayeri. Práve ten si vás získa možno ešte viac (a ešte skôr) ako kampaň. Zahráte si v súbojoch 1v1 aj 2v2 a aj keď to nebudú veľké boje vzhľadom na veľkosť flotily, vždy budú pôsobiť veľkolepo. Často sa o víťazovi rozhodne len v niekoľkých sekundách. Rozhodnúť môže aj jedno neskoré rozhodnutie či zlá reakcia. Hráč s orkskou loďou, ktorú pokope drží len sila vôle, to do vás v plnej rýchlosti napáli a vy sa rozletíte na kúsky. Je koniec. Každá rasa má svoje výhody aj nevýhody. Impérium a Chaos sú pre začiatočníkov najlepšie rasy, zároveň aj najvyváženejšie. Eldari sú rýchli, ale lode majú z papiera. Orkovia zas toho znesú pomerne dosť a ich náraz pomocou turba je smrteľný. Aj napriek tomu stále celkovému balansu niečo chýba a všimnete si to v kampani aj v MP. Armada stále nie je úplne spravodlivá, autori o tom vedia a snáď to aj čo najskôr opravia.

Potešia aj „drobnosti“, ako sú napríklad perzistentné flotily v multiplayeri či naozaj vydarené príbehové animácie vytvorené síce len pomocou statických obrazoviek, no pomáhajú dotvárať atmosféru hry a skvele sedia k tomu, čo si pod vizuálom Warhammeru predstavujete. Naopak sklamaní zostanete z množstva menších bugov, ktoré tu ešte stále sú. Najhoršie je ale padanie hry, prípadne jej mrznutie pri loadingoch. Nedeje sa to síce pri každom spustení, no aj napriek tomu je to častejšie, než by ste chceli zažívať.

Keď už som sa viackrát dotkol toho vizuálu, Armada nielenže veľmi dobre vystihuje Warhammer 40k a nájdete tu úplne dokonalý dizajn lodí, ale celkovo sa na hru veľmi dobre pozerá, aj keď možno z Unreal Engine 4 nežmýka všetko. Aj pri vysokom zoome lode stále vyzerajú dobre, efekty výbuchov, streľby alebo prechodu do warpu tiež ulahodia oku. A nárazy lodí sú naozaj skvelé. Dabing postáv v tých pár animáciách je na veľmi vysokej úrovni. Kvalitná je aj hudba, ibaže je dosť repetitívna.

Battlefleet Gothic: Armada je príjemným prekvapením a must-have titulom pre fanúšikov Warhammer 40k univerza. Hrou nepohrdnú ani ostrieľaní stratégovia, ktorým ponúkne chytľavé taktické bitky vo vesmíre a naozaj slušnú výzvu. Kampaň je síce na konci už trochu stereotypná, no dovtedy slušne zabaví. Sami ale dobre tušíte, že vás najviac zláka multiplayer, ktorý je síce zatiaľ nie úplne vyvážený, ale to mu radi odpustíte vďaka desiatkam hodín zábavy, ktoré môže ponúknuť.


napísal matus_ace 2.5.2016
Páči sa mi!
8.0
Ohodnotiť
BATTLEFLEET GOTHIC: ARMADA
+ skvele vystihuje W40k univerzum
+ dizajn lodí
+ vizuál a atmosféra
+ multiplayer
+ systém vylepšení
+ chytľavé vesmírne bitky
+ slušná výzva
- kampaň v závere trošku stráca dych
- ešte stále nevybalansované rasy
- mrznutie a pády
- repetitívna hudba
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: Intel Core i5-2500; 4GB RAM; 1GB VGA; 10GB HDD
Doporučená konfigurácia: Intel Core i7-3770; 8 GB RAM; 2GB VGA; 10GB HDD


RECENZIE HRÁČOV
PC

Vývoj: Focus Home / Tindalos Interative
Štýl: Stratégia / Realtime
Dátum vydania: 21. apríl 2016
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Praskanie v zdroji (8)
Zdravím, mám problém s PC. Keď zapojím kábel do el...
|Ms windows cd key (18)
Zdravim. Pozeral som cdkeys, ale maju cenu nieco n...
|Hodinky (6)
Uvažujete o kúpe hodiniek,náramkov,smart hodiniek ...
|Ps5 hdr (1)
Ahojte idem si sem po radu ohľadom hdr na ps5.. ak...
|Hitman 2 a hitman 3 (1)
ahojte,sectoráci. mám menši problem,zakúpil som hi...
|Svet, ukrajina, vojny ... (17921)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk