CRACKDOWN 3

CRACKDOWN 3

6.5

Bum bum bada bum!

Recenzia na Xbox One verziu

Vývoj Crackdown 3 bol naozaj dlhý a poriadne komplikovaný, pričom je v hre obrovská hromada aspektov, na ktorých to je vidno. Napríklad v jednom z menu hrá dubstep. Už je to nejaká doba, čo dubstep prominentnejšie vystupoval v nejakom produkte, ak teda nerátam druhého Deadpoola, kde si však z tohto žánru skôr uťahovali. To ale, samozrejme, nie je tá hlavná oblasť, kde je badať, že hra pôsobí zastarané. Nakoľko ale máte pred nosom finálnu známku hry, tak asi tušíte, že to automaticky neznamená, že by hra bola takou katastrofou, akú by si jej neprajníci želali.

Ak by som mal stručne zhrnúť hru len v niekoľkých pojmoch, tak sú to: deštrukcia, výbuchy a Terry Crews. Keď totiž hru zredukujete na úplne tie najzákladnejšie ingrediencie, zostane vám presne toto. To všetko sprevádzané jednoduchou hrateľnosťou a zasadené do veľmi dobre fungujúceho sandboxu, ktorý vám vlastne nič neprikazuje, neukazuje a nevedie vás nikam za ručičku. V rámci herného progresu máte len zopár pravidiel, ktoré vás tu a tam usmernia, no inak si robíte čo len chcete. Väčšinou to teda znamená, že ničíte úplne všetko navôkol.

Kým sa ale k tomu dostanete, chvíľku to potrvá. Nie dlho. Vlastne len jednu úvodnú cutscénu a hrateľnostný prológ. To všetko vás chce vtiahnuť do sveta trojky. Desať rokov po udalostiach dvojky musia byť Agenti opäť povolaní do akcie, keďže svetu hrozí nebezpečenstvo od teroristickej organizácie. Na ich čele je veliteľ Jaxon (Terry Crews), ktorý vedie svoj tím na zásah do mesta New Providence, no zásah neprebehne tak, ako predpokladáte. Mesto totiž ovláda korporácia Terra Nova, no aj keď naoko všetko pôsobí idylicky a verejná tvár spoločnosti je postavená na tom, že sa starajú o ľudí, pravda je niekde trošku inde. Pred vami je tak misia zničiť túto korporáciu pekne zdola až hore.

Ak nemáte radi Terryho, nemusíte si ho ako postavu vybrať. Hneď od začiatku je v hre dostupných viacero agentov a postupom času si odomykáte ostatných, ktorých DNA je roztrúsené po meste a môžete ho zbierať. Je škoda, že Microsoft do hry zohnal takúto osobnosť a nestaval na nej viac. Sám Terry si úvodnú cutscénu naozaj užíva a jeho veliteľ Jaxon je vlastne v rovnakej polohe ako iné jeho postavy s typickým hlasovým aj fyzickým prejavom. Ak vám to je sympatické v jeho filmoch, užijete si to. No len tú chvíľku. Potom v hre už dabuje minimum a príbeh sa od tohto momentu rozpráva už len formou statických obrazoviek a detailov o bossoch.

Crackdown 3
Crackdown 3 Terry Crews si svoju rolu užíva, no je škoda, že ho tu nie je viac
Terry Crews si svoju rolu užíva, no je škoda, že ho tu nie je viac


Crackdown 3 Príbeh sa poriadne nerozbehne a vpred ho posúvajú len statické animácie
Príbeh sa poriadne nerozbehne a vpred ho posúvajú len statické animácie


Crackdown 3 Autá sú prostriedok na presúvanie sa po meste, no aj zbrane
Autá sú prostriedok na presúvanie sa po meste, no aj zbrane





Chcelo by to viac poriadnych prestrihových scén, ktoré by aj lepšie slúžili na posun v príbehu, lebo takto po jeho povrchu len jemne kĺžete a aby ste z neho dostali viac, musíte sa vybrať do mesta, skákať po strechách a hľadať audio záznamy, ktoré vám prezradia viac o udalostiach v pozadí hry a o jej postavách. A povedzme si to úprimne, hra môže mať najlepší príbeh na svete, ale ak je jeho rozpovedanie postavené na odhaľovaní nahrávok rozhádzaných po svete (ktoré môžete nachádzať v rôznom poradí), jednoducho nebude až tak dobre fungovať. Crackdown 3 ho navyše najlepší na svete nemá. Je to len taký štandard na pomery žánru.

Štýl hry sa drží zabehnutých koľají z predchádzajúcich častí. Idete síce po hlave korporácie, no nemôžete ísť hneď po nej. Musíte ísť zdola. Terra Nova sa totiž skladá z niekoľkých odvetví, každé má pod sebou nejaký iný boss, ktorý sa zodpovedá niekomu nad ním. Takže chodíte po meste, robíte neplechu a snažíte sa jednotlivým bossom pekne liezť na nervy, aby o nich získali viac informácií a vytiahli ich zo skrýše. Až po tom si ich totiž môžete podať. Zničenie nižšieho bossa a jeho priemyslu taktiež oslabuje bossa nad ním a takto to ide ďalej, akurát tí vyšší majú pod sebou viac nižších, takže aby ste sa dostali k súbojom s nimi, musíte poraziť všetkých dole. Táto hierarchia je jediná vec, ktorá obmedzuje váš progres hrou, respektíve mu dáva nejakú postupnosť a to aj vzhľadom na vaše schopnosti, aby ste nešli hneď niekam, kde dostanete pár rán a čaká vás respawn na checkpointe.

Sú veci, ktoré robí Crackdown 3 zle, ktoré robí priemerne a aj také, ktoré robí veľmi dobre. Tých nie je veľa, no rozhodne medzi nimi je sandbox. New Providence je vlastne obrovské pieskovisko, ktoré čaká len na to, aby ste ho roztrhali na kusy a napáchali toľko chaosu a deštrukcie, že päty zo svojho úkrytu vytiahne aj tá najvyššie postavená osoba v Terra Nova. Je ale úplne na vás, čo budete robiť. Je tu hromada rôznych aktivít na mnoho spôsobov aj mimo príbehových línií. Môžete oslobodzovať zajatcov, hľadať agentov, nahrávky, robiť kaskadérske kúsky v autách, pretekať po strechách budov a podobne. V poradí, v akom chcete, kedy chcete a kde len chcete.

Alebo nemusíte robiť vôbec nič z toho a budete len behať po meste, likvidovať jednotky Terra Nova v uliciach. Prípadne sa vrhnete na to, čím už jednotka kedysi dávno bodovala u hráčov – vertikálnou výzvou. Budete sa snažiť dostať čo najvyššie, vyskákať na tú najvyššiu vežu v meste a popri tom zbierať zelené orby, ktoré vám umožnia prekonávať samých seba. Čím komplikovanejšie miesto, tým viac z daného orbu dostanete bodov a tým viac si vylepšíte postavu. Zelené orby totiž slúžia práve na pohyb – skáčete vyššie, dostávate dodatočné zážihy jetpacku a vo vzduchu môžete dashovať. Propagandistické veže, jeden z druhov sidequestu, je práve postavený ako vertikálna výzva. Každá veža je iná a postupne preverí to, ako svoje pohybové schopnosti zvládate.

To ale nie je jediný aspekt hry, ktorý si postupne vylepšujete. Nájdete tu tiež ďalšie štyri schopnosti svojej postavy a tie vylepšujete ich používaním. Čím viac používate strelné zbrane, tým ste v tom lepší. To isté platí aj pre vaše päste. Keď sa rozhodnete to v uliciach riešiť ručne, získavate skúsenosti, ktoré vám pridajú na sile a dokážete tak viac predmetov z prostredia použiť ako zbrane. Ak si v boji s nepriateľmi pomôžete výbušninami, zlepšíte si aj tieto aspekty. No a nakoniec sú tu vodičské zručnosti, ktoré si zlepšujete kaskadérskym jazdením, peknými manévrami a aj tým, keď svojich nepriateľov prejdete. Postupným vylepšením v tejto oblasti si sprístupníte lepšie vozidlá, do ktorých môžete sadnúť, napríklad aj tank.

Tieto levely tu však nie sú len tak. Reflektujú vaše šance na to, aby ste sa porátali s jednotlivými misiami. To je vlastne akési odporúčanie, aké sú vaše šance v boji. Ak chcete, môžete sa tak vybrať do boja aj vtedy, keď sú vaše šance okolo 50%,no musíte byť pripravení na to, že bude boj o dosť tuhší, takže sa na základe tohto musíte vybaviť. Po ruke môžete mať dve primárne zbrane, jednu špeciálnu a ešte aj jeden gadget.  Na výber tu je toho halda a hlavne zbrane si budete užívať, pričom je vždy lepšie maž zvolené správne kombo na rôzne vzdialenosti a s rôznym efektom pre prípad, že narazíte na nepriateľov, ktorí sú proti niečomu imúnny. Vytiahnete tak inú zbraň a kosíte ich ďalej. nájdete tu pritom aj také špecialitky, ako napríklad emitor čiernych dier.

Poďme už ale na oblasti, kde to škrípe. Tam nepatrí priamo akcia, ktorá je slušná. Problémom je, že je tá akcia vlastne to jediné, čo tu je. Navyše sa v priebehu hry príliš nemení. Síce tu tak nájdete naozaj obrovskú haldu zbraní, všetky ale nakoniec robia obrovské výbuchy a z nepriateľov robia len hromady mŕtvych pixelov. A takto to ide stále dookola. Sem-tam sa vydáte do sveta, aby ste robili niečo iné, niekam vyskákali, no aj tam nakoniec narazíte na nepriateľov a zas to je len bum a bác všade navôkol. Navyše je tu problémom aj logika dizajnu. Vy sa niekam štveráte 15 minút, aby ste získali orb, či sa priblížili konfrontácii s bossom, a tam na zastrčenej rímse nájdete nepriateľa. Mnohým to ako chyba nemusí pripadať, no taktiež to iným môže poriadne udrieť do očí.

Crackdown 3
Crackdown 3 Po meste sa môžete presúvať rôznymi spôsobmi
Po meste sa môžete presúvať rôznymi spôsobmi


Crackdown 3 V multiplayeri sa to medzi hráčmi melie neustále
V multiplayeri sa to medzi hráčmi melie neustále


Crackdown 3 Multiplayerové mapy sú veľké, no nevyzerajú práve dobre
Multiplayerové mapy sú veľké, no nevyzerajú práve dobre





A kým variabilita hernej náplne počas bežného hrania je skôr slabinou hry, v súbojoch s bossmi sa autori pekne realizovali. Bossov je tu 9, každý si na vás prichystal niečo iné a aj keď je to v zásade vždy o tom, aby ste do nich napchali toľko nábojov, brokov, rakiet a čohokoľvek iného, koľko sa len zmestí, sú súboje naozaj zábavné. Navyše počas nich naplno využijete to, ako priamočiaro vás hra tlačí do akcie tým, že likvidovaním nepriateľov si dopĺňate vlastné štíty a vlastný život. Výhodou je, že sa nekrčíte niekde v rohu a nečakáte na to, aby sa vám regeneroval život. Skáčete a poletujete okolo nepriateľov, zatiaľ čo im zbraňami mierite rovno medzi očí, aby ste si rýchlo doplnili to, čo ste pred chvíľkou stratili.

Obyčajnú a aj dosť krátku kampaň (zabrala mi 9 hodín a väčšinu aktivít okrem áut som mal na 100%) si môžete spestriť tým, že si do nej prizvete online parťáka na lokálnu kooperáciu, čo bol pre Crackdown vždy veľký plus a to platí aj teraz. V tíme je ale lepšie snáď každá hra, lebo sa bavíte nielen hraním, ale aj spolu. Tu to ale dostáva poriadne explozívny charakter, kedy spúšť naprieč mestom rozpútate spoločne vo dvojici.

Často diskutovanou témou ohľadne Crackdown 3 bol tiež online multiplayer, ktorý je hlavným dôvodom, prečo vlastne vývoj trval tak dlho. Zároveň je pre Microsoft a mnohých ďalších krokom do nového teritória, keďže beží na cloudovo poháňanom fyzikálnom engine. Ten zaostáva za tým, čo sme videli kedysi dávno, no aj tak je to pomerne slušný zážitok a nech sú budovy akokoľvek vysoké, dokážete v ich búrať steny, podlahy stropy a takto si raziť cestu za zaslúženými fragmi. Pri hraní tak musíte počítať s tým, že každý kryt môže byť len dočasný. Na druhú stranu, ak viete, že nepriateľ je rovno nad vami, nie je nič jednoduchšie, ako u zobrať pevnú pôdu pod nohami a doraziť ho po páde.

Multiplayer je vlastne samostatným titulom a uvidíme, či a ako ho bude Microsoft postupne upravovať, meniť a rozširovať. Akútne to totiž potrebuje. Kým základná premisa súbojov 5 na 5 je zábavná, môže dosť rýchlo omrzieť vďaka tomu, že sú tu len dva režimy a niektoré možnosti hre stále chýbajú. Prvý režim je Agent Hunter a ide o fragy, teda vyhráva ten tím, ktorý má na pažbe najviac zárezov. S tou zmenou, že nestačí nepriateľa len zabiť, ale aj zobrať jeho odznak, na čo máte 10 sekúnd. A keďže vidíte odznaky svojich zabitých spoluhráčov, umožní vám to taktizovať tak, že si počkáte, kým sa nepriateľské supy vrhnú na odznak vášho spolubojovníka. A kým v boji jeden na jedného sa hodí primárna zbraň, pri viacerých nepriateľoch (a ničení budov) je dobrá tasiť sekundárnu zbraň. Výber je aj tu bohatý a je doplnený špeciálnou schopnosťou.

Crackdown 3
Crackdown 3 Celá hraje postavená na explozívnej akcii
Celá hraje postavená na explozívnej akcii


Crackdown 3 Zbraní je to obrovská hromada a užijete si ich
Zbraní je to obrovská hromada a užijete si ich


Crackdown 3 Bossovia sú vždy väčší a vždy s iným prekvapením
Bossovia sú vždy väčší a vždy s iným prekvapením




Druhým režimom v rámci Wrecking Zone multiplayeru je Territories, v ktorom tímy bojujú o zaberanie lokalít na mape. Držanie lokality vám zabezpečuje body, pričom vždy sú na mape 2 dve lokality a každá má len určitý počet bodov, kým sa vyčerpá. Potom sa presúva niekam inam na mape. Akcia sa tak viac koncentruje a kým s Agent Hunter môžete využívať veľké vertikálne aj horizontálne rozmery mapy, tu je to o bojoch na malom území. Čo je potešujúce, zatiaľ som sa stretol s minimom problémov v multiplayeri. Na druhú stranu tu však nie je veľa toho, čo by sa mohlo pokaziť.

Veľa sa už povedalo aj o technickom stave, čo je tiež oblasť, kde badať, že hra bola vo vývoji už naozaj dlho. Postavy sú ešte relatívne pekné a to najmä vďaka štylizácii, no to ostatné pôsobí zastarano, fádne a keď ste mimo mesta, „kocháte“ sa pohľadom na naozaj dosť škaredé textúry bežných povrchov, ako je napríklad zem v slumoch. Dabing je fajn, hudba ujde, zvuky áut pri jazdení v nich sú dosť zlé, no zamrzia hlavne zvukové glitche a tiež momenty, kedy pri naozaj veľkých explóziách klesne snímkovanie pod 30fps.

Crackdown 3 je aj napriek tomu všetkému zázrak. Nie technický. Je zázrakom, že aj po toľkých problémoch a tak dlhom vývoji sa nakoniec podarilo priniesť pomerne zábavnú akčnú hru, ktorú si fanúšikovia jednotky môžu užiť. Dokonca by som povedal, že je hra lepšia ako si vôbec zaslúži byť. Lenže jednotka tu bola pred 12 rokmi a trojka sa v porovnaní s ňou snáď nikam neposunula. Skôr je to relatívne plochá akcia zo starej školy, ktorá pôsobí ako remake 20 rokov starej hry. Niečo ako návrat Rise of The Triad, ktorý bol tiež len o strieľaní, výbuchoch a dynamickom pohybe. Hru si užijú skôr tí starší z vás, ktorí vyrastali vtedy, keď niečo také stačilo. Len ísť vpred s prstom na spúšti a nečakať nič viac. Tí mladší už budú mrnčať a nadávať na hru, no pravdou je, že nejaké kvality tu sú a zabaviť sa dokážete. Len si musíte uvedomiť, do čoho idete a nemať veľké očakávania od čohokoľvek navyše. To isté platí aj pre multiplayer, ktorý istým spôsobom budí dojem ako klasiky Quake 3 či Unreal Tournament – beháte, lietate, skáčete a bleskurýchlo likvidujete nepriateľov. Nič viac tu ale nie je.


napísal matus_ace 15.2.2019
Páči sa mi! (+5)
6.5
Vo svete
6.0
Ohodnotiť
CRACKDOWN 3
+ explozívna akcia s dynamickým pohybom dokáže zabaviť
+ slušné súboje s bossmi
+ budí oldschool feeling
+ motivujúci systém levelovania
+ online kooperácia zabaví a Wrecking zone multiplayer dokáže chytiť
+ vertikálna hrateľnosť a vertikálne výzvy
- okrem over the top akcie tu nič nie je a aj tá vás môže omrzieť
- kampaň je krátka
- nepriatelia aj tam, kde by byť nemali
- nedotiahnutý a zastaraný technický stav
- multiplayer síce chytí, ale chýba mu toľko vecí, že si vás asi neudrží


RECENZIE HRÁČOV
Xbox One
PC

Vývoj: Microsoft / Reagent Games
Štýl: Akčná Adventúra
Dátum vydania: 15. február 2019
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Dolby vision (1)
Zdravím, chcem sa opýtať na nejaké riešenie ohľado...
|Android smartphone do 200-250 ... (4)
Zdravím vás. Vedel by niekto poradiť budget telefó...
|Wifi a ethernet (9)
Ahojte, Mám problém s pripojením pc na net. Vše...
|Dragons dogma ii cz/sk forum (1)
https://steamcommunity.com/app/2054970/discussions...
|Ms windows cd key (33)
Zdravim. Pozeral som cdkeys, ale maju cenu nieco n...
|Svet, ukrajina, vojny ... (18412)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk