RUSTLER

RUSTLER

Divoká jazda v bláznivom Grand Theft Horse

Dojmy

Keď sa povie GTA, mladším hráčom sa vybavia moderné pokračovania s pohľadom prvej alebo tretej osoby. Ale séria začínala v jednoduchšom spracovaní s pohľadom zhora, ktoré bolo typické pre prvé dve časti. Práve tie najviac inšpirovali autorov pripravovanej hry Rustler, kde však namiesto áut v súčasnom meste kradnete kone v stredoveku. Tvorcovia to poňali ako paródiu a vykročili správnou nohou.

O tom, že hra sa berie prevažne nevážne, svedčí už humorné filmové intro s holohlavým hlavným protagonistom. Tým budete zakrátko vy, keď sa prenesiete do minulosti, kde musíte preukázať najmä svoje zlodejské a jazdecké schopnosti. No toto nie je puritánsky stredovek, ale groteska, ktorá má blízko napríklad k Monty Python. Veď už samotné prostredie priam prekypuje výstrednosťami, ako sú múry s grafity a protikráľovskými heslami, parkovacie miesta so značkami pre kone, slnečníky na pobreží či primitívne prechody pre chodcov.
 
Vy ste darebák a to vám nenadávam, len aby sme si ujasnili vašu pozíciu v historickej krajine. Pracujete pre ešte väčšieho darebáka, ktorý vám zadáva hlavné úlohy. Nájdete ich vo forme žltých značiek na mape a aktivujú sa po vstupe do krúžku na mieste určenia. Nemusíte tam naklusať hneď, zadania v otvorenom svete plníte vtedy, keď sa vám práve chce. A to, samozrejme, platí aj o nepovinných úlohách od rôznych NPC postáv, ktoré pre zmenu identifikujete pomocou modrých značiek.

Úlohy sú naozaj rôznorodé, pestré a neraz poriadne strelené, i keď medzi nimi nájdete aj nejaké banálne. Začína to krádežou koňa a jeho prefarbením v špeciálnej stajni, aby vás prestali naháňať stráže. Vyskúšate si aj oranie na poli, zaháňanie kravy k mäsiarovi, násilné vymáhanie peňazí od dlžníkov. A päsťami aj nasmerujete ľudí v meste, aby „dobrovoľne“ šli na bohoslužby v kostole. To už začína byť zaujímavejšie. A pokračujete prezlečením za Smrť a strašením banditov, či  prácou pre inkvizíciu, ktorá chce presvedčiť heretikov ich vystreľovaním z katapultu, že Zem je doska.

Rustler
Rustler Koňa najjednoduchšie získate na parkovisku.
Koňa najjednoduchšie získate na parkovisku.


Rustler Čakanie v rade s rozostupmi. Čo to len pripomína?
Čakanie v rade s rozostupmi. Čo to len pripomína?


Rustler V krajine nájdete užitočné predmety. Tu ich je hneď niekoľko.
V krajine nájdete užitočné predmety. Tu ich je hneď niekoľko.





Nájdete tu aj kopu odkazov na známe filmy či legendy. Takže sa objaví pani z jazera (ktorej treba zohnať šaty) a Excalibur, ktorý by sa možno dal vytiahnuť z kameňa ...povedzme dynamitom. Alebo naháňate „toho, ktorý  nesie prsteň“. Okrem toho sú dostupné aj menšie úlohy, ktoré súvisia  s vybranými druhmi koní a povozov. Keď z nich, klasicky, vyhodíte jazdca alebo pohoniča, môžete si privyrobiť ako taxikár, zásobovač či zberač mŕtvol. V praxi to znamená vyzdvihnúť klienta alebo tovar na mieste A a počas prísneho limitu zaviezť na miesto B. Trochu si privyrobíte a môžete skúsiť trochu náročnejšie varianty.

Zadania úloh sú teda jednoznačne nápadité. Trochu horšie je to už s ich priebehom, pretože málokedy to ide hladko a nie vždy je to vaša chyba. Napríklad sa stáva sa, že úspech zadania závisí na nejakej ďalšej osobe, ktorá musí prežiť. No keď sa hrnie do boja proti presile, je naozaj fuška ustriehnuť toho drúka, kým nepobijete nepriateľov. Alebo sa niekam ženiete, lebo vás tlačí čas, pritom trochu štuchnete civilistu, ktorý vám vlezie do cesty a už máte na krku dotieravé vojenské hliadky. Buď vás spomalia, alebo rovno spacifikujú. Oboje však bežne vedie k nesplneniu úlohy, lebo vám vypršal limit, alebo precitnete po dočasnom zadržaní a prídete aj o veci.  

Úlohu síce môžete bez problémov skúsiť znova, dokonca je tu aj rýchle nahranie pozície a vtedy sa vrátite k zadávateľovi a bez straty výbavy. Ibaže pri každom, aj malom zaváhaní, musíte začať úlohu od začiatku, čo pri niektorých znamená vrátiť sa aj o štyri - päť nadväzujúcich krokov späť. Zadania totiž bežne majú niekoľko fáz a keď máte nejakú úlohu aktívnu, nedá sa manuálne ukladať progres. Zvládnuť sa to napokon vždy dá, ale niekedy je to skrátka otrava, keď  viackrát štartujete od začiatku 20-30- minútovú úlohu a ešte aj s dlhšími presunmi.

Ešte by bolo fajn, keby ste sa mohli rozhodnúť, či úlohu, o ktorú ste prejavili záujem, chcete splniť alebo nie. Aktivuje sa vám totiž okamžite, ako si pohovoríte s jej zadávateľom. Pravdou však je, že nuda v krajine vám niekoľko hodín nehrozí. To až v prípade, keď splníte všetky zatiaľ dostupné vedľajšie úlohy a na štart novej hlavnej potrebujete 5000 zlatých, ktoré sa potom získavajú ťažšie. V podstate vtedy zostáva prevoz ľudí a tovaru, bitky v klietke, konské dostihy, kde jazdíte podľa smerových šípok, alebo praobyčajné vyvražďovanie ľudí, po ktorých zostávajú mešce.

Takmer všetky vaše aktivity vám komplikujú stráže. Na jednej strane je prirodzené, že keď masakrujete ľudí, alebo im kradnete vozy, hliadky reagujú. Ibaže neraz sa objavia aj vtedy, keď nikde nablízku nie sú, takže vás nemohli vidieť. Najhoršie je, keď naozaj nechtiac do niekoho sotíte a už do vás seká vojak s halapartňou. Na druhej strane sú občas úlohy, kde máte niekoho zabiť a stráže si to nevšímajú, aj keď prechádzajú okolo zmasakrovaných tiel. Celkovo je umelá inteligencia zatiaľ skôr slabšia. Takže napríklad keď zastanete s koňom uprostred ulice, NPC postavy za vami zastavia a síce sa rozčuľujú, ale nevedia čo robiť a len čakajú. A to aj keď nemajú voz, len sedia na kobyle, s ktorou by vás mohli pohodlne obísť. Alebo keď vás sprevádza nejaká dôležitá osoba, niekedy sa zasekne a ak to nepostrehnete a zájdete príliš ďaleko, hra to vyhodnotí ako nesplnené podmienky úlohy.

Stráže sú však napriek všetkému často nepríjemne dotieravé. Keď vzbudíte pozornosť a bránite sa, pribúdajú vojakom posily a narastá úroveň ohrozenia. Väčšinou je vhodnejšie utiecť a nebojovať, inak sa na vás o chvíľu povalí celá armáda a nemá to konca-kraja. Stupeň ohrozenia znížite tým, že sa pokúsite vzdialiť a striasť sa prenasledovateľov. To sa však ľahšie hovorí (píše), ako spraví. Vojaci sú schopní prenasledovať vás dlhé minúty cez pol mapy a alarm opadáva veľmi pomaly. Urýchli to iba strhávanie plagátov s hľadanou osobou (vami), na ktoré však natrafíte len ojedinele. Je tu aj vtipná možnosť hádzať po strážach výkaly, ktoré ich spomalia.

Boje sa dajú vnímať skôr pozitívne, hoci pästné súboje môžu byť hlavne spočiatku a na vyššej obťažnosti veľmi zdĺhavé. Nepriatelia údery často vykrývajú, a tak musíte vystihnúť správny moment alebo sa pokúsiť o protiútok, keď je aktívnejší oponent. Zaberá pobehnutie a čakanie, kým sa nepriateľ nepriblíži. Boj so zbraňami je podobný, ale skôr zraníte a zlikvidujete svoj cieľ. Na obranu použijete kryt a odskočenie. Neskôr už bitky zvládnete lepšie. Bojovať sa dá aj na koni, čo vyzerá veľmi efektne. Ale ak vás vojaci zrazia z koňa, často vás rovno spacifikujú.

Výzbroj je dosť pestrá. V núdzi pomôže palica, ktorá sa dá počas noci zapáliť a použiť ako fakľa. Inak je dobrá na zaháňanie kráv. Dobre poslúži meč, sekera, trochu väčší dosah má oštep a halapartňa, ale tá je pomalá.  Môžete získať aj kosu a sú tu aj kuše, ktoré však majú málo munície a pomaly sa nabíjajú. Avšak vedia spoľahlivo zabiť a strieľať sa dá aj z koňa. Je trochu škoda, že tvorcovia nevyužili na získanie lepších zbraní obchodníkov. Tieto veci sa skrátka len tak povaľujú v krajine a vždy ich nájdete na rovnakých miestach. Alebo zostávajú po zabitých nepriateľoch.

Rustler
Rustler Konflikty so strážami sú veľmi časté.
Konflikty so strážami sú veľmi časté.


Rustler Hlavný hrdina môže investovať body do pasívnych vylepšení.
Hlavný hrdina môže investovať body do pasívnych vylepšení.


Rustler Turnaje na koňoch sú efektné, ale vyžadujú veľmi presné načasovanie.
Turnaje na koňoch sú efektné, ale vyžadujú veľmi presné načasovanie.





Zbierať môžete aj jedlo doplňujúce zdravie, štíty a brnenia, čím sa k vášmu životu pridá extra ochrana. Ak vás protivníci  oslabia, najskôr prídete o celé brnenie, potom sa míňa život. V krajine sú aj rozbitné ploty a sudy, vrátane výbušných s TNT. Je však škoda, že sa nedá vchádzať do interiérov budov, maximálne sú občas nejaké prechody cez stavbu na druhú stranu.

Vaša postava sa čiastočne aj rozvíja, a to skúsenostnými bodmi, ktoré získava najmä za plnenie úloh, ale aj zbieraním podkov a nôt.  Za body si odomknete permanentné vylepšenia – možnosť brať veci aj priamo z koňa, viac zdravia, zníženie únavy pri behu a v boji, ponechanie zbraní, aj keď vás chytia stráže, väčšiu kapacitu šípov a podobne.

Jednou z obľúbených súčastí GTA série je rádio, ktoré si v aute prelaďujete na rôzne stanice s rozmanitou hudbou. Rustler má vtipnú obdobu v podobe bardov. Hrajú všelijaké a skôr moderné melódie, ktoré sa dajú prepínať. Navyše sú bardi aj súčasťou vybraných úloh. A keď treba, vysadnú si k vám na koňa.
 
Graficky to nie je vôbec zlé. Napriek pohľadu zhora, ktorý sa pri pohybe ukazuje v mierne pozmenenom uhle, je v krajine veľa detailov a naozaj to má štýl a svoje čaro. Okolo vašej postavy je priesvitný kruh, ktorý spočiatku môžete vnímať ako chybu. Má to však svoj účel – pri prechádzaní  húštinami a pod vybranými objektmi v tomto kruhu zmiznú koruny stromov a iné súčasti. To preto, aby ste na seba stále dobre videli. Občas ale obrazovka mihá a trochu rušivé je spúšťanie úloh, ktoré sa aktivujú a nahrajú až po niekoľkých sekundách.

Muzika je fajn. A s bľabotaním namiesto dabingu pri početných, a tak ako všetko humorne ladených rozhovoroch, sa dá zmieriť. Ale najmä pri dlhšom hraní sa vyskytuje nepríjemná chyba, keď zlyháva audio, hra začne nepríjemne sekať až napokon úplne zamrzne.

Rustler
Rustler Náborové heslá, grafity a vulgarizmy na budovách a múroch sú tu bežné.
Náborové heslá, grafity a vulgarizmy na budovách a múroch sú tu bežné.


Rustler Dilema vo väzení. Bola to veľmi veľká krava alebo drak?
Dilema vo väzení. Bola to veľmi veľká krava alebo drak?


Rustler Ešte niekto si na mňa trúfa?
Ešte niekto si na mňa trúfa?




Aj keď bol Rustler vypustený len pred niekoľkými dňami v Early Access, ponúka toho veľa. Dalo by sa dokonca povedať že je hra prakticky hotová, len potrebuje vybalansovať úlohy, zbaviť sa chýb a dotiahnuť detaily. S prekvapením som zistil, že hlavný príbeh je kompletný. Slušne zakončený s následnými titulkami a možnosťou zostať v krajine a len tak sa potulovať. Už sú dokonca implementované aj achievementy. Možno mali tvorcovia radšej ponúknuť uzatvorenú betu, dotiahnuť, čo sa dá a na jar rovno vydať oficiálne dokončený produkt.

Pravdupovediac rozmýšľam, čo vlastne vývojári ešte plánujú do hry doplniť. Je pravda, že v druhej mestskej oblasti prakticky nie sú vedľajšie úlohy, takže si viem predstaviť, že ich tam nasypú aspoň pár desiatok. A možno by mohli vytvoriť ďalší hlavný príbeh poňatý ako druhý akt. A optimálne v novom prostredí. Tým by sa celková herná doba, ktorá momentálne po splnení úplne všetkých úloh presahuje 10 hodín, ešte solídne natiahla. No je otázne, či takto uvažujú samotní tvorcovia. Každopádne opakujem, že Rustler je už v podstate plnohodnotná hra, ktorú môžete prejsť od začiatku až do konca. Je zábavná, neberie sa príliš vážne a neraz sa pousmejete nad tým, čo si vývojári vymysleli. Len zatiaľ musíte počítať s určitými neduhmi.


napísal uni 26.2.2021
Páči sa mi! (+3)
RUSTLER


PC
PS4
Xbox One
Switch
Xbox Series X|S
PS5

Vývoj: PlayWay / Jutsu Games
Štýl: Akcia
Dátum vydania: 31. august 2021
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Televízor k ps5 (7)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (0)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (3)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19871)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk