Prečo stoja hry 60 eur? |
Existuje nejaký dôvod, prečo by No Man's Sky a Call of Duty: Infinite Warfare mali stáť €59.99?
Josh Bycer z Gamasutry sa zamyslel nad otázkou, prečo hry vlastne stoja $60/€60. Cena 59.99 vznikla v čase, keď sa na cene podpisovalo množstvo fixných nákladov a distribúciu veľkého množstva fyzických nosičov si mohlo dovoliť iba zopár veľkých spoločností.
"Digitálna distribúcia odstrihla náklady na výrobu, prepravu a uskladňovanie hier. Manuály sú menej kvalitné a šetrí sa na ich tlači. S modernými hernými enginmi sa ľahšie pracuje a sú finančne dostupnejšie. Predtým boli hry veľmi drahé kvôli nákladom nesúvisejúcimi s vývojom a ich nedostatku. Logika teda vývojárom a vydavateľom diktuje, že hry dnes už nie sú hodné 60 dolárov. Keď každý deň vychádza nejaká hra, nedostatok už nie je faktor a už sme si povedali, že produkcia je lacnejšia. Vydavatelia by mohli povedať, že veľa peňazí ide do marketingu, ale to nesúvisí s tvorbou hier," píše Bycer
Totálnou zmenou neprešla iba štruktúra nákladov, ale aj šanca dostať k hráčom aj menšie hry. Nie tak dávno sa k veľkej väčšine hráčov mohli dostať iba AAA a AA hry. Vtedy a dlho predtým boli distribútori nevyhnutným medzičlánkom medzi autormi a hráčmi, pretože iba oni dokázali presvedčiť obchodníka, aby hre urobil miesto na pulte. Digitálne obchody sú ale nafukovacie, na čom dokáže zarobiť napríklad Valve a jeho Steam, kde sa ročne objavujú nepreberné množstva malých hier od nezávislých štúdií.
Ďalšou veľkou zmenou oproti minulosti je marketing. Hráči sú vďaka každodennému navštevovaniu internetu dostupnejší, ľahšie ovplyvniteľní a príkladom katastrofálneho nesúladu medzi tvorcami a expertami na marketing je pre Bycera No Man's Sky.
"No Man's Sky vznikala ako indie hra, pokým si ju k sebe nevzalo Sony. Od toho momentu začala tlač a marketing vytvárať dojem plnohodnotnej AAA hry. Keď potom hra vyšla, hráčov veľmi nepríjemne prekvapilo množstvo nedostatkov. No Man's Sky jednoducho nie je hodné 60 dolárov a môžeme sa iba domnievať, ako by to vyzeralo, keby dostala cenovku $30. Utratiť za hru $60 je veľa. Viac si nikto ani neodváži pýtať, ak hra nie je v nejakej špeciálnej edícii."
Bycer sa tiež pýta na odôvodnenosť 60 dolárovej cenovky na každom ďalšom Call of Duty, Assassin's Creed, ale napríklad aj Mass Effecte. Pritom to, čo ako novinka môže so season passom stáť aj viac ako 100 dolárov, sa môže po pár mesiacoch predávať v Game of the Year edícii za 20 - 30 dolárov. Jedinou odpoveďou asi je, že cenu neurčuje ani kvalita hry, ani náklady na jej výrobu a predaj, ale iba trh, kde je veľa hráčov zvyknutých platiť za hry 60 eur.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- DOJMY: Vivat Slovakia (Early Access) 189
- DOJMY: Kingdom Come: Deliverance II chce byť väčšie a lepšie ako jednotka 263
- VIDEO : Vivat Slovakia - prvých 30 minút z Early Access verzie 60
- Aký mobil kúpiť na jar 2024 za 100, 200, 300, 500 alebo 1000 eur? 67
- Aké boli najväčšie slovenské hry? 92
- Bude Cillian Murphy záporákom vo Far Cry 7? 38
- Warhorse štúdio dnes o 20:00 predstaví svoju novú hru 120
- Witcher seriál bude mať 5 sérií, práve sa začala natáčať štvrtá 51
- Kingdom Come Deliverance 2 bude diverznejšie, zachytí viac etník 97
- VIDEO : Vivat Slovakia - ukážka prestreliek 26 zobraziť viac článkov >