THE TURING TEST

THE TURING TEST

8.5

Plnohodnotná náhrada za Portal?

Bulkhead Interactive nám priniesol zaujímavý logický titul The Turing Test a napriek tomu, že sa na prvý pohľad javí ako obyčajný klon Portalu, nie je to celkom tak. Je to veľmi dobrý klon Portalu inšpirovaný aj hrou The Talos Principle a s pridanými zaujímavými mechanikami a ešte zaujímavejším príbehom. Ponúka veľmi podobný zážitok a ak sa vám spomínané hry páčili, toto určite neprehliadnite.

Presnejšie nás titul The Turing Test zavedie do vesmíru na mesiac Europa a prevtelí do postavy Avy Turingovej, inžinierky ISA medzinárodnej vesmírnej agentúry, ktorá bola poslaná, aby zistila dôvod zmiznutia posádky stanice. Keď sa tam dostanete, zisťujete, že na vás čakajú testy. Podľa AI, ktorá vás sprevádza, ich dokáže splniť len človek. Sú vytvorené stratenou posádkou alebo prečo ich vytvorili a prečo sa obyvatelia stanice skrývajú? To už je úloha, ktorej objasnenie čaká na vás. Dostávate prístroj na manipuláciu energie EMT a púšťate sa vpred do chodieb stanice.

The Turing Test
The Turing Test Vitajte na mesiaci Europa.
Vitajte na mesiaci Europa.

The Turing Test Vstupujete a zisťujete, že posádka sa skrýva. Vašou úlohou je nájsť ju.
Vstupujete a zisťujete, že posádka sa skrýva. Vašou úlohou je nájsť ju.

The Turing Test Energetické gule a krabice budú základom prechádzania puzzle miestností.
Energetické gule a krabice budú základom prechádzania puzzle miestností.

Hrateľnosť a aj štýl spracovania je veľmi podobný Portalu, rovnako vás čakajú testovacie miestnosti a rovnako máte AI spoločníka, aj keď ďalej už podobnosti končia. Namiesto portálovej zbrane máte energetickú zbraň, ktorá dokáže nasávať a vypúšťať energetické gule. Budete ňou musieť zbierať energiu zo zámkov, presúvať ju do iných zámkov, aby ste otvorili ďalšie dvere, vytvorili energetický most, vysunuli schody, aktivovali lasery a rôzne ďalšie veci, ktoré vám pomôžu dostať sa k výstupu z miestnosti. Je to jednoduchý logický systém, ktorý sa ale postupne stupňuje.

Aby to nebolo triviálne, autori pridali aj energetické krabice, ktoré môžete použiť namiesto vystreľovacích energii, ale musíte ich ručne prenášať. Pridajú sa aj magnety, ovládateľní roboti, mechanizmy a k tomu sa rozšíria energie rôzneho druhu - niektoré postupne zhasínajú, niektoré cyklujú. K tomu si  musíte všímať, či sa energia cestou k zámkom neneguje a nespraví pravý opak, a teda napríklad uzavrie dvere. Bude toho v hre postupne dosť. Budú tu jednoduché logické levely, zložitejšie, nechýbajú ani úrovne zamerané na šikovnosť alebo rýchlosť. Niekedy budete musieť všetko dobre načasovať a niekedy vám pomôže aj AI.

AI je základom celej hry, volá sa Tom a robí vám vášho sprievodcu desiatkami levelov, kde postupne vysvetľuje, čo sa tu stalo, a aj to, že vy ste jediný kto môže pomôcť zistiť, čo sa stalo s posádkou. On je totiž len umelá inteligencia a nedokáže prejsť komplexnými testmi, ktoré posádka vytvorila. Tá z nejakého dôvodu chce, aby sa k nej dostal len človek. Navodzuje vám to množstvo otázok, čo sa tu vlastne mohlo stať a prečo sa posádka bráni pred AI. Všetky otázky budú postupne zodpovedané, keďže autori sa s pozadím príbehu pekne pohrali a celé to dáva zmysel. A nakoniec je to aj zábava. Možno Tom nie je taký zábavný ako AI systémy v hre Portal, ale viac filozofický. Má svojský štýl vyjadrovania a prísne počítačovú logiku.

Samotná hra vám zaberie okolo 5-10 hodín - záleží na tom, ako dokážete zvládať logické úlohy. Dajú sa prejsť z minútu, ale aj za hodinu, podľa toho či si všimnete niektorý dôležitý detail. Síce sa postupne naučíte, čo si všímať, ako pribúdajú nové prvky, budete si musieť stále zvykať na nové doplnky a rozmýšľať čo s nimi. V tejto oblasti je to pekne vyvážené, no možno je škoda, že po celý čas sa prostredie výraznejšie nemení a jediným osviežením je vždy špeciálna miestnosť, ktorá rozdeľuje časti základne. Dostanete sa do prestupnej chodby a na miesta, ako je riadiace stredisko alebo ubytovacie priestory posádky, kde môžete všetko preskúmať, prečítať dáta v počítačoch, poobzerať predmety a sami skúsiť zistiť viac o udalostiach alebo posádke. Tajomstvo posádky však tak skoro neodkryjete, to sa začne odhaľovať až ku koncu v pekne vygradovanej atmosfére. Na konci môžete hru zavŕšiť jedným z dvoch zakončení. Bude na vás, ako sa rozhodnete.

Vizuálne hra neuchváti, ale ani nesklame, je to presne jednoduchší portálovský štýl, teda vizuálne jednoduché, ale čisté testovacie miestnosti, pekné efekty, zapracovaná fyzika, dobré ovládanie a, samozrejme, aj slušná rýchlosť hry aj na pomalších počítačoch. Nemáte sa tam čoho obávať. Možno niektoré textúry mohli byť lepšie, ale celkovo je vizuál plne postačujúci. Zvukovo je hra decentná, jemná hudba na pozadí dopĺňa kvalitne nadabované rozhovory s AI.

Keď to zhrnieme, The Turing Test je kvalitný titul, ktorý by fanúšikovia Portalu nemali vynechať. Ponúka vlastný štýl logických úloh, zaujímavý dej, dobrú hrateľnosť. Možno má menej rozmanité prostredia, ale vynahradí to postupný prísun nových logických prvkov a kvalitný príbeh v pozadí. Za 20 eur to je slušná ponuka.

The Turing Test
The Turing Test Portal deja vu? Možno dizajnom, ale hra má vlastný štýl prekonávania úloh.
Portal deja vu? Možno dizajnom, ale hra má vlastný štýl prekonávania úloh.