OD MAFIE V ČESKU AŽ K MOBILOM V BELEHRADE

OD MAFIE V ČESKU AŽ K MOBILOM V BELEHRADE

Komu vďačí Vito za svoj výzor?

Interview

Herný biznis patrí medzi tie najzaujímavejšie a láka mnohých ľudí z rôznych oblastí života. Niekde je už zabehnutý, inde sa ešte len rozvíja, no na Balkáne zažíva vývoj hier obrovský boom. Už dávno to nie je len Croteam v Chorvátsku, ale neustále vznikajú nové štúdiá, ktoré slávia úspech a lákajú tak ďalších talentovaných tvorcov. Medzi týmito štúdiami je aj belehradský Nordeus, ktorý boduje v mobilnej sfére a to mu umožnilo naberať nové talenty. A medzi nimi je aj Ivan Rylka, ktorý má za sebou obrovské skúsenosti a v jeho portfóliu nájdete najmä dve časti série Mafia. O jeho práci na nich, cestovaní po svete a nakoniec aj zakotvení v Srbsku sme vám priniesli rozhovor.

Mohol by si sa nám bližšie predstaviť?

Ak by som mal priblížiť svoju históriu vo sfére videohier, vyštudoval som multimédiá a dizajn na fakulte multimediálnych komunikácií. V poslednom ročníku magisterského štúdia som absolvoval stáž vo vtedajšom Illusion Softworks, čo bolo vlastne budúce 2K Czech. Robili sme na Mafii 2 a ja som začal ako modelár prostredí, čo som robil zhruba rok, potom som prešiel k postavám a po ďalšom roku som sa stal „lead character artistom" - hlavným dizajnérom postáv. Vlastne som pri Mafii strávil nejakých 5 rokov, čo je pomerne dlhá doba, takže som sa rozhodol, že skúsim nejakú zmenu. A keďže ma napĺňa a baví cestovanie a spoznávanie cudzích kultúr, tak som na základe svojich skúseností z Číny požiadal o presun do Šanghaja, kde sme mali pobočku, do ktorej som sa aj v roku 2010 odišiel. Tam som strávil zhruba rok, potom som súhlasil s povedzme služobnou cestou s cieľom pomôcť s X-Comom, konkrétne s XCOM Declassified. Začal som lietať do Kalifornie, kde som fungoval ako „principal character artist" a kde sme dva roky pracovali na tejto hre. Potom som si trochu zacestoval a v roku 2015 som sa vrátil do Česka a pomáhal som v 2K Czech dokončiť Mafiu 3 asi rok a po dokončení Mafia 3 som si povedal, že je opäť čas sa niekam pohnúť a to ma priviedlo až do Belehradu, kde som súhlasil s veľmi zaujímavou ponukou od Nordeus. Je to pre mňa novinka, keďže som v mobilnej sfére zatiaľ nepracoval, vždy to boli AAA konzolové a PC hry, no toto je príjemná zmena, ktorú si veľmi užívam.

Ako si sa dostal práve k tvorbe hier? Čo ťa k tomu viedlo?

Vždy ma bavilo výtvarníctvo, preto aj ten výber školy, a keďže vždy som robil 3D a hral som sa s Maxom, rendermi a bavila ma figurálna kresba, tak som si vybral stáž v Illusion Softworks. Zo začiatku som tam síce robil level art, ale prepracoval som sa k postavám a potom k pozícii vedúceho výroby postavičiek. Z vlastnej iniciatívy som si chcel rozšíriť znalosti v tejto sfére, no ukázalo sa to natoľko zaujímavé a perspektívne, že som sa rozhodol vo firme zostať a budovať si tam kariéru.


Prečo nakoniec práve herná sféra a nie nejaká iná?

To je dobrá otázka. Ono sa to vlastne tak nejako stalo. Jednoducho súhra okolností, náhodných vplyvov. Do Brna to zo Zlína nebolo ďaleko, hľadali tam stážistov alebo nových zamestnancov a bola to sféra, ktorá ma zaujímala. Minimálne z toho kreatívneho a produkčného hľadiska. Ja som vtedy ešte nevedel, že tam budem chcieť zostať, no na základe skúsenosti z tej stáže sa ukázalo, že je tam toho omnoho viac toho, čo môžem objavovať. Nebolo to vôbec zlé rozhodnutie, odhodlal som sa zostať dlhšie. Ešte v tom nebola tá úvodná myšlienka, či sa v živote vydám cestou videohier, filmu alebo niečoho úplne iného. Som vyštudovaný priemyslový dizajnér a tomuto odboru som sa po škole nikdy nevenoval, vlastne som už zostal pri videohrách.

Si aj ty sám hráč?

Nie som hardcore hráč. Som rád, keď mám prehľad o trhu a viem, čo sa deje. Upútajú ma zaujímavé projekty, ale väčšinou sa snažím svoj život balansovať, takže po príchode domov už netrávim čas pred TV alebo počítačom, ale venujem sa iným aktivitám. Povedal by som, že som aktívny človek.

Ovplyvňujú tvoju tvorbu aj iné hry, alebo kde čerpáš inšpiráciu?

Povedal by som, že charakter projektov, na ktorých som mal možnosť pracovať, ovplyvnila hlavne filmová tvorba. Väčšinou to boli mafiánske hry, ale dajme tomu aj XCOM je vlastne retro sc-fi akcia. Vždy sme veľa herných referencií čerpali z filmov, ako je Krstný otec, z rôznych mafiánskych filmov s Al Pacinom a mnohých ďalších. Povedal by som teda, že ma paradoxne oveľa viac ovplyvnila filmová tvorba. Herný model týchto hier bol vždy ako GTA a ďalšie hry s otvoreným svetom ako Witcher, aj keď k tomu majú trochu ďalej, ale to sú hry, ktoré by som spomenul. To je ale na míle vzdialené tomu, čomu sa dnes venujem v Nordeus. Pracoval som na AAA hrách takmer 11 rokov a toto je pre mňa skok do mobilnej sféry.

Na čom si už pracoval a kde sa ti pracovalo najlepšie?

Začal som Mafiou 2, ktorú som dokončil na pozícii hlavného dizajnéra postáv. Potom som odišiel do Číny, kde som mal za úlohu mentorovať štúdio plné mladých ľudí a talentov, a zároveň pozdvihnúť ich úroveň. V Číne sme robili outsourcing pre naše ďalšie štúdiá, najmä pre Novato, ktoré robilo na The Bureau: XCOM Declassified (2K Marin sídlia v meste Novato, pozn. red.). Z toho pramení dôvod, prečo som sa neskôr vydal do Kalifornie. Potom nasledoval jeden projekt, ktorý sme nepublikovali, no ďalšia veľká vec bol práve tento XCOM a po návrate do Česka to bola Mafia 3. Vďaka tomu, že časová náročnosť takýchto AAA projektov je naozaj značná, som nedokončil mnoho projektov, aj keď som v brandži už veľa rokov. Vďaka tej časovej náročnosti mám v portfóliu 3 veľké projekty, samozrejme, nejaké tie DLC, nový obsah alebo balíčky, ale pomohol som aj pri hrách, ktoré práve v štúdiu boli urgentné. Viacmenej sú to ale tieto tri veľké veci.

Ak by si sa mal obzrieť späť, za akými postavami stojíš a ktorá je tvoja najobľúbenejšia?

Povedal by som, že najpyšnejší som na Mafiu 2, ktorú som mal možno najviac pod kontrolou práve na pozícii vedúceho dizajnéra postáv. Tam to bola celá škála postáv. Musím povedať, že napríklad hlavný hrdina Vito bol spoločnou prácou niekoľkých tvorcov postáv, takže si úplne neprivlastňujem jeho finálny vzhľad, aj keď som si tam tiež pridal to svoje. Každopádne bol to celý rad postáv pre Mafiu 2. Pre XCOM som, myslím si, exkluzívne vytvoril všetky hlavné postavy, ale nedorezal by si sa vo mne krvi, keby som mal povedať všetky ich mená. Ale je to štvorica alebo pätica hlavných agentov. A pre Mafiu 3 bol úplne iný systém. Tam sa hra vytvárala z komponentov a postavy sa dajú prispôsobiť, takže si ich nejaký randomizér viacmenej poskladá sám podľa nejakých parametrov, čiže tam sa postavy robili na súčiastky. Samozrejme, s výnimkou hlavných postáv, ale aj tam sa dá povedať, že sú kombinované zo súčiastok.

Prečo si sa rozhodol prejsť od veľkých projektov k mobilným hrám v Nordeus?

Je to predovšetkým zmena a výzva. Po návrate do Česka som si uvedomil, že ma takýto život baví, takže som hľadal nejaký kompromis medzi životom v zahraničí, ktorý ma napĺňa, a zároveň, aby to nebolo príliš ďaleko. Nordeus potom prišiel s touto mimoriadne zaujímavou ponukou, čo ma zároveň priviedlo do mobilnej sféry, ktorá bola pre mňa nová, takže to svojím spôsobom bola výzva. A keď sa obzriem späť, som rád že som sa tak rozhodol. Povedal by som, že tam určite mienim zotrvať počas mnohých najbližších rokov.

Ak by si mal porovnať prácu pre Nordeus s prácou predtým, v čom sú hlavné rozdiely?

Musím povedať, že Nordeus je zatiaľ asi najlepšia firma, pre ktorú som pracoval z hľadiska starostlivosti o zamestnancov, uvoľnenej a priateľskej atmosféry. Je to veľmi dobre situované štúdio v zaujímavej a lacnej krajine, takže z tohto pohľadu to je pre mňa rozhodne zaujímavý kontrakt. Je to blízko Českej republiky, takže môžem pomerne často navštevovať rodinu, čo bol pre mňa problém zo Šanghaja alebo San Francisca. Oceňujem uvoľnenú a priateľskú atmosféru, vzdelávacie programy. Človek tu dostane akúkoľvek podporu, akú potrebuje. Firemná kultúra je na špičkovej úrovni a nedá sa porovnať s ničím v regióne. Môžem to porovnať maximálne s firmami niekde v Silicon Valley.


Nordeus sa aktuálne stále rozrastá a hľadá nových ľudí. Čo musia ponúknuť, aby boli pre firmu zaujímaví?

Áno, snažíme sa naberať nových ľudí a buď jedinečné talenty, alebo ľudí s mimoriadnymi skúsenosťami. Teda tam je šanca pre menej skúsených, ale talentovaných ľudí, pričom im tu ponúkame patričný rast a vzdelanie. Je tu aj možnosť rôznych stáži pre študentov, čo poskytneme veľmi radi. Na stránke tiež máme celú škálu rôznych pozícií, ktoré by sme radi obsadili, pretože sa Nordeus rozrastá a máme ambiciózne plány. Človek potrebuje výrazný talent, záujem o tento obor alebo mimoriadne skúsenosti. V každom prípade, Nordeus expanduje a máme veľký záujem o nových ľudí.

Keď už si spomenul tie plány, na čo sa môžeme od Nordeus tešiť?

Samozrejme, nezverejňujeme naše budúce plány ohľadne ešte neoznámených projektov, no rozhodne môžem povedať, že nejaké pripravujeme. Jednoznačne ale môžem povedať, že naša nová hra Spellsouls v januári vyšla ako soft launch, takže je teraz k dispozícii v niekoľkých krajinách, ako Taiwan, Kanada, Chorvátsko, Austrália, Nový Zéland, Nórsko, Švédsko a Holandsko. Tu hru ešte dolaďujeme a myslím si, že do polovice tohto roka tu bude full launch, hra ponúkne oveľa viac obsahu a bude to úplne vyladený produkt.

Na čo sa môžeme tešiť v prípade Spellsouls?

Čo môžem ja osobne povedať je, že sme sa snažili dostať postavy v mobilnom odvetví na novú úroveň . Myslím si, že už môžeme plne konkurovať tomu, čo bolo dosiahnuteľné v poslednej konzolovej generácii a povedal by som, že to v mnohom aj presahujeme.

Ďakujem za rozhovor.


napísal matus_ace 13.2.2017
Páči sa mi!
OD MAFIE V ČESKU AŽ K MOBILOM V BELEHRADE


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (1)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19910)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk