SYSTEM SHOCK

SYSTEM SHOCK

8.0

Shodan úspešne precitla a prevzala kontrolu

Recenzia na PC verziu

Na začiatku bola Shodan a prvý System Shock. Potom prišlo skvelé pokračovanie. Toto si mladší hráči zrejme nepamätajú. No mnohým už viac hovorí Bioshock, ktorý je spirituálnym nasledovníkom uvedenej klasiky. Po Enhanced edícii  z roku 2015 sa však System Shock vracia s veľkou slávou v úplne novom grafickom spracovaní , aby ukázal aj tým neskôr narodeným, prečo patrí ku kultovým hrám.

Kto je Shodan? Umelá inteligencia, ktorá by si skvele rozumela so Skynetom. Shodan totiž prevzala kontrolu nad vesmírnou stanicou Citadela a zamorila ju mutantmi a kyborgmi. Jej ambície sú však väčšie a chce podobným spôsobom ovládnuť celú Zem. Kto ste vy? Hacker v Citadele, ktorý ako jediný môže tejto katastrofe zabrániť a dokáže zastaviť Shodan. Možno...  Nebude to však vôbec jednoduché, aj keď  si už pri štarte hry môžete osobitne zvoliť obťažnosť hneď štyroch zložiek hry – boj, misie, kybernetika a puzzle. Tieto súčasti vlastne charakterizujú celkový obsah, ktorý je rozhodne pestrý a zaujímavý.

Vaším cieľom je postupne prehľadať všetky poschodia a priestory vesmírnej stanice, od reaktoru, cez sklady, údržbu, výskumné laboratóriá, až po letecký dok a ešte oveľa ďalej, vykonať tam špecifické úkony, aby ste uspeli. Prvoradou úlohou je oslabenie celkovej bezpečnosti, čo dosiahnete ničením CPU uzlov a kamier prostredníctvom ktorých vás sleduje Shodan. Až keď oslabíte strážny systém na jednotlivých poschodiach, dostanete sa do ďalších priestorov. Vstupy totiž bývajú podmienené určitým znížením alebo niekedy až úplným vynulovaním bezpečnosti. S tým je niekedy spojený problém s vyhľadávaním zvyšných kamier, ktoré bývajú dobre zašité. Máte síce mapu so značkami a iné podporné súčasti neurálneho systému, ktoré postupne získate, ale aj tak sú chvíle, keď blúdite už objavenými a vyčistenými miestnosťami a hľadáte, čo ste prehliadli.

System Shock
System Shock Rýchlo zistíte, že na stanici sú veľké problémy.
Rýchlo zistíte, že na stanici sú veľké problémy.


System Shock Často objavíte zmasakrované telá.
Často objavíte zmasakrované telá.


System Shock Určite oceníte vylepšenia vašej postavy, ktoré obsahuje neurálny interface.
Určite oceníte vylepšenia vašej postavy, ktoré obsahuje neurálny interface.





Celkovo sa nemôžete spoliehať na to, že hra vás naviguje tam, kde máte niečo vykonať. Nevodí vás za ručičku a náznaky ďalších krokov nájdete len vo forme správ a audio odkazov od zvyčajne už zmasakrovaného osadenstva stanice. Zvyšok si musíte domyslieť. Ale dobre, ak si zvolíte najnižšie parametre obťažností, je to určite o niečo jednoduchšie, hra vám poskytne waypointy a kódy zariadení nutné pre postup ďalej sú v takomto prípade prednastavené a dajú sa nájsť v návodoch. Na vyšších obťažnostiach sa už totiž číselné kombinácie náhodne generujú a musíte sa k nim dopracovať objavovaním a dodržiavaním špecifických krokov.

Obvykle treba prekutať jednotlivé miestnosti, pričom naraz sú na vstup potrebné karty, ktoré najskôr treba nájsť . Inokedy sa tam dostanete šachtami alebo potrebujete trojciferné kódy. Často prepínate rôzne spínače, ktoré niečo spúšťajú alebo deaktivujú, vrátane plošín a systémov, ktoré vás svojou energiou vyzdvihnú do vzduchu a vynesú na vyššiu platformu alebo naopak. Stáva sa, že isté úseky bývajú zamorené a trpíte otravou a radiáciou. Všade je veľa predmetov, ale mnohé z nich sú len haraburdy a hra ich aj priamo takto označuje. Aj tak sú však využiteľné, keď ich priamo v inventári transformujete na hmotu, ktorú potom vložíte do recyklačného prístroja na stanici a dostanete za to mince. Tie zas vkladáte do automatov na konzumovateľné doplnky (liečenie, zúrivosť, vízia, stamina, protijed,  reflexy), muníciu, prípadne zbrane a ich moduly.

Na prežitie potrebujete šikovnosť a výzbroj. Spočiatku a v krajnom prípade je to olovené trubka, ale objavíte aj pulznú zbraň, pištole, brokovnicu, samopaly a iné strieľajúce kúsky. Munície však nie je priveľa je treba ju využívať rozumne. V tomto smere oceníte energetické strelné zbrane, ktorými pálite z diaľky a môžete potrebný zdroj (ktorý využívate aj na iné činnosti) opakovane dopĺňať pri energetických tyčiach na stanici. Hodia sa aj výbušné, jedovaté a EMP granáty či vrhacie míny.

Medzi nepriateľmi sú humanoidní mutanti, roboti, kyborgovia, zvieratá a aj keď ich inteligencia chvíľami pokrivkáva, neraz vás skrátka zabijú. Spočiatku je to problém, lebo po nelichotivej animácii a správe, že z vás Shodan urobila svojho sluhu a poslušného androida, a tak ste definitívne zlyhali, musíte nahrať naposledy uloženú pozíciu. Po objavení a aktivovaní prvej regeneračnej komory (na každom štandardnom poschodí je jedna) sa už budete po úmrtí automaticky oživovať tam. A dobré na tom je, že sa nič neresetuje  - všetko čo ste stihli vykonať a eliminovať pred skonaním, zostane aplikované a zlikvidované. No stále sú v hre aj kritické miesta, kde vaše zlyhanie znamená definitívnu smrť a tú odpornú obrazovku s výsmechom Shodan.
 
Špecifickými súčasťami pri postupe sú arkádové minihry a puzzle. Arkádu spustíte pri termináloch, ktorými sa dostanete do kyberpriestoru. V súlade s tým sa ocitnete v digitálnom prostredí, kde poletujete, pálite po vírusoch, občas niečo zbierate a hlavne musíte zničiť určené body pri prelietavaní chodbami. Potom treba nájsť cestu von.  Ak sa vám to podarí, otvoríte nejakú zabezpečenú miestnosť alebo oslabíte systém, ktorý nastavila Shodan. Puzzle patria hlavne medzi spôsoby aktivácie nefunkčných dverí. Zvyčajne tam otáčate časti kabeláže a prepájate obvody tak, aby ste spájali určené body alebo nakumulovali dostatok energie. Niekedy nájdete moduly, ktoré viete použiť, aby puzzle automaticky vyriešili za vás.

Najvýraznejším elementom hry je, samozrejme, nový grafický kabát a audio. To je hlavný dôvod, prečo vznikla táto verzia System Shocku. Hra bola úplne prepracovaná v Unreal engine a teraz už nie je celá pixelová a vyzerá pekne. Avšak pri vzďaľovaní a približovaní sa k niektorým objektom sa uhladené spracovanie zhorší a niekedy zmení na kocky, ktoré pripomínajú staršie časy. Stále pritom z toho cítite štýl originálu. Na jednej strane je to fajn, na druhej sa však v pestrofarebných alebo tmavých priestoroch niekedy horšie orientuje. Nepriatelia neraz splývajú s prostredím a všimnete si ich až po prvých utŕžených zraneniach alebo smrti. Skrátka, kým sa rozkukáte, môže byť neskoro. Z rovnakého dôvodu ľahko prehliadnete interaktívne predmety a spínače, aj keď hlavne neskôr pomôže mapa so zvýraznením vecí na vyzbieranie.

System Shock
System Shock Váš inventár bude neskôr pritesný, hlavne keď získate viac zbraní. Doplnkový inventár na stanici vám veľmi nepomôže, lebo je ešte menší.
Váš inventár bude neskôr pritesný, hlavne keď získate viac zbraní. Doplnkový inventár na stanici vám veľmi nepomôže, lebo je ešte menší.


System Shock Čísla na termináloch sú dôležité a určite si ich poznačte, sú základom kódov, ktoré potrebujete neskôr.
Čísla na termináloch sú dôležité a určite si ich poznačte, sú základom kódov, ktoré potrebujete neskôr.


System Shock Cesta do hája je lemovaná mŕtvolami.
Cesta do hája je lemovaná mŕtvolami.





Inak ale priestory lode pôsobia moderne, hlavne na úsekoch s vysvietenými logami či zapnutými energetickými mostmi. Chybou krásy sú však zvyšky zničených nepriateľov, ktoré niekedy zostanú visieť vo vzduchu. Alebo keď sa k nim vrátite, najskôr stoja a po sekunde padnú na zem, čo vás môže v tej chvíli pomýliť, že sú tam stále aktívne hliadky a napríklad intuitívne vystrelíte. Taktiež puzzle sú horšie prehľadné, hlavne pri otočných kolieskach sa veľmi zle rozoznávajú sotva badateľné vývody na vybraných stranách. Pritom nesprávne natočenie vám zabráni správne zapojiť obvod. Na hlavolamy síce viete usmerniť kameru po zapnutí doplnkovej funkcie v menu hry, ale veľmi to nepomáha.

Zvuky a hudba sú tiež úplne nové a dokonca Shodan nahovoril pôvodný dabér a jej charakteristický zdigitalizovaný hlas vo vás bude rezonovať. V nastaveniach hry nájdete DLSS, ambient oclusion, post procesing, samozrejme, textúry a tiene, ako aj kvalitu efektov a foliage. Skúste to na vysokých nastaveniach, najlepšie ultra – hra je síce zmodernizovaná, ale nie natoľko, aby si vynucovala silný hardvér. Ovládanie je vcelku intuitívne. Ľavé tlačidlo myši je hlavne na boj a útoky, pravé slúži na interakciu s okolím, aktivovanie spínačov či zbieranie vecí.  Tab otvárala neurálny interface, kde si prepínate záložky s neveľkým inventárom, mapou, statusom stanice vyzbieranými médiami a audio záznamami, plus vašou postavou a jej vylepšeniami. Ďalšie klávesy sú doplnkové, napríklad na nabíjanie zbraní. Alternatívou je gamepad. 

Je trochu škoda, že okrem samotného príbehu remake neobsahuje nič navyše. Bolo by skvelé priniesť rozhovory s vývojármi, pôvodné artworky a podobne ako bonusový obsah. Neznamená to však, že pri hre nestrávite veľa času. Autori avizovali hernú dobu 6-30 hodín, no aj keby sme brali do úvahy kratší čas pri najnižších nastaveniach obťažnosti a s návodom, určite vám to zaberie o dosť viac ako uvedené minimum. Možno s výnimkou speedrunnerov, ktorí sa ale vymykajú z kategórie bežných hráčov.

System Shock
System Shock Budete potrebovať aj prístupové karty. Tu ale vidíte aj to, že grafika je pri určitých pohľadoch menej kvalitná.
Budete potrebovať aj prístupové karty. Tu ale vidíte aj to, že grafika je pri určitých pohľadoch menej kvalitná.


System Shock Arkádové minihry v kyberpriestore vás môžu, ale nemusia baviť.
Arkádové minihry v kyberpriestore vás môžu, ale nemusia baviť.


System Shock Puzzle so zapájaním obvodov a otáčaním častí sú vizuálne dosť neprehľadné.
Puzzle so zapájaním obvodov a otáčaním častí sú vizuálne dosť neprehľadné.




System Shock bol jedinečný v roku 1994 a je skvelé, že tu po rokoch máme pekný remake. Nie síce úplne dokonalý, ale hrateľnosť je stále výborná. Vizuálne je to krajšie, no v tomto smere vidíme aj určité rezervy a v súčasnej dobe by sa to dalo ešte trochu viac dotiahnuť. Hoci hre nechýbajú moderné funkcie, na istých miestach pôsobí trochu zastarane a chvíľami je horšie prehľadná. Do očí bijú poskakujúce telá zničených nepriateľov, ale to by mohla spraviť záplata. Pozitíva ale výrazne prevládajú a návrat kultovej hry sa rozhodne podaril. Neváhajte, pustite sa do toho!


napísal uni 2.6.2023
Páči sa mi! (+7)
8.0
Vo svete
7.6
Ohodnotiť
SYSTEM SHOCK
+ parádna hrateľnosť, ktorá aj po rokoch pôsobí sviežo a originálne
+ masívny príbeh s rozmanitými cieľmi, puzzle a arkádovými minihrami
+ voľba obťažnosti s jednotlivými faktormi, ktorá pomôže hlavne nováčikom
+ nebezpečná a charizmatická Shodan nahovorená pôvodným dabérom
+ hra vás nevedie za ručičku, nabáda k premýšľaniu a prieskumu prostredia
+ nový modernejší vzhľad hre pristane, aj keď...
- miestami neprehľadné pasáže a menšie grafické nedostatky
- poskakujúce alebo levitujúce telá zabitých kreatúr
- arkádové minihry v kyberpriestore môžu byť viac otravné ako zábavné
- AI nepriateľov pokrivkáva
- škoda, že tu nie sú žiadne bonusy odkazujúce na originál (artworky, rozhovory...)
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU Intel Core i5-2400, 4 GB RAM, GTX 670 2GB, OS Win 7/8.1/10 (64- bit)


RECENZIE HRÁČOV
icon
8.5
????    21.6.2023
+ úžasné bludisko+ atmosféra+ herná doba (fakt dlhá)+ jedinečný art+ dobre navrh... zobraziť

PC
PS4
Xbox One

Vývoj: Nightdive Studios / Nightdive Studios
Štýl: RPG / Akcia
Dátum vydania: 30. máj 2023
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19517)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk