História Metal Gear série

Séria stmelená nukleárnou hrozbou, teraz updatovaná o svoju poslednú časť s Kojimom. (História je teraz updatovaná aj o MGS 5)

pridal spacejunker 20.9.2015 o 19:35 pod hry
História Metal Gear série

HRY > NOVINKY >

Zoradiť hry zo série Metal Gear Solid môžete niekoľkými spôsobmi. Abecedne, podľa dátumu vydania, podľa náväznosti, časového obdobia, v ktorom sa odohrávajú alebo počtu easter eggov. V rámci nášho historického okienka ich zoradíte podľa dátumu vydania. V tomto poradí na seba nenadväzujú a ak sa ich rozhodnete hrať za sebou, odporúčame sa obzrieť aj po zápisníku na poznámky a konzultovať udalosti s voľne distribuovanou aplikáciou Metal Gear Solid Database (PSN), ktorá je fantastickým doplnkom série.

V historickom okienku sme sa zamerali iba na hry, vynechali rozhlasovú hru, novelizácie, remastre aj špeciálne DVD disky, súčasť limitovaných edícií alebo predobjednávok, ktoré v dokumentoch približovali tvorbu jednotlivých dielov.

 

História Metal Gear série

Metal Gear (1987) - MSX

V dobe, kedy vychádzal debutový titul Hidea Kojimu, bolo nezvyklé, aby sa v hre nestrieľalo a hrdina sa stránil priamej konfrontácie so strážami. Metal Gear si razil vlastnú cestu a kládol súčasne základy žánru stealth. Svetu predstavila supervojaka Solid Snakea povereného infiltrovať základňu, nájsť a zničiť dvojnohého robota schopného odpáliť nukleárny hlavicu - Metal Gear. Táto premisa sa stala základom každého ďalšieho dielu. 

Solid Snake sa v Metal Gear po prvýkrát stretá so svojim “otcom” Big Bossom, ktorého nakoniec aj zabije. Operácia N313 ho zavedie do Južnej Afriky, kam bol vyslaný aj Grey Fox, ale organizácia Foxhound s ním stratila spojenie. 

Pôvodná verzia Metal Gear sa v pôvodnej podobe nedostala za hranice Japonska. O rok neskôr bola vytvorená počas troch mesiacov značne modifikovaná verzia pre NES, ktorú sám Kojima odmieta označiť za hru hodnú názvu Metal Gear. Mala radikálne upravený dizajn a kvôli hardvérovým limitom bol odstránený aj boj s Metal Gearom.

Pravého remaku sa dočkala až pri vydaní Metal Gear Solid 3: Subsistence a nájdete ju aj v HD kolekcii vydanej minulý rok.

 

História Metal Gear série

Metal Gear 2: Solid Snake (1990) - MSX2

Pokračovanie nadväzovalo hrateľnosťou aj príbehom na originál. Stráže sa naučili počúvať aj pozerať sa okolo seba. V Metal Gear 2: Solid Snake sa poprvýkrát objavuje časomiera pri vyvolaní poplachu, ktorá vás informovala o tom, ako dlho bude trvať pohotovosť. 

Solid Snake sa tentoraz vybral do Zanzibaru, aby zachránil československého vedca Kio Marva a zničil Metal Gear D. 

Anglická verzia sa objavila na disku Subsistence po 16 rokoch, predávali ju aj mobilní operátori pre telefóny v Japonsku, nájdete ju aj na WiiWare a je súčasťou aj HD kolekcie. 

 

História Metal Gear série

Metal Gear Solid (1998) - PC, PSone (9.4)

Najzásadnejší diel celej série roztočil kolesá konšpirácií, silných postáv, šialených bossov a pravidelného ohrozovania svetového mieru. Metal Gear Solid sa stal bechmarkom pre rozprávanie veľkých príbehov pomocou prestrihových scén s filmovou estetikou.

Metal Gear Solid vysiela Solid Snake na Aljašku zlikvidovať šialenú jednotku vedenú jeho “bratom” Liquidom, ktorý odpáli nukleárnu hlavicu, ak nezíska späť pozostatky legendárneho vojaka Big Bossa. Solid Snake sa dostáva po prvýkrát do kontaktu s Hal Emmerichom, tvorcom Metal Geara, ako aj záhadným Ninjom (Grey Foxom). 

V sérii sa prvýkrát objavuje schopnosť schovať sa v krabici, 3D grafika či easter eggy, kam patrilo aj čítanie pozícií na pamäťovej karte alebo prehadzovanie gamepadu z jedného portu do druhého, aby ste porazili Psycho Mantisa. 

Metal Gear Solid sa predával aj v rozšírenej verzii Integral, ktorú tvorili prevažne tri stovky VR misií. V Európe sa predávala pod názvom Special Missions. 

Solid Snake prehovoril po prvýkrát hlasom Davida Haytera, ktorý postavu dabuje dodnes.

 

História Metal Gear série

Metal Gear Ghost Babel (2000) - Game Boy Color

Nejde o remake ani nesleduje rovnakú dejovú líniu s rovnomennou hrou. Solid Snake je stiahnutý z dovolenky na Aljaške do Afriky, aby našiel nového Metal Geara s kódovým označením Gander. 

Na udalosti sa dívate z vtáčej perspektívy, prostredie na rozdiel od prvých dvoch hier skroluje do strán a postava sa naučila chodiť aj diagonálne. Hra bola štrukturovaná do 13 misií a po každej nasledovalo vyhodnotenie. Súčasťou hry boli aj VR misie a multiplayer pre dvoch hráčov. 

 

História Metal Gear série

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty (2002) - PC, PS2 (9.6), Xbox (sector recenzia 8.0)

Kojima sa pri tvorbe Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty nechal uniesť digitalizáciou života a pokúšal sa hru urobiť dostupnejšou aj pre ženské publikum. Aj preto sa objavuje nový hrdina - zženštilý Raiden, trénovaný zabijak od útleho detstva.

Fanúšikom sa to nepáčilo ani spôsob, akým vystriedal Solid Snakea po extrémne krátkom prológu. Viac ako 2/3 hry sa odohrávali na čističke Big Shell, ktorá bola vybudovaná po potopení tankera prevážajúceho Metal Gear Raya. 

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty má najzložitejší príbeh v celej sérii, v jeho závere sa menia nielen identity postáv, ciele, ale aj samotní nepriatelia prehadzujú kabáty častejšie, ako stíhate udalosti absorbovať. Hra sa otriasa jednou konšpiráciou za druhou a siaha až na samotný vrchol potravinového reťazca - k politickým špičkám. Teroristi údajne pod vedením Solid Snakea, ktorí obsadili Big Shell, chcú tučné odškodné, inak americký prezident zomrie. 

V hre vás dokázali stráže vystopovať podľa mokrých stôp, pohybovali sa v skupinkách, mohli ste sa schovávať pred nimi v skrinkách alebo ich prepadnúť zozadu a od strachu vám odovzdali predmety. 

V Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty prvýkrát zaznie hudba z pera dvorného skladateľa Harry Gregsona-Williamsa.

Hra bola vydaná v rozšírenej verzii pre Xbox aj PC (ktorá trpela katastrofálnou ovládacou schémou), obsahovala 300 virtuálnych a 200 dodatočných misií odohrávajúcich sa v kulisách čističky. V nich ste mohli ovládať Raidena aj Snakea alebo vyskúšať ako im sluší na nohách skateboard v minihre. 

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty je súčasťou HD kolekcie dostupnej pre PS3, Xbox360 a PS Vita.

 

História Metal Gear série

Metal Gear Solid: Twin Snakes (2004) - GameCube (sector recenzia 8.5)

Než sa z remastrov stal hnacím motorom nostalgie na aktuálnej generácie konzol, vyšiel v marci 2004 kompletný remake Metal Gear Solid. Prerábkou bolo poverené štúdio Silicon Knights. 

Gameplay inšpirovaný novými mechanikami predstavenými v MGS2 (napr. pohľad z vlastných očí) bol obohatený novou AI. Zostali však zachované prostredia, udalosti aj nepriatelia. Twin Snakes dostala navrch nový dabing, prestrihové scény a nový engine, ktorý sa postaral, že patrí medzi najkrajšie hry pre GameCube.

Dodnes nevyšla na inej platforme. 

 

História Metal Gear série

Metal Gear Solid 3: Snake Eater (2005) - PS2 (9,1) [sector recenzia 9.4]

Napriek trojke v názve ide o prequel k celej sérii. Používa identickú štruktúru ako MGS2. Hra necháva hlavného hrdinu - Naked Snakea (neskôr Big Bossa) zlyhať pri hľadaní ruského vodcu Sokolova. Dochádza k odpáleniu nukleárnej hlavice, zrade a takmer aj smrti kľúčovej postavy. 

Virtuous Mission rozdala karty a misia Snake Eater už rovno krúti krkmi tých najlepších bossov, na akých môžete v moderných hrách naraziť. Za všetky stačí spomenúť ostrostrelca The End, ktorého ste mohli nechať čakať na svoj finálny boj a keď ubehlo sedem dní, tak zomrel a vy ste sa vyhli stopovaniu v džungli. 

Metal Gear Solid 3: Snake Eater je považovaná za najlepší diel série, objavili sa v nej mnohé novinky vrátane súboja bez zbrane CQC, kamufláž či dopĺňanie staminy konzumáciou ovocia alebo ulovených zvierat. 

V duchu predchádzajúcich rozšírených verzií bola obohatená vo verzii Substance o 3D kameru a online multiplayer Metal Gear Online s piatimi módmi, ktorý prestal po roku fungovať. 

Metal Gear Solid 3: Snake Eater je súčasťou HD kolekcie dostupnej pre PS3, Xbox360 a PS Vita a v roku 2012 vyšla aj verzia pre 3DS, ktorá zakomponovala používanie dotykového displeja, akcelerometra aj kamery pre vytváranie vlastných kamufláží.

 

História Metal Gear série
 

Metal Gear AC!D (2005) - PSP (75)   [sector recenzia 8.5]

Vôbec prvou hrou pre PSP nebola tradičná stealth akcia, ale ťahovka s kartičkami konštantne prerušovaná častými rozhovormi a mini cut-scénami. V Metal Gear AC!D bola každá akcia kontrolovaná kartičkami, na ktorých boli vyobrazené zbrane, postavy aj predmety používané v predchádzajúcich hrách. Bez nich ste nemohli vystreliť ani sa pohnúť. 

Snake bol vyslaný na záchrannú misiu a jeho cieľom bol senátor Hach, ktorého lietadlo uniesli teroristi.

Neskôr bola vyprodukovaná aj chudobnejšia mobilná verzia v 2D i 3D pre telefóny Nokia a Sony Ericsson. 

 

História Metal Gear série

Metal Gear AC!D 2 (2006) - PSP  (8.0)  [sector recenzia 9.0]

Pokračovanie Metal Gear AC!D radikálne zvyšovalo komfort pri hraní, pridávalo väčšiu slobodu a efekty, čím grafika poskočila kvalitatívne o stupienok vyššie. Postava už sama brala predmety a nemusela ukončovať ťah nad nimi. Metal Gear AC!D 2 obsahoval viac ako 500 kariet, nové misie, ako aj herné režimy vrátane prepojenia s PS2 verziou MGS3 na výmenu fotografií.

Zaujímavosťou Metal Gear AC!D 2 boli skladacie okuliare Solid Eye, cez ktoré ste mohli sledovať odomknuté videá a obrázky v časopisoch v 3D.

Snake v Metal Gear AC!D 2 prisľúbil pomoc FBI výmenou za oslobodenie priateľov. Jeho úlohou bolo infiltrovať výrobcu zbraní Saint Logic.

 

História Metal Gear série

Metal Gear Solid: Portable Ops (2007) - PSP (8.7) [sector recenzia 9.0]

Prvým pravým Metal Gearom pre PSP bol až Portable Ops, ktorý nadväzuje na udalosti MGS3. Sleduje kroky Naked Snakea do Južnej Ameriky, kde stretá Roya Campbella. V Portable Ops dochádza k založeniu špeciálnej jednotky Foxhound, formovaniu Patriotov a padajú aj prvé zmienky o armáde bez hraníc Outer Heaven, plány ktorej sú realizované v Peace Walker. 

Metal Gear Solid: Portable Ops, inšpirovaný kartičkami z AC!D, predstavil mechaniku Comrade System, ktorý dovoľoval zostaviť tím špecialistov z regrútovaných vojakov. Ak vám ich v misii zabili, prišli ste o nich nadobro. Naraz ste ovládali vždy iba jednu postavu, no mohli ste využívať ich schopnosti aj prednosti výmenou v bezpečí kartónovej krabice. 

Nové posily ste získavali napojením na Wi-Fi hotspoty alebo zajatím omráčených stráží. Tento spôsob budovania armády rozvinul neskôr Peace Walker. 

Metal Gear Solid: Portable Ops ako jedna z prvých PSP hier dostala rok po vydaní rozšírenie Plus. Sústredilo sa na dodatočný obsah a online hranie. 

 

História Metal Gear série

Metal Gear Digital Graphic Novel (2007) - PSP

Druhý návrat na ostrov Shadow Moses sa neudial z pohľadu hry, ale cez políčka komiksu vydaného IDW v roku 2004. Pôvodne 12-dielna séria ožila animáciami a zvukovými efektami. V troch režimoch ste lepili dohromady informácie a hľadali ich v obrazoch zoomovaním a pauzovaním akcie. 

Udalosti Metal Gear Solid spracované interaktívnym komiksom boli neskôr prenesené aj na DVD, kam pribudol aj dabing postáv. 

Od vydania komiksu jeho výtvarník Ashley Wood pravidelne spolupracoval s Kojima Production na tvorbe cut-scén do ďalších mobilných hier. 

 

História Metal Gear série

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (2008) - PS3 (9.4) [sector recenzia 10]

Trvalo to takmer 20 rokov, ale Kojima nakoniec dokázal vytvoriť majstrovské dielo. Mnohí mu vyčítali pridlhé cut-scény, iní inštalácie medzi kapitolami, príliš zamotanú story a ďalší poukazovali na to, že viac sledujete ako hráte.

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots ukončil celú sériu, ako aj príbeh Solid Snakea, ktorého vysiela na poslednú misiu - zabiť Liquid Ocelota. Svet sa však drasticky zmenil, bojisko je kontrolované nanostrojmi, kolujú v žilách vojakov a ekonomika krajín je závislá od vojen, ktoré vedú medzi sebou súkromné armády na predaj.

Spletitá cesta a zamotanejšie vzťahy postáv a ich záujmy museli vysvetlovať dlhé cut-scény, nikdy ste si neboli istí, či vás neprekvapí hodinová animácia a aj preto sa nedala hrať v krátkych dávkach. Krátko po vydaní MGS4 vyšla aj veľmi užitočná databáza, ktorá vám pomôže pochopiť súvislosti a detailne popisuje aj postavy. 

Západným vplyvom zmenila hra radikálne pohľad na bojisko, pohybovali ste sa v otvorenejších prostrediach, núkali sa alternatívne riešenia a opakované prechádzanie z dôvodu vysokého množstva odkazov a easter eggov. 

Hra bola vybavená aj multiplayerom pre 16 hráčov, servery Metal Gear Online boli vypnuté v roku 2012. Na tomto móde bol postavený aj japonsky automat s 3D obrazom. 

V roku 2012 vyšiel sľubovaný update prinášajúci trofeje. Dodnes je MGS4 exkluzívnym titulom pre PS3. 

 

História Metal Gear série

Metal Gear Solid Touch (2008) - iOS

Keď sa objavil zelený symbol podobný tomu na power tlačidle konzoly Xbox360, strhla sa obrovská prestrelka. Priaznivci nedali dopustiť na exkluzivitu Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots a majitelia Xboxov sa im vysmievali, že najlepší diel série príde aj na ich platformu. Nakoniec dostali iOS verziu Metal Gear Solid Touch. 

Šlo o jednoduchú akciu, v ktorej ste prežívali momenty z PS3 hry a prstom eliminovali vojakov aj mechov Gekko. Hra je posiata skrytými bonusmi a po vydaní ju obohacovali dva updaty pridávajúce nové wallpapery či celé úrovne. 

Metal Gear Solid Touch je dodnes jedinou Metal Gear hrou pre iOS. 

 

História Metal Gear série

Metal Gear Solid: Peace Walker (2010) - PSP (8.9) [sector recenzia 9.5]

Pri tvorbe nového dielu série padla voľba opäť na PSP, ktoré v Japonsku naberalo na obrovskej sile vďaka popularite Monster Hunter. Vplyv tejto RPG sa podpísal na štruktúre a dôraze na kooperačné hranie Peace Walker, ktorý mal pôvodne niesť v názve číslicu 5. 

Peace Walker sa dá hrať aj sólo, ale sú to voľné misie, ktoré vás skôr či neskôr donútili zapnúť Ad Hoc Party. Získavanie nových regrútov aj techniky pre armádu bez hraníc (Outer Heaven) nútilo do opakovania misií a odomykať tie s najvyššou obtiažnosťou. Vojakov ste zo základne vysielali na misie, zapájali do nich techniku a budovali aj vlastného Metal Geara (Zeke). 

Metal Gear Solid: Peace Walker patrí medzi najkomplexnejšie hry zo série a bola navrhovaná tak, aby ste s ňou neustále cestovali. Cez Wi-Fi hotspoty sa vám do hry nasťahovali noví vojaci, tých ste trénovali, rozdeľovali do jednotlivých oddelení a tie vám na oplátku generovali nové zbrane. Do hry sa dokonca dostal aj ostrov z Monster Hunter, kde sa pohybujú legendárne monštrá. 

Hlavným hrdinom Peace Walker je Big Boss, ten prisľúbi pomôcť Kostarike, krajine, ktorá je bez armády bezmocná.

Napriek množstvu obsahu Metal Gear Solid: Peace Walker v predajoch veľmi nezažiaril. Hra sa ocitla aj na kompilačnom disku HD Collection vo verziách pre PS3 a Xbox360. 

 

História Metal Gear série

Metal Gear Rising: Revengeance (2013) - PC (8.3), PS3 (8.0), Xbox360 (8.2) [sector recenzia 6.0]

Keď Kojima Productions predviedli trhanie pulzujúcej chrbtice a bleskami poháňaného Raidena, netušili, že s technikou Zan-Datsu vojdú do tak slepej uličky, že museli požiadať kolegov z Platinum Games, aby im pomohli. 

Koprodukcia pod vedením Atsushi Inabu dala zbohom košatému príbehu, stealth a urobila to, čo mimoriadne nadaný tím z Osaky vie najlepšie - čistú, rýchlu a brutálnu akciu. Hlavným hrdinom sa stal Raiden a jeho verná katana krája vrtuľníky na počkanie.

Revengeance však zápasí s identitou a pôsobí mimoriadne plocho, navyše sa autori dopustili niekoľkých chýb, ktoré degradujú kvalitu a robia z neho frustrujúci zážitok.

 

História Metal Gear série
 

Metal Gear Solid: Ground Zeroes (2014) PC 8.0, Xbox One 7.6, PS3 6.6, PS4 7.5, Xbox360 / [sector recenzia 5.0]

Ground Zeroes bol vydaný ako krátky prequel k MGS V, na ktorom Konami chcelo zjavne hlavne zarobiť. Ponúkalo ho za 30 eur aj keď sa dokopy dal prejsť za pár minút.  Kojima už vtedy bol proti tomu a pôvodne ho aj ohlasoval ako doplnok k MGS V, no Konami rozhodlo sa inak a možno práve vtedy začali ich spory, ktoré prešli do situácie ako ju poznáme dnes.

Čo sa týka samotnej hry, Ground Zeroes bol aj testom na nový engine, ktorý umožňoval zobrazovať otvorené prostredia, deň a noc  a to na nových konzolách v slušných 60 fps. Neskôr bola ohlásená aj PC verzia, čím sa séria vrátila späť aj na túto platformu a ukázala ešte vylepšený vizuál.

Samotná hra ponúka jedno prostredie základne a sériu misii v ňom a prakticky priblížila časť taktických a akčných možnosti plnej hry. Prakticky niečo ako demo, len platené. Na druhej strane obe konzoly ho dostali zadarmo v platených multiplayerových službách a na PC mala hra veľké zľavy.

 

História Metal Gear série

Metal Gear Solid 5: Phantom Pain  (2015) PC, Xbox One, PS3, PS4 (9.5), Xbox360 - [sector recenzia 10]

Kojimov posledný Metal Gear Solid 5 uzatvára sériu veľmi dôstojne a dopĺňa dôležité informácie, ktoré chýbali pred prvým MGS titulom. Samotná hra mení štýl série, minimalizuje rozhovory a prestrihové scény a viac sa sústreďuje na hrateľnosť a možnosti hry. Je tak rozsiahla, rozmanitá a aj keď možno niektorých fanúšikov série sklame, práve zmeneným štýlom prilákava nových hráčov. Žiaľ škoda, že je posledná.

Hra totiž je určite posledným MGS titulom od Kojimu, ktorý odchádza z Konami a zjavne aj posledným veľkým titulom od Konami, ktoré práve zatvára vývoj veľkých AAA titulov mimo PES série. Znamená to, že ani MGS ani ďalší MGR už nebude, alebo aspoň nie za aktuálnej situácie vo firme, kde im všetci odchádzajú.

Možno je to aj dobre, lebo toto je koniec vo veľkom štýle a to samotnej hre ešte neprišiel multiplayerový mód Metal Gear Online 3, ktorý bude spustený v októbri a ponúkne kvalitne spracované online boje s hlbokými možnosťami.

Videosúhrn:





Páči sa mi!






Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19492)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk