História série Doom

Doom dostáva ďalšiu časť, a tak je správny čas zhrnúť si celú sériu od jej pixelovaných začiatkov až po dnešok.

pridal saver 15.3.2020 o 15:11 pod hry
História série Doom

HRY > NOVINKY >

Doom dostáva ďalšiu časť, a tak je správny čas zhrnúť si celú sériu od jej pixelovaných začiatkov až po hi-polygónový dnešok.

Prvý Doom bol popri Wolfensteinovi druhou veľkou hrou, ktorá rozbiehala akčný FPS žáner a samozrejme bola od id Software, vtedy jednej z top firiem herného priemyslu. Zatiaľ čo Wolf sa orientoval na jednoduchú a farebnú zábavu, Doom išiel po temnote a brutalite a zároveň posúval grafické možnosti FPS hier vpred. Hra ako jedna z mála hier danej doby motivovala hráčov upgradovať počítač z 286 s 1MB pamäťou na 386 so 4MB. Podobný skok sa sérii podaril aj neskôr pri Doom 3. Pri Doom Eternal to už nečakáme, keďže vývoj je multiplatformový.

 

 

Doom - 1993  [Zahrať si cez browser]   (PC, neskôr na všetky možné platformy)

História série Doom

Prvá Doom hra vyšla v roku 1993 a ponúkla nový engine, na ktorom Carmack pracoval, zatiaľ čo zvyšok id Software vyvíjal Spear of Destiny. Doom Engine umožnil hre šikmé plochy a to ako na stenách, tak aj na plošinách, pridal zdvíhajúce sa a klesajúce plochy, rôzne nasvietenia stien vytvárajúce temnejšiu atmosféru, stereo zvuk a veľa ďalšieho. Jednoducho bol ďalšou generáciou 3D FPS hier.

Samotný príbeh predstavil vesmírneho mariňáka, ktorý musí zachrániť Zem pred inváziou zla. Carmack sa inšpiroval Votrelcom aj Evil Dead II, ktoré prakticky spojil do jedného titulu. A čo sa týka názvu, ten Carmack pochytil vo filme The Color of Money, kde Tom Cruise  na otázku "Čo to tam máš?" odpovedal "Doom". Z iných zaujímavostí hra mohla byť pôvodne oveľa komplexnejšia, s viacerými postavami, príbehom, vyššou interakciou, ale celý koncept Toma Halla Carmack zamietol a išiel jednoduchým, priamočiarym štýlom.

Ale nie samotná kampaň bola legendárna, legendárnym sa stal multiplayer. Ten totiž prakticky založil základný mód multiplayeru - Deathmatch. Teda strieľanie každý každého na body a čas. Nechýbalo respawnovanie hráčov, vecí na mape a prvé základy pravidiel. Tento režim postupne ďalej rozširovali v Quake sérii.

Doom bol svojho času tak populárny, že Bill Gates chcel kúpiť id Software. Hra sa totiž v Microsofte vo veľkom hrávala a celosvetovo bol Doom svojho času nainštalovaný vo viac počítačoch ako Windows 95.

 

Doom II: Hell on Earth [zahrať si cez browser]- 1994  (PC a rôzne ďalšie platformy)

História série Doom

Dvojka nasledovala rýchlo po jednotke. Tentoraz už nebola rozdelená na epizódy, ale ponúka jednu rozsiahlu prepojenú misiu. Znamenalo to žiadne straty zbraní a nábojov medzi levelmi. K tomu pridali dvojnásobný počet nepriateľov. Síce hra nepriniesla žiadne veľké zmeny v engine, zásadne sa vylepšil multiplayer, ktorý priniesol podporu modemov a hlavne LAN hru.

Príbehovo sa hra presunula na Zem, kam sa armády pekla dostali ešte pred vesmírnym mariňákom a po príchode domov ho čaká nemilé prekvapenie. V jeho rodnom meste majú pekelníci svoju základňu a neostáva mu nič iné, ako prebojovať sa až k najvyššiemu démonovi.

Sériu prvých dvoch Doomov ešte doplnil Final Doom s dvomi kampaňami, ktorý vyšiel aj na PS1. Nasledoval ho Doom 64, ktorý bol pokračovaním hry na Nintendo 64 s 32 vlastnými levelmi, rôznymi vylepšeniami a novinkami oproti pôvodným PC hrám, avšak bez multiplayeru. Doom 64 sa teraz prvý raz dočká oficiálneho vydania aj na ďalšie platformy, kam sa dostane spolu s Doom Eternal.

 

Doom 3 - 2004  (PC, neskôr na Xbox, Xbox360, PS3) [recenzia 9.3]

História série Doom

Doom 3 prišiel až po desiatich rokoch a grafiku z pôvodných hier posunul o tri generácie vpred. Fungoval na id tech 4 engine, ktorý očaril dynamickými svetlami a na svoju dobu aj vysokými hardvérovými nárokmi a to aj napriek úzkym chodbám, v ktorých sa väčšinou odohrával. Zaujímavosťou hry boli interaktívne počítačové obrazovky v hre.

Príbeh hry prakticky rebootoval sériu a postavil ju do roku 2145 na Mars, kde vojenský konglomerát skúma teleportáciu a prevádza biologické výskumy. Teleportácia však otvorí prechod priamo do pekla, vďaka čomu sa na Mars dostanú démoni a celé to začína odznovu. Hra bola viac hororová, nábojov bolo menej postup pomalší a bez modu ste v rukách museli striedať baterku a zbraň.

Multiplayer ponúkol viac menej klasický zážitok a teda 4 hráči v Deathmatch režimoch, neskôr tento počet expanzia rozšírila na 8.

Doom 3: Resurrection of Evil (recenzia 8.0) expanzia neskôr rozšírila hru o nové prostredia a portály. V dobe vydania bol považovaný za jeden z najlepších datadiskov vôbec, keďže kvalitatívne prekonal aj základnú hru. Dostali sme sa výraznejšie na povrch Marsu, do rúk sa nám vrátila klasická brokovnica a potešili aj nová nepriatelia.

Nakoniec vyšla aj Doom 3: BFG edícia, ktorá spojila pôvodnú hru s expanziou a a aj menším príbehovým rozšírením The Lost Mission. K tomu nechýbali ani prvé dve hry série.

V roku 2005 vyšiel aj film Doom, ktorý však ako finančne, tak aj kvalitou zlyhal na plnej čiare. Nepomohli mu ani hviezdy The Rock a Karl Urban, aj keď film zaujal dobre spracovanou FPS sekvenciou. Minulý rok prišiel filmový reboot a to už bola úplná katastrofa.

 

Doom RPG a Doom RPG II. - 2005   (pre rôzne typy mobilov) (recenzia 9.5)

História série Doom

V istom čase skúšal Carmack aj mobilný priestor a prenášal svoje série na mobily. V ťahovom štýle sa konverzie dočkal aj Doom a to hneď v dvoch hrách. V prvej sa hráči dostali do zariadenia podobného tomu v Doom 3 a v dvojke na Mesiac a na Zem, pričom príbehovo je prequelom prvej hry. Parádnym doplnkom do príbehu dvojky bola postava Seržanta Blazkowicza, potomka Blazkowicza z Wolfensteina.

Podobne ako vo Wolfenstein RPG sa hráči pohybovali po skokoch a pri stretoch s nepriateľmi striedavo strieľali a schytávali rany od nepriateľov. Hry sú viac ako na boje zamerané na príbeh.

 

Doom Ressurection - 2009   (iOS)

História série Doom

Ďalší mobilný Doom vyšiel na iOS a bol už plne 3D, ale stále len on-rail shooter, kde hráči len ťukali na objekty a likvidovali nepriateľov. Prebrali sme v ňom člena Bravo Teamu z pôvodnej hry, ktorý sa snaží utiecť z UAC zariadenia a dostať do hangára, kde čaká plný transport vojakov pripravených na evakuáciu.

 

DOOM - 2016 (PC, Xbox One, PS4, Switch) - recenzia 9.0

História série Doom

Ďalších 10 rokov sme museli čakať na predstavenie štvorky, ktorá reštartovala celý príbeh a znovu sme sa pozreli na otvorenie brány z pekla na Marse. Hra opäť posunula grafiku, aj keď tentoraz skôr len grafiku svojej série ako grafiku globálne. Hra bežala na id Tech 6 engine a rozhodne nevyzerala zle, aj keď už pri svojom vydaní nenastavila štandardy, ako to bolo v prípade jednotky a trojky.

Hra mala aj veľmi nahnutú minulosť a miestami jej osud pripomínal Duke Nukem, kde bol podľa informácií jej vývoja niekoľkokrát reštartovaný, objavili sa leaky, medzitým sa id Software prakticky rozpadlo a zase dalo dokopy s novými ľuďmi. Tí ale priniesli parádnu brutálnu akciu zo starej školy, kde sme odolávali pekelným hordám a prakticky sa v hre ani nedalo zostaviť. Arzenál bol bohatý, pribudli schopnosti a ich vylepšenia.

Nechýbala halda easter eggov, množstvo skrytých miest a komplexný dizajn levelov. Okrem toho hra ponúkla aj jednoduchý editor levelov a multiplayer. Obe tieto súčasti však časom upadli do zabudnutia. Multiplayer síce mal niekoľko zaujímavých nápadov, no hráči ho pomaly opustili. To isté platí aj o editore, ktorý bol síce jednoduchý a intuitívny pre každého, no zároveň bol kvôli tomu aj limitovaný.

 

 

Doom Eternal - 2020 (PC, Xbox One, PS4, Switch)

História série Doom

Rebootovaný Doom pokračuje novou časťou s podnázvom Eternal a chce ponúknuť všetko to, čo si hráči obľúbili na predchádzajúcej hre. To znamená, že sa opäť dočkáme brutálnej a dynamickej akcie, kedy nemáte čas sa zastaviť, ale musíte likvidovať jedného démona za druhým. Rozšírené budú schopnosti, ich vylepšenia a celkovo všetky tieto lite RPG prvky. Pribudli aj nové zbrane a nové druhy nepriateľov.

Trochu sa zmenil koncept hry, kde do levelov v koži Doom Slayera vychádzate zo svojej orbitálnej pevnosti. Pribudli aj vedľajšie úlohy a výzvy, vďaka čomu má byť hra rozsiahlejšia a dlhšia. Taktiež sa schopnosti Doom Slayera rozšírili o skákanie a akrobaciu. No a nakoniec sa rozšíril herný príbeh, ktorý sa tentoraz zdá byť bohatší ako kedykoľvek predtým. Poteší tiež fakt, že za hudbou opäť stojí Mick Gordon, ktorého energický soundtrack nás napumpoval adrenalínom v predchádzajúcej hre. Hry sa dočkáme už budúci týždeň a uvidíme, ako to všetko nakoniec dopadne a či si aj ďalšiu Doom hru hráči zamilujú. Zatiaľ si môžete prečítať naše dojmy, kde sa dozviete, čo od hry čakať a ako na nás zapôsobila.

 

 





Páči sa mi! (+3)






Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Praskanie v zdroji (8)
Zdravím, mám problém s PC. Keď zapojím kábel do el...
|Ms windows cd key (18)
Zdravim. Pozeral som cdkeys, ale maju cenu nieco n...
|Hodinky (6)
Uvažujete o kúpe hodiniek,náramkov,smart hodiniek ...
|Ps5 hdr (1)
Ahojte idem si sem po radu ohľadom hdr na ps5.. ak...
|Hitman 2 a hitman 3 (1)
ahojte,sectoráci. mám menši problem,zakúpil som hi...
|Svet, ukrajina, vojny ... (17924)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk