GAME OF THRONES - IRON FROM ICE

GAME OF THRONES - IRON FROM ICE

7.0

Forresterovci v Hre o tróny

Game of Thrones je fenomén, ktorý už snáď poznačil každého. Niekto je fanúšikom kníh a aj seriálu z produkcie HBO, niekto je len na knihy, iný zas len na seriál. A už sme tu mali aj dve hry, ktoré zužitkovali licenciu na knižné univerzum G.R.R. Martina. Jedna v strategickom spracovaní, druhá zas v žánri RPG, obe však sklamali. To všetko nás ale naučilo jedinú vec. K svetu Game of Thrones treba pristupovať s pravidlami a tých je viac, ako keby ste doma chovali hordu gremlinov. A to najzákladnejšie z nich znie: nikdy si neobľúbte žiadnu postavu. Inak sa vám môže stať, že váš milovaný hrdina napríklad skončí otrávený na svojej vlastnej svadbe. A ten vodopád sĺz už jednoducho nedokážete zastaviť.

Martin ľudí rád týra. Príde so zaujímavými postavami s dobrým charakterom a hneď potom im bodne nôž do chrbta. Nečakaná smrť je tu každodennou realitou, z čoho sa poučili aj Telltale vo svojom ďalšom licencovanom projekte. Teraz však tak trochu konkurujú sami sebe a skúšajú, či viac prerazia masovým vraždením postáv v Game of Thrones alebo skôr návratom na Pandoru v Tales from the Borderlands.

Už začiatok Hry o tróny si však Telltale možno až príliš zjednodušili. Stavili na istotu a chcú jednoducho zopakovať to, čo tu už raz bolo. Niežeby to nefungovalo, príbeh sa celkom utešene rozrastie už pomerne skoro, no po celú dobu si budete hovoriť, že presne toto isté ste už niekde videli – hneď na začiatku kníh a seriálu. Hra môže predstaviť úplne nový rod, ktorý sa v knihách ledva spomenul a v seriáli nevyskytol vôbec, no rody Stark a Forrester spája oveľa viac ako len príslušnosť k severu Westerosu.

Game of Thrones - Iron From Ice
Game of Thrones - Iron From Ice Hra začína oslavou, no nebude sa prelievať víno.
Hra začína oslavou, no nebude sa prelievať víno.

Game of Thrones - Iron From Ice Príbeh sa zaoberá novými postavami, no aj tak vám bude dobre známy.
Príbeh sa zaoberá novými postavami, no aj tak vám bude dobre známy.

Game of Thrones - Iron From Ice Krv a násilie sa tu už za komiks nemaskuje.
Krv a násilie sa tu už za komiks nemaskuje.

Dej adventúry však nezačína na severe, ale v sídle Waldera Freya, a to zhodou okolností v deň Červenej svadby (pozor, spoiler). Ak ste náhodou ešte s knihami a seriálom nemali tú česť, tak to bola veselica, ktorá nemala obdoby a prakticky otriasla celým dianím v Martinovom svete. Medzi pozvanými boli aj mnohé severské rody, o ktorých sa seriál nezmieňoval a keď už teda hra využíva licenciu, rozhodli sa jej autori trošku túto udalosť rozšíriť. Zástupcom jedného z týchto rodov je aj lord Forrester. Tak trošku Ned Stark.

A podobne ako v prípade Starkovcov, aj od smrti lorda Forrestera to ide s celým jeho rodom dole vodou. Do vašich rúk sa však nedostáva jeho nástupca, ale prvá postava, s ktorou sa zžijete, je páža v jeho službách. Krátka pasáž za páža je čoskoro vystriedaná ďalšou a udalosti sa na seba začnú nabaľovať ako snehová guľa. Koniec vojny piatich kráľov ovplyvnil celý tento svet a taktiež si ho aj celý zmapujete. Celé séria plánuje predstaviť 5 hrateľných postáv, epizóda Iron from Ice však zatiaľ uviedla len tri z nich. Ale aj ďalej môžete vidieť jasné paralely s osudom Starkovcov. Niekto sa vydá v stopách Jona Snowa, iný zas nedobrovoľne skončí v Kráľovom prístavisku, ďalší zomrie.

Príbeh sa zatiaľ nejaví byť príliš originálny. Pred vami sú známe udalosti, len v bledomodrom, prípadne o niečo menšom merítku. Stále je však zaujímavý a ste zvedaví, čo vás čaká za rohom, čo ponúkne ďalšia scéna. Funguje tu úplne podobná namotávka ako v seriáli, snáď len s tým rozdielom, že prvá epizóda neskončila obrovským cliffhangerom, kvôli ktorému by ste si obhrýzali prsty až do tej ďalšej. Z veľkej časti však za to hra vďačí postavám. Veľmi inteligentne stavia na mixe známych knižných/seriálových postáv a vlastných.

Forresterovci sú síce prakticky úplne novým rodom, no mnohí z nich majú charizmu a iskru. Navyše sa obklopujú aj zaujímavými vedľajšími postavami, či už je to kastelán alebo aj chlapec na roznášanie uhlia do komnát aristokracie. A keď im náhodou začne dochádzať dych, vždy sa na scéne objaví niekto známy, kto si ju ukradne celú pre seba a dopraje novým postavám chvíľku odpočinku, aby sa mohli znova vytiahnuť (často za vašej asistencie). Narazíte tu na Cersei, Tyriona, Margaery alebo aj Ramsay Snow (aj keď sa na seba príliš nepodobá).

Svet, do ktorého vás hra vtiahne, je relatívne nový. Z veľkej časti sa ocitáte v novom a neznámom prostredí, no aj tak sa tu cítite „ako doma“. Dialógy sa vracajú k už známym udalostiam a miestam, aby ste sa neustále vedeli zorientovať , kde a kedy v dejovej línii série sa nachádzate. Celé to tak pôsobí veľmi prirodzene a je vidieť, že sa autori snažili, aby hra neprichádzala do konfliktu so seriálom (aj keď vynášať takéto súdy v prvej časti môže byť predčasné) a pôsobila konzistentne. Väčšinu času jej to aj vychádza.

Iron from Ice vám zaberie relatívne slušnú dobu. Dve hodiny sa radia k tomu lepšiemu štandardu v produkcii Telltale. Tomu napomáhajú dve veci. Prvou je, že rozhodnutia, ktoré vám hra hádže neustále do cesty, skutočne zvažujete. Neodklepnete ich rýchlo, ani len neprebehnete pohľadom s tým, že by ste ich hneď odklikli. Tá druhá vec vám už nespraví takú radosť. Tu a tam totiž narazíte na moment, ktorý sa zdá byť silený. Je to scéna alebo napríklad dialóg, ktoré tu sú pravdepodobne len kvôli tomu, aby tam boli. Neprinesú nič nové, len natiahnu čas. Príkladom môže byť scéna s Garedom, prvou hrateľnou postavou. Preberiete ho pod svoju kontrolu len kvôli tomu, aby ste videli Ramsayho týrať vojaka.

V štýle posledných Telltale hier aj Game of Thrones stavia na tom, že pred vás kladie náročné rozhodnutia a musíte žiť s tým, ktorú možnosť ste zvolili. Ako sa však už v minulosti ukázalo, nie vždy to má na hru taký vplyv, ako sa autori snažia naznačiť. Dokonca by sa dalo povedať, že tu to s tými rozhodnutiami až trošku preháňajú. Každú chvíľu si nejaká postava zapamätá vašu odpoveď alebo reakciu a vy sa už začínate obávať, že sa s postavami nedožijete ani len konca prvej epizódy. Niekedy to má svoj zmysel, napríklad keď ste na koberčeku u Cersei, čo predstavuje výborné herné momenty, inokedy je to vyslovene otrava a len čas ukáže, aký zmysel tieto rozhodnutia budú mať.

Telltale kedysi robili poctivé adventúry. Neskôr ale zistili, že o trochu viac filmovosti a o niečo menej interaktivity im vynáša viac. V Game of Thrones tento trend dotiahli zatiaľ najďalej. V porovnaní s Wolf Among Us alebo The Walking Dead vám však autori hry ešte viac berú kontrolu nad postavami z rúk a dianie skôr len sledujete. Drvivá väčšina interakcie je obmedzená len na výber z možností dialógov. Tu a tam kliknete na nejaký predmet, no často to je všetko, čo s tými predmetmi môžete spraviť. Celé to dokonale ilustruje scéna v úvode, ktorá vás nechá prejsť úzkym a obmedzeným chodníkom, kde nemôžete nikam odbočiť a na ceste narazíte len na dve interaktívne veci.

Game of Thrones - Iron From Ice
Game of Thrones - Iron From Ice Súčasťou je aj kódex bohatý na informácie.
Súčasťou je aj kódex bohatý na informácie.

Game of Thrones - Iron From Ice Na niektoré situácie len tak nezabudnete.
Na niektoré situácie len tak nezabudnete.

Game of Thrones - Iron From Ice Hra pred vás položí veľa rozhodnutí, no len málo bude mať skutočný zmysel.
Hra pred vás položí veľa rozhodnutí, no len málo bude mať skutočný zmysel.

Čo si budeme klamať, engine od Telltale má už viac ako 10 rokov a je to na ňom aj vidno. Samozrejme, prešiel aj úpravami, no ak si k veku prirátate aj multiplatformové zameranie (vrátane mobilných platforiem), občas už neponúkne práve najkrajšie scenérie. Treba však pochváliť autorov za to, že v GoT sa posunuli k temnejšiemu štýlu, čo hre prospieva. Postavy vyzerajú ako maľované olejom a do toho pekne zapadnú. No prostredia sú občas až príliš rozmazané, fádne a škaredé.

Oproti tomu je zvuk geniálny. Hudba je skvelá, samozrejme, vychádza zo seriálu, a teda nechýba ani jeho úvodná hudobná téma. Rovnako je to aj s dabingom. Známych postáv sa chopili známe mená a tak vás rozhodne poteší prítomnosť hercov, ako Lena Headey, Peter Dinklage, Natalie Dormer a ďalších. Za nimi však nezaostávajú ani nové a vedľajšie postavy, ktorých herci odviedli poctivú robotu.

Game of Thrones od Telltale môže zaujať najmä fanúšikov seriálu. Iron from Ice je slušným rozbehom s potenciálom, no to nestačí. V ďalších epizódach sa môže rozvinúť, no aj napriek zaujímavým postavám a skvelému dabingu je zatiaľ výsledný dojem skôr vlažný. Autori pred hráčov nasekali toľko rozhodnutí, že z niečoho výnimočného spravili niečo príliš obyčajné. Obyčajný môže byť aj príbeh, ktorý kopíruje osud Starkovcov. A obyčajná je aj herná náplň, ktorá vám berie kontrolu nad hrou z rúk až príliš často a vám tak zostáva len klikať na dialógy a tu a tam sa popasovať s nejakým zbytočným QTE.

napísal matus_ace 7.1.2015
7.0
8.0