Sector Online Entertainmentnet Sector.sk Onlinehry.sk Plnehry.sk Blog.sector.sk Biosector.sk Kinema.sk ABCgames.sk Rozpravky.sk Docu.sk Lacné letenky
logoblack
Login:
Heslo:
listallistamlistaplistaulistaylistarlistaelistaqlistajlistaklistadlistaz hryvideásúborytechfóruumužívatelia

Fallout 3

Dojmy pre PC, PS3, Xbox360

Prehliadnuteľný čierny stánok s trojicou obrovských LCD panelov a miest tak akurát pre 20 ľudí. Privieram oči na trochu dlhšiu dobu ako štandardné žmurknutie a hlavou mi prebleskne nezmyselná otázka, prečo neukazujú už známy E3 trailer aj verejnosti? Keď si oči zvyknú na takmer úplnú tmu a do uší sa dostane hlbokým hlasom Rona Pearlmana dvakrát prednesená nezabudnuteľná veta War, War Never Changes, rozpoznávam po mojej pravici siluetu postavy s gamepadom v ruke, ako hovorí, vitajte na prezentácii Fallout 3.

Na začiatok niečo pre ortodoxných fanúšikov, ktorí majú prejdené oba zásadné diely odpredu aj odzadu. Bethesda pracuje na Fallout 3 v tichosti od roku 2004 a k vývoju, v roli konzultantov, prispievajú svojou troškou aj bývalí členovia dnes už neexistujúceho štúdia Black Isle Studios. Autori pracujú s licenciou ako v rukavičkách, ale postapokalyptický svet si prispôsobujú podľa seba. A kto pozná tvorbu Bethesdy, vie, čo teraz príde. Fallout 3 vyzerá na prvý pohľad ako postapokalyptický Oblivion.

First Person pohľad je pre obe hry spoločný, dokonca si môžete kameru umiestniť ponad plecia hrdinu a hrať takýmto spôsobom. Kto si však myslí, že sa vymenili iba kulisy a questy, tak sa mýli. Svet postihnutý nukleárnym vekom je kompaktnejší, čo do veľkosti a má charakter, čo sa týka dizajnu. Ruiny, zničené polia, porozhadzované staré vraky áut, roztrhané reklamné pútače, veľké zhluky skál, zničený most, rozbité cesty, strhané budovy, to všetko bolo vytvárané dizajnérmi. Žiadne procedurálne generovanie terénu, ale poctivá ručná práca. V hre vraj nenájdete ani jednu štvorcovú stopu, ktorej by sa nedotkol výtvarník.

Veľká pozornosť je venovaná aj stovkám NPC postav a rozhovorom. Menší počet obyvateľov Falloutu dovolil autorom vložiť každému z nich dušu. Už by sa nemalo stať, že sa v dialógoch objavia ničnehovoriace vety. Medzi NPC postavami budú väzby, budú mať vlastné starosti, vlastné ciele a záujmy. Pochopiteľne vašimi skutkami budete ovplyvňovať ich chovanie k vám. Rozhovory prebiehajú ako v Oblivione, kedy sa kamera sústredí na tvár postavy, ale okamžite badať väčší dôraz na detaily, mimiku. Žiadna z NPC postáv nebude mať svoje dvojča vo Falloute 3, ako tomu bolo v Oblivione.

Tu sa narodíš, tu budeš žiť a tu aj zomrieš

Život vo Fallout 3 začína v podzemnom úkryte (Vaulte) číslo 101. Prakticky celá úvodná časť hry sa venuje vytváraniu a formovaniu postavy, definovaniu základných atribútov a skillov. Súčasťou vstupnej prehliadky je aj DNA analyzér, ktorý predurčí, ako budete vyzerať. Tu si prakticky zadefinujete pohlavie a prispôsobíte tvár postavy. Ako malé dieťa dostanete od otca (nahovoril ho írsky herec Liam Neeson) knižočku s názvom You're Special! Fanúšikom už isto zaplo, ide o základné atribúty S.P.E.C.I.A.L.! (Strenght, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility a Luck).

Ako tínedžer podstúpite test G.O.A.T (Generalised Occupational Aptidute Test) definujúci vaše skilly a dostanete náramkový počítač PIP-Boy 3000. Skrýva sa v ňom kompletné menu, inventár, všetky štatistiky, denník, skener, modifikátor zbraní a úplná novinka - rádio. Môžete sa naladiť na vlny vysielania starých songov zo 40-tych a 50-tych rokov. Autori si pre tento účel licencovali 20-ku pôvodných piesní.

Ak by sa hra riadila pravidlom Vaultu „Tu sa narodíš, tu budeš žiť a tu aj zomrieš“ hra by predčasne skončila. Po dosiahnutí veku 19 rokov, sa z Vaultu nelegálne vytratí váš otec. Okamžite sa strhne vzbura a ste obvinený z konšpirácie a pomáhaní pri úteku. Na otázky, kam šiel, prečo tak spravil a čo ho viedlo von z bezpečia, už budete hľadať odpovede sami. Keď sa vám podarí získať heslo do konzoly (predchádza tomu niekoľko questov vo vnútri Vaultu) a otvoríte pancierované dvere, vyjdete von z jaskyne a čelíte krutej realite. Na opačnej strane dverí vidíte kostry zúfalých ľudí s transparentmi „Pustite nás dnu.“ Pravá a brutálna tvár Falloutu.

Fallout, Fallout is changing

Po opustení Vaultu dostávajú oči poriadne zabrať. Obraz je rozostrený a zreničky si chvíľu zvykajú na ostré svetlo. Potom sa pred vami rozprestiera postapokalyptické divadlo, ktorého hercom ste sa práve stali. Wasteland blízko Washingtonu DC je zničená tak, ako by to asi po útoku atómkami vyzeralo. Všetko má hnedasto-šedo-hrdzavý nádych, nikde ani nohy a zo všetkého páchne smrť, až vám behajú zimomriavky po chrbte.

Výhľad na „prekrásnu“ scenériu prekazí príchod prvého nepriateľa – zmutovaného trojmetrového mravca. Súboje vo Fallout 3 budú prebiehať v reálnom čase s možnosťou pauzy. Prvý mravec padol po niekoľkých výstreloch z pušky, ale na elimináciu jeho ďalších dvoch kolegov je použitý systém VATS (Vault-tech Assisted Targeting System). V tomto režime sa kamera zameria na nepriateľa a jeho telo je rozkúskované na časti, pri ktorých sa objavuje percentuálna úspešnosť zásahu. Každý jeden útok (akcia, výstrel) vám uberá z Action Points (AC). Pri viacerých nepriateľov je vhodné taktizovať.

Ako ideálny príklad poslúži opäť dvojica nabrúsených obrnených super mutantov. Po aktivácii VATS sa ponúka niekoľko možností. Streliť prvého mutanta do nohy, čím ho spomalíte, oslepiť ho ranou do hlavy, alebo sa mu pokúsiť ustreliť ruku, aby nemohol na vás útočiť hydrantom? Náboje budú vo svete Fallout 3 veľmi vzácne, plytvanie strelivom, ako sme mali možnosť vidieť v prezentácii, by bolo podpisovanie si vlastnej smrti. Počas bojov sa dá využívať aj prostredie. Napríklad odpálením vraku auta s ešte živým nukleárnym reaktorom vo vnútri. Malá atómovka si zoberie so sebou aj blízko stojace monštrá. Tomu sa hovorí efektné upratovanie.

V niektorých situáciách narazíte na skupinu členov Brotherhood of Steel, ktorí vám v bojoch pomôžu, alebo ak vám priama konfrontácia nevonia, môžete sa spoliehať na vaše stealth schopnosti a využiť vzťahy medzi nepriateľmi podobne ako v Bioshocku. Hacknutím prebudíte robota v stanici metra a ten okamžite začne sondovať a od cestujúcich pýtať platné cestovné lístky. Keďže v našom prípade išlo o mutantov a robot nemohol vedieť, že metro už niekoľko desaťročí nepremáva, rozhodol sa cestujúcich na mieste popraviť.

Úspešnosť každého zásahu z pušky či inej projektilovej zbrane definujú jej vlastnosti ako rozptyl, kadencia, presnosť a opotrebovanie. Ak sa vo vašom inventári nachádzajú dve rovnaké zbrane, môžete jednotlivé časti využiť na opravu jednej a tak zlepšiť jej presnosť na diaľku. Sniperom sa však zo dňa na deň nestanete, dôležitá bude vaša schopnosť držania a narábania so zbraňou, aby sa z vás stal vynikajúci strelec. Každá jedna schopnosť ovplyvňuje možnosti v hre a naopak. Všetko funguje na jednoduchom princípe príčiny a dôsledku.

War, War never changes

Ak sa napijete z mláky alebo záchodovej misy, doplníte si vodou zdravie (na úplné uzdravenie potrebujete Stimpacky), ale zároveň si do tela vpustíte aj radiáciu a pri vysokých dávkach hrozí smrť. Ľudia si vás budú pamätať v dobrom alebo v zlom, podľa toho, aké rozhodnutia spravíte. A majú to byť práve rozhodnutia, kvôli ktorým sa ku hre opätovne vrátite. Niektoré cesty sa vám voľbou jednej vety v rozhovore zatvoria, iné naopak otvoria. Autori dokonca chcú, aby ste niektoré kroky ľutovali a neskôr v hre si povedali: „Bol som to ja ale veľká sviňa.“

Ako demoštráciu takéhoto kľúčového rozhodnutia ovplyvňujúceho priamo nielen vašu karmu, ale aj vývoj ďalších udalostí, bola predvedená ničivá sila nevybuchnutej atómovej bomby, okolo ktorej bolo vystavané mesto Megaton. Ide vôbec o prvé mesto, ktoré na potulkách vo Falloute 3 narazíte. V miestnom bare sa zoznámite so záhadným mužom s extrémnou chuťou vyskúšať, či by bomba po použití rozbušky vybuchla. S prijatím questu ste postavený pred morálnu dilemu. Deaktivovať bombu? Bonznúť muža miestnemu šerifovi? Použiť rozbušku a čakať, čo sa stane? A čo ak práve obyvatelia Megatonu vedia viac o vašom otcovi?

Kvôli efektnému zakončeniu prezentácie sa samozrejme volila možnosť odpáliť bombu na diaľku. O niekoľko minút neskôr sme stáli na vysokej budove. Mäkké slnečné lúče sa opierali o obnažené betónové pahýle mrakodrapov. Mŕtvolne kľudná scenéria na niečo čakala a v tom sa medzi vežiakmi niečo zablysklo. Nasledovala tlaková vlna, zvírený prach a obligátny atómový hríb ako varovný prst hrozil, že Megaton bolo úspešne pochované. Bomba fungovala.

Autori dobre vedia, že pracujú s dnes už kultovou značkou a pristupujú k nej s úctou. Fallout 3 si zachová presne taký brutálny (ak nie brutálnejší) štýl, ako ho poznáte z predchodcov. Explodujúce hlavy v gejzíroch krvi, kotúľajúce sa oči dolu schodmi a odťaté údy sú len drobnými ukážkami toho, že Bethesda len tak pre nič za nič neoprašuje trait Bloody Mess. Fallout 3 má fanúšikom ponúknuť približne 40-hodinový gameplay, pričom dobrú polovicu budú tvoriť hlavné questy. Vaše putovanie po postapokalyptickom svete má mať 9-12 skutočných koncov, bez možnosti vrátiť sa späť do hry po ukončení príbehovej linky.

Po absolvovaní 30-minútovej intenzívnej prezentácii Fallout 3 sa niečo vo mne zlomilo. Nebol to tak typický ironický humor, Vault Boy, ani plagáty o hororových víziách vojny tam vonku a strach z prežitia vo Vaultoch, nebol to asi silný retro vplyv na techniku, ani loading screeny so štatistickými údajmi, na pozadí ktorých prebieha slideshow dobových fotiek, dokonca ani gránatomet FatMan (názov bomby, ktorá rozmetala Nagasaki) metajúci malé atómovky. Bola to neskrývaná satisfakcia, že prichádza hra, ktorá sa na nič nemusí hrať, aby vzduchom lietali skrvavené telá a že budem môcť byť opäť najväčšou sviňou v hernom univerze.


napísal spacejunker 30.8.2007


Pozrite si aj
Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login

searchbutton
Kúpiť si hru na
Užívateľské recenzie
Hry od Bethesda Softworks sú vždy kvalitné a najlepšie vo svojom žánri. Ich posledný počin sa volal ...prečítať
aDQo2811, 9.8.2010
9,5
Tak teda. Úroveň radiácie v krvi normálna. Brokovnica po ruke a pip boy aktívny. Deň sa môže začať....prečítať
mathi4s, 3.12.2009
9
"Bohužel, dokud mi nedáš svůj slib že o nás nikomu neřekneš, nebudu tě moci pustit." "Přísahám Bohu...prečítať
HomerJay, 24.7.2009
10
Atómový kryt, zem zničená jadrovým výbuchom, viečka z fliaš ako platidlo, nebezpečenstvo na každom r...prečítať
MyRrO, 19.6.2009
9,5
Bethesda a jej pohľad na svet Fallout....prečítať
Patrik Dee, 29.4.2009
9,6
I am Alpha and Omega, the beginning and the end. I will give unto him that is athirst of the fountai...prečítať
Zorba, 30.11.2008
9
Vojna. Vojna sa nikdy nezmení....prečítať
Victorio, 4.11.2008
9,7

Chcete pridať svoj názor? Napíšte článok....

bottom
Hry | Videá | Súbory | Tech | Fórum | Užívatelia | PC | Xbox 360 | PS3 | PSP | Wii | DS | Mobil | Obsah
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2014 SECTOR Online Entertainment   /   contact us on: sector@sector.sk