HALO REACH

HALO REACH

Posledné pomazanie od Bungie

Dojmy

Bungie uzatvára s Halo Reach kruh, aby sériu opustilo s poriadnym treskom, aký si budeme pamätať. Americké štúdio dokázalo v rekordnom čase pre potreby nového majiteľa prerobiť ambiciózny projekt a vyhnúť sa oblúkom platformám PC a Mac, aby položilo základy jednej z najvplyvnejších značiek v hernom odvetví. Bungie ale svojmu dieťaťu spätého licenčnými motúzmi s materskou firmou Microsoft dáva posledné zbohom. Kto preberie štafetu a či to bude 343 Industries, kto bude stáť za Halo 4, nie je dôležité. Autori Halo sa vracajú na začiatok v prequeli, kvôli ktorému vytvorili nový svet, aby ho na konci mohli odpáliť do horúcich pekiel. Niečo musí zomrieť, aby niečo iné rozkvitlo novým životom.

Približne dvadsiatka ľudí v útrobách mníchovského klubu Neuraum vie, kto sú hlavné postavy katastrofického scenára o konci jednej planéty. A Brian Jarrard vie, že my vieme a tak sa nezdržuje zbytočnými rečami o dôležitosti značky ani o tom, ze Reach je poslednou Halo hrou Bungie. Vie, že Halo nepotrebuje bližšie predstavenie a my sa mu takto elegantne vyhneme. „Dobrý deň, dnes vám ukážeme nové prvky Halo Reach," začína bez okolkov.

„Ide o najambicióznejšiu Halo hru, na akej sme pracovali. Pevne veríme, že ide aj o najlepšiu, akú sme mohli za tie dlhé roky vyprodukovať. Bude v nej toľko súčastí a prvkov, koľko sa predtým v žiadnej inej Halo hre neobjavilo." Jarrard spúšťa ako prvý editor levelov Forge s masívnymi vylepšeniami, ktoré teraz umožnia jednoduchšie a oveľa precíznejšie vybudovať kompletne nové levely alebo upraviť stávajúce. Zaujímavosťou Forge World, ako sa editor volá, je, že vlastne ide o jedno obrovské ihrisko. Môžete naraz ôsmi budovať (štyria v splitscreene), alebo len si tam nahádzať zbrane a strieľať po sebe.

Bungie novou sadou nástrojov spríjemňuje staviteľom budovanie máp. Forge World je jeden veľký svet, je tu zákutie s vodopádom, kde je v zápätí ukázaná mapa The Cage, ktorá vykúka z útesov, ďalej je tu malý ostrovček, v skalách zapustený hangár, čistinka na vrchole hôr. Všetky tieto lokality môžete použiť naraz, alebo sa koncentrovať na jednu a na nej vybudovať svoj výtvor. Halo Reach bude obsahovať približne päť doplňujúcich máp, ktoré vytvorili autori pomocou Forge. „Išlo o interný test. Ak to dokážeme my, naši fanúšikovia to zvládnu tiež, ľavou zadnou," hovorí o prístupnosti editora. Forge bude obsahovať 150 rôznych častí, ktoré sa dajú skladať ako LEGO. Objekty teraz môžu plávať vo vzduchu, zapadať do seba, alebo prechádzať cez seba. 


You are coming with me, Noble Six

Forge World je ako plátno, medzi jednotlivými lokalitami a zákutiami prechádza Jarrard na palube dvojrotorového lietajúceho stroja Falcon, ktoré má po bokoch miesto pre dvoch strelcov. Rozloha a obrovská viditeľnosť nie sú len prázdne slová, ale v diaľke sa dvíhajú k horizontu vysoké bralá, dostávate reálnejší pocit z hĺbky, výšky aj dĺžky. V kampani, ktorou nás previedol hlavný dizajnér misií Niles Sankey, sa zrazu necítite byť ohraničení, zrazu nie je vidno jednoznačnú cestu vpred, ale každý zo štyroch kooperujúcich hráčov má priestor pre manévrovanie aj boj.

Reach. Horúca, rozpadajúca sa, nestabilná, odfukujúca paru, planéta odsúdená skôr, než sa objavuje na obrazovke. Akoby chceli autori povedať, že nezostane na konci kameň na kameni. Kamera prechádza nižšie a kopíruje terén, do obrazu vchádza charakteristická helma Spartanov s prestreleným vízorom. O sekundu si podobnú nasadzuje šiesty člen Noble tímu. Nová posila sa zvíta po zosadnutí Falconu v provizórnej základni so zvyškom a okamžite vyráža na prvú misiu, ktorá otvára kampaň Reach.

Je to rutina, nájsť a identifikovať signál z majáku prieskumného tímu, ktorý sa počas pátrania po záhadnom núdzovom volaní stratil. Falcon sa odliepa od zeme a opäť sa nám ponúka pohľad na rozvŕtaný povrch hlbokými kaňonmi, ostrými hrebeňmi dekorovanými zvláštnymi veternými elektrárňami a flórou zároveň cudzou, no známou, aby nevyvolávala mylné myšlienky, že tu nie je žiaden život. Na zemi sa to mení, po pláňach pred hladáčikom prebehujú divé pštrosotilopy. Noble tím okamžite začína snoriť, komunikácia cez vysielačku je rušnejšia, ale pokojná. Nikde ani živej nohy, nikde náznak nebezpečenstva. A to ani v momente, keď narazíme na horiaci Warthhog a maják.

Úvodných pár minút nepadol ani výstrel, ale podivné ticho nás udržuje v napätí. Keď zapípa termosenzor a nájde živé formy v budove, máte chuť vypáliť zásobník do otvárajúcich sa dverí. Tak sú nervy napnuté. Spoza dverí vybehnú vystrašení roľníci a až tu si všímate, že Reach používa motion capturing pre nasnímanie pohybov. Všetko je dôveryhodnejšie a do interakcie sa zapája aj reč tela, nielen drsné hlasy veliteľa. Reach nás privítala ľahkým letným dažďom, v spolupráci so slnkom a tmavými skalami vytvára výborný kontrast medzi tým, ako si Halo pamätáte, a aký je Reach. Lentilkové farby nahrádzajú tmavšie tóny s vyzretejšou farebnou paletou reagujúcou na klimatické podmienky a zmeny, ktoré len prídu. 

Halo Reach

Späť k prieskumnej misii. Skutoční nepriatelia prichádzajú o nejakú minútku neskôr pri prehľadávaní opustených budov. Teatrálny vstup s výsadkom ich prezradil a príchod jednej hliadky mení okamžite náladu v tíme. Padnú prvé výstrely z okien budov a potom sa boj premení na šprint do kopca. Grunti sa nedajú len tak popraviť. Vzdorujú, ale pre šiestich Spartanov sú rozcvičkou. Dynamiku boja zásadne ovplyvňujú nové schopnosti obleku. Power upy nie sú jednorazové ako predtým. „Takýto systém distribúcie stavia hráča do neistej situácie „mám ho použiť, alebo ušetriť, pretože neviem, čo to vlastne robí?" Schopnosti môžete používať, koľko sa vám zachce (pred novým použitím však treba počkať na dobitie), kým ich nevymeníte za ďalšiu. Môžete tak využiť šprint pre rýchly presun, charakteristických bubble štít, jet pack, dočasnú nezraniteľnosť na úkor mobility alebo hologram, ktorý vyšle do terénu vášho dvojníka – návnadu (mimoriadne účinné pri sniperoch).

Prieskumná misia sa po prvej potýčke dostáva hlbšie do údolia, ktoré je možné preskúmať na civilnom pick-upe. Šmýka sa na mokrej ceste ako sa derie bohvie kam. Druhý kontrolný bod síce na HUDe vyskakuje, je však príliš ďaleko, aby sme sa tam dostali, pretože prezentácia kampane v tomto momente končí. Tú si s príbehom stráži Bungie ako oko v hlave. Na programe je drasticky povylepšovaný Firefight, ktorý bude sekundovať multilpayeru so všetkými známymi módmi.

S raketami na konfety

Firefight si možno pamätáte z ODST ako odpoveď na mód Horde od Epicu. Hrateľnosť sa však nemenila, odrážali ste jednu vlnu za druhou, v Reach je to inak. „Môžete sa rozhodnúť, proti akým nepriateľom budete bojovať, ako dlho bude trvať vlna, koľko budete mať životov, dokonca máte kontrolu aj nad výzbrojou (loadout), ako rýchlo sa Spartani pohybujú, aký damage spôsobujú. Navyše si vlastné hry môžete uložiť a uploadnúť ich na Xbox Live," hovorí Jarrard o modifikovaní Firefight pomocou Lebiek (Skulls). Kombinácií je neuveriteľné množstvo a ich počet znásobujú aj samotné módy a systém hry. Výbornou správou je, že Firefight bude podporovať matchmaking.

Firefight je pôvodom kooperatívna hra, teraz sa môže štvorica rozdeliť na dva tímy a všetky ponúkané módy hrať s kompetitívnou príchuťou. Jedna dvojica zastupuje Spartanov, druhá zase spolupracuje s nepriateľmi v koži bojovníkov Elite. Jedna bráni, druhá útočí. Po vyčerpaní času, resp. spotrebovaní všetkých životov (ktoré sa dajú získať zabitím hráčom ovládaného nepriateľa), sa úlohy vymenia. Z vlastných skúseností vieme, že bez ohľadu na vybraný mód a úlohy sa Versus ku koncu mení na štandardný deathmatch. Veď, kto by sa aj zapodieval s gruntmi, keď za Elite alebo Spartana je najviac bodov a navyše vám pridáva aj život? 


Okrem Versus je výborným spestrením Score Attack, ktorý je prepojený priamo na celosvetové rebríčky. Máte dvanásť minút na to, aby ste z konštantne prichádzajúcích posíl vytrieskali čo najviac bodov. Novinkou je aj Generator Defense, kde musíte brániť generátory, ktoré sú napádané vlnami nepriateľov. Pri nízkom počte hráčov ide o mimoriadne obtiažnu úlohu, bez kooperácie a vzájomného navigovania ľahko stratíte všetky bránené pozície.

Bez debaty najzábavnejšími Firefight módmi sú Rocketfight a Gruntpocalypse. V tom prvom má každý k dispozícii raketomet s nekonečnou muníciou. Čo zostane s vlnami snáď netreba dodávať. Je to čistý masaker a obrovská zábava, ktorú sme si zopakovali na všetkých štyroch predvádzaných mapách. V Gruntpocalypse čelíte iba radovým nepriateľom, ktorí vybuchujú v konfetách. Aj vo Firefight si po každej smrti počas respawnu môžete zmeniť povolanie, resp. výzbroj (loadout). Každá je definovaná jednou špeciálnou schopnosťou a potom základnou zbraňou, medzi ktorými je aj navádzanie rakiet vypustených z orbitu. Schopnosti (odlišné pre Elite a Spartanov), spolu s rozostavenými lekárničkami a debnami s muníciou vám umožňujú meniť taktiku aj používanú stratégiu zakaždým, keď skočíte do hry. Budete používať brokovnicu so štítom alebo jetpack so samopalom?

My ťa vidíme

Bez ohľadu na to, aký mód hráte, získavate na účet kredity. Okrem zvyšovania ranku si môžete za kredity vylepšiť vaše brnenie. Pochopieľne ide o kozmetické a vizuálne zmeny, no ak počas Firefightu budete hovoriť hlasom členov Noble tímu alebo Cortany, to už niečo značí.

Aká je šanca, že Bungie sklame v otázke multiplayeru? Jedna k biliónu? Pri dumaní nad kurzom nezabudnite brať do úvahy, že títo páni boli u zrodu Xbox Live a položili tak povediac základy tomu, čo dnes berieme za samozrejmosť. Bungie vkladá do Halo Reach absolútne všetko a je to sakramentsky poznať. Je to rozlúčka so sériou aj s dlhými rokmi budovaným univerzom. Začiatok konca je blízko. 


napísal spacejunker 30.7.2010
Páči sa mi!
HALO REACH


Xbox 360

Vývoj: Microsoft / Microsoft / Bungie
Štýl: Akcia
Dátum vydania: 3. december 2019
 4.12. 2019 (PC)
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19553)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk