Sector Online Entertainmentnet Sector.sk Onlinehry.sk Plnehry.sk Blog.sector.sk Biosector.sk Kinema.sk ABCgames.sk Rozpravky.sk Funny.sk Docu.sk Lacné letenky
logoblack
Login:
Heslo:
 > Zabudli ste heslo?
facebook login
listallistamlistaplistaulistaylistarlistaelistaqlistajlistaklistadlistaz hryvideásúborytechfóruumužívatelia

e3 GC sekcia
Gamescom
Live report
Battlefield 1
dojmy
Mafia 3
dojmy
Gears of War 4
PC
Metal Gear
Survive
FIFA 17
dojmy
World of
Tanks
Overwatch
SW Battlefront
Death Star
Dishonored II
dojmy
PES 2017

Rising World

Postav dom, zasaď strom

Dojmy pre PC

Zopakovať úspech Minercraftu bude pre vývojárov snažiacich sa preraziť novými nápadmi v craftovacích sandboxoch nesmierne náročné. Alebo skôr nemožné. Zaplátanie diery na trhu prišlo v správnej chvíli a s adekvátnou razanciou voľnosti. Veď kto by si nechcel vytvoriť vlastný svet podľa fantázie tých najbizarnejších rozmerov?

Dobre, dajte ruky dole vy všetci, ktorí staviteľské nadšenie nezdieľate a kocky vám lezú krkom. Pre vás bude aj Rising World len ďalším nudným pokusom zaujať večne opakujúcim sa nápadom survival dobrodružstva. Takže pokojne sa rozídeme v dobrom s konštatovaním, že to nie je nič pre vás. Tu totiž musíte rúbať stromy, kosiť trávu, dolovať kamene, ťažiť železo, opekať slaninku z prasiatka, zbierať jablká či rajčiny (a pozor, nech nepošliapete jahody tamto za cirkulárkou), utekať pred agresívnym medveďom alebo tigrom, stavať si vlastný príbytok z jednotlivých častí. A to je všetko, zatiaľ nám Rising World viac neponúka.

Čuduj sa svet, ono to vlastne aj stačí pre oddychovú zábavu. Od ďalšieho projektu z Early Access ponuky na Steame sme nečakali zázraky, ale Rising World milo prekvapil tým, že funguje už v takej skorej fáze. Nebrnká na strunu prehnanými ambíciami o otvorenom svete, generovanom prostredí, bohatých možnostiach výroby a vytvárania stoviek predmetov - a to všetko zaliate nutnosťou prežiť v nehostinnom prostredí. Tentoraz zabudnite na skrývanie sa v kobke po príchode pani noci. Máločo v Rising World vás bude ohrozovať a ak sa tak už stane, skôr vám začnú v bruchu vyhrávať raráškovia či zomriete od smädu alebo pádu do priepasti.


Hranie Rising World je skôr príjemným relaxom. Ideálne je dávkovať ho na jednu-dve hodinky denne, najlepšie ak vás za obrazovkou ruší jedine hlučný chladič či zvuk klikania myškou. Za oknom vládne tma, vy si chlipkáte horúci čaj alebo kávu a pomaly škrečkujete zásoby surovín v projekte, kde sa bavíte tým, že niečo vytvárate. Možnosť prihlásenia sa na niektorý zo stoviek serverov je voľbou, ktorú si nenecháte ujsť pre získanie inšpirácie. A ak uvidíte, čo všetko sa dá v Rising World vytvoriť, zavriete si ústa (pretože je to nielenže neslušné, ale mnohým, podobne ako autorovi tohto skromného textu, odkvapne slina poníženej závisti), vrátite sa do svojej hry, pozriete na chatrč držiacu pokope len na dobré slovo a znovu sa ponoríte do tajov stavania.

Ako to vlastne v Rising World funguje? Vynecháme skupinové zábavky v multiplayeri, najprv si budete chcieť všetko vyskúšať v klasickom sólo režime. Ak nechcete byť obmedzovaní nedostatkom jednotlivých surovín, môžete sa vyblázniť v tradičnom sandboxe, kde máte všetko poruke. Nemusíte však mať obavy zo zložitých výrobných procesov a postupov. Všetky herné prvky spojené s budovaním majú značne zjednodušený základ a nepotrebujete spoznať celý rad komplexných úkonov, aby ste dosiahli žiadaný výsledok. Zbytočné zamotávanie sa do kolobehu zreťazených činností tu nenájdete.

Surovín nie je mnoho a pre tvorbu konkrétneho produktu nie sú zbytočne rozdeľované. Základom je drevo (šokujúco ho získate zo stromov), kamene a železo (krompáč do ruky a hybaj ho pod zem). Všetko získate primitívnymi činnosťami a nie je nutné snoriť po ťažšie dostupných surovinách. Ak chcete, aby mal váš dom stenu ako z klasických tehál, potrebujete rovnaké množstvo surovín ako pri kamennom plote, a teda jeden kameň. V konečnom dôsledku sa predsa stavebné komponenty líšia len textúrou. Toto markantné zjednodušenie, samozrejme, minimalizuje hráčovu snahu o skúmanie prostredia a hľadanie konkrétnych materiálov, ale na to sa Rising World zatiaľ jednoducho nezameriava. Potrebujete ich mnoho, aby ste vytvorili niečo väčšie a odlišné od ostatných, preto vás nič neobmedzuje.


Stavanie je do značnej miery prístupnejšie a pri budovaní sa môžete vyblázniť. Najprv to budú prvé domčeky, neskôr vily, ulice, hrady a mestá. Bloky na stavanie v tvare kociek si musíte vytvoriť na špeciálnom stole a ďalej to už poznáte. Na druhej strane si z dreva môžete postaviť aj konkrétne dosky a tie jednu po druhej ukladať vedľa seba. Fantázii sa medze nekladú, avšak táto stavebnica automaticky nie je zábavným projektom pre všetkých. Skôr než tradičný model hry ponúka hračku, ku ktorej si raz za čas sadnete a necháte sa uniesť možnosťami vášho nového „Lega”. Prostredie rozdelené na jednotlivé biomasy by si zaslúžilo viac, ale všetko postupne vývojári dopĺňajú, takže okrem trávnatého podložia k skalnatému povrchu pribudla savana, púšte, snehová pokrývka, nové druhy stromov, rastlín, zvierat a predmetov.

Tak skoro sa Rising World z Early Access fázy nedostane, ale je príjemné sledovať progres. Hra občas sama od seba spadne, avšak pozíciu často pred crashom uloží, takže to nie je fatálne. Inokedy sa zas niekam prepadnete, ak znovu vysadíte strom, po jeho vyrúbaní vám nič nepribudne do inventáru (ani drevo, ani ďalší materiál na zasadenie), vypadnú textúry alebo sa zaseknete o objekty, no napriek tomu enginu veríme. Na nezávislý projekt je technické spracovanie na nadpriemernej úrovni a netreba sa hanbiť ani za relaxačné skladby. Zvuky sú skôr amatérske, ale to sa dalo čakať. Radi sme sa brodili hustou trávou, stromy padali pod našou sekerou ako by na jednoduchšiu hru mali a kopanie podzemných tunelov bola zábava. Koniec pravouhlým dieram, zbohom kockatá nirvána, tentoraz kutáte po krivkách. Síce nie je nič dokonale rovné, ale čert to ber, je to takto omnoho zaujímavejšie. V tmavých tuneloch musíte svietiť a niektoré jaskyne, ktoré vznikli pod vaším ošiaľom s krompáčom v rukách, vyzerajú skutočne hrôzostrašne.

Výraznejšiu úpravu by si však zaslúžil interface ako taký. Užívateľské rozhranie je značne sparťanské a neintuitívne. Rýchle voľby sú obmedzené na 5 klávesových skratiek, medzi ktorými sa prepínate už tradične číslami (1-5), avšak prečo ich nie je viac, je záhadou. Výber možností pri craftovaní cez roletové menu by mal zmysel, ak by boli jednotlivé možnosti zadelené do záložiek a nie do jednej ponuky. Zo začiatku budete dlhšie klikať a hľadať, ako niečo robiť. Taktiež by nebolo od veci prelinkovať materiály, predmety, aby človek nemusel znovu zbytočne blúdiť, pridať prehľadnejší a rozšírenejší help systém. A celkovo to upratať, pretože to vyzerá ako nepodarené pokusy a stratégie bežiace pod novým Windowsom 95 z nášho romantického detstva. Kto si pamätá na Stars!, vie. A tu je navyše aj otrasný font a celkovo nám chýbala už len dúha a jednorožce erdžiace po každej potvrdenej možnosti.


Multiplayer má v ponuke možnosť pripojenia sa na server, kde s ostatnými obchodujete alebo stretnutie prepukne vo vášnivú… bitku. Okrem sekery, krompáča, kosáka, hrablí, kosy, kladiva či motyky si totiž zo železnej rudy ukujete meč alebo sekeru a hybaj ho mlátiť sa po hlavách. Mnohé servery sú však skôr opustené a nájdete na nich len výtvory kreatívnych jedincov. Ako inšpirácia to stačí a oceníte hodiny a hodiny tvrdej práce. Zatiaľ je však komunitná stránka hry skôr na prístrojoch, ktoré ju aspoň udržujú pri živote. Práve užívateľský obsah a komunita je tým, čo hre skutočne chýba.

Nám sa Rising World pozdáva. Ak by sme mali vybrať či áno alebo nie, jednoznačne sme za vyskúšanie - veľmi rýchlo zistíte, či je to vaša šálka kávy alebo máte radšej kakavko. Zbieranie surovín, skladanie špeciálnych stolov a prístrojov, pomocou ktorých zas tvoríte konkrétne predmety a tie zas použijete na stavanie vlastných vzdušných zámkov - nič viac Rising World nie je. Stavebnica, ktorá sa neustále rozširuje, zabaví tak na hodinku - dve. Spustíte, postavíte, na týždeň na hru zabudnete, no potom zas príde víkend a vy sa budete s radosťou vŕtať v zemi. Zatiaľ hre chýba iskra, ktorá by z nej spravila závislosť, ale na to je ešte čas. Taká lepšia šestka by to mohla byť určite.


napísal kordi 13.1.2016


Pozrite si aj
Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login

searchbutton
Užívateľské recenzie

Žiadne užívateľské články...Napíšte prvý....

Ďalšie články k hre
22 Rising World
[dojmy 13.1.]
Ďalšie aktuálne články
12 Titanfall 2
dojmy 25.8.
0 Poly Bridge
recenzia 25.8.
16 Tyranny
dojmy 24.8.
45 Forza Horizon 3
dojmy 23.8.
bottom
Hry | Videá | Súbory | Tech | Fórum | Užívatelia | PC | Xbox 360 | PS3 | PSP | Wii | DS | Mobil | Obsah
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2016 SECTOR Online Entertainment   /   contact us on: sector@sector.sk