MAX PAYNE 2: THE FALL OF MAX PAYNE

MAX PAYNE 2: THE FALL OF MAX PAYNE

9.4

Max Payne nekompromisný policajt, zradený osudom, sa po rokoch pomaly spamätáva zo smrti svojej ženy a dcéry. No nezabúda. Už prešlo 7 rokov, od najväčšej snehovej búrky kedy sa to všetko stalo. Medzitým sa opäť vrátil k NYPD a v New Yorku sa z neho stal obávaný policajt. Každé obdobie pokoja sa raz skončí a ozýva temná minulosť čakajúca na svoje definitívne doriešenie. Krvavá opera tak dostáva svoje pokračovanie. Do Maxovho života sa opäť vracia Mona Sax a prevráti ho naruby. Začína sa príbeh plný krvi, zrád, prenasledovania a množstva nečakaných zvratov.

Už prvá časť hry bola vysoko kvalitná a vytrhla Remedy zo skupiny neznámych vývojárov (predtým spravili akurát Death Rally a scény pre 3Dmark99, 2000 a 2001) do závratných výšav medzi top vývojové firmy. Hra vtedy zaujala strhujúcim príbehom, kvalitnou grafikou a hlavne novinkou v hrách Bullet time efektom, čo bolo spomalenie času v hre s možnosťou lepšieho zamerania. O hru pár mesiacov po vyjdení prejavilo záujem aj filmové štúdio Dimension s nápadom spraviť podľa neho TV seriál. Ten sme zatiaľ ešte nevideli, ale kto vie, možno raz bude. Určite by to mohlo byť zaujímavé, však už samotná hra pripomína film... Prakticky je to niečo ako spojenie kvalitnej temnej detektívky, akcie na štýl John Woo filmov s Matrix efektmi. Pri druhom pokračovaní autori viac spolupracovali s Rockstarom, ktorý im zapožičal motion capturingové štúdio a pomáhal aj pri vytváraní realistických prostredí New Yorku.

Max Payne 2: The Fall of Max Payne
Max Payne 2: The Fall of Max Payne
Max Payne 2: The Fall of Max Payne

Čo sa oproti minulej časti zlepšilo? Tam je jednoduchá odpoveď, prakticky všetko. Čo pribudlo? Dokopy nič. Hra si totiž zachováva svoj pôvodný štýl a pokračuje bez nejakých extrémnych noviniek. Autori sa zameriavali hlavne na vylepšovanie starých osvedčených vecí a na celkové prepracovanie. Z toho automaticky vyplýva, že v hre neuvidíte multiplayer. Príbeh je rovnako, ako v jednotke, znovu tvorený spleťou komixového rozprávania príbehu, in-game prestrihových scén a samotných misií. Nebudú samozrejme chýbať ani snové psycho levely, kde Maxa budú znovu prenasledovať jeho nočné mory, v ktorých sa mu všetko v hlavne pomieša a vy sa cez to budete snažiť prelúskať.

V príbehu sa znovu objavuje Mona Sax a prináša Maxovi problémy. Nie len preto, že si myslel, že Mona je mŕtva keď pred 6 rokmi pri ich akcií skončila s guľkou v hlave a posledné čo videl bolo jej telo v zatvárajúcom sa výťahu, ale aj pre ich zvláštny vzťah kvôli ktorému pre ňu podstúpi hocičo a je mu jedno, že stojí na opačnej strane zákona. Akoby to nestačilo tajomná všetko ovládajúca organizácia Inner Circle o ktorej nemá nikto vedieť si pridala ich mená na svoj zoznam. Odvtedy sa spolu zmietajú v smršti guliek od polície, od mafie a od ďalších kriminálnych živlov, ktorí sa radi pridajú ak dostanú Maxovu hlavu. Vaša spoločná cesta spolu s Monou sa tu len začína a stretnete na nej aj na ďalšie známe kladné a záporné postavy z prvej časti ako policajný šéf Bravura, rus Vladimir Lem, alebo malý mafián Vinnie Gognitti.

Z misií čakajte veľmi rozmanitú prechádzku upršaným jesenným New Yorkom. Dostanete sa do nákladísk, niekoľko krát sa pomotáte aj v dome v ktorom bývate, prejdete aj policajnú stanicu kde si trochu popracujete. Užijete si aj podzemné garáže, temné uličky, a hlavne sa niekoľko krát vrátite do sídla Rusa Vladimíra Lema a aj domovu Mony, ktorý je niečo ako strašidelný zámok na New Yorkský štýl. Niektoré lokácie ste videli už v jednotke a teraz si ich prehliadnete ešte detailnejšie a popozeráte si ako sa za tie roky zmenili. Myslím, že v trojke už žiadne rovnaké lokácie nebudú keďže všetko kde ste sa objavili v zapätí vyhohrelo, alebo bolo vyhodené do vzduchu. Novinkou v hre bude aj hra za postavu Mony kde si s ňou zahráte niekoľko sniper misií a v ktorých budete hlavne obraňovať a podporovať Maxa. Takýchto obranných levelov bude ešte niekoľko, kde napríklad  ako Max budete musieť chrániť človeka v obleku veľkého klauna s pripútanou bombou a eskortovať ho do bezpečia. Levely sú celkovo dosť lineárne, nemajú viac možností prejdenia a vždy existuje len jedna cesta ďalej. A ak náhodou nie je, vždy sa čoskoro nejaká objaví. Vybúra sa nejaká stena, niečo spadne, vybuchne nepriatelia vyvalia niektoré dvere atď.

Max Payne 2: The Fall of Max Payne
Max Payne 2: The Fall of Max Payne
Max Payne 2: The Fall of Max Payne

Nepriateľov je dosť a delia sa na niekoľko skupín patriacich pod jednotlivých šéfov. Najviac sa budete stretávať s Cleanermi, teda čističmi, ktorí odstraňujú ľudí a čistia stopy pre tajnú spoločnosť. Celkom sympaťáci, ťahajú mŕtvoly, balia ich do vriec a utierajú krv postriekanú všade okolo. Toto je však najľahšie čo stretnete, potom sú tu špeciálne vražedné prepadové oddiely nepriateľov vyzbrojené ako špeciálne policajné jednotky a nakoniec stretnete aj partie mafiánov pracujúcich pre vašich úhlavných nepriateľov. No nie všetci sú nepriatelia ak zachránite život niektorému z obyvateľov, pridajú sa k vám a budú s vami bojovať, až do svojej smrti. Zaujímavé je hlavne v jednej misií si vás mafiáni pomýlia s posilami a budú vás nasledovať a pomáhať vám. Nie však na dlho a potom si už len musíte dávať pozor na svoj chrbát.

Z arzenálu zbraní znovu dostanete všetko možné z čoho sa dá strieľať, a to nie len po jednom ale často aj v pároch. Také dva Ingramy (Uzi) alebo dve deviatky v rukách to už je dobrá palebná sila. Nechýbajú ani shotguny, sniperka, kalašnikov, a nájdu sa aj M4 a M16 útočné pušky. Najradšej som používal Uzi na blízku, na väčšiu diaľku asi kalašnikov ale ten má strašne málo nábojov a Max je taký sprostý, že si to začne uprostred boja znovu nabíjať. Nie že by radšej zahodil a zobral inú zbraň čo má pri sebe.  Okrem strelných zbraní môžete sekundárnym útokom omračovať nepriateľov, respektíve hádzať granáty, alebo molotovovy. Veľmi vhodné vylepšenie, keďže teraz pritom nemusíte prehadzovať zbraň.

Ten granát je vám tu celkom zaujímavá vec, hlavne keď ho hádžu nepriatelia. Niekedy sa vám síce trafia pod nohy a explodujete tak že vás za týždeň nepozbierajú, ale ak sa náhodou netrafia a hodia niekde do steny, tak smola, granát sa im vráti a vy si potom vychutnávate lietajúcich nepriateľov okolo vás.  Teda ich inteligencia nie je veľmi vysoká, vedia sa skrývať za prekážkami, vyskakovať spoza nich a samozrejme strieľať zo všetkým možným. Ich pohyby a útoky sú väčšinou nascriptované a ak hráte druhý krát viete už kto kade pôjde, kto sa kde objaví a kde zakempuje. Trochu malé mínus, ale prakticky je to jedno a veľmi to ani nezbadáte. Podobne ako v jednotke aj tu sa presnosť streľby nepriateľov mení dynamicky podľa vášich schopností a výkonu v hre. Teda čím lepší ste vy tým lepší sú aj oni.

Max Payne 2: The Fall of Max Payne
Max Payne 2: The Fall of Max Payne
Max Payne 2: The Fall of Max Payne

Interaktivita s prostredím je značne rozsiahla, môžete zdvíhať telefóny, počúvať záznamníky, pozerať televízor, pohľady z bezpečnostných kamier, otvárať všetky skrinky, šuplíky a prakticky všetko prezerať a hľadať nejaké zásoby Painkillerov teda utišujúcich prostriedkov, ktoré vám vracajú zdravie.

Známy Bullettime z prvej časti je teraz vylepšený a pridáva do hry ešte niekoľko efektov. Spomalenie času, je rovnako ako minule, rozdelené na dve časti klasický Bullettime a kombo skoky.  Pričom Bullettime je čisto spomalenie času všeobecne, zapína sa pravým tlačidlom myši a potom sa môžete spomalenom čase sa môžete pohybovať, strieľať, uskakovať, lepšie zameriavať a všetko si vychutnávať. Tentoraz do tohto efektu autori pridali aj zaujímavé nabíjanie zbrane kedy sa Max pri zemi otočí rýchlo nabije, kamera obkrúži okolo a strieľa sa ďalej. Osobne som bullettime veľmi málo využíval a zdal sa mi trochu zbytočný. Jedine pri sniperke a bežiacich nepriateľoch som naň našiel zaujímavé využitie, kedy sa váš cieľ spomalil a mohli ste ho lepšie zamieriť. Oveľa viac som používal kombá skoky čo sú špeciálne skoky v spomalenom čase, kedy sa s Maxom (alebo Monou) vrhnete do strán, dopredu dozadu a v skoku môžete strieľať a presnejšie zameriavať. Oproti jednotke tu pridali aj inováciu a to možnosť zostať ležať a strieľať po dopade. Teda ak dopadnete síce sa čas už zrýchli, ale môžete si ešte dostrieľať do nepriateľov celý zásobník. Okrem toho, že sú tieto skoky efektívne, nemíňa to tentoraz ani váš adrenalín, ktorý sa spotrebováva len pri regulérnom Bullettime móde a teda máte skokov neobmedzene. Nakoniec zo špeciálnych spomalených efektov autori nechali aj pohľad  kamery za nábojom vystreleným zo sniperky. Ďalšie spomalené zábery si užijete aj pri zabíjaní nepriateľov, kedy sa vám kamera zamerá na posledného zabitého nepriateľa zo skupiny, spomalí sa čas a kamera obkrúži okolo neho počas jeho posledného pádu na zem.

Hra sa našťastie ešte veľmi nezkozolovala takže máte samozrejme možnosť ukladania si pozície na hocijakom mieste, a rovnako aj quicksave. Ten quicksave by ste sa mohli naučiť používať aspoň v každej druhej miestnosti, pretože smrť číha všade a nepredpokladá sa že by ste chceli stále opakovať misie od začiatku. Celkovo je hra rozdelené na tri časti, kde každá má sedem alebo osem kapitol, teda misií. Dĺžka hry je tentoraz dlhšia ako v jednotke a prejdete ju tak za 6-7 hodín pri prvom hraní, pri ďalšom hraní alebo keď si následne dáte vyššiu obtiažnosť sa to už skráti aj na 4-5 hodín.  Možno je to trochu málo, ale myslím že stačí. Max má svoj štýl a nejaké dlhé príbehy s nudnými opakujúcimi levelmi by mu už nesedeli. Ďalšie obtiažnosti sa vám odomykajú postupne, je tu Dead on Arrival a Hard Boiled, kde sú nepriatelia stále ťažší a kde sa vám obmedzuje aj možnosť ukladania pozície na určitý počet. Z ďalších odlišných módov ostáva New York Minute v ktorom sa snažíte prejsť levely v čo najkratšom čase, pričom čas sa vám pri každom zabitom nepriateľovi znižuje. A nakoniec pribudol čisto arkádový mód Dead Man Walking kde je na výber 5 lokácií v ktorých sa snažíte prežiť čo najdlhšie. Teda nepriatelia sa stále objavujú až dokedy vás nezabijú. Najlepší čas sa vám vždy ukladá. Celkom pekné oživenie, ale dúfam že sa čoskoro objavia aj nové módy aby sa hra ešte rozšírilo prípadne stala zaujímavejšou a mali ste ju dôvod prejsť ešte raz. Napríklad taký nový Kung Fu mód by určite potešil. Respektíve som videl aj obrázky z pripravovaného Matrix módu.

Grafika v hre je jedna z najlepších poslednej doby, fotorealistické textúry prostredí, detailne prepracované postavy, objekty a aj celé prostredia.  A akoby to nestačilo hra sa veľmi dobre hýbe aj na pomalších počítačoch. Napríklad na mojom ATI9600 a 2.2 Ghz, som mohol kľudne zapnúť najvyššie detaily a 4x4 antialiasing a hru ani netrhlo. To sa napríklad nedá porovnať s nedávno vyjdeným Halo, ktoré trhalo aj v menších detailoch. Hra dokonca veľmi dobre funguje aj na pomalých počítačoch. Na takom 1ghz procesore a ATI7500 karte si v pohode užijete stredné detaily na 800x600. Tam je len problém, že na starších kartách sa strácajú niektoré pekné efekty, ako zhnednutie obrazu pri bullettime, alebo odrazy a lesky materiálov, ale prakticky vo veľmi hru neobmedzuje a užiť si ju môžete rovnako. Jedine tá grafika vyzerá už o triedu slabšie.

Rovnako ako samotná grafika sú veľmi kvalitne spravené aj animácie postáv, pohyby ako v hre tak aj v prestrihových animáciách kde všetko vyzerá priam filmovo. K celkovej dynamike hry ešte prispieva fyzikálna stránka prostredia, kde sa vám pri bojoch budú rúcať regále, padať obrazy zo stien a prakticky všetky menšie objekty sa budú pri streľbe do nich pohybovať, vybuchovať (kanistre s benzínom, krabice s nábojmi). Rovnako aj keď cez ne budete chcieť prejsť sa posunú, spadnú atď. Presne štýl ako sme mohli vidieť v Half Life 2 prezentácií, ono je v oboch hrách použitý nový Havok engine, takže je to jasne rovnaké. Z pekných vecí je v jednom levely ukázaný pád mŕtvoly na dosky prečnievajúce z lešenia, dosky zadržujú ešte vedrá s farbou takže telo sa nepreváži a nespadne, no akonáhle posuniete jedno z vedie, rovnováha sa naruší a telo s doskami padá niekam dole do neznáma.  Podobne aj náboje strieľané do nepriateľov ich nadvihujú, hádžu o steny, granáty ich vyhodia kade tade okolo. Veľmi pekné, škoda že väčšina objektov sa nerozbije alebo neroztrhá pri dopadoch z veľkých výšok, na druhej strane takto aspoň môžete aspoň zhodiť sud s horľavinou medzi nepriateľov a potom ho pekne rozstreliť.  Z grafických vychytáviek sa autori pohrali s motion blurom, ktorý vám bude rozmazávať prostredie v snových misiách alebo pri prestihoch keď je vašej postave blbo na odpadnutie. Pekný je aj efekt zrkadla, ktoré je v každej kúpelni, alebo izbe a môžete sa v ňom vynadívať aký ste pekný a zakrvavený. Samozrejme zrkadlo tu neodráža len váš obraz, ale aj celé prostredie okolo podľa uhla podhľadu pod ktorým sa pozeráte. Jediné čo sa mi asi nepáčilo bol jeden typ plameňov v horiacich domoch. Výbuchy a malé plamene sú ok, len veľké plamene vyzerali trochu slabšie ako keby kreslené.

Inak čo sa týka postáv  v hre do komixového príbehu sú fotený skutočný herci a napríklad ak by vás detailnejšie zaujímala sexi Mona Sax, jej meno je Kathy Thong a je modelka. Viac jej fotiek nájdete tu. Postavu Maxa si zahral Jim McCaffrey, herec známy zo seriálu Viper. Bol ohlásený aj do pripravovaného seriálu Max Payne, ale výroba sa ešte nezačala a uvidíme či vôbec niekedy bude. V každom prípade, ak by bol seriál robený podobným štýlom ako hra, bolo by to dosť zaujímavé.

Zvuky a hudba sú znovu značne kvalitné a napríklad cez misie vám postavy prakticky  v kuse kecajú. Hlavne keď si zlatíčka Max a Mona nasadia vysielačky. Inak počas misií môžete za rohom počúvať aj nepriateľov o čom sa rozprávajú, aký sú nervózni a aké majú aktuálne problémy. Väčšinou bezvýznamné rozhovory ale sranda počúvať. Ak je sa však deje niečo dôležité niekde inde, hra sa zastaví a nasleduje prestrihová scéna s rozhovorom postáv. Kvalitne sú ozvučené aj statické komixové scény pod ktorými si však vypočujete reálne zvuky prostredia a hlasy postáv. Zvuky zbraní sú tiež kvalitné ako samotná streľba tak aj hvižďanie guliek okolo hlavy a ich náraz do rôznych materiálov s rôznymi zvukmi.

Celkovo vysoko kvalitná hra, myslím že Enter the Matrix by si mal z čoho brať príklad. Keby pred časom Atari licencovalo tento engine mohol byť Enter The Matrix značne lepší. Remedy v Maxovi 2 znovu ukázali, že vie čo hráči potrebujú a ako aj to ako to celé spracovať.  Uvidíme či znovu o dva roky pre nás Remedy pripraví ďalšie pokračovanie.  Ak bude, myslím že príbeh už bude trochu iný. Táto časť bola viac-menej priamym pokračovaním jednotky a uzavrela prakticky všetko čo ešte ostalo otvorené a môžem vám prezradiť, že nakoniec len veľmi málo hlavných postáv prežilo tento masaker.

There are no happy endings.

Plusy:
- kvalitná a rýchla grafika