CALL OF DUTY

CALL OF DUTY

9.3

Už je to skoro 2 roky čo nám firma 2015 priniesla kvalitnú vojnovú akciu Medal of Honor ktorá prekonala skoro všetko čo dovtedy bolo vytvorené. Po vydaní časť pôvodných autorov hry odišlo z firmy aby založili novú firmu Infinity Ward. Tam rok a pol usilovne pracovali aby nám pripravili titul novej generácie vojnových akcií nazvaný Call of Duty. Už demá už ukázali, že autori odviedli dobrú prácu a hra hravo prekoná svojho predchodcu a posunie vojnové akcie ďalej.  Myslím že prekonať jej kvalitu budú mať budúci rok problémy Medal of Honor Pacific Assault od EA a aj Men of Valor: Vietnam od 2015. Ale poďme sa však pozrieť na hru trochu bližšie.

Hra vás zavedie do príbehov troch vojakov, bojujúcich na  rôznych frontoch druhej svetovej vojny. Jeden z nich bude americký výsadkár vojak Martin, ďalší je člen britskej špeciálnej jednotky seržant Evans a nakoniec je tu mladý ruský vojak Alexej. Každý vojak má trochu  štýl misií a iné umiestnenie. S Američanom začínate v útoku v deň D, kde ste v Normandií vysadený za nepriateľskými líniami a máte vyčistiť cestu pre hlavný front. Teda hlavne zničiť protilietadlové batérie, útočiť na postavenia nepriateľov, barikády a uvoľňovať hlavné dopravné tepny. Užijete si s ním divoké naháňačky na autá a nakoniec prepadnete zajatecký tábor. Za Brita sa dostávate do trochu viac taktických útokov kde budete brániť dôležitý most Pegasus  pokým neprídu spojenci, zaútočíte na vodnú elektráreň, zastrieľate si na nepriateľské lietadlá kanónom, budete utekať na náklaďáku pred nepriateľmi, vydáte sa na sabotážnu misiu na bojovú loď Tirpitz a sabotujete nemeckú raketovú základňu. Nakoniec vás čakajú misie za Sovietov kde budete odrážať útoky nemeckých vojsk v Stalingrade, nastupujete tu ako neskúsený vojak. Zo začiatku sa vám dokonca neujde ani zbraň a budete sa musieť pretĺkať a skrývať ako sa len bude dať. Po pár prežitých minútach však už nejakú zbraň nájdete a môžete ukázať čo vo vás je. Ak ešte chvíľu prežijete, ste povýšený na snipera a dostávate novú úlohu obraňovať svojich ľudí.  V ďalších misiách vám dokonca pridelia aj vlastný tank s ktorým sa zúčastníte veľkej tankovej bitky. Na záver sa prebojujete do samotného srdca Ríše - Berlína.

Call of Duty
Call of Duty
Call of Duty

Celkovo to bude robiť 24 rozmanitých a nezabudnuteľných misií. Síce tu napríklad neuvidíte známe vylodenie v Normandií, ale zato sa dostanete na nové miesta a získate pohľad na iné dôležité misie z druhej svetovej vojny. Samozrejme rátajte s tým, že nikde nebudete sám a vždy máte podporu ďalších vojakov, ktorý rovnako dobre útočia ako vy ale aj rovnako umierajú. Zatiaľ čo američanom a angličanom chodíte v malých skupinkách alebo dokonca sám, s Rusom sa zúčastníte naozaj obrovských útokov so stovkami vojakov na bojovom poli. Všetko je tu veľmi pekne prepracované a AI a scriptovanie vojakov je značne sofistikovné takže si pripadáte ako v naozajstnom boji. Každý niekam útočí, beží,  ďalší ho kryjú, takticky postupujú vo formáciách ďalej, hádžu granáty a čistia prostredie pred sebou. Samozrejme nedá sa povedať, že by AI bolo nejake extra vysoké. Zdá sa mi že väčšinou sa riadia podľa kvalitného scriptingu a vyjdu z neho len málokedy. Respektíve väčšine sú už dovtedy mŕtvy.

Vy budete mať v každej misií svoje úlohy, ktoré musíte splniť aby ste umožnili postup vašich vojakov ďalej, alebo získali dôležité pozície. Napríklad budete vyhadzovať nepriateľské tanky do vzduchu, inštalovať nálože na delostrelecké batérie, kradnúť dokumenty, zajímať a zabíjať nepriateľov, alebo kryť postup skupiny.  Nechýbajú ani viac arkádovejšie misie, kde sa chopíte pevného guľometu a podávate si prichádzajúcich nepriateľských vojakov,  strieľate z idúceho auta alebo náklaďáku po nepriateľoch a je tu aj jedna misia kde preberiete celý tank.  Všetky ciele úloh vám podobne ako v Medal of Honore, aj tu ukazuje kompas a bezpečne vás zavedie k presnej pozícii, takže netreba žiadne pracné vyhľadávanie, stačí len nasledovať šípku. Možno to až zbytočne urýchluje hru, ale na druhej strane sa jej nestráca akčnosť zbytočným blúdením.

Call of Duty
Call of Duty
Call of Duty

Zo zbraní v hre očakávajte celú paletu samopalov, pištolí a nájdu sa aj protitankové päste a granáty. V podstate klasická séria známa z Medal of Honory a ďalších hier z druhej svetovej vojny. Vždy však unesiete len dve hlavné zbrane takže si budete musieť vybrať a vymieňať zbrane podľa typu útoku. Niekedy sú dobré, presnejšie karabíny, niekedy útočné samopaly z veľkými zásobníkmi a niekedy potrebujete sniperku. Samozrejme náboje tu nerastú na stromoch a jedine ich zoberiete po padlých spojencoch, nepriatelia majú väčšinou iné zbrane s inými nábojmi a tak ak ste na území s premnoženými nepriateľmi bude lepšie zkasírovať niektorú ich bežnú zbraň.  Náboje vždy zbierate len do vašej aktuálnej zbrane, takže ak zoberiete nejakú inú zbraň po mŕtvom, zvyčajne v nej bude len málo nábojov a budete si musieť muníciu znovu zbierať.  Samozrejme hra je viac akčne ladená takže tu nájdete aj lekárničky ktoré budú pre vás niekedy životne dôležité. Hlavne ak si zvolíte vyššie obtiažnosti, ani na najľahšej obtiažnosti však hra nebude prechádzka ružovým sadom a quickload a quicksave sa naučíte používať veľmi rýchlo.

Grafika funguje na staršom Quake 3 engine takže od nej nečakajte zázraky, aj keď sa mi zdá že autori z neho vyťažili úplné maximum. Čakajú vás rozsiahle detailné vnútorné aj vonkajšie priestory, hipolygónové postavy a hlavne kvalitné efekty. Animácie postáv sú rovnako veľmi kvalitné, úplne super pôsobí vyskočenie dvoch vojakov na nepriateľský tank, ktorí rýchlo otvoria príklop tanku, postrieľajú tam trochu samopalom, hodia granát, rýchlo zavrú a zoskočia preč. Potom už počujete len výkriky zvnútra tanku a následný výbuch. Veľmi slušné je aj taktické krytie sa kde sa dvaja vojaci vždy postavia okolo dverí zatiaľ čo tretí ide dnu, alebo poteší aj efektívne preskakovanie malých prekážok, rovnako ako plazenie, prikrčenie sa atď.  Veľmi pekne vyzerajú ohne, výbuchy sú po páde lietadiel, explózie domov, pekné sú aj streľby križujúce oblohu, dym z horiadich budov šínúci sa k oblohe. Veľmi pekne pôsobí aj efekt tlakovej vlny z výbuchu, ktorá vás ak ste blízko výbuchu, zhodí na zem, v ušiach vám zaľahne a chvíľu vidíte rozmazane. Menej sa mi však páčili úvodné briefingy, ktoré boli dosť faktografické a menej efektívne, dosť sa tam dozviete o vojne a útokoch, ale zaujímavé to bude naozaj len pre určité percento ľudí. Čo sa týka rýchlosti, až na niektoré levely to chodí veľmi plynulo. Napríklad pri Stalingrade so stovkami útočiacich vojakov to trhalo dokonca aj mne na 2.2ghz a ATI9600. Pri menších detailoch však na hru stačí 1ghz a Geforce4MX, ak ste si nie istý ako vám to pôjde stiahnite si jedno, alebo druhé demo.

Call of Duty
Call of Duty
Call of Duty

Asi najväčšiu atmosféru hre dodáva kvalitné ozvučenie, kde priam cítite ako to všetko okolo vás vybuchuje strieľa a padá k zemi (hlavne bomby a dosť často aj lietadlá). Sú  tu aj veľmi kvalitné hlasy priateľských aj nepriateľských vojakov a pekne pôsobili aj hlášky alarmu v niektorých levelov, kde rozhlas stále dokola hlásil, že tábor je pod útokom a všetci majú okamžite ísť na svoje stanovištia, alebo potešil aj rozhlas v Stalingrade, ktorý vyzýval vojakov, aby sa vzdali a nebojovali proti nemeckej presile. V pozadí vám občas dopĺňa atmosféru aj orchestrálna hudba.

Multiplayer je dosť významnou časťou v hre a podobne ako napríklad Wolfenstein sa púšťa osobitným exéčkom. Multiplayer prináša sériu niekoľkých módov hrateľných na 11 rozličných mapách väčšinou upravených z misií zo single playeru. Z módov môžeme  okrem klasického DM a TDM, čakať aj zaujimavý objective based Search and Destroy mód pripomínajúci CSko. Kde sú dva teamy, každý má svoju úlohu a keď je úloha splnená alebo padne posledný z teamu hra končí. Ďalej je tu Retrieval čo je vlastne CTFko s jednou vlajkou a nakoniec vás čakajá aj Behind the Enemy lines mód, kde sa menej spojencov snaží ubrániť pred presilou nacistov. Inak celé to využíva kvalitný networkový kód z Wolfensteina takže sa môžete tešiť na značne plynulú hru. Síce multiplayer neprináša také možnosti s vozidlami ako Battlefield alebo Hidden and Dangerous 2, určite je vo svojej kategórií čistých akcií najlepší. Ak hrávate multiplayer v Medal of Honore musím vám to len odporučiť.

Celkovo je hra trochu krátka, ponúka len okolo 6 hodní na čisté prejedenie, teda tak okolo 2 hodiny na každú kampaň.  V každom prípade sú to hodiny čistej atmosferickej akcie, ktorá vás vtiahne do druhej svetovej vojny. Na druhej strane vzhľadom na to že hra je vojnová akcia myslím že mohla byť ešte dlhšia, pretože tu nie je žiadny súvislý príbeh a vymyslieť ďalšie bojové scenéria a misie by asi nebolo ťažké. Dosť tu ukrátili hlavne single playerových hráčov, ktorý si nebudú hru ďalší rok vychutnávať v multiplayeri. Aspoň ešte jedna kampaň by bodla, napríklad za nejakého Nemca. V každom prípade sa určite dočkáme ešte addonov.  Call of Duty sa stáva jedným z hlavných favoritov na akčnú hru roku (a možno bude veľmi tesne bojovať s Max Paynom 2 o prvé miesto).  Ak po dohraní budete chcieť ešte viac druhej svetovej vojny, práve vychádza aj Hidden and Dangerous 2, ktorý je viac taktický a trochu dlhší a dokonca v ňom budete útočiť na tú istú loď Tirpitz, ako tu.

Plusy:
- kvalitne nadesignované a nascriptované levely
- rozmanitosť typov misií