THE I OF THE DRAGON

THE I OF THE DRAGON

7.5

Aj keď by sa mohlo zdať, že I of the Dragon je rozprávkou, nie je tomu tak. Tvrdé zákony prírody dovolia prežiť iba najsilnejším. Draci boli vždy tŕňom v oku chrabrých rytierov a iných dobrodruhov, ktorí sa vydali plieniť túto rasu, výmenou za ruku princeznej a pol kráľovstva. Kdejaký Ivan uspel svojou prefíkanosťou a draci sa začali pomaly, ale isto dostávať na stránky červenej knihy ohrozených druhov. V krajine Nimoa však odporne páchnúce tvory žili v symbióze s ľuďmi a pri poslednom boji so zákerným Skarborrom pomohli útok hrozivej armády odraziť. Časy pokoja a mieru vzápätí vystriedal strach a smrť. Blížila sa druhá invázia porazeného Skarborra. Poslednou nádejou ľudstva tak zostávajú draci. Ehm, jeden drak, pretože jeho kolegovia zdrhli nevedno kam.

S titulom The I of the Dragon (TID) sme sa mohli stretnúť už pred dvoma rokmi vo forme hrateľného dema (dojmy). Už táto ukážka jasne naznačovala smer, ktorým sa bude TID uberať. Mix žánrov nie je autorom cudzí a tak TID sa na začiatku tvári ako akčná hra, ktorá je neskôr okorenená o strategické a RPG prvky. Základný kameň však tvoria nespočetné boje o nadvládu územia a navrátenie mieru medzi kreatúry a ľudí. Pri poslednej revolte sa podarilo Skarborrovi vyplieniť všetky ľudské mestá a zrovnať ich so zemou. Ako to už býva, jedno zostalo pevne stáť. Posledná šanca je priviesť na svet draka „ochrancu“ a ubrániť jediné útočisko ľudí.

Hráč si na začiatku môže vybrať jedného z troch ponúkaných drakov. Líšia sa predovšetkým typom používanej mágie, počtom kúziel a vlastnosťami. Tam, kde jeden vyniká úžasnou regeneráciou a vysokým počtom životov, druhému sa rýchlejšie dobíjajú kúzla a tretí je zase rýchlejší. Na výber je Annoth ohnivý drak, Morrogh nekromancer a Barroth mág. V mojom prípade to vyhral nekromancer, ktorý spája kúzla a vyvážené vlastnosti do jedného celku. Samotná hra sa nijako nelíši od vybraného draka, začiatky sú ťažké pre každého z nich. Hráči, ktorí mali možnosť hrať prvé alebo druhé demo, môžu preskočiť nepovinný tutorial a ihneď začať hrať. Odporúčam naučiť sa klávesové skratky všetkých akcií, pretože neskôr už nebude čas na klikanie na ikony.

The I of the Dragon
The I of the Dragon
The I of the Dragon

Draka v TID začnete zbožňovať po prvých minútach. Lieta si kade chce, neexistujú hranice, cez ktoré by nemohol prejsť. Likviduje, čo si zamanie a hlavne kedy chce. Pre zachovanie poriadku aj medzi hrdinami je drakovi pridelený kúzelník, ktorý mu vždy lakonicky oznámi, čo má spraviť. Aj keď sa autori snažili každú úlohu formulovať inak, tomu, kto vie čítať medzi riadkami, je jasné, že pokiaľ nepadne posledný živý nepriateľ, nie je vyhrané. Hromadná eliminácia nepriateľov sa tak stáva jedinou náplňou hry. Všetky úlohy sa vám zapisujú do denníka, ktorý trpí nedostatkom pamäti a tak vám ukáže iba poslednú zadanú úlohu. Ak ste venovali viacej pozornosti boju ako kúzelníkovým slovám, často vám ujde znenie questu. Napriek tomu, keď vyhladíte kompletne mapu, nič nepokazíte. Svet Nimoa je rozdelený na 12 máp, každá má svoje jedinečné potvory, prostredie a úlohy. Medzi jednotlivými regiónmi môžete cestovať až po slnení úloh a postavení obranného mesta vo východzej mape. Občas sa stane, že draka vymeníte za paladina na prerastenej jašterici alebo udatného bojovníka. V týchto misiách musíte najprv niečo zničiť, aby mohol rozosievať smrť opäť drak.

Základom hry je postaviť mesto, ktoré zabráni znovuobnoveniu nepriateľských liahní a ďalšiemu prísunu nepriateľov. Mesto však môžete postaviť iba na jednom mieste na mape, ktoré zvyčajne stráži množstvo potvor a je obklopené liahňami pre rýchlejší prísun jednotiek. Samotné mesto je na prvej úrovni veľmi zraniteľné, nemá žiadne obranné veže a ani mešťania sa nedokážu ubrániť útokom. Zo zabitých nepriateľov dokáže miestny kúzelník získavať duše a silu pre ďalší upgrade mesta. Na štvrtej úrovni už mesto dokáže odolať aj väčšej invázii. Ak ste vo víre boja a náhodou mesto ľahne popolom, môžete ho opätovne postaviť a upgradovať do pôvodného stavu. Drak sa v blízkosti svojho mesta rýchlejšie regeneruje a rýchlejšie sa nabíjajú kúzla. S počtom zabitých potvor narastajú aj skúsenosti a level draka. Za každú novú úroveň dostanete 25 bodov, ktoré môžete investovať do vlastností zvieraťa (ak sa vôbec dá nazvať drak zvieraťom) alebo nákupu kúziel. Môžete si tak vytvoriť fenomenálneho bojovníka bez kúziel, ktoré vám neskôr začnú chýbať. Dôležité vlastnosti sú život, regenerácia, nabíjanie kúziel (mana inflow), rýchlosť, kapacita a sila dychu. Drak okrem mágie môže používať aj svoje zásoby „paliva“. Čím vyššie číslo bude mať pri dychu, tým bude oheň (kyselina) chrliaca z papule ničivejšia, podobne je to aj pri kúzlach s vyššími skúsenosťami, potom je ponuka kúziel širšia a ich účinky sú ničivejšie. Svoje vlastnosti a počet slotov na kúzla si môžete vylepšiť zbieraním farebných kryštáľov, ktoré zostávajú ukryté v nepriateľských budovách. Ak sa vám podarí zhromaždiť päť rovnakej farby, zvýši sa vám počet životov, pribudne slot na kúzlo alebo sa budete rýchlejšie regenerovať.

Boje s nepriateľmi sú na začiatku zábavné. Ich atraktívnosť však klesá kvôli opakujúcim sa úlohám a jedinej náplni hry, zničeniu všetkého živého. Bojovať nepremyslene sa rovná okamžitej smrti. Taktika sa vám dostane do prstov pomerne rýchlo a s pribúdajúcimi kúzlami a vylepšeným vlastnosťami pribudne aj sebadôvera typická pre RPG: „Som na 50 levely, nik ma nemôže ohroziť.“ Tu sa však akákoľvek frajerina nevypláca. Nepriatelia už nie sú len bezmocní pavúci, ale obrovské červy a lietajúce potvory, ktoré sa dajú veľmi ťažko zasiahnuť. Ísť do boja bez aktivovaného štítu a iných podporných kúziel je samovraždou. Ničivé deštrukčné kúzla zohrávajú veľkú úlohu a bez nich by drakovi veľmi rýchlo vyschol dych. Kúzla sú však obmedzené počtom slotov a časom nabíjania. Rýchlosť ich obnovy závisí aj od počtu aktívnych kúziel. Pri spotrebovaní všetkých kúziel sa dostáva k slovu dračí dych. Musíte sa však nebezpečne približovať k nepriateľom. Na dorážanie alebo ničenie malých budov je chrlenie ohňa ideálne. V súvislosti s obnovou kúziel, života a rýchlosťou pohybu súvisí aj obsah žalúdku lietajúceho tvora. Ak je dráčik hladný, pohybuje sa malátne a jeho funkcie nepracujú na 100%. Nastal čas na kŕmenie! Na utíšenie hladu postačí vždy malý zákusok v podobe rozličných zvierat, ktoré dokáže drak odniesť v drápoch. Nechutné však bolo naháňanie dedinčanov a ich jedenie sprevádzané nechutným hlasom malého dieťaťa. Máme radi brutalitu, ale toto snáď nie. Požieranie malých detí do hry nepatrí.

The I of the Dragon
The I of the Dragon
The I of the Dragon

Mnohokrát sa drak dostane do situácií, kedy sa absolútne vysilený uchýli na bezpečné miesto a začne sa pomaly pripravovať na odvetu. V takýchto momentoch príde vhod zrýchľovanie alebo spomaľovanie času. Dokonca je ho možné aj úplne zastaviť a premyslieť si ďalšie kroky. Túto možnosť som však nikdy nevyužil a na udržanie dynamiky bojov som mal permanentne nastavenú rýchlosť na 130%. Je to optimálna rýchlosť, kedy dokážete (samozrejme po dôkladnom tréningu) všetko registrovať a klávesovým koncertom rozosievať smrť na bojisku. Najvyššia možná akcelerácia je 200%, čiže čas plynie dvakrát tak rýchlo. Pre ozajstných mágov a mutantov so štyrmi rukami alebo aspoň 10 prstami na každej ruke, je táto voľba ideálna. Inak slúži na čistenie mapy, kde už nezostalo veľmi veľa nepriateľov, rýchlejšie prekonávanie vzdialeností a nabíjanie kúziel. Pri týchto aktivitách by som siahol aj po 250% zrýchlení, nie je to však možné.

TID je vysoko hrateľný titul, ktorý ma dva veľmi veľké nedostatky. Ak dokážete prehliadnuť stereotyp, tak iba jeden. Je ním nepochopiteľné ovládanie, ktoré sa k takémuto dynamickému titulu vôbec nehodí. Bolo to práve ovládanie, keď som začal TID nenávidieť za moje neúspechy v hre (samozrejme som mohol za to sám :)). Draka môžete ovládať dvoma spôsobmi, na klávesnici alebo pomocou myši. Prvý spôsob nájde uplatnenie pri manévrovaní a ničení veľkého počtu jednotiek, kde musíte byť v neustálom pohybe. Druhý spôsob za pomoci myši je pre lenivých hráčov alebo stratégov, ktorí jednoduchým kliknutím myši na mape označia miesto, kam sa má drak vydať. Pri zápale boja však použitie klávesnice nestačí, myšou musíte korigovať perspektívu, otáčať mapu a približovať výhľad. Na tomto mieste by som uvítal ovládanie prebraté z FPS, kde sa pohybujete klávesmi a pohľad a mierenie korigujete myšou. K hernému pôžitku neprispieva ani rozloženie kláves, neraz budete blúdiť prstami po celej klávesnici. O prekonfigurovaní môžete len snívať. S podivným ovládaním je spojený aj systém kamery. Môžete si prepínať medzi 1st person a 3rd person pohľadom, ale druhý menovaný využijete skôr kvôli obhliadke krajiny ako boju. Ani jeden výhľad neumožňuje mať dokonalý prehľad, čo sa deje na bojisku a presné zameriavanie nepriateľov. Kurzor zasvieti správne, že máte zamierené na nepriateľskú jednotu a po vypálení dopadne fireball o tri kroky ďalej, než ste pôvodne zamýšľali. Eliminácia malých pozemných jednotiek je krutá a mení sa na naháňanie myši, ktorá neustále uteká a nikde sa nezastaví. Podobne je to aj s lietajúcimi jednotkami, bez poriadneho kúzla ich budete naháňať niekoľko minút vďaka zmätenej kamere.

Autori sa oháňali v press kite deštrukčným a plne morfovateľným prostredím. Je to však polopravda. Deštrukčné je všetko od veľkých budov, množstva nepriateľov, cez stromy a neutrálne jednotky. Teraforming prostredia je možný iba vďaka silným kúzlam. Vyvolanie hory alebo krátera spôsobí, že sa mapa deformuje a po niekoľkých minútach sa opäť vráti do pôvodnej podoby so zelenou trávičkou. Počet kúziel a nepriateľov je vysoký (okolo 50). Rozmanitosť kúziel závisí od zvoleného draka v úvode hry, postupne sa dostanete cez pidi kúzielka, silné firebally až po ultra ničivé sopky, krátery a padajúce kamene. Nepriatelia sú na začiatku slabí a ich eliminácia nebude robiť problémy. V posledných misiách potvory útočia zo vzduchu, zo zeme a to v obrovskej presile. Kľúčové je vždy zničenie všetkých liahní. Obtiažnosť TID stúpa, čím ste bližšie ku koncu hry. Medzi jednotlivými regiónmi si môžete ľubovoľne lietať (vždy po splnení úlohy) a starať sa tak o svoje mestá.

The I of the Dragon
The I of the Dragon
The I of the Dragon

Technická stránka hry sa prakticky nezmenila od prvého dema. Je však poznať, že autori nezaspali a efekty kúziel vypadajú veľmi pôsobivo. Nie je nad prelet spálenou krajinou počas západu slnka za horizont. Prostredie je detailné a plné objektov, pri maximálnom priblížení je možné obdivovať krabicové jednotky a ich strnulé pohyby. Ak sa na obrazovke objaví veľký počet jednotiek, hra sa veľmi spomalí nezávisle od konfigurácie. TID bude potrebovať patch aj kvôli kolízii polygónov a zasekávaniu sa jednotiek. Hudba sa dynamicky mení v závislosti od diania na obrazovke. Za zmienku stoja však zvuky, ktoré sú pri dobrej sústave reproduktorov doslova vynikajúce. Svišťanie fireballov okolo hlavy vás donúti skontrolovať či vám nehorí hriva.

TID je veľmi zaujímavým mixom žánrov, ktorý mi pripomenul moju modlu Magic Carpet. Nebyť hlúpeho ovládania, malých chýb a chýbajúceho multiplayeru mal by MC dokonalého konkurenta. Aj keď recenzia vyznela pozitívne, hru môžem odporučiť iba hráčom, ktorým nevadí stereotyp, opakovanie misií a čudné ovládanie.

Jednoduché tipy:

-vždy postavte mesto ako prvé
-pred útokom sa poriadne vybavte štítom a nabitými kúzlami