SINGSTAR

SINGSTAR

9.0

Ste spevácka hviezda alebo nie? Tak sa podľa toho aj chovajte!

Recenzia na PS2 verziu

Ak sa vás niekto spýta na herný titul, ktorý vás neskutočne bavil a pritom dokázal zdvihnúť náladu aj rodinným príslušníkom, budete veľmi váhať. Pri lovení v pamäti a vymenovávaní hier s Barbie tématikou, ktoré ste ukradli sestre za cieľom hravej onanie, budú vaši rovesníci ukazovať ukazovákom na čelo a jemne ním poklepkávať. To ste si užili pod rúškom tajomna iba vy. Ale čo rodina? Nezáujem? Painkiller je na nich príliš brutálny a pri Silent Hille sa obracal obsah žalúdkov? Hráči sú predsa tvrdí a nebudú hrať farebné behačky, ktoré majú dohrané za pár hodín s prstom v ... ehm, nose. Rodinné tituly sa na hardiskoch alebo na konzolách neobjavujú zase tak často.

Koncept rodinného titulu musí byť v každom prípade jednoduchý, žiadne zložité ovládanie, príbeh alebo zle zvolené prostredie, s ktorým sa nedokáže rodinný príslušník identifikovať. Všetko musí prebiehať hladko a bez akýchkoľvek problémov, s ktorými by si nevedel rady mladší súrodenec. Londýnske štúdio spoločnosti Sony pripravilo pre hráčov a majiteľov konzol PS2 malú revolúciu v podobe Eye-Toy. Jednoduchý koncept bol doplnený o kameru, ktorá snímala pohyby a tie boli verne prenášané na obrazovku. Umývanie okien nebolo nikdy tak zábavné. A pri Eye-Toy skákala celá rodina. Ovládanie hry pohybom vlastného tela sme tu už mali. Sony London však prichádzajú opäť s inovatívnym titulom. Po vzore ázijských karaoke barov a úspešných hier ovládanými šialenými ovládačmi je tu Singstar. Správne infantilný, jednoduchý a neskutočne zábavný titul, ktorý sa nehrá, ale spieva!

Singstar
Singstar
Singstar

Už nemusíte tíško závidieť ľuďom vysedávajúcim v krčmách 4.cenovej skupiny, ktorí po niekoľkom kole oprášia staré ľudové šlágre a opité hlasy je počuť po celej ulici. Singstar nedokáže preniesť atmosféru špinavej putiky s klasickými krígľami, typickým smradom zmiešaným s tvrdým alkoholom, páchnúcim pivom rozliatym na zemi a množstvom cigariet, ale pobaví vás rovnako dobre, ako ľudí pod vplyvom. (A môžte potom dokonca aj šoférovať!,beholder)

Singstar je hrou pre celú rodinu. Bez rozdielu veku dokáže zabaviť mladých, starých, ale aj hard core hráčov. Ak vás nedokázali prinútiť spievať na hudobnej výchove, Singstar to zariadi bezbolestne. Súčasťou balenia, ako to už býva od Sony London zvykom, je okrem softvéru aj nejaký ten hardvér. V tomto prípade sa jedná o dva kvalitné (a ťažké) čierne mikrofóny označené belasými farbami, ružovou a modrou, aby nedochádzalo k zámene. Ku konzole sa pripájajú cez USB prevodník, ktorý je súčasťou dodávky. Po Lifeline je Singstar ďaľším titulom, ktorý sa ovláda hlasom.

Základ hry tvorí algoritmus na rozoznávanie výšky a melodickosti hlasu, ktorý prevádza na stupnicu, zobrazenú na obrazovke počas spevu. Stupnicu tvorí séria šedých pruhov reprezentujúcich slová skladby. Ak sa vám podarí spievať v správnej oktáve, prúžky sa zapĺňajú (farbia) a vám rastie počet dosiahnutých bodov. Na stupnici presne vidíte, ktoré slová ste spievali príliš vysoko alebo naopak nízko. Vyššia obtiažnosť ovplyvňuje hrúbku prúžkov (čím je vyššia, tým sú tenšie), rozoznávanie výšky tónu je precíznejšie a nie je zďaleka také benevolentné, ako pri najnižšej obtiažnosti. Na stupnici sa z času na čas objaví aj zlatý prúžok, vždy keď prichádza spevákove ťahanie spevu do závratných výšin a na hráčovi je udržať výšku tónu po určitú dobu. Zlaté pruhy sú vo výslednom hodnotení zohľadňované zvlášť a výdatne prispievajú k hodnote súčtu vašich bodov. Po krátkom zoznámení sa s algoritmom a odspievaní niekoľkých trackov objavíte nedostatky. Pri vysokých tónoch, nech sa snažíte akokoľvek spievať vysoko, vás hra neodmení bodmi, ale penalizuje. Veľkým problémom sú hlavne skladby ženských interprétov. Udržať rytmus a spev s Jameliou, Avril, Dido alebo Mis Teeq nebude vôbec jednoduché. V niektorých momentoch reaguje algoritmus oneskorene a aj keď spievate pozadu, body vám pripočíta. Stáva sa to však iba občas. Pre ľudí alergických na vlastný hlas máme jeden tip, ktorým môžu v Singstar podvádzať. Algoritmus reaguje na výšku hlasu, nedokáže však rozoznať slová (ak by rozoznával, mnohí by skončili na výslovnosti slov). Slová v skladbe môžete jednoducho nahradiť pohmkávaním alebo spievaním vlastného textu. Funguje to absolútne bez problémov. Má to však jeden háčik. Tento podvod môžete hrať iba na seba, pri partii ľudí sa karta obracia a spieva sa predvolený text.

Singstar
Singstar
Singstar

Singstar obsahuje niekoľko herných singleplayer módov: Career bude sledovať vašu kariéru z pohovky domova, cez amatérske vystúpenia v baroch až po status Superstar. Ďalej tu nájdete módy freestyle a quick sing. Ozajstnú zábavu však zažijete iba v hre viacerých hráčov. Singleplayer je iba na tréning, poprípade pre narcistov, ktorých vzrušuje vlastný hlas. Debaty o hudobnom sluchu budú dopĺňať duely a duety. Spievať jeden song vo dvojici je oveľa väčšou zábavou, ako prezeranie si starých fotografií alebo videokaziet. V móde duel sa snažíte nazbierať čo najviac bodov, teda viac ako váš súper. A verte, že v partii zažijete neopakovateľné zážitky. Výbuchy smiechu však po odspievaní nekončia, práve naopak. Každé jedno vystúpenie si môžete uložiť na pamäťovú kartu a následne prehrávať s niekoľkými predpripravenými zvukovými efektami. Zafarbiť váš hlas môžete efektom detského hlásku, hlbokým basom alebo pridaním ozveny. Spätné prehrávanie umožňuje potlačiť hlavné vokály na úkor vášho spevu a jeho hlasitosť si naviac môžete regulovať.

Súčasťou spoločnosti Sony je aj vydavateľstvo Sony Music. Tento fakt sa podpísal pod 30tkou licencovaných skladieb širokého záberu. Jej počet je však diskutabilný. Ich výber je dobre zvolený a každá veková kategória si príde na svoje. Zatiaľ čo starších poteší Elvis, Roy Orbison, George Micheal, Mötorhead, Village People alebo Madonna, mladšie ročníky si zaskáču spolu s Avril Lavigne, Jameliou, Sugababes, Pink alebo Mis-Teeq. Keby sa objavili vo výbere interprétky Celine Dion alebo Mariah Carey, najvyššie bodové hodnotenia by ste určite nedosiahli, kvôli chybnej detekcii vysokých tónov. Aj pri takej Dido alebo Arvil budete mať čo robiť, aby ste udržali krok a hlavne správnu oktávu. Po vybratí zvolenej piesne začína krátke odpočítavanie a potom už je rada na hráčovi, aby ukázal silu driemajúceho slávika v hrdle. Ak sa vám doma váľa Eye-Toy, neváhajte ho pripojiť ku konzole. Namiesto bežiaceho videoklipu sa objaví aktuálne dianie pred obrazovkou. Pri singleplayeri poteší vlastný obraz opäť narcistov, avšak pri viacerých ľuďoch nálada okamžite stúpne pri pohľade na tanečné kreácie sprevádzané spevom.

Singstar
Singstar
Singstar

Singstar sa prezentuje veľmi jednoduchým a intuitívnym ovládaním. Žiadne zložité nastavovania alebo vyberanie profilov. Jednoduchou voľbou ste v menu a už vyberáte skladby. Po spustení môže niekomu vadiť biele pozadie, ktoré sa nedá zmeniť. Bledá farba je však zvolená kvôli ľahšiemu čítaniu slov skladieb z väčšej vzdialenosti. Singstar okrem samotnej hry a kopy zábavy obsahuje aj dva kvalitné mikrofóny (mono, 3.5“ jack, 2,5m dlhý kábel), ktoré isto nájdu aj iné použitie, ako práve s týmto titulom. Keďže sa hra ovláda hlasom, mohli sa autori venovať aj hlasovému ovládaniu kompletného menu a jednotlivých položiek. To je však hudba budúcnosti. Možno už v datadisku Singstar s ďalšími skladbami, ktorý sa isto objaví.

Pasovať sa za spevácke hviezdy dokáže každý. Byť hrdinom za volantom auta, v sprche alebo blúdiť v myšlienkach pri speve momentálneho hitu hitparád dokáže každý. Imaginárna hviezdička spľasne po spustení Singstar a to nehovorím o hanbe pred priateľmi. Singstar je hra pre celú rodinu. Bezkonkurenčne najzábavnejší kúsok, ktorý dokáže pobaviť nielen malé deti, narcistov, ale aj hard core hráčov. Singstar sa stane neoceniteľným povzbudzovákom nálady na večierkoch alebo párty. Ste hviezda alebo nie? Tak sa podľa toho aj chovajte!

Jednoduché tipy na hranie :
-
citlivosť mikrofónov a hlasitosť hlasu pri playbacku môžete regulovať tlačítkami L1 a R1