DOOM 3

DOOM 3

9.3

Z miest, kde je cítiť strach, hnilobu a spálené mäso boli uvoľnené pekelné kreatúry na svet s chuťou uhasiť všetko, čo má v sebe život.

Kde to začalo? História značky Doom sa začala písať 10.12.1993, kedy iD Software vydali tento revolučný titul ako shareware. Peklo na Zemi pokračovalo druhým dielom. V dobe kedy sa objavovali samé kópie Wolfensteina 3D sa jednalo o atmosférické a zábavné tituly a hlavne kvôli návykovému multiplayeru si získal Doom množstvo fanúšikov. Takmer po 11 rokoch sa na trh dostal remake klasiky DOOM 3. Stálo naozaj zato, čakať tak dlho na pokračovanie pre mnohých modly FPS žánru? Je to naozaj iba techdemo? Je Doom 3 iba prachsprostou strieľačkou? Dá sa vôbec s niečím porovnať a zaškatuľkovať ho? Dnes sa nosí mixovanie žánrov a to je pre Doom 3 (ďalej len D3) možno ťažké obdobie. Mladší hráči sú zhýčkaní halflajfami a farkrajmi. Je možné, aby aj v dnešnej dobe zabavila priamočiara akcia?

Začalo to v pekle. Príbeh hry je pri takomto type hry nepodstatný, ale v D3 ho prekvapivo nájdete. Nebudeme však prezrádzať nič, čo by vás mohlo pripraviť o prekvapenie. Píše sa rok 2145 a váš adrenalínovýre výlet sa začína na Marse, kam prilietate so svojim veliteľom na bezpečnostnú kontrolu základne spoločnosti UAC. UAC je nadnárodná korporácia, ktorá môže diktovať pravidlá a zákony ostatným pozemským štátom. Kontroluje všetky odvetvia výskumu a zaoberá sa predovšetkým vývojom zbraní, ktorý katapultoval túto spoločnosť do pozície, kde peniaze nie sú limitom. Po vybudovaní základne sa začal výskum na všetky strany - teleportácia, klonovanie, archeológia, biológia, kolonizovanie, terraforming, spracovanie nerastných surovín. Už po príchode je vám jasné, že tu niečo nie je v poriadku. Prvého vedca, ktorého stretnete ešte pred vstupom do komplexu, zjavne niečo trápi. Utápa sa vo vlastných myšlienkach a chce sa dostať sa preč. Udalosti, ktoré vyvrcholili vyslaním kontroly na základňu UAC sú znepokojujúce. Každý sa chce z tohto miesta dostať čo najskôr preč a žiada o preloženie. Obavy potvrdí riaditeľ celej základne s konštatovaním, že nepotrebuje žiadnu kontrolu, nechce aby mu tu niekto obsmŕdal. Úloha je jasná, zistiť aktivity a klasifikovať ich.

Hra sa drží konceptu choď stále vpred, stále strieľaj, preži a na konci vypadni. Hráči, ktorí sa budú snažiť prejsť hru bez pozorného čítania emailov, pozerania video sekvencií a počúvania zvukových nahrávok, prídu o celý príbeh a nedozvedia sa, ako to začalo, kto za tým stojí a čo bolo prvotnou iskrou celého projektu. Príbeh sa rozvíja pomocou ojedinelých cut-scén a hlavne informácií skladovaných v PDA. Týmto zariadením je vyzbrojení každý človek na základni. Je to personálny pomocník na ukladanie informácií, slúži ako videoprehrávač a emailový klient. Správy, videá a zvukové denníky sú nielen cenným zdrojom informácií, ale aj kódov, ktoré potrebujete na aktivovanie niektorých zariadení, terminálov a pod. Takisto tu nájdete kódy k skladovacím boxom so zásobami munície, lekárničiek.

D3 je postavený na dychberúcej hororovej atmosfére, z ktorej ťaží celá hra. Či je to použitá farebná paleta, jednoduché záznamy alebo pocit bezmocnosti, atmosféra vás ženie dopredu a pumpuje vám v žilách adrenalín. Ruku na srdce: kedy sa vám poriadne rozbúchalo srdce pri hraní hry? Hranie D3 je skúsenosť a test vlastnej výdrže. Atmosféra by sa dala prirovnať k filmom Alien alebo Event Horizon. Strach je cítiť na každom kroku, prostredie sa s vami rozpráva prostredníctvom svetla ovládaného zlom, steny sa hýbu, základňa trpí a vy s ňou. Svetlé momenty, miestnosti presýtené umelým osvetlením a rozprávanie so živými protivníkmi, sú po splnení prvej úlohy vymenené, za koridory ponorené do tmy a bezprostrednú konfrontáciu so zlom a monštrami. Obrovský podiel na atmosfére má bezosporu technické spracovanie, ktoré ponúka najlepšiu prácu so svetlom a tieňmi a systém presne načasovaných skriptov. Tma sa stane vaším spoločníkom od okamihu, kedy je otvorená na krátky okamih brána do pekla. Samotná základňa začne žiť vlastným životom, steny začnú rozprávať, priestor je naplnený dymom, ohňom, krvou a torzami tiel. D3 by mohol byť kľudne použitý ako katalizátor strachu. Základňa UAC skrýva mnohé tajomstvá a z chladných stien, koridorov, počítačov sála strach. Je to doba industralizácie, prostredie je chladné a kovové. Chodby, miestnosti podliehajú uniformovaným plánom spoločnosti UAC, ktorá diktuje pravidlá a určuje hodnoty. Tam, kde sa prevádzajú pokusy na ľudských jedincoch a sľubujú sa rýchle prachy, nenájdete kožu na tvári vedcov. Ženie ich dopredu úspech a zlyhanie považujú za samovraždu morálnych hodnôt, aj keď už žiadne v laboratóriách dávno neexistujú. D3 je výletom do pekla sprostredkovanom diabolským výskumom a pekelnou UAC. Vitajte v pekle!

To, čo robí z D3 momentálne najatmosférickejšou FPS je moment prekvapenia. Pohyb po chodbách sťažuje klaustrofobické a chabo osvetlené prostredie a dizajn levelov je pritom úžasný. Mozgu sa snaží vsugerovať, že zlo je za každým rohom a postup hrou sa stáva taktickým preskúmavaním každého temného kútu. Hra využíva obrovské množstvo skriptov, ktoré sa spúšťajú práve vtedy, keď to najmenej čakáte. Sporo osvetlené prostredie upadne do ešte väčšej tmy, tep sa zrýchli a na tele nabehnú zimomriavky. Okamžite tasíte baterku, sliedite ňou po priestore a keď ju schováte, aby ste vybrali zbraň, nepriateľ vám už dýcha zozadu na krk a zasadzuje prvý úder. Strafovaním, rýchlym ústupom do rohu miestnosti sa snažíte útočiť. Ruky máte však roztrasené. Odniekiaľ sa vydral chrapot a neľudský rev. Vyberáte znovu baterku a vzápätí ju meníte na najúčinnejšiu zbraň, aby ste ukončili život kreatúry, ktorá vám nahnala strach. Pri prechode miestnosťou registrujete na zemi lekárničku, bežíte si pre ňu a tu prichádza na scénu ďalší skript a miestnosť zaplavujú noví nepriatelia. Každá jedna miestnosť, každý jeden koridor je nebezpečný. O moment prekvapenia vďaka dokonalému načasovaniu a temnej démonickej atmosfére neprídete. Situácie sa dajú postupne predvídať a tak pred každým vstupom do miestnosti  si nabijete vašu najsilnejšiu zbraň a očakávate to najhoršie. Avšak aj v takýchto momentoch dokáže hra prekvapiť. Pri boji s nepriateľmi sa snažíte udržiavať odstup, ustupujete popri stene do temného rohu, nemáte krytý chrbát a v tom momente vystupuje z tieňa schovaný zombík. Srdce opäť divoko bije. Nepriatelia vás cítia a idú k vám. Vychádzajú zo stien, temných kútov, dier, odhadzujú poklopy, útočia zo stien.

DOOM 3
DOOM 3
DOOM 3

Dokonalú hru svetla a tieňov korunuje príručná baterka s nekonečnou energiou. Najlepšie spracovaným prvkom je svetlo baterky. V lúči svetla je dokonca vidieť padajúci prach! Odhaľuje nahotu uniformovaného prostredia, jeho detailnosť a krvavé maľby na stenách. Tento predmet je sporom množstva diskusií, o jeho zakomponovaní a dobe, v ktorej sa hra odohráva. Ak by však bola súčasťou zbrane, čo je v dnešných dňoch úplne normálny štandard alebo by sa nachádzala na helme, museli by autori pristupovať inak k stavbe levelov a distribuovať energiu aj pre baterku. Takisto by sa mohlo objaviť nočné videnie, s ktorým by utrpela atmosféra a degradovalo by existenciu strachu. Baterka je v hre jediným poriadnym zdrojom svetla. Slúži prevažne na prieskum, ale dá sa s ňou aj bojovať proti slabým nepriateľom. Dizajnéri levelov poschovávali na tie najtemnejšie miesta množstvo predmetov a takisto aj PDA. Kto sa chce naozaj dostať ku každému zamknutému zásobníku, musí si prisúvať debny, aby sa dostal k vyšším položeným miestam a preskúmal každý jeden centimeter mapy. Svetlo, ktoré emituje baterka je najsilnejšie v hre a dokáže osvetliť veľkú miestnosť. Má však malý akčný rádius, čo pri úplnej tme znamená pozeranie sa na každú stranu. Baterka je útechou v bezmocnosti. Už len samotná hra svetla a tieňov, stroboskopický efekt alebo červené majáky dokážu nahnať strach. To už nehovorím o padajúcich poklopoch, prskajúcej elektrine alebo návšteve sociálok, kedy som pre istotu vypálil dávku zo samopalu do vlastného odrazu v zrkadle! Autori však išli s diabolskou atmosférou ďalej. V hre natrafíte na momenty, kedy ste požiadaný, aby ste previedli vedcov na určené miesto. Úplne prvý sprievod je v sektore, kde dochádza k elektromagnetickým impulzom a jediný zdroj svetla je baterka a lampa v rukách vedca. Ste v úplnej tme a lúče svetla sa snažia objaviť nepriateľa, ktorého počujete vo vlastnej hlave. Impulz vás pripraví aj o túto útechu a ste v úplnej tme. Aj keď iba na malý moment, už sa uisťujete brokovnicou alebo samopalom. Keď sa z rohu vynoria Impovia, prvé strely zasiahnu okolité steny. D3 je veľmi temnou, krvavou a tmavou hrou, preto odporúčame hrať výhradne v noci! Nekazte si atmsféru hraním cez deň! O špičkovej a infarktovej atmosfére by sa dalo popísať ešte veľa riadkov, k nej sa možno vrátime v špeciálnom článku venovanému iba strachu. Okrem sprievodu budete nasledovať priemyselných pavúčích robotov, ktorí majú neskutočne silnú palebnú silu a poradia si s každým protivníkom. Je to však vždy iba na krátky čas, potom späť do náručia strachu a samoty.

D3 vychádza zo svojich predchodcov, je to pravým remakom so všetkým, čo k tomu patrí. Od zbraní, cez monštrá až po narážky na pôvodné diely a easter eggs. Fanúšikov zaručene nesklame. Distribúcia streliva a zbraní v leveloch a ich používanie je dobre vybalansovaná. Baterka a základná pištoľ, s ktorými môžete bojovať iba v začiatkoch, sú vystriedané rýchlopalnými a oveľa účinnejšími zbraňami. Určite si medzi nimi nájdete favorita, ale používanie celej škály zbraní, je vďaka rafinovanej distribúcii streliva, nutná. Pokiaľ nedávate headshoty a neminiete ani jeden náboj nazmar. Vašou najlepšou zbraňou je svetlo produkujúce baterkou a váš najväčší nepriateľ je strach. Nepriatelia a prostredie sú katalizátorom a zbrane ukľudňovačom. D3 je zameraný na boj v úzkych koridoroch a v malých miestnostiach. Palebná sila zbraní je odstupňovaná s prichádzajúcimi monštrami s rôznou účinnosťou. Každý nepriateľ znesie z každej zbrane iný počet nábojov. Pri bojoch však platí, čím ste bližšie, tým rýchlejšie zabijete a to platí dvojnásobne pri brokovnici. Mierenie na hlavu má podobný účinok. Najslabšou zbraňou je pištoľ sa dá použiť prakticky iba na zombie a zmutovaných vedcov. Zo starého arzenálu tu nájdete obligátny raketomet, brokovnicu, BFG, rotačný guľomet, plazma pušku a reťazovú pílu. Sila motorovej píly spočíva v rýchlom krúžení okolo nepriateľa a pílenie monštra na kusy. Raketomet a brokovnica patrí medzi najúčinnejšie zbrane v hre. Manipulácia zo zbraňami a pobehovanie po miestnostiach chce trocha cviku a dobrú orientáciu v priestore. Súboje, aj keď sú obmedzené na malé vzdialenosti, poskytujú využívanie prostredia čoby zbrane. V leveloch sú takticky rozostavené sudy s horľavinou, do blízkosti ktorých môžete nalákať nepriateľa a sud odpáliť presnými vystrelmi a je vymalované. Vďaka fyzikálnemu enginu, tlaková vlna odhadzuje všetko naokolo.

DOOM 3
DOOM 3
DOOM 3

Medzi novými zbraňami sa objavili ručné granáty a tajomná zbraň Soul Cube. S nepriateľom môžete bojovať aj holými rukami, čo sa oplatí iba po nájdení berserk power-upu. Soul Cube je najzaujímavejšou a najmocnejšou zbraňou v hre. Je schránkou na duše nepriateľov a zabíja okamžite. Jej použitie predchádza zabitie piatich nepriateľov konvenčnými zbraňami a následné vypustenie Soul Cube. Ako odmena za uväznenie duše je vám pridelené zdravie. O tom, že je pripravená vám dá najavo hlasom „Use Us!“ Monštrá sú podobne, ako zbrane prebraté z Dooma. Nájdete tu všetkých svojich miláčikov v podobe, ktorú budete milovať a nenávidieť. Od slabučkých a pomalých zombie, bývalých vojakov UAC s rotačákom, cez rýchlych Impov, silných Hell Knightov, ružovučkého démona, skupinových Lost Souls, najsilnejšieho medzi tradičnými nepriateľmi Mancubusa, až po lietajúce hlavy Cacodemon. Zoologickú záhradu monštier okorenili autori aj novou sadou nepriateľov. Nájdete tu horiace zombie, teleportovacie Wraith, dvojhlavé beštie, arachnoidné ľudské hlavy alebo milučké Cheruby, čo sú lietajúce telá detí. Monštrá sú zvrátenou kreáciou ľudskej fantázie, s ich grotesknosťou môže súperiť snáď iba Silent Hill. Nočná mora je v porovnaní s Doomom sladkou uspávankou, pretože monštrá, ktoré navrhli dizajnéri sú až príliš skutočné! Bezchybná animácia a úžasný zmysel pre detail robia z monštier to najlepšie, čo môžete v hrách uvidieť. Vypisovať celý zoznam by bolo zbytočné, o ich objavovanie vás nechceme pripraviť. Úspešné dokončenie vysokej školy, by sme u nepriateľov hľadali márne. Ich výhoda spočíva v preberanom momente prekvapenia, počte, sile a rýchlosti. Ak vás zaregistrujú okamžite po vás útočia a nezastaví ich nič. Jedine bývalí mariňáci sa snažia schovávať za prekážky a ako tak taktizovať. AI je silne naskriptovaná, pri opakovanom nahraní pozície presne viete, kde bude kreatúra schovaná. Obrazovka zčervená, rozmaže sa a objavia sa prvé krvavé rany pri údere od nepriateľa alebo nakúpení dávky z guľometu. Nepomôže ani útek. Mariňák má  určitú výdrž, ktorá sa pri behu spotrebúva. Ak sa minie, nemôžete bežať a okolo seba silne počujete tlkot srdca. Pre zrýchlenie behu hry, zvolili autori démonické rozpadávanie sa nepriateľov na prach, podobne ako sme to videli vo filme Blade. O krv však neprídete, výstrelený mozog zostáva na stene, krvavé stopy na podlahe alebo termináloch. D3 je už na najľahšej obtiažnosti vyzývavý, odporúčame pred prvým hraním nastaviť na druhú najľahšiu. Po dokončení hry nastaviť na vyššiu alebo zvoliť odomknutú Nightmare. Vďaka strachu a počtu nepriateľov sa hracia doba vyšplhá na druhej najľahšej obtiažnosti cez 20 hodín! To je v dnešnej dobe krátkych hracích dôb vynikajúce.

Psychologický teror by nebol dokonalý bez revolučného technického spracovania, aké DOOM3 rozhodne má. Tu jednoduché konštatovanie „pozrite sa na obrázky“ nestačí. Od prvých momentov, od odlepenia obrazovky PDA na začiatku sa nestačíte čudovať, že sa to hýbe. Veľmi reálna hra tieňov a svetla, detailné postavy, všadeprítomný bumpmaping, shadre a vysoká detailnosť použitých textúr. Všetky LCD panely, ktoré v hre nájdete, majú vysoké rozlíšenie, čo umožňuje prečítať si hodnoty z veľkej diaľky. Texty na obrazovkách a dotykových displejoch sú funkčné a pritom slúžia na aktivovanie rozličných mechanizmov alebo zadávania kódu. Niektoré informácie si môžete sťahovať do PDA a neskôr ich preskúmať. Dychberúce spracovanie a temná atmosféra sa musí zažiť na vlastnej koži. Stiesnené priestory základne, monštrá v pekelnom tanci nad mŕtvolami ľudí za sprievodu stroboskopického efektu a zvuku samopalu sa veľmi ťažko popisujú. Obrázky, videá ani slová vám nenahradia zážitok z grafických orgií D3. V hre narazíte na najlepšie modely postáv a najlepšie modely zbraní a ich animácie. Bezkonkurenčne najkrajšia hra súčasnosti. D3 sa môže pochváliť najlepšími skriptami a špičkovým dizajnom levelov. Autori dokázali do uniformovaného prostredia (rozumej rovnakého) základne prinášať stále nové prvky. Po sérii interiérov prichádza prechod do druhého komplexu cez vonkajšie priestory, kde hlavne počujete vlastný dych v maske. Kyslík sa neúprosne míňa a Cacodémoni na vás čakajú. Potom prichádzajú noví a noví nepriatelia, silnejšie zbrane... Absolútnym vrcholom je samotné Peklo, kde dochádza k skladaniu miestností z obrovských kamenných blokov za hukotu ohňa a pekelných kreatúr. Oproti špičkovej grafike pôsobí zvuková stránka chudobnejšie, hlavne, čo sa týka pocitu v priestore. Ostatné zvuky prostredia, rev kreatúr, spev zbraní, dabing postáv sú na vysokej úrovni. Prispievajú k atmosfére tak dokonale, že začnete strieľať aj pri prvých neľudských zvukoch. Hudbu v hre prakticky nenájdete, okrem úvodnej rockovej skladby od Chrisa Vrennu (zakladajúci člen Nine Inch Nails), budete počas hrania počuť iba ambiet v podobe náznakov melódie zmiešaný s hlasmi monštier a výkrikov. Technické spracovanie by sa dalo nazvať aj prezentáciou technológie, do ktorej sa investovalo množstvo prostriedkov. Je to nakoniec iba techdemo?

DOOM 3
DOOM 3
DOOM 3

Pôvodne som uvažoval o rozdelení hodnotenia, podobne ako v prípade kontroverzného DRIV3Ra. Je to však bezpredmetné. Ak nemáte radi hororovú atmosféru, bude vám na Doome vadiť všetko. Je absolútne jedno, či ste sa bavili pri prvých dieloch. Uniformované prostredie, stále sa opakujúca stavba levelov, skriptované situácie. Začnete hľadať chyby aj tam, kde nie sú. O stotožňovaní sa s názormi odporcov a fanúšikov HL2 nehovoriac. Doom je pre vytrvalých hráčov, ktorí sa radi boja a majú radi temnotu.

D3 sa takisto nedá porovnať ani s Far Cry, tu sa môže zrovnať iba technické spracovanie, podobne to bude aj v prípade HL2. Príliš tmavé lokácie a súboj v úzkych koridoroch na jednej strane a na druhej exteriéry, boje na diaľku a používanie bojovej techniky. Každá z týchto hier ponúka inú formu zábavy a keď si chcete zabojovať na jeepe a v každej hre hľadáte sniperku, zabudnite s kľudným svedomím na D3. Nebude vás baviť! Pre porovnanie môžeme siahnuť po Painkillerovi, ale tento titul je v porovnaní s D3, určený pre kojencov. Nenájdete tu ani jediný svetlý moment a aj v malých exteriéroch, ktoré táto hra ponúka budete pociťovať smrť. Tá je na každom kroku a piesočnaté pláže Far Cry evokujú naopak voľnosť, slobodu a krásu. To v D3 nenájdete! Pre vás tak bude predstavovať iba tuctovú strieľačku s výbornou grafikou. Nič viac nič menej. D3 bol primárne vyvíjaný ako singleplayer titul, čo sa odrazilo na slabej podpore multiplayeru. Zostalo sa pri klasických deathmatch variáciách na piatich mapách s podporou štyroch hráčov. Sila multiplayeru sa ukáže pri vydaní prvých modov, čo však môže trvať aj niekoľko mesiacov. V dobe písania tohto článku boli dostupné dva mody, jeden pridával podporu 32 hráčov, čo je na tie mapy priveľa a druhý umožňuje hrať singleplayer kampaň v kooperatívnom móde, kde pridá všetky mapy do multiplayerových (vyšli dva coop módy, na jeden si dávajte pozor kradne CD key, ten čo sme zverejnili tu je dobrý). Samotným modifikáciám sa budeme venovať v ďalšom článku.

Doposiaľ sme sa bavili o D3 iba v superlatívoch a kde sú zápory? Kto chce zažiť psychologický teror a sebatrýznenie mysle, musí mať nato poriadne výkonné železo. D3 je v nárokoch na hardvér nekompromisný a v najvyšších detailoch si ho v dnešnej dobe nevychutná nik! Oficiálne hardvérové špecifikácie uvádzajú ako minumum: CPU 1,5Ghz, 384MB Ram, a VGA GF3 (Ati 8500) alebo lepšiu. Na tejto konfigurácii si zahráte D3 v minimálnom rozlíšení s minimálnymi detailami! Kto si chce naozaj plynulo zahrať a pritom sa kochať: musí mať minimálne CPU 2Ghz, 512MB Ram a VGA FX5900 alebo Ati 9800. Tu si môžete nastavovať už vyššie hodnoty, nie však najvyššie! O hardvérových požiadavkách, výkonoch a benchmarkoch si povieme nabudúce.

viac obrázkov nájdete v galérii.

D3 bol kompletne odohraný na výkonnej desktopovej zostave so základnou doskou Intel D875PBZ (Bonanza) s čipovou sadou 875P s podporou technológie HyperThreading a Dual Channel, čiže dvojkanálovej pamäťovej adresácie. Do dosky bol osadený procesor Intel Pentium 4 (P4 3,4E) s najnovším jadrom Prescott, s taktovacou frekvenciou 3,4Ghz (17x200Mhz), podporou HT a L2 Cache 1MB. Pri tejto hre je veľmi dôležitá pamäť, čo pri Dual Channelingu a kapacite 1GB Ram umožňovalo plynulé hranie pri rozlíšení 1024x768x100Hz pri High Detail so 4násobným antialiasingom. Vysoká priepustnosť RAM je dosiahnutá tým, že čipová sada súčasne prenáša pre procesor dáta z dvojice pamäťových modulov súčasne. Grafický subsystém bol osadený grafickou kartou GF FX5900 so 128MB framebufferom. Prvý test prebiehal s ovládačmi ForceWare 56.72, ktoré boli okamžite vymenené za 61.77, čo sa podpísalo na takmer 30% náraste výkonu z 24 fps na 32 fps! O zvukovú kulisu sa postarala 5.1 sada reproduktorov a zvuková karta Audigy s aktuálnymi ovládačmi.

Vytvorte si svoj vlastný žáner a buďte v ňom najlepší. Týmto pravidlom sa riadi vývojársky tím iD Software, ikona herného neba a rešpektované vývojárske štúdio. Štúdio, ktoré diktovalo vývoj technického spracovania v hrách je späť a zasadá na trón žánra FPS. Diskusie na tému: čo by mohol mať a nemá a čo má a nemal by mať, nemajú zmysel. Čakalo sa dlho a nesklamal. Fanúšikov pôvodných dielov osloví okamžite. Je to jedinečná skúsenosť s testom vlastnej výdrže v klaustrofobickom prostredí, kde je strach na prvom mieste a kde cítiť všadeprítomnú smrť. Doom definoval žáner, ale tretie pokračovanie nie je revolúciou, skôr obrovskou inováciou. Je to nostalgicko-masochistická vychádzka v temnom prostredí. Porovnávanie je bezpredmetné. DOOM3 prišiel a ukázal, že aj na prastarých pravidlách FPS, kde len idete dopredu a strieľate, sa dá postaviť špičkový titul. Je to presne také, ako pred jedenástimi rokmi, ibaže v hre zabudli zapnúť svetlá. DOOM3 vám zlomí krk!

napísal spacejunker 6.8.2004
DOOM 3 Official Trailer
Doom 3 trailer