THE SIMS 2

THE SIMS 2

9.5

Dámi a páni, privítajte prosím The Sims 2... Vaše virtuálne rodiny dostanú tretí rozmer, deti, gény a množstvo nových možností.

V úplných začiatkoch počítačových hier vznikali nové herné žánre priam svetelnou rýchlosťou a tak sa hráči na nedostatok variability hrania nemohli ani v najmenšom sťažovať. Nič však netrvá večne a tento vývoj sa postupom času zákonite spomalil, až dosiahol súčasného stavu stagnácie, kedy sa každý nový nápad vyvažuje galónmi a galónmi ropy. Našťastie pre hráčov, na svete stále ešte existuje niekoľko geniálnych hláv, ktoré keď sa dostatočne zahrejú, vypotia nápad hodný nobelovej ceny. Do tejto úzkej skupinky indivíduí sa radí aj praotec série SimCity, Will Wright, ktorý svojim dumaním vydumal Sims, prvý virtuálny simulátor skutočného života. Hra svojim netradičným poňatím zaujala obrovské masy hráčov (a predovšetkým hráčiek) a so svojimi siedmimi datadiskmi porazila zdanlivo neporaziteľnú konkurenciu. Tento zdrvujúci úspech bol jasným znamením pre Willa a jeho tím Maxis, aby sa do práce pustili znovu a ešte viac tak zdokonalili svoje svetovo preslávené dietko. Výsledkom štvorročnej práce sú The Sims 2, podľa môjho názoru ďalší medzník v histórii počítačových hier.

The Sims 2
The Sims 2
The Sims 2

Ten pocit, keď som pri inštalácii žongloval so štyrmi cédečkami s originálkou Simov 2, čerstvo upečenými v továrni na hry, sa nedá slovami človeka opísať. Očakávanie, obavy, možno aj strach z neznámeho (ten pocit ma sprevádza už od dôb Silent Hillu); to všetko sa mi preháňalo hlavou počas prvotného spúšťania tohto geniálneho výtvoru. Hra našťastie nezaťažuje hráča množstvom prebytočných a otravných menu položiek a namiesto toho, bez sebemenších okolkov, mu dáva na výber len dve možnosti: ak si nováčik a počas posledných piatich rokov si bol ignorantom všetkého dobrého, potom je pre teba len jedna možnosť (okrem zatratenia samozrejme) a tou je tutoriál; vy ostatní (98 percent hernej populácie) ale, šup šup do ostrého hrania. Avšak na rozdiel od prvého dielu, dvojka vám ponúkne v rámci liberalizácie trhu, hneď tri susedstvá, do ktorých môžete svoju podarenú rodinku nasťahovať, pričom každé takéto „sídlisko“ je niečím výnimočné, má svoj vlastný príbeh, rodiny, vzťahy. Vrátil sa Krasohlídkov (tentokrát, ale o 25 rokov starší) so svojimi už dobre známymi nájomníkmi ako napríklad rodina Gothovcov, priestor dostala aj tajomná púštna usadlosť (podivín) s množstvom paranormálnych javov a mimozemštanov a nakoniec krajinka po okraj napchatá prepychovými vilami a dvomi na smrť pohádanými rodinami. Samozrejmosťou je možnosť ovládať ktorúkoľvek už existujúcu rodinku, ako aj vytvorenie novej rodiny a jej voľné nasťahovanie sa do novokúpeného domu. To najväčšie prekvápko som si však nechal až na koniec. Je ním možnosť naimportovať si do hry vlastnoručne vybudované obytné štvrte priamo zo SimCity4!!! A verte mi, nie je nič krajšie, ako vrhnúť svoju virtuálnu famíliu do svojej krvopotne vybudovanej štvrte a sledovať, ako si v nej vaši zverenci počínajú.

Ďalšou päsťou medzi oči je editor simov a rodiny. Všetko začína výberom pohlavia, farby pleti a samozrejme aj veku. V pôvodnej hre ste mohli svojho sima obdariť len jednou z mála prednastavených tvárí, postáv a oblečenia. Aj tento element je už minulosťou. V The Sims 2 sa hráčovej predstavivosti medze nekladú a môže tak naplno zúročiť svoje umelecké cítenie. Svoje alter ego môžete obdariť štíhlou, alebo naopak subtílnejšou postavou, pohrať sa s nastavením atribútov tváre (lícne kosti, brada, čelo, rozloženie očí, nos… skrátka čokoľvek na čo si spomeniete) a snáď večnosť strávite nad výberom štýlového ošatenia a módnych doplnkov pre svojho dvojnohého miláčika. To by bol v stručnosti zovňajšok. O mnoho dôležitejšie sú však nastavenia povahy, schopností a vlastností, s povinnou voľbou znamenia zverokruhu, ktoré priamo predurčujú simáka na určité typy činností a v nemalej miere ovplyvňujú jeho (jej) medziľudské vzťahy a rodinné cítenie. Predpokladám však, že väčšina z vás siahne po možnosti vytvoriť si svoju rodinku snov a s ňou už prichádzajú prvé výraznejšie zmeny. Po vytvorení ideálneho manželského páru (pár spojíte do zväzku manželského jediným kliknutím na príslušnú ikonku) sa ku slovu dostáva unikátny potomok. Ten sa vygeneruje spojením génov oboch rodičov, pričom je to práve genetika, ktorá sformuje fyzickú a psychickú štruktúru dieťaťa. Genetika v The Sims 2 je naozaj revolučným prvkom a spôsobuje to, že dieťa sa na svojich rodičov nielen podobá, ale sa aj ako oni správa, so všetkými ich kladmi a zápormi. Ako som už spomínal, do hry bolo zakomponované v duchu realizmu aj starnutie a simovská osobnosť prechádza piatimi vekovými štádiami: od malého ufňukaného mimina, cez výrastka školského veku, dozrievajúceho náladového puberťáka, dospelého a samostatne zmýšľajúceho jedinca, až po poslednú etapu svojej krátkej životnej púte, ktorú zakončí ako večne ufrflaný senilný starček, neschopný sa ani len poriadne vyčúrať.

The Sims 2
The Sims 2
The Sims 2

Tak, keď už máme svoju hviezdnu rodinu vygenerovanú, je na čase, aby sme ju nechali písať svoj vlastný životný príbeh. Po zvolení susedstva a zakúpení jedného z ponúkaných nehnuteľností sa môžu vaši zverenci konečne niekam nasťahovať. Vybavenie domu je však minimálne a potreby jeho nájomníkov sa čoskoro začnú dožadovať svojho naplnenia. Tu už k slovu prichádza budovateľská časť, kedy sa čas plynúci vo svete Sims zastaví a vy môžete veselo nakupovať a zariaďovať jednotlivé miestnosti. Vkusu sa medze nekladú, pretože škála ponúkaných nábytkov a bytových doplnkov je obrovská a určite si z toho množstva vyberie každý. Po ukončení zariaďovania sa už, ale tamojší život môže veselo rozbehnúť na plné obrátky. Oproti jednotke dostali simáci do vienka viac samostatnosti a tak sa vám už nestane, že by sa na mieste počúrali alebo od únavy upadli do mdlôb. Niektoré činnosti však stále vyžadujú vašu pozornosť, ako napríklad zriadenie večierkov alebo hľadanie si práce, takže nudiť sa určite nebudete. Áno, datadisky Hot Date a House Party sú už súčasťou nového dielu a úzko súvisia s novinkami, o ktorých sa práve povieme. Každý príslušník sveta sim bol okrem už dobre známych potrieb ako hlad, hygiena alebo spoločnosť, obdarený aj túžbami a obavami (pridané boli aj spomienky, ktorých vplyv na život postavy je vcelku minoritný), ktorých naplnenie resp. nenaplnenie výrazne ovplyvní jeho správanie sa a náladu. Podobne ako my, skutoční muži, aj simchlap túži po peniazoch, hviezdnej kariére a neustálom prísune mladých osemnástok a nedaj bože, aby sa mu prihodilo nešťastie v podobe rozchodu s manželkou, straty zamestnania alebo spoločenskej samoty. Každá z túžob sa naplňuje odlišne, pričom ich úspešným splnením získavate aspiration points, ktoré tlačia signalizačnú lištu do zelených farieb, až dosiahne maximum vo farbe striebra. Vtip tohto kumštu je v tom, že čím dlhšie bude tento meter na maxime, tým dlhšie bude daná postava žiť v normálnom dospelom veku. Okrem toho si za aspiration points budete môcť dovoliť aj nejaké to špeciálne bytové vybavenie (ako napríklad strom, ktorý vám dáva extra peniaze), takže plnenie snov nie je bezúčelové, ale naopak prináša veľa výhod. Ak sa však simákovi naplnia aj tie najhoršie obavy, lišta klesá do červených farieb a chudák sa úplne pomiatne, pričom počas tejto doby je absolútne nekontrolovateľný a psychicky vyšinutý. Ostatné aspekty života simov sú už však buď po starom alebo mierne vylepšené (napríklad postup v kariére môžete jedným kliknutím na nesprávnu voľbu zmariť), takže fanúšikovia pôvodnej hry tu budú ako doma.

Nechajme teraz tamten svet na pokoji a radšej sa zblízka pozrime na technickú vyspelosť tohoto polorevolučného titulu. Nový engine, ktorý poháňa The Sims 2, je majstrovským dielom a vďaka nemu sa môžu hráči kochať doposiaľ nevídaným žijúcim svetom, po ktorom sa pohybujú do detailov premakané postavy a vykonávajú priam nekonečné množstvo činností. Človek až žasne nad tým množstvom animácii (a obzvlášť tých smiešnych, keď sú simáci v problémoch), ktoré museli Maxisáci pracne vytvoriť. Už len pohľad na také umývanie riadu stojí za to a nejedna žienka v domácnosti spozná v simákovi svoje pohyby. Späť je aj typický simjazyk, ktorým sa v tomto diele skutočne nešetrí a je ho počuť zo všetkých strán. Hudbu pre tento titul opäť zložil Mark Mothersbaugh a je vidno, že svojmu remeslu rozumie,
pretože dodávané melódie padnú do tejto hry ako uliate. Horšie je to však s hardwarovými požiadavkami, ktoré nie sú až tak krvavé, ale prinajmenšom slovenský hráči budú musieť ísť s grafickými nastaveniami rapídne dolu. Ako rozumné optimum preto odporúčam PC s CPU 2000Mhz s 512MB pamäťou a nejakú slušnejšiu grafickú kartu. Ak však chcete plné detaily odporúčam 768 MB pamäte.

The Sims 2
The Sims 2
The Sims 2

O tejto hre by sa určite dala napísať ešte poriadna kniha, ale myslím si, že ďalšie slova sú už zbytočné. Ak uvážime, že The Sims 2, podobne ako jeho predchodca, ponúka originálnu a poriadne chytľavú zábavu, obohatenú o systém túžieb, stavbu monumentálnych barákov a širokospektrálny editor postáv, vychádza nám jedine bomba. Nie, BOMBA! Ak to teda myslíte s hraním vážne, tento titul by vám za žiadnych okolností nemal uniknúť. A na záver jeden postreh, ktorý vás určite presvedčí: ten typický čierny humor je späť a tentokrát ešte šťavnatejší!

napísal blade 24.9.2004
Sims 2 Flirting video
| SIMS 2 FLIRTING VIDEO