FIFA SOCCER 2005

FIFA SOCCER 2005

8.1

Tohtoročné pokračovanie futbalovej Fifa série je už tu. Prekoná svojich predchodcov, alebo len zapadne medzi priemer?

Keď som pred nedávnom rozpisoval klady a zápory najnovšieho dielu NHL štúdia EA Sports, akosi som pozabudol zmieniť sa aj o niemenej známej futbalovej sérii FIFA. V našich končinách sa však futbal (ten reálny) neteší takej popularite ako v iných krajinách, hlavne vďaka otrasnej prezentácií našich futbalových mančaftov a tak, ak si chce futbalový fanúšik do sýtosti užiť prekrásnych zápasov, ostáva mu jediné. Zobrať diaľkové do rúk alebo spustiť PC a prežiť tu perfektnú futbalovú atmosféru na vlastnej koži. Herných titulov z prostredia zeleného trávnika je však poskromne a preto nie je prekvapením, že aj na tomto poli jednoznačne dominuje EA Sports so svojou Fifou, ktorá fanúšikov futbalu obšťastnuje už niekoľko rokov. Vráťme sa, ale späť do reality, pretože nový model kopačiek so značkou FIFA 2005 je tu. Let the match begin!

FIFA Soccer 2005
FIFA Soccer 2005
FIFA Soccer 2005

Život je zmena, ako sa hovorí, ale toto pravidlo zrejme autorom FIFA futbalu nie je príliš blízke a do radikálnych zmien sa púšťajú len veľmi neradi. Herné menu, ktoré sa síce z roka na rok mení, oplýva tou istou dávkou ergonomickosti a vkusu ako jeho braček v NHL, takže žiadne zmätené klikanie na všetko čo bliká, v snahe dostať sa k žiadanému cieľu, sa nekoná. Bez noviniek by však táto séria rozhodne stratila na atraktívnosti a tak sa tu a tam objaví niečo nové, čo oživí tento obľúbený športový žáner. Zameriam sa teraz na herné módy, ktoré majú poslúžiť ako hlavný ťahák na fanúšikov tejto série (a hlavne na ich peňaženky). Štandardné možnosti, ako napríklad rýchla hra alebo turnaj sú samozrejme prítomné, ale podobne ako Dynasty mód v NHL, aj tu sa do popredia dostáva 15 rokov dlhá kariéra. Musím uznať, že tomuto módu EA venovali množstvo času a plody ich driny musím len a len oceniť. Nielenže si v kariére užijete dostatok managementu, ale so svojimi zverencami absolvujete strastiplnú cestu, po okraj napchatú drilujúcim tréningom, aby ste nakoniec s tímom prerazili až na priečky najvyššie.

Ako budete postupne vyhrávať zápasy a stúpať v rebríčkoch klubov, vaše konto sa bude pomaly zapĺňať finančnými prostriedkami, ktoré len netrpezlivo čakajú na dobrú investíciu. Darmo, spravovanie futbalového mužstva nie je lacný špás (na šafárenie s financiami doplatilo už viacero slávnych klubov, napr. 1. FC Košice, nech mu je zem ľahká), obzvlášť ak pomýšľate na víťazstvo v najvyššej lige, tak sa vaše peniažteky rýchlo rozkotúľajú do vreciek trénerov, aby konečne začali s progresívnymi trénerskými stratégiami, či na prieskum futbalového trhu v snahe dosiahnuť, čo najlepších futbalových výsledkov. Samozrejme sa nevyhnete ani nákupu nových hráčov do vášho tímu a hviezdy ako Figo, Beckham či Ronaldo budú dostatočnou oporou pre váš klub aj v časoch najhorších. Tu sa dostávam k výberu mužstiev, ktorý nemá v hernom svete obdoby. Keďže sa FIFA predáva po celom svete, bolo by od výrobcov prinajmenšom nefér, keby do hry zahrnuli jedine tie najznámejšie svetové ligy. Hra tak obsahuje priam megalomanské množstvo klubov a líg na výber, čítajúcich dohromady okolo 11 000 hráčov, pričom každý každučičký tím ma detailné súpisky, takže reptanie pri ich prezeraní zo strany puntičkárskych futbalových fanúšikov odpadá. Z týchto do detailov zostavených súpisiek je jasne vidno, že kde sú peniaze, tam sú aj pracovití ľudia a kde sú pracovití ľudia, tam sú aj kvalitné informácie (ktoré majú v súčasnosti cenu zlata).

FIFA Soccer 2005
FIFA Soccer 2005
FIFA Soccer 2005

Ok. Herné módy sú len jedným z mnohých faktorov, ktoré tvoria, resp. ovplyvňujú hrateľnosť titulu. Séria FIFA sa už od svojho vzniku s každým nový prírastkom vzďaľuje od realistických hladín a namiesto toho ponúka čoraz väčšiu porciu arkádovej zábavy, práve na úkor spomínanej realistickosti. Osobne si myslím, že to nie je až taký zlý nápad, pretože hardcore realizmus je väčšinou na škodu než na úžitok (schválne, koľko fanúšikov majú napr. realistické letecké simulátory?). Veľkým kladom ročníka 2005 je ovládanie, ktoré oproti minulému dielo doznalo len minoritných zmien, takže manuál môžete v kľude ponechať v krabici. Samozrejme pribudlo aj niekoľko nových špecialitiek (a k nim zodpovedajúcich kláves), ako napríklad rýchly (ale zato krátky) šprint či presnejšie prihrávky, ale bez problémov sa zaobídete aj bez nich. Vďaka takémuto množstvu pohybov sa kombináciám medze nekladú a skúsený hráč Fify behom sekundy vykúzli nádherne futbalové predstavenie, pri sledovaní ktorého neostane ani jedno oko suché. Takéto predstavenie však môže dokonale prekaziť iba počítačom riadený tím, ktorý tentokrát dostal do vienka opäť vylepšenú umelú inteligenciu, používaním ktorej sa z neho stal viac než len zdatný súper.

Hranie na vyššiu obtiažnosť než medium odporúčam len naozaj silným povahám, bez sklonu k fyzickému násiliu, pretože porazenie nepriateľa na tak krvavé nastavenie je často nadľudská úloha a len dlhomesačné drillovanie taktík vám zabezpečí, aké také nádeje na dosiahnutie víťaznej remízy. Nedá mi ale, aby som sa nezmienil o niektorých krokoch, s ktorými nás v najnovšom diely obšťastnili chlapíci EA. Ak si pamätáte na In Game Management (v skratke IGM), ktorého stláčaním ste prepínali rôzne nastavenia ofenzívnych resp. defenzívnych stratégií priamo počas zápasu, tak ten je späť v plnej svojej kráse a narozdiel od nových pohybov, ktoré sa dostanú k slovu len zriedka, ho budete neustále používať. Podobnú vlnu ovácie si zaslúži comeback ovládania Off the Ball, ktorý je variantou Open Ice Controlu z NHL série a umožňuje hráčovi prevziať kontrolu ako keby nad dvoma hráčmi a tak ľahšie okeťasiť čipernú obranu protivníka a preniknúť tak až pred zorné pole brankára. Obidve špecialitky sú síce ťažké na naučenie, ale až sa s nimi stotožníte, uľahčia vám nejeden komplikovaný pôrod zápasom.

FIFA Soccer 2005
FIFA Soccer 2005
FIFA Soccer 2005

Ako sme už zvyknutí, FIFA 2005 sa po technickej stránke opäť o kúsok priblížila k dokonalosti a dokazuje tak svoju nepremožiteľnosť na poli futbalových hier. Jednotlivé štadióny sú oproti minulému dielu opäť detailnejšie, animácie hráčov sú taktiež na vyššej úrovni a rovnakého upgradu sa dočkali aj samotní hráči, hlavne čo sa týka detailnosti a celkovej premakanosti ich telesnej schránky. Nemôžem ani zabudnúť na špeciálne pohyby ako napríklad nožničky, ktoré konečne vyzerajú ako tie reálne a z hry je cítiť, vďaka špičkovej filmovej kamere zachytávajúcej všetky dramatické momenty, podobnú atmosféru, ako je tá na skutočnom zápase. Ako čerešničku na torte nám prichystali autori editor hráčov, takže si môžete vytvoriť svoju vernú kópiu a ihneď ju zapojiť do zápasov. Tie kilá zábavy, ktoré si užijete pri hraní s mančaftom s hráčmi vašej rodiny (niekoľko generácií za sebou - syn, otec, dedo, praded, hnilá mumia, kostlivec…) vám utkvejú v pamäti na poriadne dlhú dobu. Zvuková stránka pozostáva zo všakovakých pokrikov a nadávok (ako napríklad vy špiny, hovädá, hnidy a podobne :) takže vytvára pravú atmosféru skutočných zápasov. Komentár sa tento rok konečne dostal z hladiny „nuda“ do sféry „hmm, stále nuda“ takže zas až taký markantný pokrok v komentovaní sa nekoná (ibaže si ten zápas patrične štipľavo okomentujete vy).

Nový diel Fify prináša všetko to, čo sa od neho očakávalo plus pridáva niekoľko recyklovaných novinek navrch, takže sklamanie sa tento rok nekoná. Profesionálne odvedená práca je cítiť na každom kroku a je len málo fatálnych chýb, ktoré by Fifu 2005 nejak vážnejšie poškvrnili, aj keď niektoré spomínané novinky nemusia vyhovovať každému. Každopádne, ale fanúšikovia futbalu a obzvlášť tejto série budú nadmieru spokojní.

napísal blade 27.10.2004
8.1
FIFA SOCCER 2005