MEDAL OF HONOR: PACIFIC ASSAULT

MEDAL OF HONOR: PACIFIC ASSAULT

8.5

EA prebralo po 2015 série Medal of Honor, dokáže nové pokračovanie preraziť rovnako ako prvý diel?

Recenzia na PC verziu

Druhá svetová vojna (samozrejme nielen ona) predstavuje jednu obrovskú jazvu na kolektívnej duši ľudstva a nečudo, že sa svetové veľmoci (okrem USA samozrejme) silou mocou snažia zabrániť akýmkoľvek vojnovým konfliktom, ktoré by mohli nedajbože prerásť do svetového rozmeru. Z toho dôvodu by sa mohla FPS séria Medal of Honor firmy Electronic Arts považovať za krajne nebezpečnú vec, pretože jej hranie vyvoláva v ľuďoch agresiu a podnecuje ich tým k rôznym formám nenávisti. Tak s takýmto názorom by ste sa mohli stretnúť u ľudí, ktorý sa do hernej problematiky rozumejú ako hus do piva a najhoršie je na tom to, že tieto osoby by sa za svoju pravdu dali aj ukrižovať, len aby dokázali, že ich názor je správny (čo samozrejme nie je pravda). Takýchto ľudí teda treba nechať napokoji, nech si žijú vo svojom zdeformovanom svete a radšej sa venovať tomu, čo nás odjakživa bavilo (teda hry).

Medal Of Honor: Pacific Assault, ako sa najnovší prírastok do MOH hier menuje, sa konečne dočkal svojho vylodenia do obchodov a mne nezostáva nič iné len sucho konštatovať, že EA to s vojnovými akciami skrátka vie a hranie tohto titulu vám po dlhšom čase opäť prinesie nefalšovaný vojnový teror, v ktorom nebude núdza o bezduché násilie a hromadu zbytočne premárnených životov.

Medal of Honor: Pacific Assault
Medal of Honor: Pacific Assault
Medal of Honor: Pacific Assault

Welcome to war, soldier!

Prvé spustenie hry jednoznačne nezaprie svojho výrobcu. Niekoľko reklamných ukážok a hop do herného menu. To je opäť prevedené na jednotku a na jeho pozadí môže hráč sledovať svojich spolubojovníkov, ako si v obytnom stane nerušene vychutnávajú aspoň aký taký kľud (ktorý je občas prerušený preletom lietadla, na ktoré vojaci samozrejme zareagujú). V pozadí je počuť rádio, zaplňujúce daný priestor štýlovou dobovou muzikou, občas prerušenou redaktorom, hlásiacim najčerstvejšie svetové novinky.  Vypočujete si tak skutočné správy z danej doby, z ktorých sa čo to dozviete napríklad o vylodení na Guadalkanále alebo o tajnom projekte Manhattan (projekt vyvrcholil zhodením dvoch atómových púm na dobre známe japonské mestá), ktorý rozbieha vláda v prísnom utajení (zas až v takom utajení nie, keď už o tom vie aj redaktor :)). Už tu je cítiť snahu autorov a čo najrealistickejšie stvárnenie druhej svetovej vojny a každý vstup do menu vás tak príjemne naladí do nasledujúcich bojov.

Menu samotné neponúka nič mimoriadne až na možnosť „intelligence“, ktorá okrem credits a in-game videí obsahuje aj špeciálny bonusový materiál (len v prípade, že vlastníte MOH PA Directors Edition). Prvým a súčasne najvzácnejším bonusom je dokument „Path to Glory“, v ktorom si vypočujete príbehy vojnových veteránov, ktorý peklo vojny v Pacifiku prežili na vlastnej koži. Dozviete sa napríklad, aké to bolo pri vylodení na Tarawa Atole či si dokonca vypočujete aj jednu medicínsku historku so šťastným koncom. Tak či onak, tieto príbehy sú podávané naozaj dojímavo a občas sa až človeku tisnú slzy do očí. Thought War je názov ďalšieho dokumentu, ktorý pojednáva o propagande a jej účinkoch na obyvateľstvo. Tento film poskytuje poriadnu dávku informácií a rozhodne by si ho žiaden WW2 analyzátor nemal nechať ujsť. Z ostatných bonusov spomeniem ešte dokument o vývoji MOH PA a film o tvorbe animácií do zmieňovanej hry.

Keď už som zabŕdol do Directors Edition verzie, tak ešte dodám, že jej súčasťou je aj program interaktívna história, v ktorom sa dozviete podrobné informácie od vzniku až po koniec tohto vojnového konfliktu, vrátane popisov armád, vojenských manévrov a dokonca si vypočujete aj niekoľko zvukových stôp pojednávajúcich o tejto vojne v tichomorí. Poslednou špecialitou tejto edície je prehrávač „Music of MOH“ a ako už názov naznačuje, vypočujete si v ňom najznámejšie skladby, ktoré zazneli v MOH hrách a popri ich počúvaní si môžete popozerať artworky vytvorené pre túto sériu. Toľko k menu a bonusom.

 

Dosť bolo kecov, ide sa do akcie. Určite si pamätáte, ako ste v predošlých MOH hrách prechádzali misiu po misii s jedným vojakom a sledovali jeho strastiplný osud. Pacific Assault  na túto tradíciu nadväzuje aj a  teraz do bojov zasiahnete ako vojak Thomas Conlin. Po pričom bude to jeho postava, ktorá svojimi myšlienkami a rozprávaním postupne vytvorí ten správny vojnový príbeh, plný beznádeje a všadeprítomného strachu zo smrti. Úvod do kampane začína celkom tradične - veľkolepo a ani sa nenazdáte a už si to šiniete vo vyloďovaciom člne s partiou ďalších vojakov priamo k pláži ostrova Tarawa. Vylodenie však neprebieha podľa plánu, o čom svedčí aj množstvo vojakov, brodiacich sa plytčinou. Ani sa však poriadne nestihnete rozhliadnuť a už sa do steny člnu veselo zavŕtava delostrelecký granát. Len málo okamžikov ubehne a výbuch vás spolu s ďalšou posádkou vymrští priamo do mora, kde sa bohu poďakujete za odliv, ktorý vám načrtne, aké také nádeje na prežitie a dosiahnutie vytúženej pláže (posiatej bunkrami a guľometnými hniezdami). Keď sa vám to s vypätím všetkých síl nakoniec podarí a vaše nohy okúsia pevnosť zeme (či skôr piesku), náhoda si vyberie svoju daň a guľka si nájde svoj cieľ – vás. Ako tak si ležíte v kaluži krvi, mozog začína pracovať na plné obrátky a ku slovu sa dostávajú spomienky na to, ako to všetko vlastne začalo. Toľko k úvodnej misii, ktorá si vás dozaista získa svojim adrenalínovým spádom a výbornou atmosférou. A to je ešte len začiatok...

 

Medal of Honor: Pacific Assault
Medal of Honor: Pacific Assault
Medal of Honor: Pacific Assault

 

...and then god created a Marines to watch over the world...

  

Po tomto silnom zážitku však nasleduje vytriezvenie v podobe tréningového tábora a stavím sa, že väčšina skúsených hráčov pri jeho prechádzaní kompletne zošedivie. Autori tento faux-pas vyhrotili tým, že sa táto tréningová časť nedá preskočiť, takže si ju musí každý hráč poctivo odkrútiť. No nič, aspoň že tento drill je veľmi slušný a dá sa prirovnať zatiaľ k najlepšiemu tréningu vo Vietcongu a navyše predchádza niečomu naozaj veľkolepému. Ako čerstvého bažanta vás totiž prevelia kam inam, ak nie do Pearl Harbouru a keďže je Tommy ťažký smoliar, svoj príchod si načasuje presne na deň útoku japončíkov. Jeho osoba sa tak priamo zúčastní obrany tohto svetoznámeho prístavu a nebyť jeho patriotizmu a odhodlaniu zachrániť, čo sa dá, americká armáda by mala oveľa väčšie straty. Musím len konštatovať to, čo sa už dávno vedelo a síce, že táto misia je prakticky dokonalá a nenechá hráča ani na sekundu vydýchnuť. Škoda, že v takomto tempe nepokračovali autori aj ďalej, čoho je dôkazom hneď nasledujúca séria úrovní točiacich sa okolo obsadenia ostrova Makin.

Úvodný nočný pochod džungľou je šialený, pretože nejakého magora z EA napadlo, že v rámci realizmu bude noc v hre vyzerať ako skutočná noc. Výsledkom je totálna tma, v ktorej nie je dokonca vidieť ani na svoju zbraň! Pomôže len vybičovanie gamma a brightness nastavení na maximum, ale potom hra vyzerá, akoby ste na ňu pozerali cez pauzák. Našťastie sa s nočnými časťami stretnete len ojedinele. Po zachránení zostreleného pilota (ktorého musíte zobrať pracne na ramená skôr, než k nemu dôjde oheň a spôsobí explóziu trosiek lietadla) a nalodení sa na ponorku, prichádza na radu opäť parádna akcia v podobe obliehania ostrova Guadalcanal a japonského letiska na ňom, pričom následná obrana už spomínaného, ale tentokrát premenovaného letiska na Handersonovo, vám pustí do žíl toľko adrenalínu, že by ste si s nim v pohode vystačili do konca života. Z ďalších misí stojí za zmienku ešte jedna večerná obrana vojnovej línie, kde budete bez prestania kosiť nové a nové vlny japoncov a letecká vložka, v ktorej si sadnete do kokpitu mustanga a spolu s ďalšími letcami potopíte duo japonských plavidiel čítajúcich lietadlovku a jeden ľahký krížnik.

 

Bol som mierne povedané nemilo prekvapený level designom niektorých misií, ktoré by sa len ťažko dali označiť za zábavné. Je pravda, že každá z nich je úplne iná, ale linearita kampane vám skrátka nedovoľuje popustiť uzdu fantázii a skúsiť vyriešiť problém inou cestou než tou, akú vám natlačí pán dizajnér. Ďalšia chybička sa týka hlavne džungľových misií, ktoré keď raz nabehnú, tak nemajú konca kraja a človeku už začnú poriadne liezť na nervy (napr. misia, v ktorej treba zlikvidovať delostrelecké pozície je rozdelená na 4 časti a odohrávajú sa v takmer rovnakom prostredí a už v prvotných minútach vám prídu jednotlivé etapy poriadne repetívne). Slabému level designu niektorých levelov nepomáha ani ich relatívna krátkosť a dlhé doby načítavania, takže hra vyzerá asi tak, že 5 minúť hráte a ďalších 5 čakáte, kým sa natiahne nový level. Tu a tam vkrádajúcu sa nudu podčiarkuje aj nevyváženosť niektorých zbraní, kde okrem pušky M1 Grant (novej verzie, ktorá má už zásobník) a ľahkého samopalu Thompson, majú hlavne japonské zbrane veľmi slabý účinok a navyše ich prebíjanie trvá doslova večnosť. Okrem nich tu máte ešte sériu reálnych zbraní z druhej svetovej vojny. Podobne ako v predošlých hrách znovu môžete držať len dve zbrane,  granáty a nálože na odpaľovanie.

Vo vojne, kde treba konať naozaj rýchlo, si tak Tommy svoju Tommy Gun nabíja slimačím tempom a nevadí mu ani to, že sa k jeho osobe blíži tucet bajonetmi vyzbrojených japoncov. Holt, pohodár sa skrátka nezaprie. Dosť bolo, ale kritizovania. Je čas ukázať aj tie lepšie stránky. Ak ste boli v predchádzajúcich MOH hrách zvyknutí na to, že ste väčšinu misií absolvovali ako sám vojak v poli, odteraz je tomu koniec. Do bojov v Pacific Asasault tentoraz nastupujete, ako člen malej skupiny vojakov rôznych povolaní a verte mi, že sa s touto partiou rýchlo spriatelíte a ich bojové schopnosti vám neraz zachránia krk. V súvislosti s tým sa sluší dodať, že lekárničkový systém je ten tam (aj keď občas na nejaký ten first aid narazíte) a namiesto toho budete v núdzi využívať služby medika, ktorý vás za level dokáže aj niekoľkokrát (závisiac od zvolenej obtiažnosti) vzkriesiť z mŕtvych. Ďalšie plus si hra zaslúži za umelú inteligenciu nielen spolubojovníkov, ktorí už konečne dokážu urobiť aj niečo bez vášho pričinenia, ale aj japonských vojakov, ktorí dokonale využívajú členitosť prostredí a nerobí im problém skryť sa za hociakú prírodnú prekážku. Trošku si tu ešte rypnem a síce na margo banzai útoku, ktorý podnikajú vaši protivníci až nezdravo často a ak to takto bolo aj v skutočnosti, tak sa ani nečudujem, prečo Japoncom tak rýchlo dochádzali zásoby vojakov. Ako poslednú položku som si nechal multiplayer, ktorý okrem tradičných možností ako deathmatch a team deathmatch prichádza aj s novinku v podobe módu Invader, v ktorom sa hráči rozdelia tradične na vojakov Japonskej a Americkej armády a plnia rôznorodé misie, pričom skóruje ten tým, ktorý stanovené úlohy splní ako prvý. Škoda len, že autori dodali s plnou verziou Pacific Assaultu len 8 máp čo jednoznačme svedčí o tom, že hra je primárne singleplayerová záležitosť a multiplayer je len taký milý bonus. Ak sa však multiplayer zaujme podobne ako pri prvom MOH môžeme sa tešiť na výrazne väčšiu nádielku.

 

Medal of Honor: Pacific Assault
Medal of Honor: Pacific Assault
Medal of Honor: Pacific Assault

 

Technické spracovanie je jedným slovom úžasné. Každá z misií je svojím spôsobom unikátna, plná života a detailov, až sa človeku pomaly nechce veriť, že je to len hra. Zalesnené plochy s hustým trávnatým porastom sa tu striedajú s palmovými hájmi a Pacific Assault tak dokazuje, že druhá svetová vojna môže aspoň z nejakého uhla vyzerať nádherne. Na druhú stranu má však engine aj svoje obmedzenia, ktoré sa tu nevyhnutne prejavujú v podobe plošných obmedzení levelov, ktoré napriek všetkým snahám nedosahujú takých epických rozmerov ako mapy vo Far Cry. Modely postav sú opäť perfektné, menší zádrhel sa občas objaví pri animáciách, ale v zápale boja si to človek aj tak ani nestihne uvedomiť. Zvuková stránka je na úrovni Hollywoodu, streľba má v lesoch svoju typickú ozvenu a odrazy letiacich guliek sa blížia svojou zvukovou kvalitou realite. Fyzikálny engine je tu použitý Havok 2, známy z Painkillera alebo Half life 2. Tu však nie je zďaleka tak masívne využitý ale napríklad pri výbuchoch a aj streľbe do labilnejších objektov vidíte ich reálne reacie. Hudobný doprovod nahraný špičkovým orchestrom ulahodí uchu aj duši a niektoré motívy by si dokonca zaslúžili aj MTV Music Award :). Technická vyspelosť si, ale žiada svoju daň v podobe vysokých hardwarových nárokov, ale povedzme si na rovinu - kto to neočakával. Pre plynulý chod na medium detaily a v rozlíšení 1024x768 si tak pripravte mašinu s procesorom 2,6 GHz, 512 MB RAM a grafickou kartu minimálne na úrovni GeForce FX 5700.

 

Aj keď sa to z predchádzajúcich riadkov nezdá, hra si ma nakoniec dokonale podmanila a najväčšií podiel na tom má jednoznačne výborná vojnová atmosféra a drsná hrateľnosť. Keď si k tomu ešte pripočítate množstvo pamätných okamihov z hrania a takmer dokonalé audio-vizuálne spracovanie, vychádza vám vážny adept na vášho vojnového miláčika. A popravde povedané, brániť sa je zbytočné pretože najlepšia obrana je vždy útok. Moja rada: Do toho, vojak!


napísal blade 19.11.2004
Páči sa mi!
8.5
Ohodnotiť
MEDAL OF HONOR: PACIFIC ASSAULT
+ dychberúca atmosféra
+ technické spracovanie
+ AI počítačom riadených postáv
- level design niektorých úrovní
- nevyváženosť zbraní
- hardwarová náročnosť


RECENZIE HRÁČOV
Medal of Honor: Pacific Assault
8.0
MCROSS    15.8.2006
Máte doma PlayStation? Mnohí z vás určite áno. Výborná konzola, však? Plno hier, jednoduché spúšťani...prečítať celé
Medal of Honor: Pacific Assault
8.1
LIAM GALLAGHER    25.3.2006
Zdravim:-))! Vojnove hry vždy patrili k titulom,ktore som si ja velmi oblubil. V dnešnej dobe je tak...prečítať celé
Medal of Honor: Pacific Assault
8.2
CHYMUS    29.8.2005
Predstavovať sériu Medal of Honor by bolo zbytočným nosením dreva do lesa. Prvý diel vyšiel už v rok...prečítať celé
Medal of Honor: Pacific Assault
8.6
RAINBOW    11.5.2005
Konečne sme sa dočkali. V roku 2004 sa zrodilo nové pokračovanie úspešnej vojnovej série Medal of H...prečítať celé
Medal of Honor: Pacific Assault
8.5
HAVRAN    12.4.2005
Séria Medal of Honor má už celkom dlhú históriu a keďže ide o kvalitnú sériu tak sme sa všetci tešil...prečítať celé
PC

Vývoj: EA / SevenM / EA
Štýl: Akcia
Dátum vydania:  november 2004
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Televízor k ps5 (7)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (0)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (2)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19749)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk