ROBOTS

ROBOTS

7.8

Tak ako to väčšinou býva, s prichádzajúcim filmom, prichádza aj jeho herná podoba. Rovnako je to aj v prípade - Robotov.

Tak ako to väčšinou býva, s prichádzajúcim americkým filmom väčšieho ranku, prichádza aj jeho počítačová podoba. Tak isto je tomu aj v prípade filmu Robots. Film (od tvorcov veľmi dobrého Doba ľadová), kde v hlavnej úlohe vystupuje robot Rodney Cooperbottom a jeho malý pomocník wonderbot, ktorého si Rodney sám skonštruoval. Rodney vyrastal v chudobnej robotníckej štvrti (všimnite si robot, robotnícka štvrť. Dobré nie?), kde jeho otec robí umývača riadu. Rodney snil o tom, že sa raz naplní jeho sen a stane sa veľkým vynálezcom tak, ako jeho veľký vzor Big Weld. Po príchode do mesta sa Rodney dozvedá, že Big Weld sa niekam v tichosti vytratil a že mesto má pod kontrolou zákerný Ratchet, ktorý sa rozhodol, že už nebude viac vyrábať náhradné súčiastky pre starých robotov. Rodneyho púť za veľkým dobrodružstvom sa môže začať.

Hra kopíruje približne dej celého filmu. Začíname s malým Rodneyim (preboha, ako sa skloňuje Rodney?) na ulici, ako s ešte malým robotíkom. Sú práve jeho narodeniny a jeho otec pre neho pripravil prekvapenie. Sľúbil mu, že ak zozbiera 200 stratených matiek a skrutiek, môže odísť do mesta a nájsť svoj idol. V meste je veľa iných robotov a niektorí môžu dať Rodneymu aj úlohy. Pokecať sa dá takmer s každým a keď nie, tak vás aspoň odbijú zaujímavou hláškou, ako že ich program má len obmedzenú slovnú zásobu, alebo že sa s vami nebudú komunikovať, pretože si pri tom namáhajú sánku a olej do nej je príliš drahý, než aby si ju dreli na vás. Už ste niekedy rozmýšľali nad tým, ako rastú roboti? Ani ja som o tom nemal ani páru. Rodneyho tatko (podobá sa na ľadničku Calex), ale zjavne vie, ako to v robotickom svete chodí a daroval mu na narodeniny nové súčiastky. Urobili len bum a bác, pritiahli pár skrutiek, vymenili ruky a nohy a za pár minút sa stal z Rodneyho dospelý robot, schopný sa o seba postarať vo veľkom meste.

Robots
Robots
Robots

Než začnete Robots vôbec hrať, tak sa ubezpečte, že máte aspoň 12 tlačidlový gamepad. Ak nemáte gamepad vôbec a chceli by ste hrať len na klávesoch, tak zabudnite. Robots je na klávesnici maximálne nehrateľný a ani vlastné nastavenie kláves vám nepomôže. Vôbec najlepší na hranie je gamepad s množstvom tlačidiel a dvoma analógovými páčkami. Jednou páčkou ovládate Rodneyho a druhou kameru. Veľa tlačidiel je potrebných na to, že s postavičkou je treba robiť veľa roztopašných akcií a treba ovládať aj jeho pomocníka wonderbota. Ak ste teda uvažovali o kúpe gamepadu, tak teraz by mohla byť tá pravá chvíľa.

Hra je sledovaná zo 3rd person pohľadu známeho napr. z Tomb Raidera, BloodRayne alebo z nedávnej Rodinky Úžasných. Okolo Rodneyho poletuje neposlušný wonderbot a vo chvíľkach vašej nečinnosti predvádza psie kusy. Keďže je hra určená hlavne mladším ročníkom, hlavnými úlohami býva hlavne nájdenie a zozbieranie rozličných predmetov, ako mapy, rozstrihaný plán novej superzbrane alebo len doniesť určitý počet matíc, ktoré v hre slúžia, ako náboje, ale aj ako univerzálne platidlo. Za nájdenie predmetu sme odmenení cennou informáciou alebo postupom ďalej.

Ak máte nazbieraných veľa šróbikov a matíc, tak tie sa dajú utratiť v meste vo voľne pohodených automatoch. Tu sa dajú kúpiť lepšie upgrady pre Rodneyho, ako životy, zväčšenie obsahu zásobníka na matice na 500 a 1000 kusov, nové triky pre wonderbota, typ streľby zo zbrane (trojitá strela, navádzaná strela alebo mega strela), ale čo je to najpodstatnejšie, tak len tu sa dá hra ukladať.

A prečo vlastne potrebujeme ten gamepad? Rodney dokáže skákať, urobiť vyšší dvojitý skok, šmyknúť sa popod úzke medzery, strieľať zo zbrane v 3rd aj 1st person pohľade, na blízko ničiť nepriateľov francúzskym kľúčom, rýchlo vstupovať do inventára a meniť si v ňom veci, vie sa zavesiť na káble elektrického vedenia a kĺzať sa po nich, na určených miestach sa vie pripnúť jednou rukou na magnetické plafóny a ticho sa vysmievať nepriateľom pod ním, vie ovládať svojho wonderbota, no skrátka vie toho strašne veľa. Už som spomenul wonderbota a jeho ovládanie. A načo je nám vlastne taký wonderbot pripomínajúci nočnú lampu s vrtuľkou? V určitých fázach hry nastávajú situácie, kedy sa cez zatvorené dvere, vodu alebo vzduchovú turbínu ďalej nedostaneme. Tu príde vhod použiť nášho priateľa. Na určenom mieste sa prepneme do jeho pohľadu a začneme ho ovládať. Vyletí do výšky, do akej Rodney ani nevidí a preletí cez medzierky, kam by sa Rodney nespratal. Vletením do silového poľa aktivuje wonderbot spínač a otvorí cestu ďalej.

Robots
Robots
Robots

Wonderbot je síce bezbranný voči útoku nepriateľov, ale nie tak Rodney. Od začiatku má k dispozícii matkomet (niečo, ako guľomet, akurát strieľa nazbierané matky), postupom času sa prepracuje aj k magnetometu (niektoré predmety sa s ním dajú aj pritiahnuť) alebo elektrometu (znehybní nepriateľov, alebo dokáže nabiť energetické cievky a rozhýbať tak mechanizmus). Okrem toho môže hádzať elektromagnetické granáty alebo „rozmontovať“ nepriateľa na blízko ranou francúzákom. Dizajn jednotlivých nepriateľov je veľmi zaujímavý. Už podľa vzhľadu môžeme poznať, že napr. strážny pes s trupom dokrčenej popolnice je menej nebezpečnejší ako strážny bot s lešteným titánovým telom a katanami. Okrem nepriateľov stretne Rodney samozrejme aj priateľov: veľkého neohrabaného zeleného robota ala buldozér; malú závoduchtivú robotku a robota, ktorý stratil svoju hlavu a treba ju nájsť.

Okrem pobehovania a poskakovania sú v hre aj rôzne minihry. Najčastejšie sú závody v guľovej konštrukcii. Najlepšie na nej je to, že na ňu platia fyzikálne zákony a je takmer nemožné s ňou byť na jednom bode. Stále sa dakam kotúľa a rotuje. Robotcity je plné týchto povozov a keď sa chcete dostať z jedného miesta na iné, nezostáva nič iné, len naskočiť do tejto gule a ovládať ju v koridore plnom nástrah a ostatných vodičov až na miesto určenia. Niekedy vás na závod vyzve malá copatá robotka a keď vyhráte, dá vám časť mapy potrebnej na postup v hre. Najväčšie peklo prišlo, keď sa spolu s týmto vehyklom dostanete do samostatného levelu v oceliarni. Opatrné navigovanie po úzkych cestičkách medzi lávou, rýchle skoky medzi plameňmi a ekvilibristika medzi nepriateľmi. Rodičia, pripravte sa, že tento level budete hrať vy :).

Čo sa grafického spracovania týka, tak mne sa veľmi páčilo. Roboti sa podobajú na tých z filmu. Je zaujímavé vidieť, ako si predstavujú štruktúru mesta roboti a ako rôzne kovové veci substituujú veci z reálneho života. Engine síce nie je DOOM 3, ale neurazí a je úplne dostačujúci. Veľmi dobrá je aj hudba. Základ je použitý z filmu a zvyšok v podobnom štýle skomponovaný nanovo. Taktiež nahovorenie postáv je identické s filmovým dabingom. Na CD je aj bonusový materiál amerických hercov zaobstarávajúcich anglický dabing a niektorí toho narozprávajú viac, ako v celej hre.

Robots
Robots
Robots

Hra Robots je určená skôr pre tých mladších, ale zabavia sa pri nej aj tí skôr narodení. Obtiažnosť sa mi zdá pre malé deti v niektorých miestach prehnaná a tak sa môžu rodičia tešiť, že tie najťažšie pasáže si zahrajú oni :). Ale okrem týchto ťažších miest nemôžem hru hodnotiť inak, ako pozitívne. Prejdenie mi trvalo takmer už štandardných 10 hodín, čo ale znamená, že menším by mala vydržať aspoň 2x toľko. Pekná grafika, hudba a hrateľnosť. Čo viac si želať? Snáď, že bude pre menších vychádzať viac takýchto titulov, pri ktorých sa zabavia aj ich rodičia :).

Robots okrem PC platformy vychádza aj vo verziách pre PS2, Xbox, GameCube, Game Boy Advance a Nintendo DS.

napísal fendi 14.3.2005
7.8