STRONGHOLD II

STRONGHOLD II

7.2

Prekoná 3D pokračovanie stratégie stronghold starú klasiku v 2D formáte? Stredovek sa vracia.

Na vydanie tohto titulu určite netrpezlivo čakalo mnoho hráčov. Priznám sa, patril som medzi nich. Pôvodný Stronghold zaznamenal veľký úspech a zaradil sa medzi najlepšie  stratégie z historického obdobia. Preto je pochopiteľné, že návrat obľúbenej RTS vyvolal v zástupoch hráčov značný rozruch. Konečne máme možnosť naplno vychutnať finálny produkt a posúdiť, či sa hra zmenila k lepšiemu, alebo naopak k horšiemu.

Vstupnou bránou do novej hry je vydarené intro, ktoré dôveryhodne priblíži atmosféru minulých čias a rozbúcha každé rytierske srdce. Pre hráča-jednotlivca je tu pripravená naozaj bohatá nádielka. Základná ponuka je rozdelená na dve časti. Cesta mieru obsahuje  herné módy, ktoré sú zamerané predovšetkým na výstavbu a ekonomický rozvoj. Cesta vojny, ako je už z názvu jasné, uprednostňuje boje a vojnové ťaženia. Mierová cesta obsahuje kampaň, kde hráč v úlohe vazala pomáha kráľovi zvýšiť hospodársky rozvoj krajiny. Obvyklou náplňou misií je zabezpečenie potrebných surovín, konštrukcia úžitkových objektov a nenásilná okupácia nových území. Druhou alternatívou je voľná výstavba. Tu sa hráč môže do sýtosti venovať stavaniu budov, pestovaniu plodín a ťažbe nerastov. Napokon  si môžete vyskúšať v editore vytvorenú misiu.

Cesta vojny obsahuje agresívnejšiu kampaň s názvom "Stratený kráľ". Hoci prvoradé sú nepochybne boje, ani tu sa nevyhnete výstavbe a produkcii surovín. Cieľom kampane je zjednotenie kráľovstva a eliminácia zradných šľachticov. Kingmaker je dobyvateľská hra, kde sa rozvíjate a bojujete na ľubovoľnej mape s predvolenými súpermi. Víťazí ten, kto porazí ostatných protivníkov. Mód "Obliehanie“ vám umožní na vlastnej koži prežiť dobíjanie hradu. Môžete si vybrať z desiatky scenárov a postaviť sa na stranu obrancov alebo útočníkov. Jedná sa o rekonštrukcie historicky doložených bojov s realistickou štruktúrou hradov a opevnení. Napokon je tu opäť možnosť zahrať si vlastnoručne navrhnutú mapu.

Stronghold II
Stronghold II
Stronghold II

Na počiatku štandardnej hry obvykle vlastníte jedno územie a drevenú pevnosť alebo  kamenný hrad. V opevnení sídli panovník a pri ohni pred vznešeným sídlom posedávajú nezamestnaní osadníci. Na ľubovoľnú plochu umiestnite sklad. Tam sa zhromažďujú  stavebné materiály a neskôr polotovary a hotové výrobky. Taktiež musíte určiť polohu sýpky, kde sa koncentrujú potraviny. Ďalšia výstavba a rozvoj je plne vo vašich rukách. Medzi prvými budovami by rozhodne nemali chýbať píly na spracovanie dreva, ktoré je základným stavebným materiálom. Vhodná je výstavba loveckých obydlí, ovocných sadov a fariem produkujúcich mliečne výrobky. Neskôr sa oplatí pestovanie obilia. Po výstavbe mlynu je dostatok múky na pečivo produkované v pekárňach.

Dostatok jedla je veľmi dôležitý, pretože má veľký vplyv na spokojnosť obyvateľov. Hladní  a nespokojní občania sú mrzutí, opúšťajú kráľovstvo a zanechávajú za sebou prázdne obydlia. Bez robotníkov stagnuje prísun surovín a to je počiatok hospodárskej krízy. Inak povedané začnete zaostávať a stanete sa ľahkým cieľom pre nepriateľov. Najmä keď vám dajú zbohom všetci vojaci. Preto je treba dbať nielen na potraviny, ale všeobecnú spokojnosť vašich poddaných. Prehľad o požiadavkách a faktoroch ovplyvňujúcich náladu obyvateľov môžete sledovať pomocou záznamovej knihy.

Ľudia môžu byť frustrovaní vysokými daňami, hladom, premnožením potkanov alebo vysokou kriminalitou. Všetky požiadavky sa dajú uspokojiť zabezpečením potrebných surovín, znížením požiadaviek, alebo vyvážiť doplnkami, ktoré spríjemňujú život. Vysoká kriminalita je najčastejšie spôsobená značným počtom nezamestnaných. Ak vytvoríte nové úžitkové budovy a tak vytvoríte pracovné miesta, situácia sa zlepší. Keď pracujúcim poskytnete zábavu, náboženské vyžitie a sudy plné piva, budú miernejší a dokonca vás začnú milovať.

Takto okrem stability v krajine zvýšite aj svoju česť. Ušľachtilosť a česť  hodnotnými vlastnosťami kráľovského služobníka. Čím viac čestných bodov nadobudnete, tým budete mať väčšie výsady a možnosti. Po dovŕšení stanovenej hodnoty získate nové tituly a s nimi aj širší sortiment budov a vojenských síl. Za tieto unikátne body si môžete kúpiť aj lojalitu neutrálnych území. Po investovaní stanovenej čiastky sa stane nové územie aj so všetkými okolitými budovami vašim právoplatným majetkom.

Stronghold II
Stronghold II
Stronghold II

Keď vaša krajina začne prekvitať, môžete pomýšľať na výstavbu ochranných múrov a najímanie armády. Na základné palisády postačí trochu dreva, na pevné hradby a veže potrebujete kameň. Získate ho z lomu a doveziete prostredníctvom oslích záprahov. Na vojnovú výpravu a dobíjanie hradov potrebujete dostatok vojakov a bojových strojov. Ako hovoril starý tulák v istom Slovenskom filme - Na vojnu treba tri veci: peniaze, peneži, peníze... V Strongholde potrebujete zlato, zbrane a dostatok regrútov.

Zbrane sa vyrábajú v predurčených budovách a na ich výrobu potrebujete hlavne dostatok dreva a železa. Ako regrúti vhodne poslúžia nezamestnaní, ktorí sa sústreďujú okolo vatry. Ak ich je málo, stačí postaviť viac obytných budov. Dostupné jednotky zvolíte a najmete za stanovenú čiastku v barakoch. Potom sa riadia vašimi pokynmi. Môžete im určiť bojový mód prípadne formáciu, postaviť ich na hradby, alebo poslať do útoku.

Ak máte dojem, že takmer všetko, čo som tu opisoval, dôverne poznáte, nemýlite sa.  Stronghold 2 je totiž po hernej stránke úplne rovnaký, ako bol jeho predchodca. Dokonca si ponechal aj pôvodné chyby. Často máte veľký problém umiestniť budovu v teréne. Niekedy sa dočkáte nemilého prekvapenia, keď sa v hrade obklopenom uceleným múrom objavia nepriatelia. Ako je to možné? Jednoducho prejdú cez stenu ako duchovia.

Vojaci, ktorí plienia vaše územie, útočia príliš rýchlo. Kým stihnete zareagovať a zrušiť  devastujúcu bandu, neraz prídete o mnoho obydlí, pretože bežná budova padne za niekoľko sekúnd. Nájazdníci, ktorých očakávate v niektorých misiách z prostredia mimo obrazovky, zaútočia z nepravdepodobných pozícií. Napr. sa vynoria spoza skalnej steny, ktorú ste mylne považovali za prírodnú ochranu. Toto všetko sú zbytočné mínusy, ktoré si autori naozaj mohli odpustiť (dúfajme, že aspoň časť chýb odstráni patch, ktorý je už v tejto chvíli dostupný na internetovej stránke). Navyše, od pokračovania som čakal nejaké výrazné inovácie, nielen kozmetické zmeny.

Grafické spracovanie je azda jediným viditeľným prínosom hry. Pekne formovaná a členitá krajina, sympatické domy, obydlia a hradby a pobehujúci ľudkovia vyzerajú vierohodne. Pohodlné ovládanie, rotácia mapy a prepínanie pohľadov kamery je tiež chvályhodné. Veľmi pekne je spravené približovanie objektov na mape. Z diaľky vidíte vonkajšie steny budovy, ale keď použijete zoom, odhalí sa vám vnútro obydlia, materiál v sklade, vojaci prechádzajúci vežou atď. Môžete sledovať vnútorné priestory hradu, kde váš pán pri stole hostí svoje návštevy. Všeobecne dizajn, grafika, sprievodné obrázky a menu nemajú chybu. Zvuky sú v poriadku a hudba, ako si môžete všimnúť už pri inštalácii, je úchvatná.

Stronghold II
Stronghold II
Stronghold II

V hre nájdete aj multiplayer, ale aby ste si mohli zahrať, potrebujete dáta z internetu. Keďže táto vymoženosť ešte nie je v našich končinách bežným štandardom, niektorí hráči s tým budú mať veľký problém. Vydali autori hru v nútenom termíne a preto došlo k tejto nepríjemnosti, alebo to bol zámer?

Stronghold 2 je pre mňa osobne veľkým sklamaním. Nemyslím si, že je to zlá hra, ale chýbajú mi tu nejaké výrazné inovácie a osobité prvky. V podstate sme sa dočkali len oprášenej verzie pôvodnej hry, ktorú autori obliekli do nového kabáta. Možnosti pre jedného hráča sú na prvý pohľad široké, ale v skutočnosti zodpovedajú ponuke bežných stratégií. Ak máte doma v šuplíku starý dobrý Stronghold a nepotrpíte si na technické spracovanie, zabaví vás rovnako, možno aj lepšie ako toto nepresvedčivé pokračovanie.

napísal uni 2.5.2005
Stronghold 2 - trailer
| STRONGHOLD 2 - TRAILER