DUNGEON LORDS

DUNGEON LORDS

5.8

Dungeonov už bolo dosť, najnovšie si toto slovo privlastnil aj nový rpg titul Dungeon Lords od Dreamcatcheru.

Dungeon Lords - niektorí z vás už vedia, niektorí nie, že pod týmto názvom sa skrýva nové RPG, ktoré sa odohráva vo fantasy prostredí. Všetci sa zrejme pýtate, ako hra vlastne vyzerá a predovšetkým, či je zábavná a oplatí sa ju vyskúšať. Možno to zistíte aj prostredníctvom tejto recenzie, ktorou sa vám pokúsime, čo najlepšie popísať klady a zápory horúceho titulu.

Už som naznačil, že dej hry sa odvíja vo svete, kde sa udomácnila mágia a žijú mnohé prapodivné bytosti. S niektorými z nich sa zoznámite hneď pri výbere hlavnej postavy. Okrem klasických rás, ako je človek, trpaslík a elf, sú tu niektoré unikátne, ako wylvan alebo thrall. Po tejto voľbe nasleduje výber povolania a úprava základných atribútov a schopností. Bojovník, mág a zlodej sú notoricky známe voľby, ktoré nájdete snáď v každom RPG. Myslím, že netreba prízvukovať, že mág disponuje širokou paletou kúziel, ale má obmedzené bojové schopnosti a brnenie, bojovník je obratný v boji s jednoručnými a obojručnými zbraňami a zlodej sa orientuje na odomykanie zámkov a špionáž. Viac - menej novou postavou je adept, ktorý má z každého rožku trošku, takže má limitované magické schopnosti a nie je najhorší ani v boji s mečom.

Dungeon Lords
Dungeon Lords
Dungeon Lords

Začína sa hneď zostra. Po úvodnej sekvencii, z ktorej sa v podstate dozviete, že krajina je v srabe a treba ju z toho nejako dostať, precitnete uprostred lesa. Hneď od začiatku do vás dobiedzajú potulní banditi a vyhladované krysy. S tými si ľahko poradíte, horšie je, že netušíte, čo vlastne máte robiť. Ak budete mať šťastie, čoskoro sa dostanete k ohňu, kde vám vystrašený tulák odovzdá zapečatený list a naviguje vás k hradnej bráne. Ak sa vám šťastena vyhne, budete blúdiť lesom ako zatúlaná ovca. Pripravte sa na to, že v hre budete takto blúdiť častejšie, hoci vám čiastočne pomôže ukazovateľ svetových strán. Keď sa napokon predsa len dostanete k hradnej bráne, strážca vám oznámi, že vás dnu nepustí, kým sa nenájde stratená pánova dcérka. Čoskoro zistíte, že za hradby sa môžete dostať cez podzemné katakomby. Bohužiaľ zistíte aj to, že päť goblinov pri tajnom vchode má nielen silné reči, ale aj meče. Ak ste si na začiatku zvolili bojovníka, možno prežijete, s magickou postavou si celý doterajší postup zopakujete ešte niekoľko krát...

Dungeon Lords je typickým predstaviteľom takzvaných akčných RPG. To znamená, že  v hre si veľmi nepoklebetíte a hlavným cieľom je prebiť sa cez stále nové a nové bludiská a lokality prehustené nepriateľmi. Občas použijete spínač, alebo kľúč, ktorý musíte najprv pracne nájsť, ale nemusíte sa obávať žiadnych problémov, pri ktorých by bolo treba použiť hlavu (jedine ako baranidlo). Blúdenie je nudné a vyčerpávajúce. Neustále hľadanie správnej cesty a vracanie sa po tých istých chodbách vám veľmi rýchlo začne liezť na nervy.

Systém boja je veľmi jednoduchý. Keď zbadáte nepriateľa, otočíte sa jeho smerom a útočíte, prípadne sa bránite pomocou myši. Nečakajte žiadne špeciálne pohyby a manévre. Boje so zbraňami sú iba prostoduchým klikaním a víťazstvo  často závisí na šťastí. O niečo zábavnejšie je používanie kúziel, strelných či vrhacích zbraní. No i tak nečakajte priveľa. Zdecimovaný život sa pomaly dopĺňa, keď nebojujete a rýchlejšie, keď oddychujete pri ohni. Samozrejme môžete použiť liečebné kúzla a odvary.

Dungeon Lords
Dungeon Lords
Dungeon Lords

Nájdené zbrane a predmety sú uložené v prehľadnom inventári. Niekedy máte možnosť kombinovať ich a vytvoriť úplne nový predmet či kúzlo. Odev a zbrane, ktoré vaša postava práve používa zvyšujú útočné a obranné číslo, ale neraz majú aj negatívny vplyv na hrdinove schopnosti. Jedná sa najmä a typ výzbroje a výstroje, ktorú si váš hrdina dostatočne neosvojil. Inventár, menu kúziel a ďalšiu ponuku si vyvolávate prostredníctvom klávesových skratiek. Netuším, čo tým chceli autori povedať, ale ponukám priradili nezmyselné klávesy. Napr. Inventár si otvoríte stlačením E.

Inteligencia protivníkov je na nízkej úrovni a jediné, čo od nich môžete čakať, je bezhlavý útok. Dobiedzajú dovtedy, kým nezabijete vy ich alebo oni vás, prípadne kým neutečiete. Neraz sa zaseknú za schodiskom alebo inou prekážkou, ktorú nedokážu obísť. Skrátka AI je mizerná.

Dialógy v hre sú  väčšinou priveľmi strohé. Zaznamenané úlohy občas jednoducho zmiznú, alebo sa nedajú dokončiť. Niekedy naopak zavŕšená úloha opäť figuruje medzi aktívnymi questmi, alebo sa nachádza na absolútne neznámom mieste. Zostáva vám opäť len slepo blúdiť a dúfať, že sa náhodou dopracujete k správnemu riešeniu.

Bludiská sú navrhnuté pomerne dobre a nájdete tam mnoho sudov, debien a rozbitných predmetov, v ktorých sa kadečo ukrýva. Naopak hostinec a obytné priestory vyzerajú ako po exekúcii. Takmer žiadne predmety a nábytok, často holé steny a haly. Postavy a objekty  čiastočne alebo úplne splývajú so stenou alebo inými predmetmi. Páčilo sa mi, že nepriateľské šípy, ktoré uviazli v mojom tele chvíľu trčali zo zasiahnutých miest. Ale myslím, že so šípom v lebke by som toho už veľa nenabehal.

Hra približne každých desať sekúnd na okamih stuhne a pri nahrávaní pozícií a prechode do nových lokalít zdĺhavo načítava dáta. A pritom autori použili päť rokov starú grafiku, v ktorej bola kedysi vyrobená hra Wizards & Warriors. Ak zvýšite rozlíšenie obrazovky (pôvodne 640 x 480), budete nemilo prekvapení. Po reštarte a akceptovaní nového rozlíšenia sa hra zobrazí v dvojtretinovej veľkosti a okraje budú čierne. Minimálne požiadavky na bugmi presýtenú a zastaralú hru sú 1Ghz procesor, 384MB RAM a 64MB grafická karta. Ale verte mi, určité problémy budete mať aj pri silných zostavách.

Dungeon Lords
Dungeon Lords
Dungeon Lords

Spomenul som mnoho nedostatkov, ale v Dungeon Lords ich nájdete oveľa viac. Titul sa tvári ako beta verzia a nie dokončená hra. Autori už vydali niekoľko opravných patchov, ale zdá sa, že chyby nemajú konca. Nedostatky nájdete všade. Sú viditeľné aj v multiplayeri, kde vyvstávajú najmä problémy s klientmi pri zmene brnenia či zbraní.

Dungeon Lords je stratená hra. Ak si chcete ušetriť nervy, nekupujte a nehrajte to. Titul v sebe síce skrýva istý potenciál, ale veľmi - veľmi hlboko. Pár dobrých nápadov hodných pozornosti nadobro pochováva nespočetné množstvo chýb. Neviem, o čo šlo autorom, keď vypustili do sveta takúto hru, ale rozhodne sa nedočkajú chvály. Ak máte chuť na kvalitnú RPG, počkajte si na lepší titul, alebo si zahrajte nejakú staršiu osvedčenú  hru. Na Dungeon Lords radšej zabudnite.

napísal uni 28.6.2005
5.8
DUNGEON LORDS