DOOM 3 (XBOX)

DOOM 3 (XBOX)

9.5

Poďme sa pozrieť ako vyzerá Xboxová verzia Dooma. Pokračovania klasiky vydanej minulý rok na PCéčka.

Recenzia na Xbox verziu

Tak a je to tu! Nezvratný osud ma dobehol na mojej mrzkej ceste recenzentským životom. Nastal čas, kedy plačú nielen muži, ale aj hermafroditi. Padla kosa na kameň a tentokrát to nie je vlašák. Dúfam, že ste pochopili, že sa tu dnes bude lámať pečivo.

Na úvod som povinný vás upozorniť, že nasledujúce riadky vám môžu zvýšiť, prípadne znížiť diastolický tlak. Varoval som vás, takže sa nesťažujte!

Keď som prvý spustil na Xboxe disk označený pentagramom, zostal som vyoraný ako pozemok pre Kiu. Pred týmto momentom mnou prevládali celkom ukľudňujúce pocity z toho, že dokážem napísať zmysluplný článok na tému, ktorá je pertraktovanejšia než reality show nemenovanej východniarskej podnikateľky. Príjemné pocity z otrepanej témy, ktorá sa už rok objavuje nielen v špecializovaných herných časopisoch, ale aj na stránkach periodík venovaných útulnému domovu, dobrej kuchárke alebo výchove detí a iných domácich miláčikov. Ale po vzhliadnutí prvých záberov vysielaných z môjho Xboxu mi bolo jasné, že som v kýbli. Celá moja koncepcia výsmechu a hanenia najočakávanejšej PC konverzie padla na rypák. Ak sa tu ešte náhodou nachádza niekto, kto doteraz čítal Strážnu vežu a nedával pozor, tak pripomeniem, že reč je o hre, na margo ktorej sa vyjadril snáď každý hráč na tejto planéte, vrátane všetkých redaktorov a čitateľov Sectoru (tí aj dvakrát). Reč je o DOOM 3 a jeho edícii určenej pre konzolu Xbox.

Skôr, ako sa vrhneme do horúcich pekiel, bude snáď lepšie, keď sa vrátime do histórie a zahrejeme sa popri tom na pracovnú teplotu v bublajúcom bahne večných vojen medzi PCčkármi a konzolistami. Takže poďme na to.

S fenoménom Doomu som sa samozrejme stretol už dávno, pradávno. Bolo to vtedy, keď som raz sedel totálne spitý pri ohni a kamarát začal spievať dnes už nehynúci song "Kdééé jééé dúúm hólúúbýý...". Hneď mi bolo jasné, že odpoveď na túto zložitú otázku ovplyvní môj ďalší život. K tomuto poznaniu prispel aj fakt, že som zaspal pri ohnisku a v noci pršalo a padali krúpy, následkom čoho mi odvtedy menovaná pesnička nonstop hučala v lebke. Čas plynul ďalej a ja som stále plný nekľudu hľadal. Ale iba do momentu, kým som na vysokej škole v roku Pána 1994 neobjavil, že na počítači existujú aj iné hry ako T602 a Norton Commander (ktoré, povedzme si pravdu, nemali bohvieakú grafiku, ale zato mali skvelú hrateľnosť). V tom momente som pochopil, kde ten prekliaty holubý dom je... v mojom počítači!

Na obrazovke zasvietil magický nápis DOOM a vtedy som prvý krát vstúpil do Pekla. Ďalej sa mi vybavujú už len nejasné udalosti, ale dodnes jasne počujem plač nevinných impov prehlušovaný revom Husquarny. Zrazu som mal v živote jasno. Prestúpil som na mäsiarsku učňovku a objavil v sebe skrytý talent hodný rytierov Jedi. Kravu som dokázal vykostiť motorovou pílou za 6 minút tak, že to hovädo si nič nevšimlo. Moje obete neboli márne a na scénu prišiel ďalší Doom a potom ďalší... Ale poľavil som vo svojom úsilí a Temný pán ma potrestal. Na svet po dlhé roky nezoslal už žiaden diel a ja som si bol vedomý svojej chyby. Napravil som ju teda, hovädzie síce stúplo na cene, ale na trhu je ďalšie pokračovanie označené pekelnou trojkou (ďalej už len D3)... neďakujte mi, ja viem, že to bola moja povinnosť. Toľko z histórie a teraz sa pozrime na ďalšiu avizovanú tému a tou je historické okienko záhuby.

DOOM 3 (Xbox)
DOOM 3 (Xbox)
DOOM 3 (Xbox)

Klasický Doom pravoverní hráči dodnes prevetrávajú na svojich železách a ako jedna z mála "klasík" neustále zažíva rôzne reinkarnácie na nových a nových zariadeniach, takže hubiť môžete po novom na handheldoch, mobiloch a v Japonsku aj na záchodoch. Po nekonečnom odkladaní a dlho očakávanom minuloročnom vydaní D3 na PC sa rozpútalo ozajstné peklo v hernej ako aj odbornej verejnosti. Hype dosiahlo svoje maximum a po tom, čo dosiahlo kritickú hmotnosť, sa zrútilo a strhlo so sebou aj mnohých hráčov, ktorí dodnes vrieskajú na izolačkách utajených kliník sponzorovaných id Softom. Ľudia sa idú zabiť, len aby si navzájom dokázali, či je to božská hra, alebo úplné bahno. Jedno je však isté. Prvý Doom pomenoval celý jeden žáner a jeho nekonečná hrateľnosť dáva dodnes na frak svojim technicky dokonalým a hlavne mladším súrodencom a to sa počíta. Nečudo teda, že sme všetci tak dlho očakávali konverziu na Xbox.

Dostávame sa teda k zásadnému momentu a tým je odhalenie, ako vlastne vyzerá a funguje tento HW killer na takmer päť rokov starom železe.

Klady

Prvé čo vám udrie do očí, je trhané intro. V tomto momente opadá vaše napätie a vy si mädlíte ruky ako to zmršili, ale len do momentu, kým neskúsite odpáliť menovanú animáciu a pri tomto zistíte, že na pozadí beží loading. Takže žiadna katastrofa sa nekoná. Videl som zopár ľudí, ktorí si úžasne hoveli v tom ako parádne gejmujú D3 na PC (o hodne drahšom) a pritom im to trhalo viac ako samotné intro na Xboxe. Po planom poplachu však prichádza studená sprcha. Samotná hra vám bez varovania vyrazí dych a to hneď z dvoch dôvodov. Prvým je nečakane kvalitná grafika, ktorá nekompromisne rúca predstavy o "old-gen" konzolách ako o dinosauroch putujúcich do večných lovíšť. Napríklad pri PlayStatione už hráči, ktorí zažili výmenu generácii vedia, že najkrajšie vyzerajúce hry vychádzali práve v tomto čase, kedy sa konečne vývojári naučili efektívne využívať všetky systémové prostriedky starej konzoly. Hovorím teda nahlas a bez hype, že DOOM 3 na Xboxe predstavuje grafické hody o akých sa vám ani náhodu, ANI NÁHODOU, na konzole a TV nesnívalo.

Zároveň chcem povedať večným mudrlantom, ktorí poznajú okolitý svet len cez obrazovku monitora, na ktorom pozerajú aj televíziu, že sa bavíme o kvalitných a moderných televízoroch, ktoré naozaj nemajú nič spoločné s 35cm noname šunkami predávanými v hypermarketoch. Opakoval som to už stokrát a zopakujem aj stoprvý krát. Ľudské oko je nedokonalý orgán a zdanlivo papierovo smiešne TV zobrazenie bohato stačí každému z nás na sledovanie DVD filmov v naozaj kvalitnom rozlíšení – o tom snáď nikto nepochybuje. Asi tak si teda začnite predstavovať aj konzolové hry disponujúce s výbornou grafikou. Ak samozrejme nehovoríme o zúfalcoch, ktorí sledujú DVD na 19 palcových monitoroch s presvedčením, že im závidí celý svet tú "šialene veľkú" uhlopriečku. Sú to dve odlišné technológie. Skúste si raz zahrať hru na bežne dostupnom domácom kine a uvidíte, kam smeruje moderná herná scéna.

Druhým dôvodom na vyrazený dych je zborená fáma o nereálnosti úspešnej konverzie z nadupaného PC na konzolu. Nielen, že je možná, ale dokonca jasne vysiela signál do budúcnosti smerom k exkluzívnym PC titulom – "netrápte sa, je to takmer zbytočný boj". V tomto vidím zásadný, takmer revolučný prínos D3 do nastávajúcej ultimátnej bitky next-gen PC a next-gen konzol. S rastúcimi nárokmi na HW budú odpadať ľudia, ktorí budú znechutení neustálym upgradovaním svojich počítačov a vyriešia to tak, že budú mať PC na prácu, net a nejaké stratégie a konzolu na hry. Aj keď teraz vyzerám ako xenofóbne orientovaný voči PC, nie je tomu tak. Som len realista, mám rodinu a bavia ma hry. Reči o tom, že stačí dokúpiť len jednu súčiastku a ideme ďalej, sú smiešne, lebo pri dnešnom trende vzájomnej nekompatibility budete potrebovať novú grafickú kartu, ako aj špeciálnu kartu na fyzikálny model, novú dosku, nové pamäte a tak ďalej. A akonáhle si to prinesiete domov, tak vydajú aspoň jeden titul, ktorý vám zaručene nebude fungovať bez ďalšieho upgrade.

Schválne som si poctivo prečítal tú zúfalú debatu pri recenzii na PC verziu DOOM 3 a našiel som tam veci, o ktorých som ani len nesníval. Dozvedel som sa napríklad, že mnohí z hráčov tvrdia, že v pohode zahrajú túto hru aj na slabšom PC. Ale pýtam sa, naozaj ste zahrali TEN DOOM 3, o akom sa bavia ostatní, zjavne majetnejší hráči? Naozaj plánovali ľudia z id Software, že budú vyvíjať túto hru tak dlho, aby ste nakoniec vypli všetky efekty, AA a zmenili rozlíšenie na tak nízke, že monitor sa radšej resetuje od hanby? Ďalej som sa dočítal, že v pohode to niekto zahral, ale sem tam mu padol framerate na 1 fps. To je vec, ktorú by som nikdy pri hraní neprekusol a s ktorou sa pri konzolách určite nestretnete. Z tohto jasne vyplýva, že avizované mierne framedropy pri moderných Xboxových hrách typu Advent Rising by si bežný PCčkár ani len nevšimol. Pri Xboxovej verzii D3 je síce pokles plynulosti prítomný, ale takmer výhradne len pri in-game animáciách a takmer zásadne v momentoch, kedy sa na obrazovke nič moc nedeje. Nepýtajte sa prečo, možno konzola len doťahuje level. Rozhodne tu však nenájdete žiadne zasekávanie obrazu pri prechodoch medzi levelmi, žiadne pochybné mrznutie obrazu, ale čo je úplne najdôležitejšie, nikdy a to ani pri naozaj komplikovaných scénach, neprichádza k spomaľovaniu pohybu útočiacich postáv. Bežne nájdete momenty, kedy sa z tej rýchlosti útoku poriadne preľaknete. To je napríklad vec, ktorú veľa PC hráčov kritizovalo – výrazné spomaľovanie scén s viacerými útočníkmi, čo samozrejme spätne zhadzovalo PC verziu a likvidovalo hororové prvky.

Vráťme sa ešte k základným vylepšeniu oproti PC verzii. Tým je určite kooperačná hra, kde sa hráči môžu spojiť cez System Link alebo Live! a prebojovať sa celou hrou spoločne. Stratí sa síce pocit samoty, ale budete sa mať  na koho spoľahnúť uprostred tohto pekla.  Ak by vám to nestačilo nechýba multplayer v tímovom deathmatch móde alebo klasickom deatchmatch móde.

DOOM 3 (Xbox)
DOOM 3 (Xbox)
DOOM 3 (Xbox)

Zápory

Samozrejme všetky menované prednosti tejto konverzie nie sú darom z nebies. Sú vykúpené mnohými kompromismy a ústupkami. Aby som menoval len niektoré z nich, tak v prvom rade textúry nie sú také detailné ako u PC, ale to je samozrejmé. Tiene a počet svetelných zdrojov rovnako prešiel redukčnou kúrou. Prekvapujúce však je, že ak si pozriete D3 na TV obrazovke, tak vám to nepríde ako upravená verzia. Všetko sa tvári tak, ako by to bola priama konverzia, rozdiely si všimnete len pri podrobnom skúmaní – samozrejme okrem textúr, ktoré ale zase nie sú až tak osekané. Mnoho aj svetových recenzentov len neveriacky krútilo hlavami, ako je to možné. Je to samozrejme dosiahnuté jemnými zmenami levelov, ktoré sa vám síce zdajú byť rovnaké, ale sú dosť prepracované. Chodby sú upravené tak, aby boli kratšie a užšie a aby neobsahovali žiadne zbytočnosti, ale boli v nich ponechané len hlavné rekvizity a hlavne krvavé stopy a špina, takže to ľahko prehliadnete.

Neustála prítomnosť tmy (mimochodom čierna pôsobí dosť plasticky) a perfektne animované príšery zamestnajú vašu pozornosť naplno. Ani táto verzia sa bohužiaľ nevyhla chybám v dizajne levelov a repetitívnosť je cítiť takmer na každom kroku, ale to nie je chybou tejto hry, ale originálu, takže toto sa dnes nepočíta. Vďaka spomínanému trhaniu obrazu na PC (mám slabý stroj, ale aj u kamaráta s lepším železom to poriadne sekalo) som nemal šancu moc toho vidieť na monitore, ale pamätám si, že úvod a hľadanie strateného vedca boli trochu modifikované. Ďalej som to už na PC vzdal kvôli vyššie menovaným dôvodom a neochotou hrať „kripel doom“. Takže, žiadne skenovanie po príchode, ale iba animačka a za vedcom som nešiel po povrchu, ale len nejakým výťahom.

Ďalej nemôžem porovnávať dej. Či je to však na škodu veci neviem, lebo hra tým len získala na akčnosti. Mňa pravdu povediac pri Doome nezaujíma príbeh, ale takmer bezduchá akcia a čistá hrateľnosť a tak si myslím, že skrátenie chodieb a balastu v podobe zbytočného úvodu hre len prospelo. Ostatné je klasika. Naprv dlho, predlho kilovanie nemŕtvych v tmavých chodbách, potom graficky parádna a plynulá jazda jednokoľajkou a jej havária (mimochodom v naozaj veľkej rýchlosti), povinná návšteva všetkých možných labákov ad Alfy po Deltu, zábavná exkurzia v pekle so skvele animovanou lávou, návrat do zavšivenej základne a nakoniec deratizácia na mieste prvotných vykopávok, súboj s rohatým, záverečná animačka a titulky. Nič viac, nič menej, ale keby ste vedeli ako parádne sa to ovláda, tak by ste až tak fanaticky nezastávali kombo myš - klávesnica. Už pri Killzone som si pochvaľoval ovládanie, ale to bolo čiastočne zhadzované občasným poklesom fps, ale to, čo predviedli tu, sa len tak nevidí. Nemáte ablsolútne žiadny handicap oproti pôvodnej verzii.

O deji, dizajne levelov, hrateľnosti a podobných veciach bežne opisovaných v recenziách v tomto špecifickom prípade naozaj nemá význam hovoriť. Je to mimoriadne známa hra a na dôvažok Spacejunker napísal už dávnejšie takmer vyčerpávajúcu recenziu, v ktorej sa dozviete všetko potrebné. Toto je len zhodnotenie technického prevedenia na „nereálny“ harvér. Ale jedna vec určite stojí za zmienku a je určená hlavne najmladším hráčom, ktorí dodnes nehrali klasický Doom. Celkový dizajn levelov tohto pokračovania silne pripomína mix medzi Votrelcami (Aliens) a obrazmi H.R.Gigera. Viem čo hovorím z vlastnej skúsenosti, lebo som bol na jeho výstave a videl som veci, pri ktorých by to od strachu zabalilo aj samotné peklo. Dokonca sa mi podarila spraviť aj tajná fotka originálneho Aliena v životnej veľkosti, takže viem, čo je to strach, lebo pri pohľade zblízka som mal stále pocit, že sa tá beštia pohne a zožerie ma. Ale to nie je ten istý dizajn, za ktorý dodnes milióny ľudí ospevujú klasiku. V tej ste chodili po vesmírnej stanici pomalovanej pekelnými výjavmi a oživenými dekoratívne rozmiestnenými vnútornosťami. V D3 som našiel len jedno takéto miesto a to bolo niekde na konci, jedná sa a žijúce obrie črevo. Buď som si takéto veci nevšímal dostatočne, alebo fakt inde neboli. Ale to je len na škodu.

DOOM 3 (Xbox)
DOOM 3 (Xbox)
DOOM 3 (Xbox)

Som zástanca vlastne kontroverznej teórie, že exponenciálny rast výkonnosti PC HW zabíja hry na tejto platforme. Nečakám žiadne normálne príspevky po tomto prehlásení, ale pre zopár nezaslepených zbežne vysvetlím, prečo si to myslím. PC verzia D3 ponúka úžasnú grafiku postavenú na komplikovaných efektoch tieňovania, hry so svetlom, skvelých príšerách a najznámejšom hernom trademarku. Ostatné je len klasika a bežná rutina videná aj u iných hier. Ale rovnaký efekt sa dá po novom dosiahnuť aj na konzolách a netreba do toho vrážať až také prachy. Málokto bude mať nervy na taký náročný upgrade a ak do toho započítam naozaj maniakálnu honbu za grafikou, tak nakoniec dopadnete ako úbožiaci v debate, ktorú som objavil na jednom zo slovenských herných webov. Pod recenziou na GTA San Andreas sa rozohňovali zástanci ultra hyper parametrov nad úbohosťou grafiky tejto hry, ale bohužiaľ im nejako ušlo, že sú mimo. Ak teda GTA nie je pre nich dosť hrateľný titul, tak potom naozaj neviem, kam to všetko smeruje.

S príchodom novej generácie konzol nebudeme o grafické orgie ukrátení ani my, ale dovtedy sa hrajme na tom, čo máme. Ale aby sa vám ukľudnili žlčníky, tak zároveň predkladám vyhlásenie, v ktorom upozorňujem na svoj obdiv voči najmodernejším PC technológiám, ale som zároveň smutný z toho, že nebudú dostupné pre každého a že tým pádom aj naďalej budú osekané verzie hier mršiť dlhoročné úsilie vývojárov. Bohužial momentálne len na konzolách vidíte hru tak ako ju videli aj autori. S príchodom nex-genov sa iste rozpúta nekonečné množstvo konfliktov medzi PC a konzolami, ale majme predtým radšej na zreteli, že nielen grafikou je hra zaujímavá. Je to len jedna súčasť hry a naďalej zostáva najdôležitejšou hrateľnosť, príbeh  a ovládanie. Veď ako inak by ste vysvetľovali fenomenálnu obľúbenosť 12 rokov starého Dooma? Lebo mne tie večné kecy v diskusiách o namakaných parametroch procesorov a kariet pripomínajú porno. Je to síce fajn, ale nič z toho, keď tam chýba „kontakt“ :)
. Ak v hre nie je čo hrať, tak ste skončili, grafika a výkon to nezachránia. Aj keď tento článok bol paradoxne hlavne o grafike, ale o čom inom už mohol byť? Možno este o geniálnom 5.1 zvuku, ktorý si naplno vychutnáte na domácom kine a bonuse, ktorým je práve donekonečna spomínaný starý Doom a skvelý multiplayer, ktorý si vychutnáte dokonca aj v kooperatívnom režime cez system link alebo Live.

Ak máte voči mne negatívne pocity, tak sa vyrozprávajte v diskusii, alebo si prečítajte upozornenie umiestnené na ziačiatku tohto článku. Ale nezabudnite. Ja som vás varoval! Nech nás teda všetkých spájajú dobré hry a nech máme každý na tú najlepšiu mašinu. Uvidíme sa v pekle, priatelia.

napísal rišo 29.6.2005
DOOM 3 Official Trailer
Doom 3 trailer