BATTLEFIELD 2

BATTLEFIELD 2

9.0

Battlefield 2 je konečne po dlhom čakaní tu. Otázka je či nesklamal a priniesol to, čo sľúbil.

Digitall Illusions po dlhom odkladaní konečne priniesli očakávané pokračovanie multiplayerovej série Battlefield. Uvidíme či dokáže zaujať hráčov tak, ako prvá hra zo série -Battlefield 1942, ktorá sa dočkala dvoch expanzií a množstva módov, alebo či skončí medzi priemerom ako druhé pokračovanie Battlefield Vietnam, ktoré po presunutí do Vietnamskej vojny nezaznamenalo taký úspech a ľudia ostali verní pôvodnej hre. V každom prípade môžeme očakávať ďalšie vylepšenia vojnového multiplayerového štýlu, ktorý založila práve táto hra.

V titule Battlefield 2 nás autori zavedú do modernej vojny zasadenej do blízkej budúcnosti. Vojny na strednom východe, vojny o ropu. Vojny, ktorej sa zúčastnia hneď tri strany a to USA, Čína a novosformovaná Koalícia Stredného východu. Každá strana s vlastnými zbraňami, vlastnými výhodami a nevýhodami. Vždy sa stretnú dve strany na bojiskách Stredného východu, teda na púštiach, bažinách, v malých mestečkách,  rafinériách alebo v prímorských vojnových základňách. Spolu to je zatiaľ len 12 máp, ale pre začiatok poskytnú aspoň akú-takú rozmanitosť. Nečakajte však až takú rôznorodosť, akú mal  prvý Battlefield s ruskými mestami, európskymi bojiskami a japonskými ostrovmi.

Všetky mapy podporujú maximum 64 hráčov, ale aby boli veľké mapy hrateľné aj pri 16 hráčoch  prichádza na radu nové vylepšenie hry, a to automatické rozširovanie mapy. Teda pri 16 hráčoch bude územie menšie, aby sa hráči neroztratili, nemuseli dlho hľadať a boj bol rýchlejší. Pri 32 alebo 64 hráčoch sa postupne odkryjú ďalšie územia a sprístupnia ďalšie kontrolné body, základne, letiská alebo lietadlové lode. Vtedy sa už z malého lokálneho boja stáva naozajstná vojna. Zaujímavé je aj to, že bojiská už nie sú prísne štvorcové, ale naberajú rôzne elipsoidné tvary.

Battlefield 2
Battlefield 2
Battlefield 2

Základný typ hry je znovu Conquest, v ktorom sa hráči dostávajú na bojiská a takticky využívajú rôzne typy výzbrojí a série vozidiel na dobíjanie kontrolných bodov a eliminovanie nepriateľov. Pre vás, kto neviete základné pravidlá alebo ste zabudli, môžeme si to zopakovať. Každá strana má na začiatku svoju HQ základňu, z ktorej postupne expanduje do okolia, obsadzuje ďalšie, zatiaľ voľné, kontrolné stanovištia a približuje sa k nepriateľovi. Ten medzitým robí to isté, až sa obe strany stretnú niekde v strede bojového poľa a začína skutočná vojna. Zabíjajú sa navzájom, pokúšajú sa kradnúť obsadené kontrolné body a stále viac expandovať bližšie k nepriateľskej základni. V obsadených kontrolných bodoch máju možnosť respawnovať sa a teda sa po smrti objavovať stále  bližšie aktuálneho bojiska. Boj o kontrolné body je prvý základný faktor taktiky, druhým je počet posíl, ktoré vám môžu prísť. Teda koľkokrát sa vaši vojaci môžu respawnovať. Väčšinou je to okolo 100 až 150, ak stratíte posledného vojaka a máte obsadené hoci aj skoro všetky kontrolné body, boj končí a prehrávate. Nastaviť sa dá aj časové obmedzenie.

Podobne ako v predošlých častiach si aj teraz budete môcť vybrať typ výstroje, od útočníka, až po snipera. Spolu teraz bude 7 typov, čo je výrazné povýšenie od Vietnamu, kde boli štyri.

Assault - štandardný útočný vojak so samopalom a granátometom je určený hlavne na boje zblízka.

SpecOps - špeciálna jednotka s útočným samopalom s ďalekohľadom a C4 náložou na mínovanie budov a vozidiel. Vhodný na útoky na stredné vzdialenosti.

Sniper - ostreľovači vládnu svojou sniperkou na veľké vzdialenosti, no nechýba im séria mín na likvidovanie tankov.

Support - guľometčík je vhodný na istenie útoku svojim ťažkým guľometom a zásobuje nábojmi ostatných vojakov.

Anti-Tank - je špeciálny vojak určený ako doprovod útočnej jednotky obraňujúci ju pred tankami svojim raketometom. Rakiet však nie je dosť a preto je vhodné mať po boku guľometčíka.

Inžinier -  opravár dokáže opraviť budovy a vozidlá, plus dá sa využiť aj na zamínovanie ciest vďaka svojim mínam, problém má pri bojoch, pretože jeho brokovnica je účinná len na krátke vzdialenosti. Ak nasadne do vozidla, automaticky ho aj opravuje.

Medik - dokáže každého, kto nie je priam roztrhaný, vzkriesiť späť k životu defiblirátorom. Ten je účinný aj na boj zblízka a uvidíte priam všetkých svätých, ak vám dá nepriateľský medik šľahu. Okrem toho má aj útočnú pušku.

Pri zbraniach má každá strana svoje typy, US majú svoje M14, M4, M249... Koalícia má ruský import AK, Dragunov a Číňania majú rovnako svoje vlastné zbrane označené jednoducho číslami.  Podobné je to aj pri vozidlách, lodiach, helikoptérach a lietadlách. Tam US má svoje známe stroje, koalícia ruské typy a číňania si tu kombinujú svoje vozidlá a ruské lietadlá.
Spolu je v hre 30 kusov rozmanitej techniky. Výrazné z nich sú hlavne tanky a útočné helikoptéry. S tými sa dá naozaj narobiť dostatok škody. Zvyšok je určený viac na rýchly presun, rýchle údery alebo ľahkú streľbu proti pechote ako buginy, rôzne transporty alebo lietadlá. Lietadlá síce dokážu ukázať svoju silu, ale veľmi ťažko sa s nimi manévruje na malých územiach, totiž celé oblasti preletíte  veľmi rýchlo  a hneď musíte otáčať, aby ste sa náhodou dlho nezdržali mimo bojovej zóny, lebo budete zničení. Nakoniec niektoré mapy obohacujú aj lode, väčšinou ide o malé alebo transportné s ľahkými guľometmi.

S ovládaním vzdušných vozidiel, je to už lepšie ako v minulých dieloch a človek už nemusí byť na to expert, ale ešte to má dosť ďaleko od jednoduchosti ovládania v Joint Operations. Ako som hral napadlo ma, že aj  na lietadlá a helikoptéry by mala byť samostatná špecializácia, pretože je dosť nezvyčajné aby sniper, alebo medik pilotoval.   Na internetových serveroch hocikto kradne helikoptéry a lietadlá, rozbíja ich o najbližšie kopce a budovy (napríklad ja :)) a skúsení sa k nim často nedostanú. Okrem oslabenia, tým že si všetci chcú ukradnúť najsilnejšie vozidlo vzniká chaos a odpadáva efektivita boja.

Takto to bývavalo. Teraz väčšinu tohto chaosu rieši zaujímavá novinka v hre a to - velenie. Je to vlastne najvýraznejšie vylepšenie hry oproti pôvodným častiam a aj oproti konkurencii. Prináša teraz do rozsiahlych bojov poriadok a jednoduchú ale účinnú štruktúru velenia. Najhlavnejšou postavou hry je teraz Commander, toho si hráči môžu zvoliť a ten za nich následne preberá zodpovednosť. Okrem tohto sa vojaci delia do jednotiek, ktoré majú svojich veliteľov podliehajúcich commanderovi.

Battlefield 2
Battlefield 2
Battlefield 2

Commander môže ale nemusí bojovať ako ostatní, môže sa zašiť niekde do bezpečia a všetko riadiť z veliteľskej mapy. Presnejšie jeho hra sa z akčnej stáva takticko strategickou. Môže zadávať ciele pre jednotlivé tímy, komunikovať s veliteľmi a hlavne satelitom na chvíľu zisťovať pozície a smer nepriateľov, alebo malými sondami kontrolovať ich lokálne pôsobenia. Nakoniec, môže delami nechať zbombardovať určitú oblasť na mape.  Všetko samozrejme môže byť aktivované len raz za určitý čas, potom sa musí daný systém dobíjať.  Veliteľ je však závislí od funkčnosti zariadení a teda tím nesmie nechať zničiť delá a radarový voz. Ak sa zničia, treba ich inžinierom ísť opraviť.

Zatiaľ čo commander komunikuje s veliteľmi, velitelia preberajú dohľad nad svojou jednotkou.
Môžu s nimi rovnako komunikovať a viesť ich. Keďže Battlefield už má v sebe aj VoIP, plne podporuje headsety a hlasovú komunikáciu (sú aj špeciálne edície hry predávané s headsetom). Totiž písanie je neuveriteľne zdĺhavé a čítanie znižuje koncentráciu a v boji sa môže stať, že si ľudia správu ani nevšimnú. Tým sa výrazne preferuje priama komunikácia, ktorá síce je mierne zašumená, nekvalitná a navyše, ak ste na nejakom medzinárodnom serveri, môže sa stať, že k vám budú ľudia hovoriť po Francúsky, Taliansky zatiaľ čo vy viete iba po Anglicky a možno ani to nie. Dôležité je vždy si pozerať na aký server to vlastne vstupujete.

Akoby to nestačilo komandírovania, autori tentoraz pridali aj globálny Ranking systém, ktorý sleduje a ukladá vaše odohraté súboje
a podľa úspechov a neúspechov zvyšuje, alebo znižuje vašu hodnosť. Začínate od Vojaka a postupne prechádzate až na Generála.  Ale pozor, uchovávanie štatistík funguje len na oficiálnych ranked serveroch. Na ostatných bežných serveroch je dobré trénovať a skúšať si nové postupy, aby ste na ranked serveroch nedostali na držku a neklesali zbytočne v hodnotení. Hodnotí sa takmer všetko, od toho koľkokrát ste zobrali checkpoint, zabili nepriateľov, asistovali pri prebratí checkpointu, opravovali vozidlá, zachránili vojakov, až po mínusy v team killoch. Ďalšie parametre sa vám počítajú aj podľa presnosti streľby, účinnosti v bojoch, počíta sa vám, ako dlho ste boli veliteľom jednotky, commanderom, šoférovali ste, a aj využívali jednotlivé povolania a ďalšie. Podľa týchto údajov dostávate od ranked serverov rôzne vyznamenia a medaily.  Teda neoplatí sa flákať, sabotovať svoj tím a ani kempovať. Jediným a najväčším problémom ranked serverov je ich nízky počet a večná preplnenosť  (možno by ešte nebol zlý prídavok spraviť pri preplnenom serveri waitlist, teda čakanie kedy niekto nevypadne aby ďalší v poradí nastúpil na jeho miesto)

Ak by ste si chceli kúpiť hru kvôli single playeru, nerobte to. V hre prakticky nie je vôbec prepracovaný a nájdete ho len v ešte menšej podobe ako v predošlých častiach. Teda máte tu len možnosť zahrať si mapy s AI botmi, ktorí  majú znovu dosť slabú inteligenciu a navyše fungujú len na malých mapách pre 16 hráčov. Čiže, ak by ste si chceli sám vyskúšať väčšie mapy alebo lietadlá, musíte si vytvoriť LAN hru a poprechádzať sa po nej sám, keďže najnovšie sa ani AI boti nedajú pridávať do LAN hry.

Grafika v hre je znovu o stupeň vyššie ako v BF:V a rovnako je vyššie aj v hardvérových nárokoch. Prakticky 512MB RAM a 1,7GHz je minimum pre hranie v najnižších detailoch. Pre kvalitný pôžitok z hry sa odporúča minimálne 1GB RAM a 2,5GHz. Ak hráte na maximálnych detailoch, dočkáte sa slušne prepracovaných modelov postáv, vozidiel a aj efektov.  Osobne mi to išlo na high-detailoch a low textúrach 30-40 fps na ATI9800 a 2GHz (aj so 4x antialiasingom), takže hlavný problém je s pamäťou, kde mojich žalostných 512MB je naozaj minimum pri nízkej kvalite textúr. Na internete už boli texty aj s najslabšími podporovanými kartami, ako ATI8500 a GF FX5700 (ak máte slabšie tak si nezahráte). Tie pri úplne najnižších detailoch s procesormi okolo 1,2GHz dosahovali slušné výsledky, ale predsa, bola to už úplne inak vyzerajúca hra.  Ak máte slabú konfiguráciu môžete hru vyskúšať, ale dosť dôležité je neznižovať si viditeľnosť, budete tak obmedzení oproti ostatným.

Zatiaľ čo modely, animácie a aj detaily mapy sú pekne prepracované, trochu málo sa autori pohrali s explóziami, kde napríklad po výbuchu tanku z neho vyletia tak tri kusy plechu a zvyšok zmizne. Nekonajú sa ani deformácie a deštrukcie prostredia, o ktorých sa DICE zmieňovalo. Dokonca znovu vozidlá zastaví každý strom.

Zvuková stránka je kvalitná a ak máte kvalitné 5.1 repro, budete si pripadať ako uprostred skutočnej vojny. Jedine vám zážitok môžu kaziť podivné hlasy vašich tímových kolegov, ak máte zapnutú komunikáciu cez headset.

Battlefield 2
Battlefield 2
Battlefield 2

Hra je veľmi dobrá, ale rovnako ako ostatné Battlefieldy sa nevyhla úvodným väčšinou našťastie len menším chybám. Hlavne je nedokonalá menu časť hry kde ma napríklad nikdy neprihlásilo na prvý krát na moje konto, nepotešil ma ani bugovy server browser, ktorý sa zvykne zahltiť a následne reaguje veľmi pomaly. Rovnako ani filtrovanie podľa pingov a plnosti serverov nebolo v poriadku. Problémy sa vyskytli aj pri bindovaní kláves a tlačidla myši. Tieto chyby však už má vyriešiť prvý patch, takže by sa úvodné trápenie by sa malo eliminovať.  Čo prvý patch asi neopraví je podivná výváženosť jednotlivých zbraní, ktorá mi zo začiatku trochu nesedela. Dá sa síce do toho postune dostať, ale napríklad do nepriateľského vojaka som musel vystrieľať aj zo 20 nábojov kým konečne padol, a aj sniper už nie je taký presný ako býval. Podobné odladenia sa nájdu aj pri ostatných typoch vojakov a zbraniach. Cítiť teda že sa znovu vzdialili od reality, aby zvýšili hrateľnosť a zábavu pri hre. Je otázne či to sadne všetkým.

Celkovo je Battlefield 2 pre sériu veľkým krokom vpred. Prináša nové vylepšenia, síce väčšinou nie originálne (velenie - Tribes, rozširovanie mapy Joint Operations) ale veľmi dobre zakomponované do hry vytvárajúce veľmi kvalitný celok. Ak máte slušný hardware a prenesiete sa cez pár chýb, zvyknete si na vyváženie zbraní v hre, prakticky máte čo hrať až do vianoc. Veď kto by to nechcel raz v rankingu dotiahnuť na Generála? Aj podľa štatistík  chcú vrchol dosiahnuť takmer všetci. Totiž len týždeň  po vydaní hra prekonáva v hrávanosti aj samotný Counter-Strike.  Pekné, zatiaľ to vyzerá, že Battlefield 2 bude výrazným ašpirantom na multiplayerovku roka.

napísal saver 4.7.2005
Battlefield 2
| BATTLEFIELD 2