Sector Online Entertainmentnet Sector.sk Onlinehry.sk Plnehry.sk Blog.sector.sk Biosector.sk Kinema.sk ABCgames.sk Rozpravky.sk Funny.sk Docu.sk Lacné letenky
logoblack
Login:
Heslo:
 > Zabudli ste heslo?
facebook login
listallistamlistaplistaulistaylistarlistaelistaqlistajlistaklistadlistaz hryvideásúborytechfóruumužívatelia

7.0

UFO: Aftershock

Recenzia pre PC

výstavba základní, výskum, produkcia
rasy s rôznymi vlastnosťami
prítomnosť diplomacie
komplet v čestine
slabé grafické spracovanie
neprimerané hardvérové požiadavky
nedotiahnutá strategická zložka hry
nedoladené boje

Keď sa povie UFO v súvise s počítačovou hrou, mnohí stratégovia si spomenú na Altar Interactive. Česká vývojárska spoločnosť sa po dvoch rokoch vracia k obľúbenej téme a prináša novú taktickú hru UFO: Aftershock. Ohlasy na predchádzajúci titul boli dosť rozporuplné a tak uvidíme, ako to dopadlo tentoraz.
 
Píše sa rok 2054 a Zem sa spamätáva z globálnej katastrofy, ktorá sa odohrala pred päťdesiatimi rokmi. V čase krízy väčšina ľudstva opustila svoju domovinu a udomácnila sa vo vesmírnej kolónii. Nastal však čas opustiť dočasné útočisko a vrátiť sa na miesto svojich predkov. Hŕstka navrátilcov prichádza na  technicky dobre vybavenej vesmírnej lodi, zvanej Laputa, a pokúša sa znovu osídliť Zem. Návrat sprevádzajú komplikácie a nečakané prekvapenia. Planétu totiž stále obývajú pozostatky cudzopasných mimozemšťanov, ale aj humanoidné rasy, ktoré môžu byť za istých okolností spojencami.
 
Prvou frakciou obývajúcou Zem sú ľudia. Nie všetci totiž mali možnosť letieť ku hviezdam a tak zostali napospas svojmu osudu v zničenej oblasti. A hoci to nemali ľahké, prežili a zotrvali v menších kmeňoch a dedinách roztrúsených po celej planéte. Ochotne sa kontaktujú s príbuznými z hviezd a očakávajú od nich pomoc.
 
Druhú rasu predstavujú kyborgovia. Narodili sa v ľudských spoločenstvách, ale boli postihnutí mutáciou a preto vyhnaný od "čistej" rasy. Zmeny tela oslabili ich imunitný systém a vďaka tomu sú schopní bez problémov prijať elektronické implantáty. Pomocou nich si výrazne zlepšujú fyzickú zdatnosť a schopnosti. Sú výlučne mužského pohlavia.
 
Treťou odnožou sú psionici. Majú vysoko vyvinuté mentálne schopnosti a vnímanie. Nadpriemerné psychické sily sú prejavom mutácie u ženského pokolenia a umožňujú im detekovať ukryté postavy a ovplyvňovať myseľ iných bytostí.


Šedí mužíčkovia dostanú na frak.

Strategická mapa.

Vyzbrojovanie tímu.

Náplň hry a základný systém je podobný ako v UFO: Aftermath, len mierne vylepšený a rozšírený. Úlohou hráča je postupne dobíjať jednotlivé územia, na ktoré je rozdelená Zem. Na kritické miesta je nutné vyslať menšie bojové tímy, ktoré majú maximálne päť členov. S vedením vojnových výprav je úzko spojený výskum, vyzbrojovanie mužstva, ťažba surovín a spravovanie základní. Novinkou v UFO je prítomnosť diplomacie.
 
Strategický režim poskytuje pohľad na zmenšenú zaokrúhlenú maketu Zeme, kde sú zakreslené jednotlivé lokality. Údaje a prehľad o nových územiach získavate pomocou  prieskumu, ale často vám informácie o okolí poskytnú obyvatelia Zeme, keď žiadajú o pomocnú ruku. Po povrchu planéty sa pohybujete pomocou vesmírnej lode, ktorá prepravuje aj bojový tím. Neskôr môžete stavať viac bojových lodí, prepravovať viac mužstiev a operovať na viacerých miestach planéty súčasne. V krajine sa vyskytujú vládne provincie, kde môžete stavať základne. Nájdete tu aj zásobovacie priestory a ložiská, ktoré zabezpečia prísun surovín. Tieto územia najčastejšie získate vojnovou cestou, pretože sú v rukách nepriateľa.

Vojenskej výprave predchádza niekoľko krokov. Pri výbere misie sa dozviete informácie o kritickej oblasti a aký je cieľ výpravy. Nie vždy sa totiž jedná o prostoduchú elimináciu protivníkov. Hoci, povedzme si na rovinu, väčšinou je to tak. Niekedy je nutné nájsť a eskortovať do bezpečia nejakú dôležitú osobu. Inokedy treba priniesť vzorku DNA mimozemšťanov a živého jedinca daného druhu. Konkrétna úloha si vyžaduje patrične vyzbrojený tím. V sekcii výbavy nájdete nielen výstroj a vojakov, ale aj množstvo informácií a podporných funkcií. Základom je určiť si a zostaviť päťčlenné družstvo. Celkovo môžete pripraviť až päť tímov, do boja však posielate len jeden. Päticu v družstve (ak misia nepožaduje nižší počet) zostavujete z obyvateľov všetkých rás, ktoré ste kontaktovali. Každá má svoje špecifiká a požiadavky na výzbroj i výstroj. Ľudia môžu používať väčšinu vybavenia a rôzne strelné aj energetické zbrane. Ochranu poskytuje vhodné brnenie a prilba. Kyborgov zdokonalíte telovými, nožnými, očnými a ručnými implantátmi. Vložený implantát sa stáva permanentnou súčasťou jedinca. Môžete ho vylepšiť, ale nie odňať. Psionikov môžete ovešať nárdelníkmi a náramkami, ktoré zlepšujú ich psichycké sily. Používajú aj špeciálne návleky a odevy.

Vojakov si vyberéte aj podľa parametrov, atribútov  a schopností. Mnohé vlastnosti sa zdokonaľujú v boji alebo tréningom. Základné schopnosti zahrňujú zručnosť s rôznymi druhmi zbraní, v útoku na blízko a na diaľku, technické znalosti, maskovanie a nosnosť jedinca. Atribúty určujú primárne vlastnosti vojaka, fyzickú a psichickú silu a odolnosť, obratnosť a rýchlosť pohybu. Členovia získavajú skúsenosti a vyvíjajú sa. Vhodným výcvikom môžete neskôr vytvoriť špcialistov, ako je napríklad komando, ostreľovač, prieskumník atď. Pripravený tím môžete pokojne poslať do bojovej zóny. Ešte zvolíte miesto dopadu výsadkového modulu a akcia môže začať.


Taktická mapa - pred misiou.

Pohľad na základňu.

Privítanie od kyborgov.

Boje prebiehajú v unikátnom režime, ktorý si môžete vhodnými úpravami pretransformovať z ťahového na mód v reálnom čase. V podstate ide o to, že podľa základného nastavenia sa hra zastaví po každej vykonanej činnosti, či výnimočnej udalosti a vy máte možnosť naplánovať ďalší postup. Ak vám to však nebude vyhovovať, stačí keď v základnom nastavení hry zrušíte niektoré funkcie v taktickom režime. Výhodou ťahového režimu je väčší taktický priestor, nevýhodou značne zdĺhavý priebeh misie.

Osobne som postrádal kvalitne navrhnuté lokality. Niektoré územia boli pripravené povrchne a pôsobili fádne. O niečo lepšie to bolo v poschodových budovách, kde si prepínate jednotlivé úrovne. Hovoriť o nejakých taktických možnostiach vašich bojovníkov je dosť zveličené. Dokážu sa síce plaziť, zakrádať a majú pár ďalších funkcií, ale do hry Laser Squad Nemesis (recenzia) tvorcovia zakomponovali taktické možnosti na oveľa vyššej úrovni. Systém simultánnej akcie (SSA) v novom UFO vám síce umožní naplánovanie niekoľkých činností tímu dopredu, ale má svoje chyby krásy. Väčšina hráčov nebude mať nervy na zadávanie algoritmov - choď tam, nabi zbraň, strieľaj, vráť sa na pozíciu a pod. - pre každého vojaka, keď plánovaný postup stroskotá, ak sa vyskytne nepredvídaná okolnosť (obvykle nový nepriateľ). Vtedy sa totiž proces zastaví, preruší a môžete plánovať odznova.
 
Nové zbrane, muníciu a výstroj získate priamo z bojiska, ale často ich je nutné svojpomocne vynájsť a vyrobiť. Výskum realizujete pomocou laboratórií, kde skúmate základné a pokročilé technológie. Výskum umožňuje výrobu nových predmetov, ovládanie  neznámych zbraní ukoristených v boji a niekedy výrazný pokrok v diplomacii a hospodárstve. Vynájdené zbrane a výstroj vyrábate v továrňach niekoľkých typov. Všetky budovy, či už laboratóriá, továrne, obranné mechanizmy a vzdelávacie centrá, budujete v priestoroch vašich základní. Štandarný počet pre jednotlivé základne je 3 - 5 budov podľa vášho výberu a dostupnej technológie. Výstavba, výskum a priebeh všetkých základných procesov usmerňujete pomocou časovej lišty, kde môžete pozastaviť, alebo spomaliť  beh všetkých procesov. Niektoré predmety je možné upravovať a modifikovať, najčastejšie sa jedná o zbrane a implantáty. V neskorších fázach hry si dokonca môžete postaviť z jednotlivých častí vlastných droidov, ktorých potom zaradíte do bojového tímu.


Vystupovanie z prepravného modulu na začiatku misie.

A potom prestrelka s mimozemšťanmi.

Diplomatické okienko.

Väčšina uvedených možností tu bola už predtým a fanúšikom tejto hernej série je známa. Úplnou novinkou je však diplomacia. Postupne, ako hráč odhaľuje nové územia a zoznamuje sa s obyvateľstvom, má možnosť jednať s ostatnými frakciami pomocou diplomatického menu. Ponuka nie je široká, ale v celku dostatočná a určite obohacuje hru. Pri komunikácii s niektorou stranou máte tri základné funkcie: môžete poslať suroviny alebo naopak o nejaké poprosíte a napokon je tu požiadavka o vojenské posily. Po zásielke z vašich zdrojov zlepšíte vzťahy s danou frakciou, podobne ako keď im poskytnete vojenskú pomoc prostredníctvom misie. Vyžiadanie surovín vedie k ochladeniu vzťahov, preto by ste túto možnosť mali využívať len v okrajovom prípade. Žiadať z času na čas o posily je nevyhnutné. Je to totiž jediná možnosť, ako získavať nových členov pre vaše tímy. A tak, hoci sa jednotlivé rasy neznášajú, pre vás je výhodné, byť v spojení s miestnymi ľuďmi, kyborgmi aj psionikmi. A dávajte si pozor na náboženských fanatikov, ktorí uctievajú mimozemšťanov. Hra neobsahuje multiplayer, čo je celkom škoda, lebo niektorí hráči by si boj tím proti tímu určite vychutnali.

Jednou z najhorších stránok hry je zastaralá grafika, ktorá paradoxne vyžaduje nadštandardný hardvér. Bojové misie majú síce nový 3D kabátik a terén môžete otáčať, ale pri približovaní jednotiek sa pohľad rozladí, ak je vo výhľade nejaký vyvýšený predmet a detaily sú tiež veľmi slabé. Ešte horšie je to pri strategickom móde a pri zväčšenom pohľade na inžinierov a prostredie vesmírnej lode. Postavy sú hranaté a neforemné, objekty ako neopracované drevo a to aj pri najvyššom rozlíšení. A na toto úbohé spracovanie potrebujete minimálne grafickú kartu GeForce FX 5700 alebo RADEON 9500 (na inom mieste je uvedené RADEON 9600 PRO!). Týmto ma tvorcovia naozaj dojali, mysleli to vážne? Potešiteľné na spracovaní je aspoň to, že obsahuje kvalitný český dabing a súčasťou balenia je aj slovenský manuál. Občas sú síce hlasy nahovorených postáv divné a hlášky bojovníkov neskutočne hlúpe, ale celkovo vzaté, vnímam tento prvok pozitívne.
 
UFO: Aftermath bola moja obľúbená hra a na UFO: Aftershock som sa celkom tešil. Bol som však veľmi nemilo prekvapený. Nápady sú síce celkom atraktívne, ale ich prevedenie v hre sa mi vôbec nepáčilo. Úbohá grafika s neprimeranými hardvérovými nárokmi tiež spôsobila vrásky na mojom čele a boje mi pripadali nezaujímavé. Ak ste len príležitostným hráčom stratégií, možno vás tento titul osloví, mňa osobne však vôbec nepresvedčil a nepovažujem ho za vydarený.


Čo asi pestujú v tom skleníku?

Ako sa tak pozerám na obrazovku, sme v poriadnej...

Posledný samuraj.


Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU 1000 MHz, 512 MB RAM, GeForce 5700/ ATI RADEON 9500 (9600 PRO)
Doporučené požiadavky: CPU 2 GHz, 768 MB RAM, GeForce 6600/ ATI RADEON 9700 PRO



napísal uni 1.12.2005


Pozrite si aj
Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login

searchbutton
Hodnotenie
Sector:
                                        7.0
Užívatelia (výpis):
                                       
6.7
Vaše hodnotenie:
                                       
0.0
Užívateľské recenzie

Žiadne užívateľské články...Napíšte prvý....

Ďalšie články k hre
35 UFO: Aftershock
[recenzia 1.12.]
39 UFO: Aftershock
[ 12.8.]
8 UFO: Aftershock dokončené
[novinka 3.10.]
0 UFO Aftershock nové obrázky
[novinka 8.12.]
4 UFO Aftershock stránka
[novinka 8.11.]
5 UFO: Aftershock nové obrázky
[novinka 5.11.]
0 UFO: Aftershock prvé obrázky
[novinka 23.7.]
0 UFO: Aftershock rendery
[novinka 15.6.]
Viac k hre
Na stiahnutie

UFO: Aftershock
[demo 283MB]
Ďalšie aktuálne články
155 For Honor
recenzia 17.2.
7 Double Dragon IV
recenzia 17.2.
11 Dragon Quest Builders
recenzia 16.2.
1 Lethal VR
recenzia 14.2.
74 Sniper Elite 4
recenzia 13.2.
bottom
Hry | Videá | Súbory | Tech | Fórum | Užívatelia | PC | Xbox 360 | PS3 | PSP | Wii | DS | Mobil | Obsah
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2017 SECTOR Online Entertainment   /   contact us on: sector@sector.sk