CHAMELEON

CHAMELEON

8.3

Páčil sa vám Splinter Cell alebo Hitman? Určite nepremeškajte slovenské spracovanie tohto štýlu.

Dlho ste nehrali dobrú hru zo Slovenska? Vyskúšajte Chameleona, nebudete sklamaný. Hlavne, ak sa vám páčili hry, ako Splinter Cell alebo Hitman, tak si to naozaj vychutnáte. Uvidíte, ako takáto hra vyzerá v slovenskom poňatí, so slušnou hrateľnosťou, úctihodnou dĺžkou a aj zaujímavým vykresľovaním príbehu. Pozrime sa teda, čo nám už zrušená bratislavská pobočka Illusion Softworks dokázala vykúzliť na engine z Mafie.

Chameleon vás zavedie do príbehu bývalého agenta CIA, ktorý sa rozhodol pátrať po smrti svojich rodičov. Vzhľadom na to, že udalosť je už roky zabudnutá, pátranie je ťažké, ale objavila sa stopa, stopa, ktorá odkryje ďalšie stopy a ľudí spojených so starými udalosťami. Teraz je správny čas pustiť sa po nich ďalej. Čaká na vás 17 misií, v ktorých sa postupne dopátrate až k pravde, hlavnému aktérovi a aj dôvode tohto zločinu. Cesta nebude ľahká, vlákna pavučiny zločinu sú poprepletané po celom svete a navštívite rôzne krajiny a miesta, aby ste celú sieť rozplietli. Začínate v britskom Belfaste, dostávate sa aj do Albánska, relatívne bezpečnej Ameriky, nebezpečného Bejrútu, alebo teroristami zaplaveného Afganistanu.

Hra síce nemá hlbší príbeh ani nečakané zvraty, ale zato je v nej veľmi pekne vykreslené vaše pátranie, získavanie ďalších informácií a postupovanie ďalej. To uvidíte už na obrazovke výberu misií, kde sa vám postupne dokresľujú hlavní aktéri, dôležité informácie od nich, ich previazania a stopy vedúce ďalej. Hlavná postava počas toho telefonuje, získava a prikresľuje ďalšie vodítka a súvislosti. Veľmi pekné a prehľadné, po každej misii vás utvrdzuje, že ste práve získali ďalší dielik do skladačky.

Chameleon
Chameleon Sprejeri si dali prácu.
Sprejeri si dali prácu.

Chameleon Mŕtvi, všetci mŕtvi.
Mŕtvi, všetci mŕtvi.

Chameleon Základ je dobre sa schovať.
Základ je dobre sa schovať.

K dielikom do skladačky sa nebude jednoduché dostať, levely sú rozsiahle a často v nich máte prepracované celé štvrte mesta alebo rozsiahle základne, po ktorých sa pohybujete, získavate informácie, plížite sa tieňmi, stránite sa kamier a potichu eliminujete nepriateľa za nepriateľom, aby ste sa dostali k cieľu misie. Respektíve k cieľom, ktorých je vždy niekoľko a postupne pribúdajú. Niekedy stačí získať dokumenty, niekedy treba kontaktovať človeka, vyslobodiť niekoho a odviesť do bezpečia, niekedy zastreliť určitého človeka. Väčšinou je k splneniu misie viac ciest, ale nikdy to nebude jednoduché. Napríklad pri jednej, peknej čisto sniper misii, musíte najskôr prejsť bez zbrane cez hliadky strážiace námestie, potom si nenápadne zložiť celú zbraň z niekoľkých kúskov, preniesť ju pomezdi vojakov, dostať sa na vhodnú pozíciu, streliť a nakoniec to najťažšie, ujsť skôr, ako vás chytia. Toto je príklad jednoduchšej misie, často to bude oveľa zložitejšie a komplikovanejšie. Nájdu sa aj prozaickejšie misie na odreagovanie, ako vystrieľať všetkých, čo sa vám postavia do cesty a to napríklad v ponorke, vo vlaku alebo lietadle. Treba však povedať, že tieto misie sú ešte ťažšie ako bežné stealth misie, nemusíte síce rozmýšľať, ale keďže nie ste Rambo a vaše telo je nesmierne citlivé na guľky, ostáva vám len skrývať sa, nenápadne vykúkať a strieľať spoza rohov a nikdy sa nehrnúť vpred. Vašu smrteľnosť pocítite hlavne neskôr v Afganistane, kde pred vami Rambo asi všetkých domorodcov dobre naštval a teraz si chcú vybiť zlosť práve na vás.

Väčšina misií je prísne taktická a teda na množstvá nepriateľov okolo seba nebudete mať skoro žiadne zbrane a vzhľadom na to, že po mŕtvych nepriateľoch sa nedajú zbierať, často vám ostane vaša základná špiónska výbava. Primárne teda zneškodňujete nepriateľov svojimi rukami, alebo ešte vhodnejším elektrickým paralyzátorom, po ktorom sa bezvládne zosunú k zemi a vy ich môžete odtiahnuť niekam do tmy, kde ich nikto nenájde. Niekedy dostanete aj pištoľ s tlmičom, prípadne aj bez tlmiču, vyskytne sa pár granátov a nebudú chýbať ani rôzne samopaly. Tie sú určené hlavne na akčnejšie misie. Napriek tomu, že postava v hre je len bývalý špión a CIA ho nezásobuje, stále bude mať dostatok svojich hračiek, hlavným bude pakľúč na otváranie všetkých zamknutých dverí, minikamera na sledovanie osôb za dvermi, nočné videnie, ďalekohľad, uspávacia kuša a dôležitý bude aj smerový mikrofón. Niektoré z nich veľmi nevyužijete. Trochu mi vadil výber vecí v inventári, koliečkom myši sa vám totiž listuje len medzi vecami, nie medzi zbraňami, tie si musíte vyberať samostatne klávesami.

Chameleon
Chameleon Lokácie sú veľmi pekne prepracované
Lokácie sú veľmi pekne prepracované

Chameleon Zakrádanie sa policajnou stanicou je nebezpečné
Zakrádanie sa policajnou stanicou je nebezpečné

Chameleon Tento sa už dlho flákať nebude.
Tento sa už dlho flákať nebude.

Zbraní v misiách veľa nenájdete a rovnako ani vybavenia. K lepšej zbrani sa v misii dostanete len málokedy a rovnako ani náboje a lekárničky sa tu vlastne nepovaľujú. Nikdy ich nebude tak veľa, aby ste nimi mohli mrhať. Často sa mi stávalo, že som zbytočne minul veľa nábojov a na konci po splnení úlohy a prípadnom vyvolaní poplachu som sa nemal ako prestrieľať von. Totiž po splnení misie je vašou úlohou aj návrat späť z bojiska a proti naštvaným strážam pobehujúcim všade okolo, už s paralyzátorom veľmi nezabodujete.

AI nepriateľov je slušná, možno nie je najgeniálnejšia, ale čo je hlavné, nepriatelia vzbudzujú strach a vy sa vždy budete snažiť výhýbať sa im, alebo ich potichu elminovať. Ak niekto alebo niečo spustí poplach, už aj ste stredom ich záujmu a proti desiatke nepriateľov sa nemáte šancu ubrániť. Jediné, čo po poplachu ostáva, je zaliezť niekde do tieňa, kde vás neuvidia. Zaujímavo je robený indikátor viditeľnosti, ktorý vám ukazuje, z koľkých metrov vás nepriatelia uvidia. Pekné, škoda, že takmer neviditeľný ste v každom tieni, aj keď taká tma naokolo nie je a vy nepriateľov okolo vidíte dobre. V záujme hrateľnosti a taktiky je to však norme, ale z reálneho pohľadu je to niekedy divné. Teda napríklad, ak sa pohybjete v tieni, nepriateľ si vás nevšimne, ani keď sa mu preplížite takmer popod nos a rovnako nezareaguje ani na váš tieň, ak ho má pod nosom. Ale ak vás zachytia mihnúť na svetle, zachytia vás kamery, alebo vás začujú, hneď sa nad tým pozastavia a idú si to idú overiť. Ak sú dostatočne blízko, aby vás spoznali, pár guliek po vás hneď letí a celá banda sa na vás zlietava. Ak stihnete zaliezť do tieňa skôr, ako prídu alebo vás spoznajú, ste v bezpečí. Pozor si musíte dávať pozor aj na mŕtvoly nepriateľov, ktoré ak zbadá kolega, hneď je oheň na streche a niekedy aj misia stratená. Dôležité je teda odťahovať ich do tieňa.

Ovládanie je veľmi dobré a internaktívny štýl pripomína Splinter Cell. Teda môžete otvárať dvere cez menu, zbierať predmety a používať rôzne veci. Pričom, keď je viac možných použití, môžete si vybrať jedno z nich. Pohľady na postavu máte dva, klasický (viac taktický) spoza postavy, ale nechýba ani prepnutie do rovnako slušne zvládnutého FPS pohľadu. Bude na vás, ktorý sa vám viac hodí, ale povedal by som, že v pohľade z tretej osoby máte väčší prehľad o tom, kde sa nachádzate a či ste určite v tieni.

Chameleon
Chameleon V prestrojení.
V prestrojení.

Chameleon Pekné a prehľadne mapy misie
Pekné a prehľadne mapy misie

Chameleon Afganistan, tu sa nikde neschováte.
Afganistan, tu sa nikde neschováte.

Graficky hra funguje na LS3D engine, na ktorom sme videli Mafiu alebo Hidden and Dangerous 2. Napriek tomu, že je engine starší a neprináša plnú podporu DX9 efektov, autori sa s prostrediami dosť pohrali a vyzerajú na tento engine jednoducho skvele. Kvalitné textúry (až na pár lokácií), realistické prostredia a vysoký framerate vás budú sprevádzať počas celej hry. Na doporučovanej zostave CPU 2GHz procesor a GeForce 6600 alebo Radeon x700 vám hra pôjde bez problémov aj 60 fps a viac, a to v 1280x1024 so zapnutým 4xAA. Na rýchlosť a kvalitu sa určite sťažovať nebudete ani na pomalších počítačoch. Jediné, čo mi z grafickej stránky trochu prekážalo, boli niektoré animácie postáv, niekoľko rozmazaných textúr hlavne v Afganistane a nočné videnie mi absolútne nesadlo. Inak dizajn prostredí a aj samotných levelov sú príjemné a dobre navrhnuté. Hra má navyše v sebe zabudovaný aj racingový engine z Mafie a aj keď si zajazdíte len na jednom aute, príjemne osvieži (na druhú stranu v niektorých ďalších misiách by som si to tiež vedel predstaviť). Zvuky sú na bežnej úrovni, dabing je žiaľ len anglický, ale hudba sa k hre hodí a je veľmi pekným doplnkom.

Celkovo mám z hry veľmi dobrý pocit a s vedomím, že je od slovenskej firmy, je ešte lepší. Škoda absencie akejkoľvek marketingovej kampane, obrázkov, videí, dema, vďaka čomu hra aj skončí asi ako najlepšia hra roku 2005, ktorú takmer nikto nehral. Aspoň u nás a v Čechách sa to ako tak rozprúdilo a fanúšikovia série Hitman alebo Splinter Cell by titul určite nemali premeškať. Ale aj ostatní, kto majú radi Mafiu alebo Hidden and Dangerous štýl, by to mali skúsiť. Neoplatí sa to hrať hráčom, ktorým ide len o neustále strieľanie. Je to pomalá taktika, ktorá dobre kombinuje stealth a akčné misie, neznudí vás, a ani ju neprejdete veľmi rýchlo. Pozitívnom okrem nízkej ceny sú aj české titulky, doprevádzajúce žiaľ len anglický dabing.

Chameleon
Chameleon Môžem sa zohriať?
Môžem sa zohriať?