2006 FIFA WORLD CUP

2006 FIFA WORLD CUP

8.0

Futbalisti zo stajne EA nám v týchto dňoch vsietili gól v podobe novej Fify a nám neostáva nič iné, len si ho poriadne rozobrať.

Recenzia na PS2 verziu

Nedvěd, Zidane, VanNistelroy... možno si teraz myslíte, že dnešná téma bude o vyslúžilých dôchodcoch, ale nie je tomu tak. V skutočnosti dnes totižto zavítame do Nemecka, aby sme sa stali svedkami azda najväčšieho sviatku futbalových fanúšikov, ktorým nie je nič iné ako Svetový Pohár. Základné skupiny máme už odohraté, niekoľko favoritov je mimo hru (na čele s veľkohubými hráčmi z CZ :-)) a ak ste sledovali aspoň zlomok z doterajších zápasov, určite mi dáte za pravdu, že náš futbal sa na v Nemecku predvádzané futbalové umenie nebude chytať ešte asi ďalších 50 rokov.

No nič, aspoň že na takých, ako sme my (tzn. krajiny s mizerným futbalom) myslia už niekoľko rokov chlapíci z EA, ktorí nám v pravidelných intervaloch prinášajú azda najznámejšiu hernú adaptáciu tohto športu, ktorá si aj napriek občasným výkyvom stále udržuje svoj vysoký štandard. Tento rok je ale v niečom výnimočný. Totižto, nielenže sa dočkáme povinného každoročného upgradu Fify, ale navyše sa nám v týchto dňoch dostáva aj pocty v podobe 2006 FIFA World Cup, herného spracovania v súčastnosti prebiehajúcich futbalových hodov. Môže ale pár zmien v štruktúre mužstiev a zápasov stačiť na plnohodnotný titul? Pre fanúšikov tejto loptovej hry bezosporu áno. A čo pre tých ostatných? To už sa dozviete v nasledujúcich riadkoch. Tak teda, zápas môže začať!

2006 FIFA World Cup

Víťazné gesto jedného z brankárov.
2006 FIFA World Cup

Ak cítite faul, nie ste ďaleko od pravdy.
2006 FIFA World Cup

Podobných zákrokov sa v hre dočkáte len ojedinele.

Bohatá ponuka herných možností je pravdepodobne registrovanou ochrannou známkou stajne EA, čo dokazuje aj dnešná Fifa, oplývajúca azda nekončiacimi hernými položkami. Nedočkavci sa vrhnú do rýchleho zápasu, opatrní hráči pre zmenu zvolia položku Practice Sessions a obe kategórie si rozhodne nenechajú ujsť ani zaujímavosť, skrývajúcu sa v možnosti Penalty Shoot-outs (preklad je azda zbytočný :-)). Navyše, korunu všetkým herným variantom nasadzuje trojica kráľov v podobe samotného World Cupu, historických Global Challenge scénarov a v neposlednom rade aj mierne upraveného FIFA Lounge módu, ktorý si odbil svoju premiéru len relatívne nedávno. Je síce pravda, že okolo futbalu sa toho veľa navymýšľať nedá, avšak maníci z EA sú natoľko schopní, že aj z komára dokážu vykúzliť somára. A keďže každý z vyššie spomínaných módov ponúka viac či menej odlišné herné zážitky, nebude od veci, ak si ich postupne rad-radom priblížime.

O slabom, nemastnom-neslanom výkone francúzskeho či anglického mužstva sa môžete na vlastné oči a ruky presvedčiť v nosnom pilieri tohto titulu, ktorým je bezosporu World Cup. 32 kvalifikovaných tímov čaká len na vás, až im predvediete svoje futbalové kumšty, často prekonávajúce schopnosti akýchkoľvek slovenských trénerov. Navyše, okrem 32 VyVolených krajín sa hlavného podujatia môžete zúčastniť aj s iným mančaftom, s ktorým sa ale do World Cupu prebojujete až sériou zápasov a kvalifikácií. Viac ako stovka mužstiev je pripravená sa riadiť vašimi príkazmi a nie je problém sa dotknúť pohára víťazov aj s jasným outsiderom, s ktorým by v jeho ranných okamžikoch dokázalo vyhrať aj také FC Košice. Pre tých nedočkavých je tu nakoniec pripravená aj možnosť so svojim vybraným tímom priamo skočiť do finálneho pavúka a to na základe reálneho, alebo náhodného vyhodnotenia možností, resp. šancí. A akým spôsobom sa zmenili herné mechanizmy?

Veru, ak mám byť úprimný, okrem doladenej streľby a prihrávok sa zväčša jedná len o okrajové zmeny, nemajúce na samotnú hru až tak markantný vplyv. Góly opäť padajú vcelku často a umelá inteligencia brankárov sa neraz pohybuje len tesne nad bodom mrazu. Ale čo, veď ide predsa o zábavu a nie o realizmus; od toho tu predsa je Pro Evo. Čo je podľa mňa dôležitejšie, je, že autori sa pri samotnej prezentácií zápasov inšpirovali súčasnými priamymi prenosmi a tak sa pripravte na množstvo kamerových parádičiek, ktoré spolu s výborným a značne bohatým komentárom dotvárajú tu nefalšovanú futbalovú atmosféru. Steven Gerrard prihráva Michaelovi Owenovi, ten niekoľkými futbalovými trikmi obchádza duo obrancov a svojim centrom prekonáva brankára Petra Čecha. Človek si pri podobných akciách ani neuvedomí, že tým strelcom gólu bol v skutočnosti on a že predvedené divadlo na obrazovke je čiste len ukážkou jeho schopností. Osobne si myslím, že správne poňatie atmosféry dokáže zakryť nejeden nedostatok a nová Fifa je toho len príkladom. Teraz si ale nemyslite, že World Cup je zabugovaný až hrôza; opak je totižto pravdou. Až na pár drobných kixov (hlavne v správaní obrany a spomínaných brankárov) sa jedná o navýsosť návykovú záležitosť a kto ju aspoň raz okúsi, ostane v nej naveky uväznený.

2006 FIFA World Cup

Prieťahy nie sú len doménou súdov.
2006 FIFA World Cup

Pre futbalistov je zmyslom života iba jediné: dostať loptu pod svoju kontrolu.
2006 FIFA World Cup

Nepovolených zákrokov je v tejto hre viac, než v hokeji.

V súvislosti s módom World Cup nesmiem zabudnúť ešte na jednu vec. Tou sú bonusy. Totižto, ako budete postupovať hrou a plniť určité úlohy, na vaše konto začnú pribúdať body. Spomedzi doplnkových úloh spomeniem napríklad porazenie niektorých tímov, vstrelenie určitého počtu gólov, či skórovanie v určitej etape zápasu. Väčšina bonusových úloh má ale jednú vec spoločnú: perfektne obohacujú hrateľnosť. Už to nie je len klasická snaha o víťazstvo, ale taktiež aj hon za bonusovými bodmi, ktoré je možné následne utratiť v in-game kráme. A čo vlastne majú predavačky vo výlohe? Okrem dvadsaťpäťky licencovaných kopačiek, do ktorých môžete vás tím obuť (škoda, že na ich výkony to vplyv nemá) a dvadsiatky licencovaných Adidas lôpt sa tešte predovšetkým na desiatku historických hráčov a hlavne päticu tzv. AI bonusov, vďaka ktorým si v hre sprístupníte napríklad populárne spomaľovačky, turbo mód čí novú obtiažnosť s názvom „perfect“. Ako teda vidíte, aj samotný World Cup je dostatočne bohatý na to, aby vás zabavil na tak dlhú dobu, žeby ste už mohli kúpu tohto titulu považovať za oprávnenú.

Súboje o svetový pohár môžu ale časom omrzieť a tak vám príde vhod aj druhý obsiahly mód, ktorým sú tzv. Global Challenges. A o čo v nich vlastne ide? Hra vás jednoducho postaví do role jedného zo slávnych tímov minulosti a umožní vám zúčastniť sa historických zápasov, ktoré ešte aj dneska vzbudzujú obdiv medzi fanúšikmi tohto športu. Čaká na vás celá štyridsiatka scénarov a verte mi, že pri niektorých z nich sa poriadne zapotíte. Zvyčajne sa tak pripravte na zápasy v posledných tridsiatich minútach, v ktorých budete mať za úlohu dosiahnuť skóre, aké bolo nahrané v skutočnosti, pričom ako bonus sa môžete pokúsiť o udržanie dosiahnutého stavu až do konca, zabezpečenie značného gólového rozdielu, či udržanie si čistého konta. Navyše, okrem medailového ohodnotenia dostanete za vaše predvedené výkony aj adekvátnu sumu bonusových bodov, takže nielen World Cupom si siahnete na bonusy. Azda jediným slabším miestom Global Challenges je potom len komentár, ktorý nie je dobový a tak sa vám niektoré výroky komentátora budú zdať v kontraste s prebiehajúcim historickým zápasom občas poriadne smiešne. Potešilo by i niekoľko známejších dobových zápasov, pretože o väčšine prítomných nebudete mať (tak ako ja) ani len potuchy, kedy a kde sa odohrali. Ale to môže byť aj mojim relatívnym analfabetizmom v oblasti futbalu a preto to nechám len čiste na vašom úsudku.

Súboje s počítačovými protivníkmi sú ale len jedna strana mince a ak ste v hernom futbale aspoň trošičku zručný, skôr či neskôr sa rozhodnete zmerať si svoje sily zo skutočnými ľuďmi. Pre tento prípad vám EA pripravili hneď trojicu možností, kde okrem klasického 2-Player módu a onlinu si rozhodne nenechajte ujsť špecialitku s názvom FIFA Lounge, ktorá si svoju premiéru odbila už v minulom ročníku. Maximálne 8 hráčov, monitorovanie výsledkov zápasov s nimi, vyhodnotenie najvhodnejšieho súpera... to všetko sú hlavné črty módu Lounge a ak ste ho niekedy okúsili, určite mi dáte za pravdu, že lepšej multiplayerovej súťaže pod slnkom niet. Nedá mi na tomto mieste nespomenúť moje trable v súboji s mojou sestrou, ktorá je absolútne ľavá do akejkoľvek počítačovej hry, ale vo futbale predvádza priam neskutočné kúsky. Neviem, možno to je gén X, ktorý z nej robí futbalovú expertku, ale ani po týždňoch usilovného trénovania som nedokázal poraziť jej namakaných Mexičanov, ktori ma doslova rozniesli v zuboch. Podobné úspechy slávi aj na hokejovom poli, takže je vysoko pravdepodobné, že športová špecializácia nebude pre mňa tým pravým orechovým.

2006 FIFA World Cup

Obrazovku, ktorú budete vídavať v pravideľných intervaloch.
2006 FIFA World Cup

Črtajúci sa gól zmarí mimo obrazovku spáchaný offside.
2006 FIFA World Cup

Bílí muži neuměj skákat.

Má vôbec zmysel rozoberať úroveň technického spracovania novej Fify? Veď predsa, ide o EA! Mýlite sa, má. Totižto, v snahe dosiahnutia čo najkvalitnejšieho technického spracovania autori akosi pozabudli na optimalizáciu, vďaka ktorej hra sústavne trhá a pokles framov je v prípade veľkého počtu hráčov na trávniku (ups... veď ich ani malý počet nemôže byť :-)) tak dramatický, že epileptici majú o ďalší záchvat na 90 percent postarané. Čo na tom, že hráči, futbalové arény, grafické finesy či realistické animácie sú takmer dokonalé, keď si ich hráč ani poriadne nemôže užiť? Samozrejme, že teraz hovorím o konzolových verziách, keďže verzia pre PC sa dá pohodlne nastaviť podľa úrovne technického vybavenia. Našťastie, človek je tvor prispôsobivý a tak si na sústavné trhanie časom zvyknete, pričom ku aklimatizácii vám dopomôže aj výborný soundtrack, ktorý je u titulov z dielne EA už samozrejmosťou.

Je nad slnko jasné, že futbaloví fanúšikovia si 2006 FIFA World Cup rozhodne nenechajú ujsť, pretože lepšie spestrenie času medzi prebiehajúcimi zápasmi si ani dopriať nemôžu. Ľahko prístupný futbal, množstvo licencovaných klubov a hráčov či v neposlednom rade vynikajúci multiplayer sú zárukou toho, že s týmto titulom sa nudy len tak ľahko nedočkáte. Je síce pravda, že novinky oproti FIFA 06 tu budete hľadať len veľmi ťažko, ale ak aspoň trošku fandíte tomuto svetovo populárnemu športu, herné spracovanie Svetového Pohára si rozhodne zahrajte.

napísal blade 30.6.2006
8.0
2006 FIFA WORLD CUP