FLATOUT 2

FLATOUT 2

8.8

Lepšie, rýchlejšie, deštrukčnejšie a brutálnejšie! To môže byť len FlatOut 2.

FlatOut, prekvapenie minulého roka sa vracia na naše obrazovky a znovu prekvapuje svojim ešte lepším spracovaním, výrazným rozšírením a aj ďalšími vecami, ktoré Bugbear zvláda veľmi dobre. Takže, čo vlastne pre nás fínski vývojari prichystali tentoraz?

Už úvodné intro napovedá, že táto racingová hra nie je o bežných pretekoch a automobilových disciplínach. Súčasne však sľubuje poriadnu dávku adrenalínu a jedinečnú zábavu. Ťažiskom hry je mód kariéry, kde vás čaká bezmála tridsať pohárových súťaží a rovnaký počet doplnkových a hlavne veľmi svojských disciplín. Súťaže sú rozdelené do troch kategórií. Líšia sa v niektorých detailoch, ale predovšetkým v triede vozidiel, na ktorých si zajazdíte. Prvé súťaže v každom prípade absolvujete v kategórii Derby. Niekoľko tisíc dolárov, čo máte  vo vrecku pri štarte, totiž postačí len na kúpu jedného z najlacnejších vozidiel, určených pre najvlažnejšie súťaže. To však neznamená, že vás čakajú nudné jazdy bez osobitých zážitkov. Už prvé preteky vám dajú poriadne zabrať a presvedčia vás o tom, že vaši protivníci nie sú žiadne béčka a navyše sú poriadne zákerní. A niektorí z nich sú aj celkom pekní. Reč je o šarmantných šoférkach, ktoré však nemajú zľutovanie, podobne ako ich mužské protiklady. No, počas divokej jazdy na strastiplných tratiach a v deštrukčných disciplínách aj tak nemáte veľmi kedy kurizovať. Aj chvíľková nepozornosť totiž môže byť osudná.

Súperi využijú každú príležitosť na to, aby vás vytlačili, alebo častejšie doslova vyrazili z dráhy. Vtedy  vám nezostáva nič iné, len si vychutnať náraz do steny alebo stromu, či efektný pád z mosta, pri ktorom sa vaše auto mení na hromadu šrotu a šofér brilantným spôsobom prerazí predné sklo. Nasleduje reštart na dráhe, samozrejme s patričnou časovou stratou, neraz doprevádzaný sériou nadávok. Na to si treba zvyknúť, vo FlatOut 2 neexistuje fair play a zvyčajne víťazí ten najzákernejší, alebo ako sa spieva v jednej pesničke, kto je sviňa, prežije. Navyše, nárazy a elegantná likvidácia áut oponentov vám zabezpečia extra financie, ktoré získate bez ohľadu na celkové umiestnenie.

FlatOut 2

Preteky si užijete aj v lesnatom prostredí.
FlatOut 2

FlatOut 2 ponúka množstvo bláznivých minihier.
FlatOut 2

Medzi vašimi súpermi je aj táto kočka.

S touto filozofiou máte šancu dosiahnuť na prvé tri priečky v pohárových súťažiach a tak odomykať ďalšie preteky, bláznivé minihry a bonusové vozidlá. A čoskoro sa dožijete chvíle, keď si budete môcť kúpiť auto vyššej triedy a pustiť sa do závodov v kategórii Race. Tam sa už jazdí rýchlejšie a vozidlá nevyzerajú ako nálezy z vrakoviska, teda aspoň v úvode pretekov. Keď prejdete cieľovou páskou, zvyčajne sa váš štvorkolesový miláčik podobá na pokrčenú plechovku a vlastne nie vždy dorazí na všetkých kolesách. Inak, totálna demolácia áut súperov, tak aby neboli schopní ďalšej jazdy, je jednou z možností, ako získať lepšie umiestnenie, avšak viac ako dvoch takto nevyradíte, takže sa spoliehajte najmä na svoje jazdecké schopnosti. Našťastie auto je v každých nových pretekoch znovu v poriadku a to bez nutnosti opravy. Určite však nezaškodí zájsť do predajne a kúpiť nový motor, lepšie brzdy a ďalšie súčastky, aby ste to mali na dráhe jednoduchšie.

Najlepší demolátori a víťazi pohárových súťaží si potom môžu dožičiť najrýchlejšie autá, ktorých cena sa počíta na desaťtisíce a predvádzajú sa v kategórii Street. Ako už bolo povedané, na dráhe sa musíte spoliehať na svoje šoférske schopnosti a vrážať do súperov pri každej vhodnej príležitosti. Deštrukcia vám popri peniazoch zabezpečí aj dostatok nitra. To vám umožní prudké zrýchlenie a neraz vás posunie poriadne dopredu. Ďalším spôsobom, ako zvýšiť hladinu nitra sú demolácie okolitých objektov, plotov, stĺpov, záhrad, skleníkov a výkladov. Pováľané predmety navyše spomalia tých, čo idú za vami. Nitro sa naozaj skvele zvyšuje vtedy, keď je vozidlo vo vzduchu, takže nájazdy a skoky na rôzne plošiny a vyvýšeniny majú dôležitý strategický význam. Naj demolátori môžu za top výkony na dráhach získať aj svojské tituly, ako napríklad Najlepší buldozér.

Pohárové súťaže sú fajn a zvyčajne sa skladajú z troch až piatich tratí, kde väčšinou absolvujete tri až štyri kolá. Úspešná víťazná séria je nasledovaná novou kolekciou šampionátov a popri tom sa zvýši vaša celková úroveň v danej kategórii. Skutočnou výzvou a vítaným spestrením sú však početné arkádové disciplíny. Sú nepovinné, ale dá sa pri nich dobre zarobiť a hlavne zabaviť. Niektoré z nich ste mohli vidieť už v prvej časti FlatOut, iné tu nájdete po prvýkrát. Takže sa môžete tešiť na skok do výšky, kde je šofér vyvrhnutý z auta na visiacu sieť, skok do diaľky s podobným systémom, lenže vodič dopadá na hladinu vody, alebo klasickú demoláciu, pri ktorej treba roztrepať autá súperov, aby ste jediným pojazdným zostali len vy. Ďalej si vychutnáte osmičkové a ďalšie rýchlostné okruhy, svojský basketbal, auto-šípky, preskok cez ohnivé kruhy či bláznivú kartovú hru. Skrátka minihry vás dostanú a citeľne predĺžia hrateľnosť titulu. A ak sa vám nechce čakať, kým ich odomknete v kariére, môžete si ľubovoľnú z nich zahrať v samostatnej sekcii pre jednotlivca.

FlatOut 2

Systém poškodenia je vieryhodný.
FlatOut 2

O "búračky" nie je núdza.
FlatOut 2

Zlatý pohár pre víťaza šampionátu.

Hra pre jedného hráča prináša ešte ďalšie súčasti. Nikoho neprekvapí možnosť samostatnej jazdy, ale jej ponuka možno áno. Vyberiete si totiž z takmer dvadsiatky vozidiel a ľubovoľnú z 30 tratí, umiestnených v šiestich prostrediach! Prales ponúka jazdy horskými a lesnatými úsekmi. Tu si užijete hlavne prudké zákruty a vyvýšeniny a budú vám prekážať ťažné vozidlá a skládky dreva. Polia vás zavedú do rovinatej oblasti, kde zdemolujete skromné drevené príbytky a farmy a čakajú na vás nepríjemné primitívne cesty, kde vaše vozidlo poletuje ako špinavá handra. Na púšti pozrážate nejaké kaktusy a musíte si dávať pozor na kamenné výčnelky. Obzvášť zaujímavý je okruh na vrakovisku lietadiel. Správnu rýchlosť naberiete v prostredí vyprázdnených vodných kanálov. Top speed z auta vyžmýkate aj v uliciach mesta, kde hojne poletuje najmä sklo z rozbitých výkladov. Napokon sú tu dynamické športové okruhy, pri ktorých idete na doraz.

Bohatú ponuku pre jednotlivca uzatvárajú špeciálne rýchlostné dráhy, kde si zajazdíte aj v nočnom čase a kolekcia deštrukčných arén. FlatOut 2 má vydarený multiplayer. Ak vás je doma ako hadov a máte len jeden počítač, pobaví vás party mód. Súčasťou tejto hry môže byť až osem hráčov, ktorí postupne absolvujú kolekcie bláznivých súťažných disciplín. Pripravené sú predvolené sety, ale dajú sa vytvoriť aj vlastné. Na lokálnej sieti si viete vytvoriť hru, v ktorej absolvujete jednu jazdu, alebo turnaj s dvanástimi disciplínami. Určíte si úroveň vylepšení vozidiel a intenzitu deštrukcie, nárast nitra a počet možných hráčov. Opäť je maximum osem jazdcov. Napokon je tu online hra v rámci GameSpy, kde si zvolíte rýchlu jazdu, alebo sa pripojíte do hry podľa vašich predstáv.

FlatOut 2 je osobitý titul, ktorý skvele nadväzuje na svojho predchodcu. Tvorcovia veľmi dobre aplikovali fyziku a pri jazde rázne cítiť zmenu povrchu. Autá sa inak správajú na poľnej ceste, inak na vode a na asfaltke. Taktiež predmety, do ktorých vrážajú vozidlá, sa (väčšinou) pohybujú v súlade s fyzikálnymi zákonmi, rozkotúľané drevo, valiace sa kamene, padajúca reklamná tabuľa... Kontakt s predmetmi niekedy vychýli autá zo smeru jazdy a vždy spôsobuje menšie či väčšie poškodenia, ako pokrivené plechy, rozbité sklo, odtrhnuté kusy nápravy, dokonca kolesá a v krajnom prípade explóziu.

FlatOut 2

Môžete si zajazdiť aj v noci.
FlatOut 2

Prostredie je niekedy úchvatné.
FlatOut 2

Šampionáty sa skladajú z niekoľkých tratí.

Nereálne, ale v tomto prípade veľmi vítané, sú dôsledky nárazov a kolízií. Je samozrejmé, že ak v skutočnom živote narazíte do benzínovej pumpy, nebudete potom jazdiť veselo ďalej. S najväčšou pravdepodobnosťou nastane veľké bum a vy už budete klopať na nebeskú bránu. Po zrážke z mostom by sa rozpadol nielen most, ale aj vaša chatrná konštrukcia, pád z mosta a deštrukčné derby by neprežil nikto. Lenže FlatOut 2 sa nezaťažuje realistickosťou konfliktov. K tomu inklinoval skôr prvý diel. Dvojka sa bez okolkov uberá arkádovým štýlom a nerieši banality, týkajúce sa skutočnosti. Hra sa snaží poskytnúť adrenalínové súťaže plné dynamiky a absurdných situácií, ktoré v bežnom živote končia katastrofou, tu však predstavujú jedinečnú zábavu a dokonalé vyžitie.

Veľkým plusom titulu je nízka hardvérová náročnosť. Aj na pomerne slabej a nevýkonnej zostave vám hra pobeží ako hodinky a nemusíte sa obávať šklbania a rôznych komplikácií. Väčšina hráčov si môže s pokojným svedomím dožičiť maximálne detaily a vysoké rozlíšenie. FlatOut 2 je dôkazom toho, že aj skvele vyzerajúca hra môže mať veľmi priateľské nároky a tvorcovia si (nielen za to) zaslúžia pochvalu. Trochu problémy som mal s ozvučením. Zvuky motorov, nárazy, výkriky a explózie vyznievali veľmi dobre, lenže ani pri najväčšej snahe sa mi nepodarilo využiť sústavu viacerých reproduktorov a musel som sa uspokojiť s „obyčajným“ stereom. Ale až tak veľmi ma to neiritovalo. K drsnej jazde veľmi dobre pasujú tvrdé rockové melódie. Je to naozaj paráda, aj keď muzika občas zaniká pri burácaní motorov.

FlatOut sa vrátil vo veľmi dobrom pokračovaní, ktoré predčilo mnohé očakávania. Hra obsahuje pôvodné osvedčené prvky a vnáša do hry nové súčasti a vylepšenia, ktoré ho vyzdvihujú do popredia. To, že sa titul nehrá na realistický simulátor, ale výrazne inklinuje k arkádam, v tomto prípade vôbec nie je na škodu, skôr naopak. Pre majiteľov PC, ktorí sú ukrátení o tituly zo série Burnout, je FlatOut 2 veľmi dobrou alternatívou. A preto všetkým vodičom, ktorých nudí jazda podľa predpisov, všetkým kaskadérom a demolátorom, všetkým akčným hráčom vrelo odporúčam FlatOut 2.

FlatOut 2

Budete jazdiť v meste...

FlatOut 2