PHANTASY STAR UNIVERSE

PHANTASY STAR UNIVERSE

4.0

Sega prináša multiplatformové online pokračovanie série Phantasy Star.

Ak vám nič nevraví tento názov, tak kľudne zostaňte v pokoji. Poznajú ho hlavne konzolisti, vlastniaci Big N a Segu, kde séria Phantasy Star zožala slušný úspech už v časoch predrevolučných. PSU predstavuje vesmír podobný tomu z Final Fantasy, no nedá sa však povedať, že by bol jeho klonom, pretože základy majú obe hry v hernom praveku a štartovali takmer v rovnakom čase. Teraz nám autori Sonica servírujú okrem uzavretého sveta aj jeho cross-platform online podobu a hneď sa poďme pozrieť, ako to pokur... ako im to (nie) veľmi vyšlo.

Do príbehu sa snáď ani nebudem púšťať, pretože je plytký ako ego abstinujúceho narkomana. To, čo by sa dalo zhodnotiť kladne, je do určitej miery koncept a nápady; bohužiaľ pochované pod dvadsať metrov bahna opísaného nižšie. Ako v každom správnom RPG postava leveluje a spolu s ňou levelujú aj kúzla použité v zbraniach. Mrzuté je, že na začiatku je dostupné len jedno kúzlo do zbrane, k novým sa dostanete zhruba po piatich či šiestich hodinách hrania. Na výber je tiež z troch typov profesií Hunter, Marksman a kúzelník. Hunter ovláda všetky sečné a bodné zbrane plus strelné zbrane malého kalibru. Marksman je opak Huntera a ovláda všetky palné zbrane a kúzelník vie spútať mágiu ohňa, mrazu a elektriny do svojej kúzelnej paličky, navyše ovláda aj oživovanie, uzdravovacie kúzla a ako jediný dokáže do jednej zbrane nacpať viac ako jeden špeciálny útok. Povolanie nie je pevne dané a môžete ho kedykoľvek zmeniť v hlavnej základni. Čím však povolanie dlhšie používate, stúpajú vám preň určité charakteristické atribúty. Ďalšou veľmi zaujímavou featurkou je tzv. syntetizácia. Počas misií dropujú z nepriateľov všakovaké predmety a materiály, ktoré si potom na planéte môžete pretaviť a prerobiť na nedostupné zbrane, oblečenie alebo rôzne upgrady do zbraní. Tu by sme mohli s plusmi aj skončiť a prejdime na zostávajúci hnoj.

Phantasy Star Universe

základná planéta a jej primárny komplex
Phantasy Star Universe

hmm, temnú stránku v tomto chlapcovi mladom ja cítim
Phantasy Star Universe

pocíť silu jediho

Popíšme si, ako prebieha taká bežná misia vo svete PSU. Pre odklepávanie bublinových rozhovorov budem používať skratku x. Po pristátí na niektorej z planét (nechýba animácia pristátia a rozhovorov v kabíne cca 1 až 2 minúty) zväčša nasleduje sekvencia, kde by ste sa mali vžiť do príbehu a trnúť pri vzrušení na nadchádzajúcu akciu (trvanie tiež okolo minúty). Sekvencia skončila a môžeme ísť na to. Bežím pol metra dopredu. Sekvencia monológu učiteľky, ako je jej ľúto, že domovskú planétu napadli bla bla bla odklepávam bublinové rozhovory x x xxxxxxxx. Akcia. Vbehnem na ďalšiu planinu a čo nevidím. Objavujú sa príšerky. Rúti sa na mňa kŕdeľ dvoch zmutovaných gremlino-žabo-niečo. Útočia v bojovej formácii delta. Asi.

Nasleduje animácia, kde sa učiteľka rozhovorí x x x xxxxxx x. Konečne útočím a zabíjam príšerky. Animačka, x xxxx. Vbehnem na ďalšiu planinu a čo nevidím. Útočia zmutované nosorohy. Xxx xx x. Vypadne z nich kľúčik. Xx xxx. Vbehnem na ďalšiu planinu a čo nevidím. Xx xxxx. Teraz útočia nosorohy s gremlinmi. Padá z nich kľúčik (pre zmenu). VNĎPAČN. Nosorohy 3ks, gremlini 4ks. Po zabití sa na planinu teleportuje ešte dupľa. Xxxx. Padá kľúčik. Pozor, teraz nie od bránky, ale od silového poľa! Xxxx xxx. VNĎPAČN. 6ks gremlin a 6ks nosoroh. Ale teraz pozor, pribúda dvojnohý humanoidný motorko-raptor. Hádajte, čo z neho vypadlo? Xxx xxxx. Otváram bránu. Xx x xxx xx. Robím asi pol metra. Xx xxxx. VNĎPAČN. Prilieta drak. Xxxx xxxx x xxx xxx. Dávam mu dobre do tela. Drak padá k zemi. Xxxxx xxxx. Ešte nie je mŕtvy a posiela za mnou ohnivú strelu. Animačka. Xxxx x xxx. Som akože v poriadku. XXxxx Xxxxx Xxx x xxxx. xxxxxx. Animácia. Xxxxx xxxx xx x xxxxx xxxx xxx x xxxxx xxxxx. Animácia odletu z planéty. XxxXxx xxxxx xx. Xxxxxx xxxx x. Koniec kapitoly. Celkový hrací čas 1 hodina 15 minút. Z toho čistý herný čas cca 35 minút. Nádhera!

Kľudne ma zbičujte a ukameňujte, že neviem, čo je dobré, ale nepredstavujem si herné orgie spôsobom 50 % sledovania dialógov od veci, 15 % in-game animáciami a zbytok aké-také hranie. Možno, že hra a jej tempo sa rozbehne, ale koľko musím čakať, prečítať encyklopédií v dialógoch a odohrať hodín? 10? 15? Nič pre mňa. Aj tých osem hodín strávených pri PSU mi príde veľa. A to som prešiel nejaké 4 kapitoly.

Phantasy Star Universe

útok nosorohov
Phantasy Star Universe

mistr gargoyle vyrušený pri meditácii
Phantasy Star Universe

tá v strede je hot a berie po mne

Ak by som aj odhliadol od rozvláčneho deja a Machiavellistických dialógov, tak to čo vás určite zabije, je dizajn úrovní. Autori recyklujú pár prostredí a v prostredí recyklujú asi 5 elementov, ako pláň, chodba tunelom, vráta na kartu, prechod lesom a lúku s kopčekom. Čiže to vyzerá nasledovne. Misiu začínate na pláni. Prejdete tunelom na malú lúku, odkiaľ vedie prechod lesom na novú pláň, odkiaľ je tunel na lúku, prechod, pláň, lúka, do kolečka dokola. V každej časti je buď zatvorená brána alebo silové pole, ktoré sa otvorí až po zabití všetkých nepriateľov v "miestnosti“. Na jednu planétu pripadajú asi 3 typy, ktoré sa recyklujú stále a stále dokola, len v iných počtoch a na koniec je nejaký ten boss. Medzi tým tak 500 strán dialógov v komixových bublinách, ktoré si dávajú pekne na čas a pekne sa vykresľujú, potom je do nich vložený text postavy a znova sa pozvoľna zatvárajú.

K nesporným kvalitám by mal patriť aj online multiplayer. Ale prichádza drvivá rana do rozkroku. Nepatrí! Oproti dnešným MMORPG je to nuda až na povalu. To isté ako single player, len v bledo-ružovom. Na jednotlivé misie si môžete pozvať kamarátov, ktorým predtým rozdáte identifikačné kartičky a môžu vás kedykoľvek zavolať, alebo obmedzene vyrábať veci a predávať ostatným hráčom. Misie sú tak isto sterilné a prihlúple ako v SP, až na to, že si môžete pokecať. Ale ani to kecanie nie je až také terno, pretože ak vyfasujete kamošov, hrajúcich na PS2 (je to cross-platform, ale majitelia Xboxov majú samostatný server), tak vám toho veľa nenapíšu, keďže je to na plejke dosť problematické. A najväčšia bomba na koniec. Za hranie online sa platí prosím pekne! A to rovno mesačne a rovných 8 € alebo 9,95 dolára. Slovami jednej východniarskej kapely, ďakujem neprosím. Ak ale nemáte napr. World of Warcraft, alebo Guild Wars, či Lineage 2, tak... a teraz asi čakáte, že vám hru odporučím, no nie, nespravím tak, radšej si zahrajte spomínané tituly.

Phantasy Star Universe

o chvíľu začne skúška ohňom
Phantasy Star Universe

rozzúrené stádo dvoch nepriateľov
Phantasy Star Universe

v on-line si môžete vytvoriť vlastnú postavičku

Grafický šalát, pardon kabát je robený na mieru PS2, čiže na PC nečakajte oslnivé efekty, grafické orgie alebo nedajbože veľa polygónov, na druhej strane sa zahráte na troj-ročných veteránoch v pohode. Hudobne to je tiež veľmi priemerné a jedna planéta = jedna skladba loopujúca dokola. Zvuková banka je pravdepodobne ešte z pôvodných hier a dabing v cut-scénach mi liezol vyslovene na nervy. Dabéri strašne prehrávali svoje úlohy a spolu s neustálym vzdychaním a náhlymi zmenami správania sa postáv, som si pripadal ako v španielskej telenovele takej kvality, ktorú si dovolí vysielať len kubánska regionálna televízia a aj to až o štvrtej ráno.

Veľmi priemerná, nudná a sterilná single, aj on-line záležitosť s tonami nezáživných dialógov a neustálym prerušovaním animáciami a cut-scénami. Nezáživné prostredie recyklované stále dokola s hlúpymi nepriateľmi s AI o veľkosti mexického doláru a drzosťou vyberať nekresťanské peniaze za online hranie. Taká je hra Phantasy Star Universe.

napísal fendi 13.12.2006
Phantasy Star Universe
| PHANTASY STAR UNIVERSE