NEVERWINTER NIGHTS 2

NEVERWINTER NIGHTS 2

8.8

Zostane Neverwinter Nights 2 v tieni svojich konkurentov, nedávno vydaného Gothic 3 a mimoriadne obľúbeného Oblivionu?

V roku 2002 si RPG komunita naplno vychutnala titul Neverwinter Nights, ktorý prekvapil svojou prepracovanosťou, hĺbkou a precíznym spracovaním. Píše sa rok 2006 a na scénu vstupuje Neverwinter Nights 2. Dvojka prichádza v dosť búrlivom období, keď sa objavujú pokračovania vychytených titulov, ako je Gothic 3, či už niekoľko mesiacov rezonujúci Oblivion. Nezostane Neverwinter Nights 2 v tieni svojich konkurentov?

Neverwinter Nights 2 sa podobne ako predchodca, pridržiava zásad a pravidiel Dungeons & Dragons a tomu zodpovedá aj prostredie a rasy v hre. A práve výberom rasy, jej povolania a čŕt začínate veľkolepé dobrodružstvo, kde zohráva veľkú úlohu predovšetkým mágia a podivné indivíduum zvané Kráľ tieňov. Môžete si vybrať jednu z prednastavených postáv, ale rozhodne zaujímavejšie je vytvorenie vlastného unikátneho hrdinu, hoci je proces pomerne zdĺhavý. Popri dôverne známych rasách Faerunu pribudli celkom nové, ktoré do hry, popri iných inováciách, priniesla verzia Dungeons & Dragons 3.5. Takže teraz môže byť váš hrdina aj slnečný elf, drow (temný elf), zlatý trpaslík, duergar (temný trpaslík), svirfneblin (temný gnóm), tiefling, aasimar a neohrozený (strongheart) hobit. Pritom niektoré postavy majú natoľko jedinečné rasové charakteristiky, že ich postup na vyššiu úroveň prebieha pomalšie, aby neboli priveľmi dominantné.

Okrem fyzického vzhľadu a čŕt určujete aj vieru a morálny kódex, ktorý zohráva významnú úlohu na vašich potulkách. Predstavuje základný postoj k udalostiam a okolitému dianiu. Na základe toho sa formuje správanie obyvateľov Faerunu voči vám, niektorí budú naklonení viac, iní menej. Morálny kódex má rozhodujúci vplyv aj pri výbere spoločníkov, s ktorými teraz môžete vytvoriť až štvorčlennú družinu. Ale k vašej skupine sa ešte vrátime. Kódex ovplyvňuje aj ponuku povolaní. Ak je váš hrdina chaotický zločinec, nečakajte, že z neho urobíte palatína. Naopak, ak túžite po povolaní warlocka, ktoré je mimochodom tiež novinkou, nemali by ste byť priveľmi dobrý, maximálne s neutrálnym postojom. Ale aj potom si treba dávať pozor na vaše činy, pretože keď černokňažník seká dobrotu, nebude môcť ďalej napredovať vo svojom odvetví.

Našťastie nechýba možnosť multipovolaní, no hoci sú povolené až štyri, viac ako dve nie sú vhodné. Dôvod je jednoduchý, lepšie je mať veľmi skúseného a schopného barda, hraničiara, či kúzelníka, ako byť amatérom v štyroch odvetviach. A keď už ďalšie povolanie, potom je ideálne takzvané prestížne. Prestížne povolania nie sú dostupné v úvode, ale odomknú sa vám až neskôr, po splnení stanovených požiadaviek. Musíte si ich najprv zaslúžiť, čo nie je vždy ľahké. Potom sa môžete hrdiť takým honosným označením, ako duelant, vojnový kňaz, tieňový zlodej z Amnu atď.

Neverwinter Nights 2

Boje si môžete vychutnať pekne zblízka.
Neverwinter Nights 2

Získať prestížne povolanie nie je ľahké, ale rozhodne sa oplatí snažiť.
Neverwinter Nights 2

V úvode vám výdatne pomôže dobromyseľný bojovník Bevil.

Navýšenie úrovne predošlého povolania, alebo zmena povolania, prebieha pri nadobudnutí každej novej úrovne. S tým súvisí výber schopností a kúziel, prípadne možnosť zlepšiť vybraný atribút. U niektorých, najmä magicky orientovaných, postáv je to jediný spôsob, ako dosiahnuť a zmeniť sortiment kúziel, zatiaľ čo iné povolania regenerujú, prípadne vymieňajú kúzla počas hry, vo fáze oddychu, alebo pomocou zvitkov.

S hotovou postavou vstúpite priamo doprostred šarvátky v Západnom prístave. Teda, ak ešte predtým neabsolvujete tutoriál, ktorý však nepotrebujete, ak ste hrali pôvodný Neverwinter Nights. Základný systém hry a princípy totiž nedoznali výrazných zmien, čo je v tomto prípade plusom. Ale poďme späť k deju. Na pobreží vyčíňajú tlupy výtržníkov, ktoré treba odraziť, ale keďže v oblasti vládne chaos, je nutné pozbierať pozostalých členov milície a zorganizovať odpor. To je vaša prvá úloha. Potom nasleduje putovanie za tajuplným úlomkom a plavba do mesta Neverwinter. Ale keďže tunajšie územie je plné nástrah a všetky lode niekto posiela ku dnu, do prístavného mesta sa dostanete až po absolvovaní série bojov v bludiskách, pevnosti a močiari a objasnení príčiny daného stavu.

Do slávneho sídla Neverwinter tak dorazíte už ako pomerne skúsený hrdina a pravdepodobne v sprievode jedného alebo viacerých dobrodruhov. Tu však ani zďaleka vaša púť nekončí, ani potom, keď mesto očistíte od zločinu (alebo ho doň vpustíte) a získate určitú prestíž. Veru, čaká vás ešte hodný kus cesty a veľa úskalí ktoré treba prekonať kým... ale veď uvidíte. Z jedného územia na druhé sa presúvate pomocou svetovej mapy, kde sa automaticky vyznačujú sprístupnené lokality. Súčasťou hry sú aj náhodné stretnutia, kedy vám do cesty vstúpia divé zvery, alebo banditi. Aktuálne úlohy sa zapisujú do vášho denníka.

V meste, konkrétne v bare vášho strýka (nemusí platiť pre všetky rasy), môžete podľa potreby „odkladať“ a znovu prizvať do skupiny svojich spoločníkov. A je jedno, či je to preto, že ste z nich nemali dostatočný osoh, alebo ste našli lepšiu náhradu. Niekedy môžete zamieňať postavy priamo v teréne a to vtedy, keď narazíte na nového potenciálneho spoločníka. Osobne odporúčam držať si pri sebe zlodejku, ktorá vám ušetrí veľké problémy spojené s detekovaním a odstraňovaním pascí, ako aj odmykaním zamknutých dverí a truhlíc. Hoci namiesto odomykania sa dá použiť hrubá sila. Určite dôležitá je aj prítomnosť liečiteľa alebo aspoň dostatok hojivých odvarov a balíčkov. Ak sa orientujete na mágiu, je dobré do prvej línie poslať bojovníka, alebo mnícha a naopak, ak sa dobre oháňate mečom, hodí sa nejaký ten mág. Skúsenosti všetkých postáv rastú lineárne, teda novú úroveň získavajú naraz a môžete priamo ovládať ktorúkoľvek z nich.

Rozdiel medzi spoločníkmi a hlavným hrdinom je v tom, že tieto postavy nemôžu nadobudnúť iné, ako je ich predurčené povolanie. Postavy, ktoré práve neovládate, sa riadia predvolenými schémami, ktoré môžete upravovať podľa potreby. Niektoré činnosti vykonávajú automaticky (odstraňovanie pascí, liečenie). Je tu aj voľba pre začiatočníkov, vďaka ktorej vybraný jedinec robí to, čo pokladá za najlepšie a je dostatočne samostatný. Ak pri boji niekto z vašej družiny zahynie, nepredstavuje to problém, kým je nažive aspoň jeden člen tímu. Po vyčistení oblasti od nepriateľov totiž všetky uhynuté postavy ožijú a sú plne k dispozícii, hoci s minimálnym zdravím. AI družstva je na solídnej úrovni, hoci občas sa postavy zaseknú, alebo urobia neštandardný úkon. To je však len ojedinelé. Slušnú úroveň majú aj vaši nepriatelia, takže ich netreba podceňovať.

Neverwinter Nights 2

Takto to dopadne, keď zabudnete týždeň kŕmiť psi.
Neverwinter Nights 2

Bludiská sú plné pascí a zamknutých dverí, ktoré odhalí a zneškodní šikovný zlodej.
Neverwinter Nights 2

Kľúčové rozhovory sa zobrazujú na celej obrazovke.

Každý člen družiny je osobitý, má vlastný morálny kódex, povahu, históriu, problémy a záujmy. Pri morálnom konflikte s inými osobami v tíme dochádza k menším, či väčším výmenám názorov, prípadne roztržkám. V krajnom prípade vás dokonca spoločník, pobúrený vaším jednaním, opustí. Tieto dialógy sú niekedy naozaj zábavné a vydarené a netočia sa len okolo hlavného deja či úloh. Napríklad pri záchrane dvoch chlapcov sa v mojej družine rozprúdila debata o deťoch a rodičovstve! Konflikty nemusia nastať len vo vnútri tímu, niekedy vás povedzme uhundraný trpaslík dostane do bitky, ktorej by ste sa inak vyhli. A pritom jeho úmysel nemusí byť zlý. Veď, ak vás na ulici ohovára a uráža banda opilcov, nie je až také prekvapivé, keď sa to kohosi dotkne tak, že mu ujde ruka. Ak si chcete výrazne nakloniť vašich pobočníkov, vypočujte si ich príbehy a pomôžte im riešiť osobné problémy, hoci nijako nesúvisia s príbehom. Zaveďte trpaslíka do chrámu, aby sa pokúsil stať mníchom, ochráňte zlodejku pred jej starým rivalom. Odmenou bude lojalita, ale aj cenné skúsenosti a predmety.

A keď už je reč o predmetoch, treba spomenúť inventár a spôsoby ich použitia. Všetci v tíme majú vlastný inventár, zahrňujúci niekoľko úložných okien, kam sa zmestí kvantum vecí. Každý má však obmedzenú nosnosť, závislú od jeho sily, prípadne ďalších atribútov. Výdatnou pomôckou sú magické batohy, ktoré výrazne znižujú hmotnosť obsiahnutých objektov. Charakteristiky vecí sa zobrazia po ich preskúmaní a ich označenie plne zodpovedá štýlu D&D, teda zobrazuje údaje, zodpovedajúce pomyselným hodom a pravdepodobnosť ich efektu. U brnení pri magických postavách si treba obzvlášť všímať vplyv na koncentráciu. Totiž, hoci čarodejníka po vylepšení navlečiete aj do brnenia strednej triedy, stáva sa nemotornejším a zvyšuje sa pravdepodobnosť zlyhania jeho magických útokov. Mnohé predmety majú špeciálne vlastnosti, zvyšujú atribúty, zlepšujú záchranné hody pri rôznych nepriateľských výpadoch, alebo pridávajú elementálne poškodenie. Často ich však treba najprv identifikovať, čo pre postavu, ktorej zvyšujete znalosť mágie, nie je problém.

Do inventára sa vám dostanú aj povzbudzujúce odvary, vzácne kamene, lekárničky, výstroj na lúpeže, alebo pasce, ktoré môžete nastražiť. Výstroj a ďalšie užitočné výrobky kupujete u obchodníkov a samozrejme, čím sú lepšie, tým strašidelnejšie ceny. No v Neverwinter Nights 2 si už môžete vyrobiť vlastné brnenia, odvary, či artefakty a takto ich získate podstatne lacnejšie. Akurát je niekedy problém zohnať ingrediencie. K vytvoreniu určitého výrobku potrebujete okrem prísad aj správny návod, ktorý nájdete v remeselných knihách, prípadne môžete experimentovať a možno vyrobíte niečo zmysluplné. Keď máte polotovary a všetky súčasti, musíte ich spracovať v dielni, alebo laboratóriu - podľa druhu výrobku. A potom sa už tešíte z nového brnenia, či zariadenia. Úspech je automatický, nemusíte sa báť zlyhania, ako je to napríklad v hre EverQuest 2, kde nájdete podobný výrobný systém, ale na výrazne vyššej úrovni. No pre potreby štandardnej RPG je tu tento systém výroby plne dostačujúci. Významné predmety, zručnosti a kúzla umiestnite na plochu, do linky na rýchle použitie.

O boji sme už čiastočne hovorili v súvislosti so spoločníkmi. Ak po bitke zostane aspoň jediný, prežije celá skupina. Takže len doplním. Konflikty prebiehajú v reálnom čase, ale kedykoľvek môžete hru pozastaviť a naplánovať vašim zverencom požadované akcie, čo predstavuje niekoľko úkonov dopredu. Pri bojovníkoch túto možnosť ani veľmi nevyužijete, ale u magicky orientovaných postáv je plánovanie dôležité, inak pomerne rýchlo voňajú fialky odspodu. Sila útoku závisí od zbrane (kúzla) a jej vylepšenia, od vygenerovaných hodov a úspešnosti záchranných hodov v zmysle D&D. Významným prvkom je kritický zásah, kedy spôsobíte podstatne vyššie poškodenie. Niektoré zbrane s celkovo nižším útokom majú väčšiu pravdepodobnosť na kritický zásah a je dobré brať do úvahy aj túto skutočnosť. Nemusíte sa tým však až tak zaťažovať, tieto veci prepočítava a koordinuje počítač a vy len vyvoláte útok a čakáte na výsledný efekt. Kým zošlete ďalšie kúzlo, či vykonáte ďalší útok zbraňou, prebehne určitý časový interval (kolo), závislý od rôznych faktorov, takže sa nečudujte, že to niekedy trvá dlhšie. A to najmä mágom, ktorí keď sú vyrušovaní, kúzlo vyvolávajú pomalšie (niekoľko kôl), alebo úplne zlyhajú.

Neverwinter Nights 2

Trola porazíte len s pomocou ohňa, alebo jedu, inak sa neustále regeneruje.
Neverwinter Nights 2

Kúzla sú sprevádzané peknými efektmi.
Neverwinter Nights 2

S vysokou úrovňou diplomacie presvedčíte bez boja aj banditov.

Neraz sa dá boju vyhnúť, ak si z rečníckej ponuky vyberiete vhodné otázky a odpovede, a súčasne máte vysokú úroveň rečníctva a diplomacie. Štandardné dialógy vidíte zobrazené priamo na hernom poli, významné rozhovory sú zväčšené na celú obrazovku a doplnené kvalitným dabingom. V priebehu  dobrodružstiev si postupne vytvoríte pevnosť, ktorú môžete vylepšovať a zaľudňovať. Poskytuje množstvo výhod a svedčí o vašich úspechoch.

Po dohraní masívnej kampane, ktorej životnosť zvýšite plnením okrajových a nepovinných úloh, si môžete vytvoriť vlastné dobrodružstvá a navrhnúť moduly. A to vrátane lokalít, objektov a dialógov. V editore, ktorý je vylepšenou verziou setu z pôvodnej hry, si vyrobíte a prispôsobíte naozaj čokoľvek, vrátane kamier a fázy dňa. Nové scenáre sa dajú hrať aj s vašimi priateľmi, podobne ako základný príbeh hry. Skupina hráčov v kooperácii rýchlo napreduje a zážitok je určite intenzívnejší, môžete však bojovať aj proti sebe. Multiplayer obsahuje niekoľko rôznych módov, s istými menšími úpravami a odchýlkami. Pritom sa rozlišujú lokálne a serverové postavy. Lokálna postava je uložená na vašom počítači, môžete ju používať v rozličných hrách pre jednotlivca alebo v multiplayeri, a nie je problém s jej exportom. Serverová postava je vytvorená a uložená na serveri, ku ktorému sa pripojíte a vlastne ju nechávate u toho, kto založil hru a mimo tohto priestoru s ňou nemôžete manipulovať. V tomto prípade sa počíta s tým, že hráč pravidelne hráva v rovnakej družine. Niekedy je možnosť použiť obidva typy postáv, záleží od nastavenia serveru. Pri komunikácii v multiplayeri používate niekoľko druhov hovorov (odkazov), kedy vás počujú všetci v okolí alebo len vybraní jedinci.

Grafika hry je na vysokej úrovni a využíva najmodernejšie technológie. Pri vhodnom nastavení vám hra pobeží aj na výrazne slabších zostavách. Krajinu a postavy môžete sledovať s rôznych uhlov kamery, ktoré jednoducho polohujete myšou. Pri bojoch je praktický náhľad z väčšej vzdialenosti, ale niekedy je príjemné sledovať dianie z tesnej blízkosti, kedy rozoznávate všetky detaily vašich postáv a prostredia. Niekedy sa stáva, že pohľad kamery je dosť nevhodný, ale to odstránite rýchlou manipuláciu s kamerou. Hudba je pôsobivá, dabing použitý v niektorých dialógoch presvedčivý, štandardné ozvučenie a hlášky postáv väčšinou pochádzajú z pôvodnej hry Neverwinter Nights. Celková technická úroveň je na veľmi dobrej úrovni a bez vážnych rušivých elementov.

Neverwinter Nights 2 rozhodne nesklamal. Hoci sa žiadne výrazné novinky nekonajú, produkt obsahuje všetko, čo má kvalitná RPG mať. Zaujme predovšetkým hardcore komunitu, ale menej zruční hráči mu možno neprídu na chuť. Je to starý dobrý Neverwinter Nights, kde teraz ovládate početnejšiu skupinu dobrodruhov a môžete si vyrobiť vlastnú zbroj, či iné predmety. Hra je lepšie vybalansovaná, má pútavý príbeh a komfortný multiplayer. Nezabudlo sa na zdokonalený editor. Plusom sú aj pomerne ústretové hardvérové požiadavky a stabilita. Neverwinter Nights 2 sa podaril na jednotku a je to rozhodne návrat vo veľkom štýle!

Neverwinter Nights 2

Orientáciu v oblasti uľahčujú lokálne mapy, kde sú vyznačené dôležité úseky.

Neverwinter Nights 2