GHOST RECON: ADVANCED WARFIGHTER 2

GHOST RECON: ADVANCED WARFIGHTER 2

9.0

High-tech uniforma, ultra presná sniperka, navigačný softvér budúcnosti.

M1 Abrams hlási konečnú. Slepá ulička ale pre jeho zbrane neplatí a tak mu nariaďujem, aby sa postaral o grupu neďalekých rebelov, nepríjemne ostreľujúcich moju údernú skupinu. Jedna salva z kanónu problém pohotovo vyrieši a ja sa tak spolu s trojicou kolegov vydávam po schodoch na akúsi oceľovú konštrukciu, vedúcu až k samotnému cieľu misie. Samozrejme, že grupa po zuby ozbrojených nepriateľov moju snaženie na pár okamihov skomplikuje, ale v spoločnosti skúsených kumpánov ich posielam do prepadlišťa dejín skôr, než stihnú vymeniť zásobníky. Netrpezlivo mením pre zmenu tie moje a pomalým krokom pristupujem k okraju strechy, odkiaľ by som mal mať vytýčené ciele priamo pod nosom. A veru tomu tak aj je. Dva odpalovače rakiet ďalekého dostrelu si na blízkom parkingu tichučko odpočívajú, keď tú chvíľku pokoja zrazu preruší prílet vrtuľníka, svojim ostreľovaním mojej pozície jasne dávajúceho najavo, na ktorej strane konfliktu stojí (teda letí :). A v tom mi vo vysielačke zaznie slovo božie, majúce podobu pripravenej stíhačky, čakajúcej len na môj povel k útoku. Zbytočne sa tak nezdržiavam a označujem zónu dopadu výbušných hlavíc. Nasleduje scéna ako z akčného filmu, kedy všetko živé aj neživé je v okamihu podrobené neľútostnej skúške ohňom, majúcej tak rozsiahly rádius, že to zamáva aj s mojou vytrénovanou postavou. Samozrejme, v klasickom patriotistickom americkom príbehu nesmie chýbať happy end a tak sa po krátkej chvíľke bezvedomia dostávam opäť do reality, aby som bol následne poctený gratuláciami zo všetkých možní postov americkej vlády, vrátane toho prezidentského. Nasleduje stmievačka a záverečné titulky, podčiarknuté mojim výdychom, predstavujúcim akési zadosťučinenie potom, ako som svojich 8 hodín obetoval službe inému národu, než tomu slovenskému.

Veru tak. Približne 8 hodín mi trvalo, kým som s otvorenou hubou a zatajeným dychom zdolal hlavnú singleplayerovú kampaň GRAW2, ponúkajúcu z hľadiska taktických akcií vskutku neopakovateľné herné zážitky. Pre neznalých problematiky iba doplním, že v časoch vydania predstavoval pôvodný Ghost Recon: Adwanced Warfighter jednu z najlepších hier (nielen čo sa next-gen týka) a možno aj práve vďaka nemu som sa rozhodol vybodnúť na PS3 a radšej skúsiť šťastie u konkurenčného Xboxu360 (čo vôbec neľutujem).Tak či onak, spomínaná gamesa pozbierala dostatok ocenení na to, aby sa začali práce na jej pokračovaní, ktoré boli úspešne ukončené až v nečakane krátkom čase. A výsledok? Po všetkých stránkach vynikajúce pokračovanie, vylepšujúce už tak vybičovaný štýl svojho predchodcu. Chcete vedieť viac, než len tých pár hypovacích slov? Tak potom zapojiť cross-com, nabiť sniperky, nakopnúť mulu... ide sa do mechika!

Ghost Recon: Advanced Warfighter 2
Ghost Recon: Advanced Warfighter 2
Ghost Recon: Advanced Warfighter 2

V úvode musím spomenúť jeden handicap, ktorý ma sprevádzal už od prvotného spustenia hry. Totižto, pôvodný titul som si ošahal len vrámci sectoráckeho eventu a preto som bol aj niekoľko prvých misií značne dezorientovaný. Našťastie, pre takých ako som ja si autori pripravili sériu tréningových misií, ktoré vás pekne krok za krokom oboznámia z jednotlivými aspektami boja jednotiek duchov. Naučíte sa efektívne pohybovať, využívať možnosti pomocného systému cross-com, zvládať strelné zbrane či v neposlednom rade aj ovládať svojich kolegov a riešiť tak vyhrotené situácie z pohodlia neďalekého úkrytu. Neviem, do akej miery sa taktická časť GRAW2 odlišuje od tej pôvodnej, ale rozhodne tento prológ odporúčam každému, pretože aj napriek intuitívnosti ovládania nejaké to opakovanie skrátka neuškodí. Slnkom vyhriata a pieskom zaviata dedinka „in the middle of nowhere“ je ale v dôsledku neočakávaných a svetovú bezpečnosť ohrozujúcich udalostí nahradená bezútešným miestom kdesi v mexickom teréne a vy sa tak v koži hrdinu prvého dielu, kapitána Scotta Mitchella dostávate do prvej vážnejšej akcie. Koncentrácia rebelov si vyžaduje rýchlu deratizáciu ale keďže ste už čo to preskákali, zlupnete túto úlohu ako malinu. Tým sa ale samozrejme ten najväčší prúser ešte len začne a kým dosiahnete nastolenie mieru, ubehne pekných pár nervydrásajúcich hodín. Počas tejto doby si ale užijete nespočet rozmanitých úloh, vrámci ktorých vás okrem klasických čistiek čakajú aj spestrenia v podobe záchrany určitej osoby, obrany a udržania získanej pozície či doslovného boja o holý život, bez akejkoľvek cross-comackej pomoci. Práve vďaka dobre navrhnutým misiám a neprestávajúcej akcii vás GRAW2 totálne ovládne a nepustí vás, až kým nezlikvidujete dvojicu posledných cieľov. Škoda len trošku odfláknutého príbehu (záchrana 2 atómoviek pred ich odpálením na US... zíív), ktorý vás ale vo výsledku nebude až tak zaujímať, pretože najdôležitejšia je hrateľnosť a s tou GRAW2 nemá problémy.

Výraznou mierou na vynikajúcej atmosfére sa bezosporu podieľa aj rozmanité prostredie, do ktorého sa počas kampane podívate. Lokácie v otvorenom teréne sú striedané tými mestskými, sem tam vás prekvapí čierno čierna noc, k tomu si pridá akčnejšia vložka za guľometom vrtuľníku a vám tak ani na okamih nenapadne, že už by ste chceli tú ktorú misiu mať za sebou. Novinkou, obohacujúcou už tak výbornú hrateľnosť sú potom misie, do ktorých sa vydáte na vlastnú päsť, bez akejkoľvek pomoci. O potrebe zvýšenej ostražitosti v takýchto prípadoch ani nemusím hovoriť. Našťastie, autori hru vybavili vskutku majestátnym arzenálom, čítajúcim množstvo viac či menej užitočných hračiek, takže ak dostanete v jednej misii chuť na “Rambo“ style akciu, stačí Mitchella vybaviť príslušným kanónom a zábava môže začať. Osobne som však uprednostňoval sniperku ako primárku a ľahký samopal ako sekundárnu zbraň, pretože taktický štýl mi je u Ghostov skrátka bližší. Nechýbajú ale ani rozličné hračky výbušného charakteru, doplnené lahôdkou v podobe granátometu či raketometu, takže ani obrnené vozidlá sa nebudú mať pred vami v bezpečí. Skrátka, táto hra nieje pre pacifistov :).

Ghost Recon: Advanced Warfighter 2
Ghost Recon: Advanced Warfighter 2
Ghost Recon: Advanced Warfighter 2

Možno vás teraz zaujíma, akými zmenami a vylepšeniami prešli jednotlivé taktické možnosti, prakticky určujúce celkové ladenie titulu. Voľba svojho týmu a vybavenia pred každou misiou ostala po starom (aspoň čo si pamätám), akurát medzi povolanými pribudol medik, takže ako ho zoberiete do tímu, riziko vášho úmrtia sa stane skutočne len bezpredmetným. Počas misií samotných naplno využijete jednoduché a občas nevyhnutné krytie sa za prekážkami, kde možnosť prehodenia si zbrane do druhej ruky a následná zmena pohľadu vám neraz príde vhod. Čo si ale zaslúži pozornosť, je ovládanie vašich kolegov a ďalších zložiek armády, ktoré sa dostanú pod vaše velenie. Osobne na tento element GRAW nemám dobré spomienky a kým som zmysluplne zadal jednotlivé úlohy, poklikal som toľko zbytočných čudlíkov, že za ten čas som mohol plánovanú akciu pokojne vykonať sám (nie nadarmo sa hovorí „najlepšie keď si to človek urobí sám“ (nič dvojzmyselné, ok? :)). V pokračovaní už ale zbesilé stláčanie náhodných buttonov s nulovou odozvou nehrozí, pretože autori vám dali do vienka vcelku zaujímavú hračku, umožňujúcu priame, full-screen sledovanie diania z pohľadu ovládaného subjektu. Skrátka, svojim tímovým kolegom zadáte príkaz na presun a v tom okamihu sa prepnete do pohľadu jedného z nich, aby ste mali dostatočný prehľad a blížiacej sa situácii. Navyše, v tomto pohľade máte možnosť aj dodatočného zadávania príkazov a tak môžete niektorými misiami prebehnúť skutočne len za použitia tejto vymoženosti. Okrem ľudských pomocníkov sa ale vo väčšine misií stretnete aj s klasickou výzvednou kamerou UAV, ktorej ovládanie je jednoduché až to bolí, čo samozrejme naplno využijete (nie tú bolesť ale to ovládanie :), pretože mať prehľad o polohe nepriateľov je v tejto hre skutočne k nezaplateniu. Novinkou vo vašej výbave je potom pozemné obrnené zásobovacie vozidlo mule, ktoré je možné vďaka cross-comu aj priamo ovládať, takže rozhodne si s ním užijete dostatok srandy. A ako čerešnička na torte budú pre vás znamenať misie za podpory vozidiel ťažkého kalibru, kde obzvlášť s tankom Abrams spôsobíte radom nepriateľov nejednu horúcu chvíľku. Len pozor na chlapíkov s RPGčkami, ktoré aj z tej najopancierovanejšej obludy behom okamihu spravia bezbranný grill.

Veľmi dobrým dojmom na mňa zapôsobila umelá inteligencia, vcelku reálne reagujúca na momentálnu situáciu na bojisku. Samozrejme myslím tým inteligenciu spolubojovníkov, ktorí vcelku efektne dokážu hľadať úkryt a v prípade potreby im nerobí problém ani odstreliť protivníka aj na väčšiu vzdialenosť. Myšlienkové pochody rebelov už ale až tak neoslňujú a často krát vás prekvapia svojou nečinnosťou, hraničiacou až zo samovražednými sklonmi. Aspoňže tento nedostatok hra kompenzuje ich počtom, kde neraz bude proti vám stáť aj mnohopočetnejšia presila, brániaca vám v akomkoľvek opetovaní paľby. A práve v takýchto vypätých situáciach využijete novinku v podobe bullet-timu, pomocou ktorého si čas efektne spomalíte a pohodlne tak odstrelíte jedného protivníka za druhým. Neuveriteľné? Veru tak. A dúfam že ste mi na tento výmysel neskočili :).

Ghost Recon: Advanced Warfighter 2
Ghost Recon: Advanced Warfighter 2
Ghost Recon: Advanced Warfighter 2

Suma sumárum, hlavná singleplayerová kampaň je stelesnením dokonalej taktickej akcie a škoda len jej ukrutnej krátkosti, pretože tak náramne zábavnú hru by som vedel hrať aj niekoľko súvislých týždňov. A vidíte, autori moje slová vyslyšali a aj keď je k tomu zapotreby Xbox Live Gold konto, rozhodne sa oplatí do toho ísť. Multiplayer je totižto tým, čo preslávilo pôvodný titul a ak ste sa v pokračovaní tešili len na tento komponent, môžete oslavovať. Doslova desiatky multiplayerových možností vás zamestnajú na hodiny a hodiny a či už to bude kooperatívna hra až v 16 hráčoch (v osobitnej kampani, odohrávajúcej sa v paname), alebo jeden z množstva tímových variantov, vždy sa bude jednať o kryštalicky čistú zábavu, neprerušovanú žiadnymi zbytočnými lagmi (teda aspoň čo som mal možnosť zažiť na vlastnej koži). Práve v hre viacerých hráčov tkvie kúzlo GRAW2, pretože obdobne návykový titul je s výnimkou GoW na next-gen platformách skutočne ojedinelým úkazom.

Ju nutné sa vôbec rozpisovať o kvalitách technického spracovania? Veď už len predchodca svojim špičkovým prevedením dokázal, že next-gen nieje len prázdne slovo, takže pokračovanie musí byť zákonite na tom minimálne tak dobre. A veru že je, ba dokonca o niekoľko tried lepšie! Vysoká detailnosť prostredia a jednotlivých charakterov, špičkové efekty a výbuchy, realistické spracovanie púštnych podmienok, oku lahodiace vykreslenie odlišných denných dôb... holt, toto je titul, ktorý si naplno užijete až na plátne s uhlopriečkou minimálne 2 metre. A samozrejme s kvalitnou audio sústavou k tomu. Úderný a dokonale namiešaný DD 5.1 vykúzli vo vašej obývačke nefalšovanú vojnovú zónu a v prípade preletu vrtuľníkov budete čumieť do plafónu s nádejou, že ich v tom betóne niekde zahliadnete. Skrátka, ak ešte stále pochybujete o možnostiach mašinky Xbox360, GRAW2 vás snáď už konečne presvedčí.

Vyzerá to tak, že taktické akcie zažívajú v posledných rokoch doslovný boom, čo dnešný titul len a len dokazuje. To ale samozrejme neznamená nič zlé! Práve že naopak, tento žáner poskytuje vskutku široké možnosti realizácie a v tom pravdepodobne tkvie aj kľúč v jeho úspechu. A práve podobný kľúč využíva aj Ghost Recon: Advanced Warfighter 2, ktorý aj napriek krátkemu vývoju ponúka dostatočne kvalitnú zábavu na to, aby ho bolo možné pokojne doporučiť každému majiteľovi Msofťáckej krabice.

napísal blade 17.4.2007
Ghost Recon AW 2
| GHOST RECON AW 2