SPIDER-MAN 3

SPIDER-MAN 3

6.5

Statočný Spider-Man znova rozťahuje svoje pavučiny. Zachráni nás tentokrát?

Peter Parker ako mocný Pavúčí-Muž sa prvýkrát objavil v roku 1962 a odvtedy žne najvyššie úspechy po celom svete. Červeno-modrá kombinéza zabrala na mladých i starých a sršiac pri každej príležitosti humorné hlášky, tento hrdina s prehľadom odráža každý útok nepriateľských síl. I keď prenasledovaný miernou smolou, vždy zachraňuje bezbranných obyvateľov svojho mesta. Toto všetko, vrátane nezameniteľných uštipačných hlášok, nájdeme i v najnovšom hernom počine Treyarchu.

Dnes je tuším v móde, že vychádzajúci film vyjde bok po boku so svojou hernou adaptáciou (čím viac platforiem, tým viac trendy). Statočný Spider-Man v pyžame bol vždy imidžák a teda znova útočí na obrazovky našich hracích miláčikov zároveň s filmom. Rozťahuje svoje pavučiny na všetky možné platformy a strieľa do všetkých strán (niekedy aj naraz) a ako to býva v milovaných komixoch, nikdy neminie. Ale platí to aj v hernom biznise?

Spider-Man 3
Spidy v čiernom vyzerá cool
Na striebornom plátne Spidyho kvalita už pokulháva, každým novým dielom stráca na dychu a pravý filmový zážitok sa vytráca ďaleko skôr, než nastanú záverečné titulky. Ale nalejme si čistého vína, hry s jeho tematikou nikdy nepatrili medzi naozaj kvalitné, až na jemný závan 2-ky na PS2. Tretie pokračovanie vnáša nový vánok nádeje do plachiet pavúčích hráčov a ako dobre im zafúkalo, vieme už teraz.

Hra sa nedrží základných mantinelov filmu, oporná kostra z neho vychádza, no nájdeme tu omnoho viac úloh, či dokonca komixových hrdinov, čo v konečnom dôsledku viac škodí, ako je pre dobro veci. Absencia lineárneho progresu alebo predom určených misií je príčinou, že hra celkovo pôsobí neucelene. Úplne voľná ruka pri výbere misií je síce pekné gesto od vývojárov, ale osobne takéto koncepty neobľubujem. Radšej si užijem defaultnú cestičku podľa ich predstáv s postrannými nepovinnými úlohami, ako takéto ciky-caky všetkého dokopy. Naopak voľný pohyb po meste bol dobrý krok a často sa pristihnete, ako si len tak plachtíte medzi budovami, húpete na pouličnej lampe, tesne míňate autá pod sebou a striekate pavučiny všade okolo. Tieto voľné jazdy si určite užijete do sýtosti.

Spider-Man 3
2 v 1 - šnúra vo vzduchu a facka nohou
Sandman, Venom, New Goblin, s nimi všetkými Spidy absolvuje akčné (a treba povedať zábavné) scény videné v kine, zväčša formou minihier známych z God of War (preddefinované kombá formou stláčania príslušných buttonov v okamihu, keď sa zobrazia na obrazovke). Klasické súboje s obyčajnými nepriateľmi sú už však menej príťažlivé. Jednak sú „lajt“ chaotické, zväčša ich budete nútení kosiť taktickou metódou - rúbanica hlava nehlava. Za druhé sú to kombá. Hra vám hneď na začiatku v rámci tutorialu ukáže, ktorými tlačitkami bojujete, ale to je tak všetko.

Čo sa týka náuky ohľadom jednotlivých komb, sympaticky vám oznámi „skúšajte jednotlivé kombinácie kláves“. Časom vám pribúdajú nové a komplikovanejšie kombá a návod na ne si môžete pracne nájsť v menu hry, no chýba tu nejaký nástroj na ich výuku, zvlášť tutorial alebo tréningový ring v meste. Ale žiaľ, nič také sa tu nájsť nedá. Je to škoda, pretože ku koncu hry pôjde číslo porazených kriminálnikov do tisícov, čo znamená, že samotné boje tvoria podstatnú časť hry. Na druhú stranu, aspoň je na kom cvičiť, ale to nie je ono, keď vám ide o krk. Bohužial, pri početnejších bojoch je niekedy naozaj veľký problém rozoznať spomalený záber od normálneho - taký radikálny pokles fps na „nextgenoch“ je neodpustiteľný.

Spider-Man 3
Pozeral sa tam, kam nemal
Autori však do hry implementovali omnoho viac úhlavných nepriateľov Spider-Mana. Hneď v úvode sa pozriete (resp. budete môcť, záleží na vás) na zúbok doktorovi Connorsovi alias Lizardovi, ktorý si nájde a „vyrobí“ nových jašterých kamarátov, čo nie je zrovna v poriadku s mestskými úradmi; budete sa brániť a neskôr naopak pomáhať Scorpionovi od väzniteľov jeho vlastnej vôle; ba dokonca si zmeriate sily so samotným Kingpinom, kriminálnou hlavou celého podsvetia.

Pixelové vyobrazenie Petra Parkera sa na dnešnú dobu vcelku podarilo, hra vyzerá pekne, no nie je to žiadny zázrak, čo by vyčnieval z radu. Iné sa čakať ani nedalo, ale doteraz nechápem úplnú absenciu tieňov. Prostredia sú trochu prázdne, poteší, že čiastočne zničiteľné, no pôsobia sterilne, budovy sú fádne a často opakujúce sa s nijakým rozlišením v detailoch. Mesto celkovo je naozaj rozsiahle a živé (chodci, autá), s plynulým prechodom bez loadingov. Dabing postáv je výborný, ostatne, u filmových hier tomu inak ani nebýva, jediné, čo sa dá vytknúť, sú občasné skoky hlasitosti medzi hrou a animačkami + častejší hudobný podmaz by dopomohol intenzívnejšiemu vtiahnutiu hráča do hry.

Spider-Man 3
Scorpion vs. Spider-Man. Kurz 3 : 0,5
Ako to vyzerá a ako sa to počúva je jedna vec, tá zásadná je však, ako sa to hrá. Poviem to takto. Vďaka nie veľmi presnému ovládaniu budete niekedy veľakrát opakovať misiu, čo zvyšuje limit obtiažnosti a nervov, častá dezorientácia pri lezení po múroch sa dostavuje vďaka rýchle meniacej sa kamere a pri vysokých skokoch zase vďaka nej nebudete vedieť do poslednej chvíle, kam dopadnete. Pri cestovaní mestom to ani tak nepríde, ale pri riešení bočných úloh (hlavne časovky) pocítite tú správnu kostrbatosť ovládania. Navyše sa AI rada zasekáva o múr, o zábradlie, nevie na prvýkrát vyskočiť na vyššie položené miesta. Radosť niekedy pozerať. Aspoň, že motion capturing dopadol na jednotku a na Spidyho atletické kúsky sa dajú pozerať stále dokola.

Spider-Man 3
Tu sa dá povedať iba jediné - PFIU!
Spider-Man ako legenda komixových hrdinov si zaslúži viac, ako sa mu dostáva. Filmový priemysel má čo robiť, aby nepokazil jeho povesť (i keď klesajúca tendencia kvality sa už dostavuje), no ten herný už má naopak čo napravovať. Oficiálna hra k 3-ke má potenciál, zábavné misie sa tu striedajú s voľným pohybom po rozsiahlom meste nabitom vedľajšími úlohami, grafický kabát sa drží doby, no na mastné fľaky na úhľadnom hodnotení, spôsobené nedostatkom času pre vývoj, pomôže iba ten najlepší prací prášok - prižmúrené oči fanúšika. Koho pokúsal pavúk, hru si určite zahrá tak-či-tak, no nech sa nenechajú odradiť ani tí, ktorí sa boja trocha pavučiny.

napísal QuIT 1.6.2007
Spider-Man 3
| SPIDER-MAN 3