NÁVRAT NA OSTROV POKLADOV

NÁVRAT NA OSTROV POKLADOV

6.5

Yo-ho-ho. Nová pirátska hra na obzore! Vo videoherných vodách je momentálne pirátska tematika v kurze.

Vo videoherných vodách dneška sa to len tak hemží opitými námorníkmi páchnucimi, jednonohými kapitánmi, spanilými devami a salvami z diel. Pirátska tematika je v kurze. S lebkou na vlajke vyplávala na rozbúrené more aj adventúra Návrat na ostrov pokladov. Kheops Studio sa priživuje na šialenstve vyvolanom kapitánom Jackom Sparrowom svojským spôsobom; využíva pirátsku tematiku na rozpovedanie nového dobrodružstva, ktoré je nielen voľným pokračovaním knižného bestselleru od Roberta Louisa Stevensona, ale vám poriadne prevetrá aj mozgové závity.

No a keďže ide o voľné pokračovanie so známymi postavami, vypravíte sa za obrovským pokladom obávaného pirátskeho kapitána Johna Silvera, pod ktorým ste kedysi ako námorník slúžili. Teraz máte vlastnú posádku hrdlorezov, vlastnú loď a už aj nový cieľ - nájsť cestu k stratenému pokladu, vykopať truhlice s cinkavým obsahom, zavesiť svoje živobytie na klinec a do nemoty sa opíjať pod palmami v spoločnosti žien. Tomuto nápadu je vaša "nová" posádka tak naklonená, že sa o poklad s vami nemieni deliť. Pod hrozbou istej smrti uniknete na malej bárke a akoby náhodou pristanete práve na Smaragdovom ostrove, kam vás posledná vôla Johna Silvera posiela hľadať poklad.

Do skál udri loď!

S malým útržkom mapy s indíciami (písanými formou hádanky) začínate ako v každej inej hre od Kheops prieskumom prostredia. Autorom sa darí už v treťom titule úspešne používať prvky survival a prenášať ťažisko hry na manipuláciu s desiatkami predmetov. Rovnaký uhladený rukopis sa nesie naprieč prvou polovicou hry, kedy podľa mapy a indícií prenikáte do centra ostrova, kde sa musí skrývať hodnotný poklad z mnohých lúpežných výprav. Na to, že hra sa nemusí dlho rozbiehať, lebo cieľ je už vopred jasný, z vás prekvapivo rýchlo spraví dobyvateľa zdanlivo neobývaného ostrova s chuťou presnoriť každý kút útesov.

Návrat na Ostrov Pokladov

Čo by to bol za pirátsky príbeh bez pirátov, chľastu a pištolí?
Návrat na Ostrov Pokladov

Škoda zbytočnej prekombinovanosti, mohlo ísť o oddychové letné dobrodružstvo.
Návrat na Ostrov Pokladov

U Francúzov je badateľný od prvých okamihov progres v kvalite grafiky.

Je vám servírovaná jedna jednoduchá hádanka za druhou a zlato doslova začnete cítiť. Hľadaniu pokladu možno prepadnete až prirýchlo. Potom príde nepríjemné vystriezvenie, inventár sa naplní obrovským množstvom predmetov a hra vás necháva často stáť bez toho, aby ste vedeli, čo treba urobiť ďalej. Lajdácky odfláknuté hotspoty budú len signalizovať, že tu sa určite musí použiť nejaký predmet, ale nemý hrdina sa neobťažuje zaoberať otázkou, čo by to tak mohlo byť. Bez ďalších indícií sa ťažko pokračuje, hlavne ak prerušíte hranie a vrátite sa na ostrov napríklad o niekoľko dní.

Vzhľadom na to, že je prístupné každé miesto počas celého hrania, hľadanie cesty vpred je úplne normálne, nehovoriac o prehliadnutí kľúčových predmetov (pixelhunting) a miest, ako napríklad magnetická skala na úplnom začiatku, ktorú mimochodom budete potrebovať až na samom konci. Ak by vložili autori hrdinovi do úst niekoľko viet a rád, ktorými by vám aspoň dal najavo, že aj on chce poklad nájsť, napredovanie by oveľa zjednodušili a mohli by úplne vypustiť nepoužiteľné tlačítko na zrekapitulovanie úloh.

Obohraná predmetová pesnička

Návrat na Ostrov pokladov neskôr zavádza počtom lokácií a samozrejme počtom predmetov, ktorých bude neustále pribúdať a vy budete skúšať každý s každým skombinovať a použiť ich na všetko. Kheops by už mohol začať uvažovať o inovácii inak zábavného systému. Pri takom počte strácate prehľad, čo máte v inventári (nezabúdajme, že má viac záložiek) a čo pôjde a čo nie skombinovať. Ak si dokážete ustrážiť predmety a poriadok, nebude vám robiť problémy rozoberanie nástrojov, použitie násady kropáča ako páky a potom zase zloženie, lebo bude treba kopať aj jamu.

Návrat na Ostrov Pokladov

Posol veľkého Johna Silver vie dokonca aj spievať.
Návrat na Ostrov Pokladov

Viazať uzly sa naučíte za behu.
Návrat na Ostrov Pokladov

Jaskyňa pri Rieke krvi skrýva posledný puzzle.

Ak však nedávate pozor, pripravte sa na skúšanie všetkého na všetko a skamarátenie sa so systémom pokus-omyl. Návrat na Ostrov pokladov si zachováva typický edukatívny nádych, naučíte sa odlievať železo do pieskových foriem, ktoré si predtým vyrobíte, no a ako správna námornícka hra vás naučí viazať všemožné uzly od jednoduchých rybárskych slučiek, až po vyrobenie lanových pút. V tomto treba autorov pochváliť, pretože sa snažia v každej hre priučiť hráča niečomu novému, ale pritom ho neznudiť tonami textov. Spolieha sa na veľké obrázky a aj z tohto dôvodu možem hru odporučiť celým rodinám.

Rodičia sa s deťmi síce potrápia a možno si na poslednej hádanke vylámu aj zuby, ale prežijú skutočné pirátske dobrodružstvo, v ktorom sa cení viac um ako bleskové reakcie počas súbojov na meče. Návrat na Ostrov pokladov navyše nie je nijako náročná hra na hardvér a predrenderovanú grafiku exotickej destinácie si užijú aj majitelia notebookov. Grafika doznala od odhaľovania Da Vinciho tajomstva značné vylepšenia. Na obrazovkách je cítiť veľký progres, či už v detailnejšom prekreslení objektov alebo v hojnejšom využívaní animácií na oživenie inak mŕtvych backgroundov.

Oplatí sa vyplávať?

Osobne som bol až do takej miery prekvapený, že som si začal predstavovať, kam sa v ďalších pripravovaných adventúrach posunie Kheops Studio ďalej (spomeňme na tiež francúzske štúdio Cryo). Hranie je doplnené veselou pirátskou hudbou, výbornou českou lokalizáciou a tradičnými komixovými cut-scénami. Kheops sa ešte nenaučil robiť CGI filmy v pozerateľnej kvalite, ale snáď sa raz dočkáme adventúry ako bič. Takto je to len nadpriemerné dobrodružstvo, ktoré dopláca na to, že utápa hráča v množstve predmetov a zavádza ho rozľahlým ostrovom, kde je testovaná jeho pozornosť.

napísal spacejunker 18.6.2007
6.5
NÁVRAT NA OSTROV POKLADOV