CALL OF DUTY 4: MODERN WARFARE

CALL OF DUTY 4: MODERN WARFARE

9.5

Vojna dokáže byť neskutočne krásna, ako aj zábavná. K tomuto názoru sme dospeli po absolvovaní misie menom COD 4.

Nemohol som si pomôcť, ale ten film som si musel pozrieť niekoľko krát za sebou. Tak strhujúca akcia, s tak obrovským množstvom úžasných a pamätihodných okamihov, navyše podfarbená špičkovým soundtrackom si to skrátka žiadala. A verte mi, ani po 3x sa mi daný film nezunoval. Ba naopak! Prinútil ma k ďalšiemu zhliadnutiu, tentokrát ale za výrazne obtiažnejších podmienok. A o čom že to tu básnim? No predsa o kasovom blockbustri menom Call of Duty 4: Modern Warfare, ktorý viac než čokoľvek iné pripomína zbesilú akčnú jazdu, videnú v tých najlepších (a najdrahších) kino hitoch, aké tento svet stvoril.

Tento hit je ale navyše interaktívny a pokiaľ chcete zažiť skutočnú vojnu 21. storočia, niet inej možnosti, než sa naplno vrhnúť do strhujúcich bojov, predstavujúcich akýsi vrchol akčného neba. Ale pozor! Povahy žiadajúce realizmus, nech sa radšej obrátia iným smerom; tu totižto víťazí čistokrvná hrateľnosť. Dosť ale zbytočných rečí, je čas na spanilú jazdu, ktorá začína práve teraz!

Po rokoch pobytu v 2. svetovej vojne, kedy už aj ten najmenej zaujímavý konflikt bol zmapovaný, sa chlapíci z Infinity Ward rozhodli, že s minulosťou už nebudú ďalej strácať čas a preorientujú sa radšej na prítomnosť. Ako už asi tušíte, bol to zásah do čierneho. Nie žeby bol príbeh bohvie ako vynaliezavý, ale vďaka mocným nástrojom talentovaných vývojárov je podaný tak presvedčivo, že od prvého momentu vás uchopí takou silou, že vás pustí až s posledným padnutým nepriateľom, stojacim vám v ceste za víťazstvom.

Samotné dejové úskalia sa pritom zaoberajú záležitosťami nanajvýš aktuálnymi a okrem klasickej teroristickej hrozby sa dotýkajú aj iných sfér, ako napríklad občianskej vojny, prach biednymi výsledkami informačných služieb či drzosťou niektorých národov, miešajúcich sa do vecí, kam by strkať nos nemali. Okrem toho sa do inak atraktívneho a vysoko aktuálneho príbehu primieša aj atómová hrozba a vy tak v koži dvoch vojakov budete zachraňovať všetko to, čo iní stihnú pokaziť.

Call of Duty 4: Modern Warfare
Call of Duty 4: Modern Warfare Kapitán Price vás bude sprevádzať od začiatku do konca.
Kapitán Price vás bude sprevádzať od začiatku do konca.

Call of Duty 4: Modern Warfare Prvý výsadok v koži mariňáka je jednoducho nezabudnuteľný.
Prvý výsadok v koži mariňáka je jednoducho nezabudnuteľný.

Call of Duty 4: Modern Warfare Misia z dema svojou kvalitou udivuje aj vo finálnej verzii
Misia z dema svojou kvalitou udivuje aj vo finálnej verzii

Singleplayerová kampaň je všetko, len nie nudná, prípadne stereotypná. Vlastne, je jedným z najlepších zážitkov, aké mi kedy hra z jednotiek a núl poskytla! Každá, doslova každá misia je prepchatá neskutočným množstvom strhujúcich momentov a pokiaľ ste sa obávali opakujúcich sa scénarov, môžete si pokojne dať pohov. Už len prvá misia s výsadkom na lodi vás dokonale presvedčí o tom, že ani toľko kritizované skripty nezmôžu nič proti famóznemu finálnemu predstaveniu, na ktorom sa výdatne podieľajú. Vojaci sa koordinovane presúvajú medzi jednotlivými priestormi, k tomu sa pridá realistická hlasová komunikácia a vy si pripadáte, ako keby ste sledovali real-time ozbrojený zásah špeciálnych jednotiek, ktorého súčasťou ste len tak mimochodom aj vy. A to je prosím pekne len úvodná časť v prológu!

Obdobne špičkové sú totižto aj zvyšné misie a ak by som si mal vybrať trojicu top, musel by som skutočne dlho uvažovať, aby som náhodou niektorej z nich neukrivdil. I tak mi nedá, aby som nespomenul doslova diabolské tempo prvého aktu, začínajúce asi najhoršou úrovňou (ale i tak výborne hrateľnou), akú v súvislosti s celou kampaňou absolvujete. Ocitnete sa totižto v koži príslušníka britských SAS, vojaka „Soap“ MacTavisha, s ktorým sa vydáte hlboko do Ruska, aby ste v tamojších luhoch oslobodili dôležitého informátora so životne dôležitými informáciami.

Netrvá dlho a už sa pre zmenu pohybujete v kanadách amerického seržanta Jacksona spolu so svojou jednotkou, snažiac sa  dolapiť nebezpečného vodcu povstalcov, klasického teroristického tyrana Khaleda Al-Asada. Samozrejme, nič sa nebude vyvíjať tak, ako má a po sérií adrenalínových misií dochádza ku katastrofe s jedným, pre vás obzvlášť smutným koncom. Práve séria misií na Blízkom východe sa jednoznačne radí medzi to najlepšie z najlepšieho a či už budete prečesávať televíznu stanicu, sprevádzať tank M1 Abrams, či zachraňovať pilotku zo zostreleného vrtuľníku (inak krásny odkaz na Black Hawk Dawn), budú to chvíle tej najintenzívnejšie akcie, akú ste za posledné roky zažili.

Call of Duty 4: Modern Warfare
Evil from Russia!

Ďalšie dve kapitoly poskytujú rovnako vrchol hráčskeho blaha a svojou pestrosťou vás neraz posadia na zadok. Pomalá, ale o to zaujímavejšia akcia na Ukrajine, zbesilá naháňačka jednej dôležitej osoby či frenetická bojová misia za záchranou sveta; to všetko a ešte omnoho viac si užijete, ak sa rozhodnete zareagovať na štvrté volanie povinnosti. Samozrejme, hra sa po vzore svojich starších bračekov nevyhla masívnemu nasadeniu skriptov, čo je ale z hľadiska udržania strhujúcej atmosféry vcelku pochopiteľný krok a keď uvidíte scény, ako napríklad zrútenie vrtuľníku či výbuch jednej extra silnej nálože, bude vám srdečne jedno, že takéto momentky majú na starosti preddefinované riadky kódu. Úžasný herný zážitok potom už len podčiarkujú brífingy pred každou misiou, ktoré vďaka špičkovému zladeniu cool záberov a chytľavej muziky dokazujú, že originalita na poli FPS ešte zďaleka nevymrela.

Novodobé prostredie, ale pritom rokmi ostrieľaná koncepcia. Asi takto by sa v krátkosti dala charakterizovať herná náplň, mixujúca bezhlavú akciu s nutnosťou občas si dávať pozor na zdravie, pričom ale zložitejšie taktické manévre tu rozhodne očakávať nemôžete. Veď predsa, COD nikdy nebol o krytí či iných zdržiavačkách a nie je tomu inak ani u najnovšieho pokračovania. Gro samotnej hrateľnosti tak spočíva v sústavnom postupovaní vpred, s minimálnou šancou zablúdenia, aj keď istý pokrok tú možno predsa len bádať. Ide predovšetkým o možnosť dostať sa k cieľu hneď niekoľkými cestami, takže akási zdanlivá sloboda tu nachádza uplatnenie a klamal by som,ak by som nepovedal, že to hrateľnosť v istých okamihoch aj vcelku elegantne oživuje.

Okrem klasického strieľania ale autori nezabudli ani na občasné spestrenie v podobe vyhadzovania vecí do vzduchu, pričom nesmiem zabudnúť na misiu v po zuby ozbrojenom lietadle Spectre, ktorá je spracovaná tak realisticky, že som si pár úvodných okamihov skutočne myslel, že pozerám na nejaké nehrateľné video. O ďalších pár sekúnd neskôr som na zemi rozsieval smrť.

Dôležitým faktorom, pridávajúcim na atraktívnosti, je škála zbraní a predovšetkým ich účinnosť. Z tohto hľadiska patrí COD 4 medzi jasnú špičku a vďaka kvalitnému arzenálu bude každé zabitie protivníka neskutočne návykové, až sa vám bude chcieť vyraziť do ulíc a zabiť si niekoho na vlastnú päsť :-). Príjemne na mňa zapôsobila aj umelá inteligencia, ktorá síce nepredvádza zázraky, ale protivníci zase nepôsobia ako banda teliat, takže v rámci prestreliek sa z ich strany dočkáte aj nejedného prekvapenia. Suma sumárum vám tak singleplayerová kampaň zaberie nejakých 7 hodín času (na regular obtiažnosti), ale stavím svoje 3-dňové ponožky, že si hru zahráte minimálne ešte raz, či už na vyššej obtiažnosti, alebo v móde Arcade, v ktorom ide o čo najrýchlejšie prebehnutie misie pri čo najväčšom počte bodov za zabitie.

Call of Duty 4: Modern Warfare
Call of Duty 4: Modern Warfare Vrcholná misia prvého Aktu. Kto si ju nezamiluje, ako keby ani nehral hry.
Vrcholná misia prvého Aktu. Kto si ju nezamiluje, ako keby ani nehral hry.

Call of Duty 4: Modern Warfare Naskriptovaná scéna, ktorá vám doslova vyrazí dych. Vlastne, skoro ako všetky.
Naskriptovaná scéna, ktorá vám doslova vyrazí dych. Vlastne, skoro ako všetky.

Call of Duty 4: Modern Warfare Prepadnutie a následná naháňačka vás ani na okamih nenechajú chladnými.
Prepadnutie a následná naháňačka vás ani na okamih nenechajú chladnými.

Skrátka, taká arkádovka na odreagovanie. Čo som ešte nespomenul, je bohatý výber multiplayerových možností, ktorý popri bežných i menej bežných módoch (sabotáž, domination, search and destroy) vyniká 16-mi výborne navrhnutými mapami, v ktorých si hráči naplno uplatnia osobitné výhody jednotlivých povolaní, ako napríklad zvýšenej presnosti, účinnosti guliek, zlepšenej mušky a podobne. Navyše, zabíjaním protivníkov si sprístupňujú rozličné špeciálne bonusy, takže z hľadiska hry viacerých hráčov sa nový COD dozaista nestratí.

Baviť sa o technickom spracovaní a pritom nespomenúť animácie, je ako dať si v lete namiesto piva vodu. Skrátka, to musíte vidieť na vlastné oči. Vojaci sa pohybujú presne v duchu špeciálnych jednotiek, kvalitný fyzikálny engine zabezpečuje (okrem prieraznosti niektorých materiálov) aj príslušne realistické umieranie, k tomu sa pridajú spomínané skripty a vy vo výsledku ani nestíhate žasnúť, kam až tá technológia dokázala zájsť. Navyše, výborný vizuálny dojem umocňujú prepracované modely postáv a zbraní, pričom rozličné grafické efekty typu výbuchov si zaslúžia len to najvyššie hodnotenie. Po zadu neostala ani zvuková stránka a ak máte náhodou 5.1 zostavu, pripravte sa na nefalšovanú vojnovú atmosféru. Guľky lietajú ako zmyslov zbavené, vojaci splašene pokrikujú, k tomu sa pridá špičkový soundtrack a vy si neraz pripadáte ako vojak, ktorý sa práve zúčastnil nebezpečnej operácie.

Vhodne načasovaná zmena prostredia spolu s výborným dizajnom misií hre výrazne pomohla a my sme sa tak dočkali titulu, do značnej miery redefinujúceho žáner vojnových FPS. Dychberúca atmosféra, návyková hrateľnosť a k tomu úžasné technické spracovanie tak dokopy vytvárajú zážitok, ktorý by ste si rozhodne nemali nechať ujsť. Čo po tom, že je to značne nerealistické – dôležitá je totiž zábava a v tej Call of Duty 4 víťazí na plnej čiare.

Call of Duty 4: Modern Warfare
Call of Duty 4: Modern Warfare Jedno zo spestrení kampane - ostreľovanie pozemných cieľov z tejto lietajúcej pevnosti.
Jedno zo spestrení kampane - ostreľovanie pozemných cieľov z tejto lietajúcej pevnosti.