SUPER MARIO GALAXY

SUPER MARIO GALAXY

9.5

Legendárny inštalatér sa podujal na zatiaľ najťažšiu úlohu, zachrániť princeznú uväzenenú v centre vesmíru.

Recenzia na Wii verziu

Nintendo prepisuje históriu. Zas a znova. Firma, ktorej je pripisovaná z jednej časti záchrana herného priemyslu pred krachom a firma ktorá, verejnosti ukázala, že hry nie sú len dočasný módny výstrelok, dala svetu mnoho technických inovácií (neskôr prijatých za úplne bežný štandard) a herných legiend. Menujme iba jednu, Shigeru Miyamoto. Človek so statusom legendy, geniálny dizajnér, ešte lepší producent a vizionár má ruky zo zlata a čoho sa chytí, má minimálne po hernej stránke, čo odovzdať ďalej. Medzi jeho prvotiny patrí Donkey Kong, kde sa po prvý krát objavil Mario, vtedy ešte ako Jump Man.

Skákanie sa stalo charakteristickou črtou postavičky, s ktorou sa zrodil aj prototyp 2D skákačky. O niekoľko rokov neskôr, keď sláva Maria stúpala do závratných výšok, boli položené základy skutočnej 3D hry s polohovaním kamery pomocou analogovej páčky. Na nástupcu Super Mario 64, jednej z mnohých zásadných titulov, ktoré vyšli na platforme N64 a ovplyvnili budúcu tvorbu, sa čakalo dlho. Predlho. Super Mario Sunshine rozhodne patrí do zlatého fondu herného katalógu GameCube, ale pravý nástupca prišiel až po 11 rokoch! A volá sa Super Mario Galaxy.

Rokmi pestovaná reputácia a legenda udržovaná kvalitou prežije snáď aj samotného tvorcu s nesmrteľným menom a firmu, v ktorej sa zrodil. Mario to má namierené ku hviezdam, preskúmať vzdialené galaxie a objaviť nové planéty, aby zachránil princeznú Peach a prekazil zákerný plán Bowsera. Na rečnícku otázku: či má na to gule a či skutočne dosiahne tam, kam má namierené, je snáď zbytočné odpovedať. Môžete si hlasno zakričať „ÁNO“ alebo tíško prikývnuť, pretože sa práve zrodila legenda s veľkým L.

Hviezdny festival

Super Mario Galaxy pripomína domov. Viete po slepiačky nájsť sviečku, keď vyletí istič, nemusíte zažínať svetlo, ak chcete nahmatať na polici pohár, ani dlho skúmať tlačítka na diaľkovom ovládaní na stole. Cítite sa príjemne, pohodlne a všetko (búchanie roliet, brechot psa, mravce za chladničkou), beriete úplne normálne. Ak sa však presuniete do iného bydliska, alebo niekde inde trávite noc, menia sa zásadne pravidlá. S Mariom je to stávka na istotu.

Super Mario Galaxy
Super Mario Galaxy Galaxy patrí medzi najkrajšie hry v hernom katalógu Wii a ešte dlho ňou aj zostane.
Galaxy patrí medzi najkrajšie hry v hernom katalógu Wii a ešte dlho ňou aj zostane.

Super Mario Galaxy Unikátny dizajn planét búra zaužívané pravidlá plošinoviek.
Unikátny dizajn planét búra zaužívané pravidlá plošinoviek.

Super Mario Galaxy Včelia podoba vás dostane tam, kam sa normálne nedostanete.
Včelia podoba vás dostane tam, kam sa normálne nedostanete.

Všetko vám pripadá úplne prirodzené, aj keď v tom momente lozíte dolu hlavou a spin attackom vyvolaným trhnutím ovládačov ničíte hríboidné Gommby. A keď sa potom zmení gravitácia a z 3D sa stane 2D behačka len s tým rozdielom, že namiesto tradičného skrolingu zľava doprava obraz skroluje zhora dolu, pričom postavička je prilepená o pravú stranu obrazovky, ani vás nad tým nenapadne rozmýšľať. Je to prirodzené. Nebude vás trápiť, že pri stúpaní k Bowserovi vám pod nohami trhajú cestu meteory, alebo ak sa Mario stratí v čiernej diere a pri checkpointe nájdete náhradu za stratený život.

Nebudete sa ani trápiť nad tým, prečo tam ten život vôbec je, keď už na konte máte pekné tri desiatky. Ani sa ďalej nebudete trápiť myšlienkou, že pri opätovnom spustení vám na konte zasvietia iba štyri životy. Nebudete to brať ako podraz v momente, keď vám znovu budú utešene narastať so stúpajúcim počtom nazbieraných mincí a kúskov hviezd vo forme farebných kryštálikov. Nie, Super Mario Galaxy nie je hrou, s ktorou môžete prehrať. Vy si vyberáte, kam pôjdete, vy rozhodujete, s koľkými hviezdami hru dokončíte, vy si hovoríte, ešte jednu do zbierky a potom to vypínam. Vy, jedine vy.

Je to vlastnosť spoločná pre všetky hry z produkcie Nintenda; schopnosť motivovať aj vtedy, keď sa vám jednoducho nedarí. Dať šancu rovnakým dielom malým i veľkým, mladým i starým. Odovzdať hernú skúsenosť rovnako intenzívne a pritom vyvolať úplne odlišné herné zážitky. Nepotrebuje vetvenú príbehovú linku, ani dialógy, či dokonca NPC postavy a questy. Mariovi stačí, že vie skákať cez hranice žánru, kde je jednoducho neprekonaným súperom.

Aj pre starších?

Čím opäť exceluje Super Mario Galaxy je dizajn a zmysel kombinovať prevarené a doteraz nevidené herné mechanizmy. Herný svet je jedna veľká galaxia tvorená súhviezdiami s planétami na obežných dráhach. Planéty, tu nazvané galaxie, skrývajú v sebe bonusové miniplanétky a to najdôležitejšie – zlaté hviezdy. Ich zbieraním si otvárate cestu do ďalších súhvezdí a sú potrebné na uvedenie do pohybu observatória, ktoré je vašim východiskovým bodom, odkiaľ podnikáte prieskum hlbokého vesmíru hry.

Super Mario Galaxy
Kliknutím na obrázok sa vám prehrá trailer.

Každá planéta je unikátna pre svoju nezameniteľnú stavbu prekážok a pravidiel, ktoré ovplyňujú kométy v ich blízkosti. Podľa ich farby budete vedieť, či budete musieť levelom prefrčať v krkolomnom čase, alebo premôcť bossa bez jediného škrabanca. Ak chcete pozbierať všetky hviezdy a na konci si odomknúť Luigiho, musíte tieto výzvy prijať. Ide totiž o krátkodobé javy. Povrch planét zdobia všetky známe prvky z predchodcov. V kombinácii s novými schopnosťami Maria a unikátnymi zmenami gravitácie v leveloch je vytvorený silný herný zážitok gradujúci zábavu.

Na každej planéte narazíte vždy na niečo iné. Na kompletné preskúmanie každého kúta sa budete musieť niekoľkokrát na povrch vrátiť, pričom každá návšteva tej istej planéty bude odlišná, ako tá predchádzajúca. Otvorené cesty vás povedú vždy inou sadou prekážok, postavia vás vždy pred iné problémy a preskúšajú vašu šikovnosť inými spôsobmi. Raz to bude vytrvalostný pretek so žralokom, plávanie vo vzduchoprázdne, inokedy sa s Mariom vo včelom tele budete snažiť dostať na vrch stromu po obláčikoch, alebo sa v bubline budete opatrne pohybovať medzi mínami.

Obtiažnosť Super Mario Galaxy je optimálne nastavená na úrovni prijateľnej pre bežných konzumentov. Nenechajte sa však zmiasť, mnohé zlaté hviezdy budú vykúpené stratami mnohých životov a cesta k nim vydláždená mnohými nadávkami. Vybrané planéty (a je ich dosť) potrápia skúsených hráčov a dokonca aj hard core fanúšikov Maria. Hrdina premenený na pružinu, ktorá neposlušne skáče tam, kam nemá, planéty vytvorené z plošiniek, ktoré vám pod nohami navždy zmiznú, priestorové labyrinty zložené z jednoduchých geometrických útvarov, chŕliace plamene, riadené strely, ktoré k sebe magneticky priťahujete, to je len zlomok toho, čo všetko vám skomplikuje život.

Galaktická zábava

Pozbierať všetko, neznamená nájsť iba zlaté hviezdy a mince, ktoré sú v Galaxy utlačené do úzadia úlomkami kryštálikov hviezd. Za ne sa dajú odomknúť nové planéty (patria medzi to najlepšie a najťažšie v hre), alebo nakúpiť život. So zbieraním úlomkov je previazaná rarita v žánri plošinoviek – kooperatívny multiplayer pre ľudí, ktorí kedysi zastupovali iba pozorovateľa. Bez nejakých veľkých nárokov sa druhého Wiimotu môže chopiť vaša priateľka/manželka a pomáhať vám pri zbieraní, pričom vy sa snažíte dostať na vežu skôr, ako vás pohltí stúpajúca láva. Spolupráca hráčov nahráva do karát rodinám s deťmi a najmenším, ktorí pomoc staršieho uvítajú pri hľadaní cesty ďalej alebo v boji s nepriateľmi.

Super Mario Galaxy
Super Mario Galaxy V netradičných polohách občas zlyháva váš zmysel pre orientáciu.
V netradičných polohách občas zlyháva váš zmysel pre orientáciu.

Super Mario Galaxy Nepriateľov môžete omráčiť nazbieranými kryštálmi.
Nepriateľov môžete omráčiť nazbieranými kryštálmi.

Super Mario Galaxy Herná doba sa počíta na desiatky a desiatky hodín, ak chcete vyskúšať všetko.
Herná doba sa počíta na desiatky a desiatky hodín, ak chcete vyskúšať všetko.

Super Mario Galaxy obsahuje 120 levelov (nie planét), pričom každý je originálny. Vyniká variabilitou, pestrosťou a farebnosťou. Vizuálna stránka podporená efektami spájanými výhradne so shadermi. Dodávajú prostrediam až takmer hmatateľný pocit materiálov, ktoré pokrývajú objekty. Nejde o jednoliate jednofarebné textúry, ale o skutočný kov, látku, drevo či plast. Druhou stranou mince špičkového technického spracovania je rendering v reálnom čase bez viditeľného spomalenia, takmer žiadne loadingy a podmanivá hudba.

Galaxy je ozvučená po prvýkrát skutočným orchestrom, nie midi nahrávkami. Dvojica hudobníkov Koji Kondo a Mahito Yokota vytvorila nebezpečne dynamický soundtrack, ktorý sa dostáva každým ďalším tónom pod kožu. Reaguje presne na dianie na obrazovke, zrýchľuje, spomaľuje prakticky okamžite a je ovplyvňovaný aj hĺbkou vo vode. Nevtieravé melódie rezonujú v ušiach ešte dlho po vypnutí hry a donútia vás zamyslieť, či ste počuli krajšiu hudbu v hre.

Super Mario Galaxy za sebou kreslí čiaru. Za ňu sa dostane iba skutočný nasledovník hodný prevziať korunu od bezkonkurenčne najlepšej plošinovky na svete s najintuitívnejším dizajnom posledných rokov. Super Mario Galaxy je galaktická zábava a centrom tohto univerza budete vy.

napísal spacejunker 23.11.2007
Super Mario Galaxy
| SUPER MARIO GALAXY