TABULA RASA

TABULA RASA

9.0

Richard Garriott alias Lord British prichádza s novou Sci-fi MMORPG. Bude Tabula Rasa takým hitom ako kedysi Ultima Online?

V súčasnosti je už na trhu nepreberné množstvo MMO titulov a vybrať si môže naozaj každý, kto má prístup k internetu. V drvivej väčšine sa však jedná o hry z fantasy prostredia, prípadne s historickým námetom. Preto vždy poteší, keď sa medzi „onlajnovkami“ objaví nejaká tá sci-fi MMO. O to viac, keď sa podňu podpíše osobnosť, akou je Richard Garriott alias Lord British. Bude Tabula Rasa takým hitom ako kedysi Ultima Online?

Ľudstvo má problém. Veľký problém. Invázia z vesmíru je ničivá a nezvratná. Tí šťastnejší sa dostali do leteckých transportov, ostatní boli navigovaní k portálu, vyrobenom na báze mimozemských civilizácií. Portál vedie na inú planétu. Ľudia tam však nenájdu pokoj a ochranu, portál totiž smeruje priamo na bojové pole. Váš hrdina je jeden z mnohých, čo sa dobrovoľne-nasilu zapojili do konfliktu proti krvilačným mimozemšťanom. Nezostáva teda nič iné, len tasiť zbrane a vybojovať si nový domov.

Úvod hry je klasika, vygenerovanie postavy a jej vizuálneho vzhľadu, priradenie mena a priezviska, čo je v tomto prípade dosť nepríjemná vec. Problém je v tom, že ťažko nájdete meno, ktoré bude hra akceptovať a dokonca sa vám pravdepodobne stane, že aj automaticky generované pomenovanie budete musieť niekoľkokrát zopakovať. Skrátka budete sa musieť zmieriť s tým, ako si vás nazve hra a zvyknite si hlavne na priezvisko, ktoré prischne aj ďalším vašim postavám.

Potom už pekne naklusáte do uvítacieho tábora, kde vyfasujete základnú výbavu za splnenie jednoduchých úloh, ktoré sú vlastne úvodným tutoriálom. Nebude to trvať dlho a budete sa potulovať po rozsiahlej divočine, likvidovať rôzne neutrálne kreatúry a nepriateľských, technicky vyspelých mimozemšťanov, ale aj komunikovať s dobromyseľnými domorodcami, čo žijú v kmeňoch, spravidla blízko spojeneckých vojenských táborov. Niekedy narazíte aj na väčšie domovské základne, ohradené kovovými stenami, vybavené strelnými vežami a neskôr aj strážené masívnymi mechmi. Ak si však myslíte, že na týchto miestach budete v bezpečí, poriadne sa mýlite.

V Tabula Rasa totiž neexistuje úplne bezpečná zóna. Nepriatelia sa často teleportujú z futuristických lietadiel doslova pár metrov od vojenského postu, priamo vám do cesty. Prebieha to rýchlo, takže musíte pružne zareagovať a spustiť paľbu, pri ktorej je nevyhnutné kryť sa za stromami a objektmi, alebo keď je prevaha nepriateľa priveľká, vziať nohy na plecia a „zdrhať“. A nezastaviť sa ani v obrnenej základni, pretože nepriatelia pokojne vtrhnú dnu a zaútočia na stráže aj NPC, od ktorých získavate najčastejšie výstroj a úlohy! Pri koordinovaných útokoch nepriateľov na bázu sa zvyčajne vyskytuje niekoľko desiatok bojovníkov na obidvoch stranách. Žiaria skupinové energetické štíty v tvare pologulí, poletujú guľky a  energetické výboje a padajú telá bio-organizmov a robotov, čo niekedy býva sprevádzané efektnou samodeštrukciou porazeného.

Tabula Rasa
Tabula Rasa Už v úvode spoznáte priateľov aj nepriateľov.
Už v úvode spoznáte priateľov aj nepriateľov.

Tabula Rasa Nepriatelia vás vidia zďaleka a chránia ich aj energetické štíty.
Nepriatelia vás vidia zďaleka a chránia ich aj energetické štíty.

Tabula Rasa Prostredia vyzerajú veľmi presvedčivo.
Prostredia vyzerajú veľmi presvedčivo.

Po boji môžete ošacovať množstvo mŕtvych tiel, teda ak patríte k víťazom. Môže sa však stať, že nepriatelia zvíťazia a dočasne preberú nad základňou plnú kontrolu. Kým hráči a boti nevyčistia oblasť a znovu neovládnu kontrolný bod, nemôžete využívať výhody, teleporty a portály, ktorými sa urýchľuje presun medzi stanoviskami a ak sa náhodou oživíte v zamorenej základni, ste okamžite terčom nepriateľov. A počítajte s tým, že aj počítačoví súperi sú dobrí hajzlíci, ktorí vás spozorujú z veľkej vzdialenosti a dosť dlho prenasledujú. A keď sa ukryjete za nejakou bariérou, je vhodné prebiť zbraň, pretože protivníci sa priblížia, obídu vašu skrýšu a napália to do vás pekne zblízka alebo vás dokonca na chvíľu odzbroja dobre miereným kopancom. Pre úplnosť dodám, že bytosti v prírode sú agresívne voči väčšine iných živočíšnych druhov v okolí, takže bežne vznikne trojitý konflikt napríklad vás, mimozemšťanov a dravcov, ktorým ste vstúpili do loviska. A ak radi dávate do tela živým hráčom, nebojte sa, je tu aj PvP režim.

Určite ste zvedaví, ako je to s vývojom a výzbrojou vášho hrdinu. Na prvý pohľad sa zdá, že systém napredovania nijako nevybočuje zo zaužívaného štandardu MMO, lenže čoskoro zistíte, že je v skutočnosti dosť originálny a premyslený. Pri každej novej úrovni získate body na zvýšenie troch atribútov: tela, mysle a ducha. Každá má primárny a sekundárny efekt na vlastnosti hrdinu, čiže viac alebo menej ovplyvňujú počet životov a energie a ich regeneráciu. Okrem toho vám pribúdajú body zručností. Jedná sa o dosť široké spektrum pasívnych a aktívnych súčasti. Nájdete tu tréning rôznych druhov strelných zbraní a brnení, ktoré inak nemôžete používať, ďalej doplnky k týmto zbraniam, napríklad schopnosť šrapnel, vďaka ktorej používate v teréne explodujúce rozbušky.

Môžete si osvojiť aj boj bez zbraní, alebo sa naučíte manipulovať s energiou a zosielať povedzme silné elektrické výboje. Osvojíte si aj inžinierske schopnosti, delené do kategórií od chemických, až po genetiku. Umožnia vám používať, opravovať alebo aj priamo vyrábať špecifické predmety, napríklad liečivé sady a výstroj. Napokon sú tu podporné schopnosti ako šprint alebo zúrivosť. Vyznačujú sa tým, že na rozdiel od ostatných aktívnych zručností nepoužívajú bežnú energiu, ale zásoby adrenalínu. Asi netreba zdôrazňovať, že adrenalín vám stúpa počas intenzívnych bojov. A platí, že zatiaľ čo základné schopnosti si dokáže osvojiť každý, tie pokročilejšie závisia od povolania postavy.

Počas niekoľkých úvodných levelov hrdinu je každý hráč regrútom, čoskoro sa však ocitne pred voľbou, či sa stať vojakom alebo špecialistom. Rozdiel je v podstate v tom, že vojaci sa sústredia na strelné zbrane a agresívny spôsob boja a špecialisti sú skôr podpornými jednotkami, častejšie využívajú silu energie a dokážu liečiť, opravovať a vyrábať zbrojné systémy a botov. To však až na vyššom stupni vývoja a vo vybranej oblasti, práve tak ako vojaci, ktorí získajú určitú bojovú odbornosť a stanú sa z nich hoci snajperi či granátnici. Čakajú vás totiž až tri voľby, ktoré vás privedú k úzko špecializovanému povolaniu, v ktorom budete absolútnou jednotkou. Pritom si volíte vždy jeden z dvoch smerov.

Ak sa chcete stať povedzme medikom, začnete s odbornosťou špecialitu, stanete sa biotechnikom a potom liečiteľom, teda ak v poslednej fáze neuprednostníte exobiológa, ktorý extrahuje DNA rôznych živočíchov a vytvára si pomocníkov, čo ho sprevádzajú v boji. Pripomínam, že pri každej voľbe povolania získate nový set zručností, ktoré používate s tými predošlými a dajú sa zdokonaliť až na piatu úroveň. Ak si nebudete istý, čím by mala byť vaša postava a ako by sa mal ďalej uberať je vývoj, môžete použiť klonovacie body a v ľubovoľnej fáze hry vytvoriť identickú kópiu hrdinu. Takto si vyskúšate rôzne povolania  bez toho, aby ste sa namáhali s „pestovaním“ novej postavy od prvej úrovne. Pritom hrať potom môžete za ktorýkoľvek exemplár. Veľmi nápadité riešenie!

Tabula Rasa
Prepady základní nepriateľom nie sú nič neobvyklé a vyzerá to potom takto...

Je tu však ešte jeden zádrheľ. Totiž nestačí len investovať body do schopností, ale musíte byť aj dostatočne inteligentný na to, aby ste ich vedeli použiť. Inteligenciu v rôznych oblastiach zvyšujú logá. Každá zručnosť vyžaduje jedno alebo aj niekoľko log. Najčastejšie ich získate absorbovaním poznatkov z futuristických oltárov, rozmiestnených po krajine. Sú ich doslova stovky, ale samozrejme budete potrebovať len časť z nich. Až potom môžete ikony skillov umiestniť do priestorov obrazovky, kde máte 5 prepínateľných okien na zbrane a niekoľko setov okien na iné činnosti a podporné predmety.

Výstroj a komponenty na výrobu predmetov získate od obchodníkov a z tiel nepriateľov. Pritom nálezy majú logický ráz, teda z bojovníka vytiahnete zbraň alebo náboje, z robota čip, zo zvieraťa kožu, určite však nie pušku alebo lekárničku. NPC zabezpečujúc služby, teda predajcovia zbraní, výstroje alebo lekárskych potrieb vám nie len predajú predmety príslušiace ich zameraniu, ale u každého z nich môžete nakúpiť muníciu a opraviť vašu výbavu. To je veľmi praktické, pretože sa kedykoľvek bez problémov pripravíte do terénu u najbližšieho obchodníka, bez zdĺhavého hľadania tej správnej osoby. NPC vám zadávajú aj väčšinu úloh, ktorých náplňou je zabíjanie určených protivníkov, eskort tovaru alebo spoločníka na určené miesto, či prieskum terénu.

Komplexnejšie úlohy nájdete v oddelených zónach, vhodných pre tímy hráčov, kam sa vstupuje, podobne ako do lokalít pre pokročilejšie postavy, vchodmi do jaskýň, prípadne teleportmi a leteckým transportom. Za splnenie, istých úloh získate tituly. Zadávateľovi misie svieti nad hlavou ikona so žltou vysielačkou. Pri prijímaní úlohy vždy vidíte, akú odmenu môžete získať, často je niekoľko možností. Potom vás veľmi prehľadné žlté šípky a ikony na kruhovej minimape, ako kompas, navigujú na miesto určenia. Prehľad o kompletnej oblasti je riešený veľkými mapami s praktickými značkami.

Inventár hrdinu je rozdelený do niekoľkých sekcií, podľa využitia. Práve používanú výstroj vidíte uloženú pri makete postavy. Zbrane, väčšinou strelné, zahrňujú všetko od pištolí, až po raketomety. A okrem štandardných strelných zbraní sú to aj iné druhy. Napríklad laserové, ktoré však dokážu zabiť len mechanických protivníkov alebo potom iba oslabia štíty a nepriateľské brnenia, no súperov treba doraziť iným spôsobom. Brnenia hrdinu aj nepriateľov zodpovedajú hodnotám ochranných odevov a v pokojovom stave sa, podobne ako život, regenerujú.

Aplikácia zbraní a zručností je jednoduchá. Funguje podobne ako v iných hrách, zameriate nepriateľa a strieľate, alebo použijete ikonu na zoslanie požadovanej schopnosti. Pri neprerušených dlhotrvajúcich bojoch okrem adrenalínu získate aj dočasný skúsenostný bonus. No hoci súboje majú rýchly priebeh a akčný ráz ako v FPS tituloch, nestačí páliť hlava-nehlava. To sa týka predovšetkým strelných zbraní. Totiž pri streľbe musíte zacieliť nie len na telo nepriateľa, ale na jeho najzraniteľnejší bod, ktorý je vždy identifikovaný kruhom. Tento citlivý bod sa môže líšiť podľa typu zbraní. Tie s väčším rozptylom zásahový bod nepotrebujú (napr. brokovnica), a poškodia aj viacero nepriateľov súčasne, ale ich nevýhodou je pomalá streľba a nabíjanie.

Tabula Rasa
Tabula Rasa V táboroch a základniach  nakúpite a získate  väčšinu úloh.
V táboroch a základniach nakúpite a získate väčšinu úloh.

Tabula Rasa V boji sa stretávajú biologické organizmy aj bojoví mechovia.
V boji sa stretávajú biologické organizmy aj bojoví mechovia.

Tabula Rasa Na používanie schopností potrebujete absorbovať logá.
Na používanie schopností potrebujete absorbovať logá.

Zabíjať s ohľadom na presnosť je väčší kumšt a súčasne máte lepší pocit z toho, keď úspešne zložíte vašu korisť. Zásahový bod je drobnosť, ktorá však má prekvapivo výborný efekt. Vďaka tomu sa hra totiž  nezvrhne na bezduchú paľbu, ale vyžaduje istú dávku taktizovania, koncentráciu a dobrú mušku. Zbrane sa môžu aj prehriať, alebo zaseknúť, vtedy pomôže znovu nabitie. Poškodená výstroj má väčšiu kazivosť a častejšie zlyháva. V prípade úmrtia sa oživíte v poľnej nemocnici ľubovoľného známeho tábora. Dočasne sa vám znížia atribúty a zhorší koncentrácia, čo však môžete odstrániť traumatickými balíčkami.

Keď si odmyslíme technické chyby, ktorých je s každým updatom čoraz menej, hra  nemá nejaké zásadné negatíva. Možno by nebolo zlé skúsiť systém implantátov priamo do tela hráčov, podobne ako má Anarchy Online, ale menej obratní užívatelia by s tým mohli mať problém. Takto si Tabula Rasa zachováva dynamiku a systém hry si rýchlo osvojí aj absolútny laik. Hru by obohatili aj vozidlá, do ktorých by sa dalo nastúpiť a bojovať v nich, alebo si aspoň skrátiť cestu. V budúcnosti sa nad tým možno tvorcovia zamyslia. Sortiment strelných zbraní by nemusel byť až tak viazaný na level postavy, no zmierite sa aj s tým

Takže jediným vážnejším mínusom, hlavne pre našich užívateľov, je nutnosť mesačnej platby za hru. Jedným dychom však treba povedať, že hra za tie peniaze stojí. Tí, čo hrali len betaverziu, môžu oponovať. Ale v tomto prípade sú pravdivé slová Richarda Garriota, ktorý priam prosí sklamaných betatesterov, aby skúsili finálnu verziu hry, lebo je oveľa zábavnejšia ako jej testovacia verzia. Hral som obidve a môžem to len potvrdiť, beta bola priam nudná a dlho som pri nej nevydržal, finálnou hrou som bol naopak očarený. Je to úžasná premena a výsledok predčil moje očakávania. Takže milí betatesteri (aj vy ostatní), vyskúšajte ešte raz titul Tabula Rasa, neoľutujete.

O grafickom spracovaní sa dá povedať len jediné. Veľmi vydarené. Prekrásne prostredia s bujnou vegetáciu a jedinečnou atmosférou sú prvotriedne. Animácie postáv a objektov detailné a precízne. Možno explózie by mohli byť o trochu lepšie, ale aj tak nikoho neurazia. Ozvučenie vhodne dopĺňa celok, nie je síce excelentné, ale nie je mu čo vyčítať.

Hoci to tak v beta verzii vôbec nevyzeralo, teraz je už jasné, že Tabula Rasa je prvotriedna hra, hodná svojho presláveného tvorcu. Obsahuje originálny vývoj postavy, adrenalínové, akčne ladené boje, aj atraktívne spracovanie. Ak ste, podobne ako ja, dlho márne čakali na kvalitnú sci-fi MMORPG, viac už nemusíte, je tu totiž Tabula Rasa a určite vás nesklame.

Tabula Rasa
Tabula Rasa Nepriateľský výsadok. O chvíľu bude veselo.
Nepriateľský výsadok. O chvíľu bude veselo.