SINGSTAR

SINGSTAR

8.0

Pozvánky sú rozoslané, telefonáty vybavené, zásoby nakúpené. Karaoke pripravené, dá sa na takejto hre niečo pokaziť?

Párty začína

Pozvánky sú rozoslané, telefonáty vybavené, zásoby nakúpené. Nik ešte zatiaľ nepotvrdil účasť na sto percent, ale magické slovko „karaoke“ na väčšinu pozvaných ľudí zafungovalo. Hoci to pozvaní jedinci netušili, okrem potešenia z ich prítomnosti mi svojim prikývnutím poslúžili ako testovacie subjekty pre malý hudobný experiment. Ľudia sa najprv "zahrejú" hraním Guitar Hero a potom im na zlatom podnose ponúknem dva mikrofóny a disk s magickým názvom SingStar. Známa séria z PS2 sa prehupla do ďalšieho levelu svojej existencie a po prvý krát sa predstavila v next-gen forme. Zostáva zodpovedať už len jednu otázku: dá sa vôbec na karaoke hre niečo pokaziť?

Nie len spevom je spevák živý

Veľkou výhodou SingStar je okamžitá hrateľnosť. Zatiaľ čo napríklad Guitar Hero, čo je v podstate tiež hudobná párty hra, musíte predsa len pár minút vysvetľovať základné princípy, karaoke je jasne definovaný výraz a väčšina ľudí ihneď vie, o čo sa jedná. Stačí si len zvoliť pesničku, chytiť do roky mikrofón a v momente sa z vás stáva druhá Vierka Berkyová. Netreba si zvykať na ovládanie, netreba sa oboznamovať s hernými mechanizmami, všetko je jednoduché a intuitívne. V dolnej časti obrazovky skroluje text pesničky, horná časť je vyhradená zobrazeniu melódie a hlavne sa v nej zaznamenávajú tóny vychádzajúce z vašich úst.

Ak sa prekrývajú s orginálom, super, máte body. Ak nie, nič sa nedeje, nikto vás nevypíska a nik si z vás nebude robiť srandu. Teda až na tých ľudí sediacich okolo vás. A verte, že tej srandy zažijete kopec. Algoritmus, ktorý kontroluje „triafanie“ do výšky a dĺžky tónu, nekontroluje slová a tak si na melódiu So Sick od Ne-Yo kľudne môžete zaspievať text populárnej odrhovačky Kohútik jarabý, alebo si len tak zalalákať, ale ten prvý prípad povedie k ďalším výbuchom smiechu v obecenstve. Samozrejme, tento princíp je totožný so všetkými predchádzajúcimi verziami SingStar, takže nič významné sa nezmenilo, ale pre mňa osobne (keďže toto je moje prvé pričuchnutie do sveta „speváckeho e-šoubiznisu“) bola úplná jednoduchosť pozitívnym prekvapením.

SingStar

SingStar poskytuje aj isté možnosti prispôsobenia prostredia podľa vlastného gusta.
SingStar

Nakupovanie pesničiek (u nás nedostupná služba, zatiaľ).
SingStar

Fanúšikovia čiernej hudby si zaspievajú s Ne-Yom.

Niektoré piesne predsa len okrem spievania vyžadujú aj druhú činnosť. Nemusíte sa báť, nie je to nič zložité. Teda, vlastne, trochu áno. Vo vybraných pasážach Beep od PCD či v Feel Good Inc. od Gorillaz sa totiž musíte zahrať na pánkov s nohavicami spustenými prekliate nízko a pevnou rukou (hlasom) ovládnuť umenie rapovania. Rapové pasáže majú vlastný HUD a miesto triafania sa do tónov je kontrolovaná schopnosť zosúladiť sa s beatom pesničky. Na kombinácii spev + rap sú postavené aj niektoré duety a verte, že aj neprajníci čiernej hudby sa počas dobrej párty zmenia na 2 Pac-ov či Common-ov. Slovný diktát, chápeš brácho?

Podaj mi ten mikrofón, JA ti to ukážem

Základnou možnosťou, ako sa pri SingStar vyblázniť, je zaspievať si pesničku v režime jedného hráča. To ale nie je veľká výhra a pochybujem, že si niekto bude doma len tak sám pre seba spievať. Ozajstná zábava nastupuje až za prítomnosti viacerých ľudí a pri hraní niektorého z multiplayerových módov. Duet je jasná záležitosť, špeciálne vybrané songy (napr. Nicole Kidman a Robko z Rožňavy Williams) dajú vyniknúť dvojici spevákov. Podobný, ale zároveň veľmi rozdielny, je režim Battle, kde takisto spievajú dvaja borci, ale tentokrát proti sebe s úmyslom poraziť toho druhého. Ponuku uzatvára mód Pass the Mic, ktorý je priam dokonale navrhnutý na párty. Vytvoríte si s priateľmi dve družstvá, zapíšete svoje mená do zoznamu a hra rozhodne, kto proti sebe nastúpi v akej disciplíne. Hrá sa na vopred určený počet kôl a kto má na konci viac bodov, vyhráva. Disciplíny zahŕňajú klasické spievanie, spievanie krátky ukážok náhodne vybraných piesní, spievanie do určitého počtu bodov atď.

R.E.M. vystupuje s Britney Spears!

Najdôležitejšou devízou každého karaoke produktu je bez pochyby ponuka piesní. Vzhľadom na kapacitu BD média musím označiť 30-ku songov v SingStar, ak nie za nedostatočnú, tak celkom iste za neuspokojivú (každý SingStar mal vždy iba 30 skladieb, pozn. Junker). Je jasné, že sa časom začnú objavovať hudobné datadisky a po prvý krát je možné pesničky sťahovať aj z internetu, obe možnosti však zaváňajú prílišnou ziskuchtivosťou autorov. Aspoň že je playlist naozaj rôznorodý, vyvážený a každý si nájde to svoje. Vymenujme aspoň tie najväčšie pecky: Outcast - Hey Ya, R.E.M. - Losing My Religion, The Cardigans - Lovefool, Gorillaz - Feel Good Inc., Pussycat Dolls - Beep, Macy Gray - I Try, U2 - Beautiful Day, Ne-Yo - So Sick, Junior Senior - Move Your Feet, Blink 182 - All The Small Things.

SingStar
Kliknutím na obrázok sa sputí trailer.

Online v dobrom aj zlom

Široká podpora online režimu je nóvum, ktoré túto verziu SingStar významne odlišuje od predchádzajúcich. Služba My SingStar prináša niekoľko skvelých vychytávok. Nudí vás ponúkaných 30 pesničiek? Nie je medzi nimi váš favorit? Tak sa skúste prihlásiť do tejto služby a možno ju tam nájdete. Ak nie teraz, možno sa tam objaví za pár dní, pretože Sony sľubuje neustále updatovanie ponuky pesničiek. Nie je to však zadarmo, stiahnutie jednej pesničky vás vyjde na cca 1,5 Euro. Suma nie je extra horibilná, bohužiaľ je len prvým krokom k získaniu pesničky. Druhým je to, že krajina, kde máte udaný trvalý pobyt, musí byť v zozname podporovanom PSN a ako iste viete, Slovensko sa tam zatiaľ nenachádza. Na rozširovanie playlistu tak môžeme zatiaľ zabudnúť, snáď sa to už v priebehu tohto roka zmení.

Sťahovateľnými pesničkami však výpočet online možností SingStaru nekončí. Najmenej tak zábavné ako samotné spievanie je napríklad sledovanie speváckych výkonov ostatných hráčov z celého sveta. Pomocou EYE kamery je možné nahrať krátky záznam vášho predstavenia, uložiť si ho na harddisk (ukladať sa dajú aj nahrávky spevu, ktoré sa dodatočne dajú obohatiť zvukovými efektami), prípadne ho umiestniť na internet. Odtiaľ si ho môžu užívatelia služby stiahuť a dokonca aj na štýl youtube ohodnotiť, takže sa po čase dozviete, či z vás bude druhý Michael Jackson alebo nie (radšej asi nie). Osobne odporúčam videá s istým japonským párom (chlapík v modrých pyžamových nohaviciach), ktorý nám s bránicami narobil neuveriteľne kruté veci a kruto nás neraz poslal od smiechu do kolien.

Jéj, Pussycat Dolls vyzerajú ako... Pussycat Dolls

Rozoberať grafické spracovanie v prípade SingStar nemá zmysel. Menu a všetky ponuky sú štýlové, prekypujú animáciami a dobre sa na nich pozerá. Videoklipy by možno mohli byť aj kvalitnejšie, rozhodne aspoň tie novšie, u tých starších sa dá menšie rozostrenie odpustiť. Mimochodom, pri downloade trackov z internetu sa dá zistiť, aké sú veľké – cca 60 MB, čo by naozaj nenaznačovalo ich extrémnu kvalitu.

SingStar

Vstup do hudobného online sveta.
SingStar

Tóny a pod nimi text - základ karaoke.
SingStar

All The Small Things je jedna z najzábavnejších pesničiek hry.

Párty končí

.. a mne neostáva nič iné, len poupratať bordel, čo tá tlupa ľudí po sebe nechala. SingStar (párty) vo mne zanechala pozitívne dojmy. Ľudia sa bavili bez toho, aby im bolo čokoľvek treba vysvetľovať, jednoducho sme naštartovali Plejku, zapli mikrofóny a byt sa začal ozývať tónmi známych odrhovačiek okorenený snahou nádejných hviezd o spev. Kam sa na nás hrabe Superstar? Také sólové výkony hodné majstra Bocelliho, nežné duety vyšperkované našimi (ne)melodickými vsuvkami, alebo urputné súboje v battle móde či grupen orgie v Pass the Mic by iste ocenil aj Paľko H. a možno by sa k nám i pridal. Škoda len, že tých pesničiek autori neponúkli aspoň o trochu viac. Všetko nakoniec dopadlo celkom dobre, len ten bordel asi nechám tak. Veď nie nadarmo sa hovorí, že ráno je múdrejšie večera.

napísal je2ry 23.1.2008
SingStar (PS3)
| SINGSTAR (PS3)