Sector Online Entertainmentnet Sector.sk Onlinehry.sk Plnehry.sk Blog.sector.sk Biosector.sk Kinema.sk Rozpravky.sk Funny.sk Docu.sk Lacné letenky
logoblack
Login:
Heslo:
 > Zabudli ste heslo?
facebook login
listallistamlistaplistaulistaylistarlistaelistaqlistajlistaklistadlistaz hryvideásúborytechfóruumužívatelia

9.0
90

Fable 2

Recenzia pre Xbox360

príbeh
žijúci svet Albionu
pes
grafika a nádherné vizuálne efekty
sandboxové možnosti
morálne dilemy a z nich vyplývajúca znovuhrateľnosť
všadeprítomný humor (a podarený český preklad)
relatívna jednoduchosť
coop režim by potreboval doladiť

Peter Molyneux je človek s víziou a jasným cieľom. V (teraz už sérii) Fable sa rozhodol vytvoriť rozprávkový svet Albionu, kde by sa hráč stal skutočným hrdinom, ktorého by ľudia podľa jeho činov obdivovali, alebo sa ho báli, zatracovali alebo naopak velebili do nebies. Prvá Molyneuxova rozprávka dosiahla obrovské úspechy, druhá sa podobnými chodníčkami snaží o dosiahnutie rovnakých mét. Všetko by malo byť, ako to už pri pokračovaní býva zvykom, lepšie, väčšie a prepracovanejšie. A pri Fable 2 našťastie neostalo iba pri sľuboch.

Bezmenný Hrdina, alebo Hrdinka, to už od svojho detstva nemá v Albione ľahké. Vyrastá na ulici mesta Kamenný Újezd so svojim jediným príbuzným, žije z ruky do úst, spí v obyčajnej chatrči a o bývaní v nádhernom hrade Fairfax môže iba snívať. Práve sen o lepšom živote privedie súrodencov ku kúpe zázračnej hracej skrinky a tým sa spustí celá lavína udalostí. Tragické vyvrcholenie naznačí koniec prvej časti hrania (malé dieťa) a zároveň ozrejmí hlavný motív – pomstu. Príbeh postavený na vine a treste, resp. na pomste môže na prvý pohľad znieť ako klišé, ale rôzne prekážky dejovú líniu správnym spôsobom vyšperkujú a zdramatizujú. Hlavný zloduch, Lucien, predsa nemôže zomrieť len tak, hop klobáska zjem ťa. Bude k tomu potrebné zohnať ďalších troch hrdinov, z ktorých každý sa nachádza v problémovej situácii, takže najprv treba zasiahnuť v ich prospech, aby sa nakoniec sila 4 dobrodruhov s spojila a zahnala ultimátne zlo ohrozujúce celý svet.

Príbeh je rozdelený do niekoľkých časových zón. Hrdina svoju cestu teda začína v koži dieťaťa, potom sa skokom dostaneme do jeho popubertálneho veku, aby si jeho ďalšie cesty vyžiadali tretí, 10-ročný odklad. Svet sa počas týchto skokov mení, najvýraznejší posun je ten posledný, ktorý je priamo ovplyvnení hrdinovými činmi. Od jeho volieb a správania závisí, ktoré osady sa zmenia na prosperujúce mestečká, alebo opačne. A ovplyvňovanie sveta nekončí len pri tom, či sa rozhodnete zainvestovať do dediny banditov. Práve naopak, po stránke ovplyvňovania a voľnosti ponúka toho Fable 2 toľko, až sa ho nebojím označiť za sandboxovú RPG.

Po stránke hrania ako takého sa tento titul ničím nelíši od zabehaného, často používaného RPG konceptu. Dostávate primárne questy, ktoré treba splniť pre posun v dejovej línii a tiež si môžete vybrať z bohatej ponuky bočných úloh. Tie vylepšujú vašu reputáciu, prinášajú niektoré špeciálne predmety, alebo po ich splnení značne oťažie mešec na zlato. Pochváliť treba systém zadávania, resp. plnenia questov - ak už ste niekedy do danej oblasti vstúpili, môžete sa tam ihneď pomocou položky v menu presunúť. Ak nie, veľmi rýchlo vás tam dovedie zlatá nitka na zemi, ktorá slúži ako ukazovateľ smeru. Jej strojové nasledovanie ale nie je vždy tým najlepším spôsobom presunu, jednotlivé mapy totiž ponúkajú desiatky ďalších vecí, ku ktorým sa inak ako odbočením zo správneho kurzu nedostanete. Vždy sa môžete po ceste zastaviť v remeselnej dielni, pri tak trochu logickom uvažovaní nad tajomstvom hovoriacich dvier, ničení kamenných chrličov, hľadaní strieborných kľúčov k extra naplneným truhliciam a podobne. A keď už hovoríme o tom hľadaní pokladov, je na mieste spomenúť niekoho, kto vám nielen s touto úlohou viac ako dobre pomôže.

Som krásny! Milujte ma!
Som hrôzostrašný! Bojte sa ma!
Námestíčko žije svojim vlastným životom.




Pes. Štvornohý najlepší priateľ človeka a jeden z najomieľanejších prvkov Fable 2. Treba povedať, že pozornosť upriamená na dunča, bola na mieste. Psík je skutočne verným spoločníkom, kamarátom a spolubojovníkom. Keď ho zo získaných knižiek naučíte vyhľadávať skryté poklady a zakopané veci, hlasným štekotom vás upozorní na všetky zaujímavé miesta, okolo ktorých prejdete. Potom sa už len stačí na chvíľku pohrať s lopatou a odmena je vaša. Psa môžete chváliť, ale tiež ho pokarhať, hádzať mu aport, naučiť ho rôzne gestá, ktorými môžete ohurovať dedinčanov. Nezanedbateľný je aj jeho prínos v boji, dokáže varovať pred nebezpečenstvom a tiež sa na vyšších úrovniach Šarikove zuby stanú neodmysliteľným doplnkom vašeho meča.

Idylka pobehovania po krajinke, plávania v jazierkach a riečkach, hľadanie pokladov, šantenia so psíkom a balenia dobre stavaných farmárskych dcérušiek končí okamžite s príchodom prvých nepriateľov. Súbojový systém je postavený na používaní chladných a strelných zbraní a kúziel. Meče, sekery a palcáty sú rozdelené podľa účinnosti a rýchlosti používania, niektoré obsahujú sloty na vylepšovanie. Strelné zbrane zahŕňajú kuše, pištole a pušky, každá so svojimi výhodami a nevýhodami. Kúziel nie je veľa, ale základné ako fireball, blesky, spomalenie času, oživenie mŕtvych a podobne v zozname nájdete. Každý typ útoku (zbraň, strela, mágia) je namapovaný na samostatné tlačidlo, jeho podržanie, resp. správne načasované stláčanie upravuje hlavne výpady s mečom. Na tlačidle pre mágiu môžete mať priradených 5 kúzel zoradených podľa ich sily, dĺžka stlačenia ovplyvňuje samotný výber kúzla (kratučké podržanie vykúzli najslabší blesk, o niečo dlhšie treba B-čko podržať pre silnejší fireball a podobne – poradie kúzel si je možné nastaviť). Po zabitých nepriateľoch ostávajú 4 druhy guličiek skúsenosti (sila, šikovnosť, vôľa, všeobecný exp), ich zbieranie vás síce neposunie priamo na vyššiu úroveň, ale za dostatočný počet bodov môžete nakúpiť nové útočné pohyby, zvýšiť silu či zdravie, naštudovať si lepšie mierenie, alebo silnejšie kúzla.

Z pôvodného Fable si každý hráč pamätá najmä to, že mohol hrať za „zlého“ alebo „dobrého“, a že sa „tam dalo robiť veľa všelijakých vecí“. Obe tieto základné charakteristiky ostali zachované, ba čo viac, ich možnosti sa niekoľkokrát zväčšili, až som si v Albione niekoľkokrát pripadal ako v rozprávkovom GTA. Možností je skutočne veľa, niektoré majú na hranie minimálny vplyv, iné zas zasahujú do gameplayu významne. Podstatné je, že v hre sú, a že jej zábavnosť posúvajú o niekoľko levelov vyššie. Veď kto už by nechcel mať v hre manželku? Alebo milenku? Alebo manželku, druhú manželku, milenca, a milenku? A deti? Celý kŕdeľ detí? Alebo si skúsil povolanie kováča, barmana či archeológa? Neskúsil svoje šťastie ako obchodník s realitami? Ako vykonávač spravodlivosti? Ako nájomný vrah? Ako roznášač pohlavných chorôb? Ako predloha pre umelcov? Ako zabávač? A množstvo ďalších vecí?

Priblížme si bližšie aspoň niektoré činnosti. Získanie manžela či manželky je záležitosťou prehovárania dotyčného jedinca, zisťovania, čo má rád a ako si vás čo najskôr obľúbi. V pravý čas ho treba zobrať na rande na jeho obľúbené miesto, potešiť darčekom, poslať vzdušný bozk, kúpiť zásnubný prsteň a svadba je na svete. Komunikácia s každou NPC v hre funguje pomocou kruhového diagramu, kde si z rôznych giest môžete vybrať spoločenské, zábavné, ale aj drzé a zlomyseľné. Čo myslíte, ako na vaše predvádzanie svalov zareaguje gay, o ktorom ste sa dozvedeli, že letí práve na vyvinutú muskulatúru? Čo urobí so skupinkou dedinčanov vaša rezká hra na hudobný nástroj? Ako sa asi tak zachová mestský strážnik, keď mu z ničoho nič vlepíte facku alebo si pred ním, s prepáčením, prdnete?


Svetu predvediete aj svoje remeselné zručnosti. Väčšina pracovných minihier je spojená motívom stlač tlačidlo v správny čas. Čím viac pohárov/mečov/polienok sa vám bez úhony podarí spraviť za sebou v rade, tým sa zvyšuje finančná odmena. Po prekročení istej hranice sa v danom odbore povyšuje, takže zatiaľ čo na začiatku dostanete za jeden mečík pár zlaťákov, ako 5 hviezdičkový kováč pri dobrej sérii na tom istom mečíku zarobíte aj niekoľko stoviek. Nie je to nič, čo by ste vyslovene museli robiť, ale sú za to prachy, tak prečo nie?

Podobne prepracovaná je aj ekonomika. Ťažko ušetrené peniaze treba najprv vraziť do pár obyčajných predajných stánkov a z nájmu začnú plynúť prvé zisky. Nakúpite väčšie obchody (kúpiť sa dá každá budova v hre), mierne zdvihnete nájom a príjem sa znateľne zvýši. Odkúpite všetky vilové domy v štvrti, s nájomníkmi sa dohodnete na solídnej zmluve a ďalšie zlatky sa kotúľajú na účet. Myslí sa dokonca aj na také drobnosti, ako zavraždenie majiteľa nehnuteľnosti za účelom zníženia jej ceny. Keď už budete mať dosť peňazí, kúpite si dom pre seba, luxusne ho zariadite a nasťahujete do neho svoju manželku/manžela. Ikonkou s veľavravnou podobizňou Horúcej Kávy ju pozvete do postele, vyberiete si chránený alebo nechránený sex a pri vybraní druhej voľby sa po chvíľke pozerania na čiernu obrazovku zoznamujete so svojim potomkom. Zatiaľ stále zarábate na prenájmoch a nájmoch, a veru, každá koruna je dobrá, keďže manželka chce nový šatník, prsteň či diamantový náhrdelník, deti plačú za hračkami a suvenírmi z ciest. Ak „otravovanie“ prerastie do neúnosnej miery, s manželkou sa rozvediete (resp. ona s vami, ak ju úplne zanedbáte) a ako starý mládenec sa môžete vydať opäť na „lov“ (to je možné aj počas stavu manželského, ale pozor na žiarlivú polovičku).

Morálny a etický aspekt hrajú dôležitú úlohy pri zásadných rozhodnutiach v hre. Niektoré questy priamo takéto rozhodnutia vyžadujú (obetujem radšej seba, alebo nevinné dievča), iné zas ponúkajú už na začiatku voľbu, či radšej prijmete úlohu so zabitím alebo ochránením daného občana. Druhé hľadisko zohľadňuje vaše skutky v očiach dedinčanov. Vzorné správanie, slušné zaobchádzanie, dary, spev, tanec a podobné pozitívne aktivity majú na NPC (a tým pádom napríklad aj na ceny tovarov) úplne iný vplyv než bezbrehé používanie ničivých kúziel v osadách, nadávanie, žobranie, vyhrážanie, kradnutie, bitky, opilstvo a ďalšie zábavky. Váš obraz si môžete vylepšiť (alebo zhoršiť) aj pomocou šiat, doplnkov, tetovačiek, telesnej váhy (koláče stučňujú, zelenina odtučňuje) a podobne. Niekedy sa jednoducho budete diviť, do akých maličkostí až v Lionhead pri tvorbe hry zašiel.

Ostatné zásadné plusy, ale aj mínusy (áno, aj tie sa nájdu) spomeňme aspoň heslovite. Výborný český preklad dáva vyniknúť skvelému humoru, ktorý vás v Albione bude sprevádzať už od prvých krokov. Či už sú to popisy, rôzne tabule, rozhovory postáv, zadania questov, knihy, nápisy na náhrobných kameňoch , takmer všade sa vám budú najmenej zdvíhať kútiky úst. Štýl humoru by som prirovnal k Pratchettovej zemeploche a podobne pôsobí aj vizuálny kabátik hry. Svojský grafický štýl mne osobne veľmi do prostredia Fable sadol, navyše pri niektorých východoch slnka a iných grafických efektoch som niekoľko sekúnd až minút iba neveriacky krútil hlavou.

Zarábať môžete tiež hazardnými hrami.
No ty si mi ale škaredá.
Ujo, môžem si pohladkať psa? Môžeš, za padíka.



Neveriacky som krútil hlavou i pri hraní coop multiplayeru. Bohužiaľ však z úplne opačného dôvodu. Že do kamarátovej hry nemôžem vstúpiť so svojou postavičkou, ale musím si vybrať jeden z predpripravených charakterov, by som ešte ako tak prežil, aj keď tento systém úplne zabíja nejaký trvácnejší význam coopu. Ale to, že po pripojení druhého hráča, nemôže ani jeden z nich hýbať kamerou a tým pádom nevidíte nepriateľov, NPC alebo sa neviete vymotať z obrazovky, to je neodpustiteľné. Molyneux sa tiež niekoľkokrát vyjadril, ako rád by k svojmu dielku pritiahlo aj casual hráčov. Zrejme práve to má na svedomí fakt, že celá hra je až na pár tuhších bojov veľmi jednoduchá. Mne sa nepodarilo ani raz "zomrieť" (aj keď pár oživujúcich fľaštičiek som použil) a zbraň som upgradoval asi dvakrát. Jednoducho nebolo prečo. Vždy som nepriateľov rozdrtil za použitia plošných kúzel a dorazil som ich mečom, alebo sa o nich postaral môj Bruno. Škoda toho, skúsenejší hráči by si zaslúžili väčšiu výzvu.

Ak by sme o Fable 2 hovorili ako o piesni, jej najväčšou devízou by bolo, že má skvelý „flow“. Hra má jednoducho tempo, stále je čo robiť, stále je čo skúmať, stále sa kdesi čosi deje, stále treba tamto nakúpiť, hento vylepšiť. Hluché miesta prakticky neexistujú a nuda je pojem, ktorý snáď v Albione ani nepoznajú. Možností, ktoré vám obrovský, žijúci svet ponúka, je také množstvo, že aj po dohraní (na výber máte mimochodom tri možné zakončenia) sa je o čo snažiť.  Fable 2 ma ako jedna z mála hier dokonca dokázala k sebe pritiahnuť aj po ukončení hlavného príbehu a navyše, niektoré questy sa vám sprístupnia až po vyrovnaní všetkých účtov s Lucienom. A to samozrejme treba ešte hrubou fixkou zdôrazniť slovíčko znovuhrateľnosť, keďže príbehová línia za iné pohlavie a iné morálne presvedčenie prináša odlišný zážitok.

Fable 2 je pre mňa horúcim ašpirantom na hru roka, aj keď nemožno prehliadnuť niektoré jej chybičky. Molyneuxov jasný ťah smerom na casual publikum ubral titulu na náročnosti a starší harcovníci budú popod fúzy hromžiť na relatívnu jednoduchosť. Online maniaci zase nebudú celkom spokojní so spracovaním multiplayeru. Ale to sú len dve chybičky v obrovskom mori pozitív, vyšperkovaných drobností, zábavnosti, krásnej grafiky a ďalších vecí, ktoré z Fable 2 robia úžasnú modernú rozprávku z digitálnej éry. A presne taká táto hra je. Rozprávkovo dobrá.

Kúpiť sa dá každá budova. Aj táto mobilná.
Jedno z prekrásnych lesných zákutí.
Hra nie je extrémene brutálna, ale nejaká ta hlava občas vzduchom preletí.



napísal je2ry 4.11.2008


Pozrite si aj
Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login

searchbutton
Karta hry
Fable 2
Xbox 360

Microsoft /Microsoft / Lionhead
RPG
www.lionhead.com/fable2

dátum vydania 24.10. 2008
Hodnotenie
Sector:
                                        9.0
Užívatelia (výpis):
                                       
7.4
Vaše hodnotenie:
                                       
0.0
Užívateľské recenzie
Rozprávkové akčné RPG od Lionhead pe dospelých....prečítať
Patrik Dee, 18.1.2010
9

Chcete pridať svoj názor? Napíšte článok....

Ďalšie články k hre
9 Fable 2: See The Future
[recenzia 15.5.]
23 Fable 2: Knothole Island
[recenzia 16.1.]
39 Fable 2
[recenzia 4.11.]
20 Fable 2
[dojmy 11.9.]
31 Fable 2
[dojmy 27.2.]
20 Fable 2
[dojmy 25.7.]
73 Fable II je zadarmo
[novinka 15.10.]
10 Fable 2: See The Future
[novinka 15.5.]
11 Budúcnosť už vidíme
[novinka 11.5.]
24 Fable 2: Knothole Island
[novinka 16.1.]
8 Knothole je vonku
[novinka 13.1.]
Viac k hre
Obrázky
Ďalšie aktuálne články
14 X-Morph Defense
recenzia 18.10.
84 Elex
recenzia 17.10.
21 Car Mechanic Simulator 2018
recenzia 16.10.
0 Looterkings
recenzia 16.10.
0 Sector magazín #96
článok 13.10.
bottom
Hry | Videá | Súbory | Tech | Fórum | Užívatelia | PC | Xbox 360 | PS3 | PSP | Wii | DS | Mobil | Obsah
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2017 SECTOR Online Entertainment   /   contact us on: sector@sector.sk