SKATE 2

SKATE 2

8.0

V parku a na ulici nepozná premožiteľa. Pokračovanie skejtovej revolúcie však nie je až také cool, ako sa zdalo.

Raz mi veľmi dobrý kamarát rozprával, ako pri londýnskom skejt parku za jeho domom zastavil nablýskaný športiak, vystúpil z neho postarší pán, obul otrhané vansy, nasadil chrániče, helmu a jazdil bazén ako odtrhnutý z reťaze. Ja si na to autíčko musím najskôr zarobiť, lebo skejtovať už viem. Bol som na coveri Trashu a získal za to achievement!

Rozpustenie Black Box je bolestivé, ako ktorýkoľvek freestylový šport. Talentovaní autori skejtovej revolúcie skrotili dosku na štyroch kolesách a priniesli do vtedy silno arkádovych vôd poriadny závan simulačného vetra. Tony Hawk vyzeral oproti Skate ako nadržaný mladík hltajúci stránky časáku, na ktorých esá ladne plachtili vzduchom a ukazovali ten pravý diktát. Od pokračovania sa očakávalo mnoho, ale v podstate nič závratné. Preto Skate 2 po mnohých hodinách hrania pôsobí, ako skutočná verzia Skate, ktorá mala debutovať pred dvoma rokmi.

Nauč sa terminológiu, potom trénuj FlickIt

Alfou a omegou Skate 2 je inovatívne ovládanie FlickIt. Od minula sa pramálo zmenilo a to je, povedzme si na rovinu, škoda. Vyžaduje až nekontrolovateľne precíznu prácu palcov, aby ste dosiahli uspokojivého efektu. Ľavá páčka má na starosť váhu jazdca, pravá zase nohy na doske. V zápale hry sa neraz stáva, že namiesto základného triku ollie, vyprásknete heel flip a namiesto pop shovit kick flip a naopak. Nastavenie citlivosti páčiek, alebo prinajlepšom nastavenie dead zones medzi trikmi by situáciu uľahčilo.

Áno, sú to reči amatéra, ale trpezlivého amatéra, ktorý dokáže drilovať jeden challenge 100x, pretože chce, aby transfer bol oku lahodný, ako aj dostatočne bodovo ohodnotený. Učiť sa ovládanie je jedna vec, ak zvládnete základy na betóne, pridávajú sa potom také veci ako pumpovanie do rádiusov pre vyššie skoky a samozrejme grinding. Prakticky celá ovládacia schéma je zložitá, ale ak ju pochopíte, ten mechanizmus pracuje ako dobre naolejovaný stroj pre vás.

SKATE 2
SKATE 2 Z množstva trikov a náročnosti sa vám hlava zatočí.
Z množstva trikov a náročnosti sa vám hlava zatočí.

SKATE 2 Upravovanie spotov je vítaným spestrením, ak si chcete merať sily z ostatnými.
Upravovanie spotov je vítaným spestrením, ak si chcete merať sily z ostatnými.

SKATE 2 Jednou z noviniek sú aj preteky, v ktorých neskutočne podvádza AI.
Jednou z noviniek sú aj preteky, v ktorých neskutočne podvádza AI.

Počiatočné problémy s vyskočením na lavičku zmiznú, keď začnete odhadovať vzdialenosť a počítať, že postava nedá ani za boha trojmetrové ollie zo schodov, ale že potrebuje mať aj rozbeh. Nakoniec sa pridajú aj zložitejšie veci a úplná novinka hand a foot planty. To najkrajšie čo môže byť, je, keď v poole vyletíte ponad koping, chytíte ho rukou, frajersky tweaknete grab a potom sa ladne spustíte naspäť do bazéna. Nádhera a to je len vrchol ľadovca. One foot graby, graby počas grindovania, rozbeh smerom k zábradliu, podloženie dosky pod nohy, flip vo vzduchu a iné chuťovečky sú presne ten typ trikov, ktoré bez študovania encyklopédie a tutorialov nezvládnete. Stojí to však za to.

Dve na štyroch

Autori si konečne uvedomili, že aj skejter je človek a potrebuje sa občas postaviť aj na vlastné. A tak do hry zakomponovali celý rad challengov/puzzlov, v ktorých musíte vyriešiť, ako dať hand plant na doske basketbalového koša tri metre nad zemou. Stačí sa poobzerať po okolí, nájsť rampu, pritlačiť ju pod kôš, pre istotu na ňu postaviť ešte quarter a potom skúšať, či sa vám to podarí. Manipulovanie s okolím a celkovo pohyb postavy bez skejtu je kostrbatý a je najväčšou slabinou hry. Postava sa hýbe ako robot, otáča priveľmi pomaly a fyzika si robí psie kusy.

Medzi objektami ako keby neexistovala interakcia a ak sa náhodou dotknú, pôsobia ako opačná polarizácia magnetov. Ťažké kontajnery skackajú ako z gumy, otáčajú sa na mieste, vibrujú. Nepočíta sa s ich váhou a čo je najhoršie, svojím jazdením môžete odtlačiť, posunúť a inak znehodnotiť novovybudovaný spot. Všetko sa dalo tak elegantne vyriešiť, uvoľniť kameru ako v editore videí a nechať neviditeľnú ruku rozmiestňovať prekážky. Nemôžeme mať zase všetko. S upravovaním vlastných prekážok súvisí jedna úžasná novinka a tou je Create a Spot. Kdekoľvek, kedykoľvek a čokoľvek môžete označiť za svoje, dať tam najväčšiu zabíjačku a potom to uploadnúť na server. Ďalší hráč si váš spot stiahne a môže trénovať, aby vaše skóre prekonal.

Spoty sú rozmiestnené po celom inovovanom meste New San Vanelona, môžete si ich privlastniť (own it) ukážkovou jazdou, alebo ich zaklincovať (kill it) smrteľným kombom. Tu sa bez úpravy terénu a posúvania prekážok nezaobídete. Medzi challengami ďalej nájdete typické fotenie pre magazíny, natáčanie vlastného videa, alebo jamovanie s profíkmi, ktorí vám otvárajú cestu do veľkého sveta. Získať si ich pozornosť nie je ťažké, ale zachovať si dekórum a diktovať vo farbách B-Teamu chce odvahu, ako aj kreativitu. Preskočiť flipom auto alebo náhodných okoloidúcich nedokáže hockto. Páni v tomto tíme, konkrétne Dway, nebezpečný šialenec, hrotí vás do takých vecí ako bomb drop do bazénu z 15 metrov, alebo killovačka „540 čokoľvek“ dolu do priehrady.

SKATE 2

Arcade vs. sim

Vďaka novej kamere snímajúcej postavu z diaľky ako klasický fish-eye pohľad je zabezpečený väčší prehľad nad tým, kam idete a čo chcete robiť. Budete mu ďakovať v bazénoch, pri jazdení na tyčkách, prakticky všade, kde potrebujete mať výhľad aj trochu pred jazdca. A tých parádičiek bude neúrekom. Len škoda, že nie je možné strihať video aj zo splnených challengov. Hra si pamätá iba pár sekúnd a kým sa uloží pozícia za splnenú úlohu, tak už je neskoro. Z nejakých nepochopiteľných dôvodov sú niektoré z úloh obmedzené časom, ale čo je horšie vo vybraných nemožno používať marker, teda východiskový bod, kam sa po ťuknutí tlačítka odteleportujete. A tak sa v jednom conteste, kde skáčete zo schodov na zábradlie a na malý betónový múrik, musíte poctivo vracať nazad po vlastných!

To je však nič v porovnaní s online multiplayerom, kde sa nezapisujú výsledky alebo je skupinovo ignorovaný trik. Je síce fajn, že môžete jamovať s kamošmi z celého sveta, ale ak hra diskvalifikuje všetkých, za to, že nespravili grab, ktorí všetci robili 5 minút v kuse, tak má od nás veľké mínus. Ďalšou chuťovečkou je fotenie pre mag, kde máte grabnúť zábradlie nad účkom, ale do cesty sa vám pletie akože kamoš, alebo keď máte vypáliť rotáciu 540, ale rozbeh vedie cez cestu plnú áut. Takéto veci vedia poriadne dvihnúť adrenalín. Nehovoriac o plnohodnotnom editore videí, ktorý si musíte zakúpiť.

Odklonom od simulačného zamerania Skate je bláznivý režim Hall of Meat, ktorý je variáciou Crash z Burnoutu. Namiesto robenia škody na ostatných, si ubližujete krkolomnými pádmi zhodnotenými účtom z nemocnice. Čím viac polámaných kostí, tým lepší držkopád. Hall of Meat sa dá aktivovať kedykoľvek, vo výskoku, počas ťahania autom alebo len pri jazdení zábradlia. A poriadne pády majú úspech aj na Skate Reel, kde sa uploadujú fotky a videá užívateľov (checkuj môj matroš).

SKATE 2
SKATE 2 Po novom možno jazdiť aj v koži skejterky, na hrateľnosť to však vplyv nemá.
Po novom možno jazdiť aj v koži skejterky, na hrateľnosť to však vplyv nemá.

SKATE 2 Stačí len pustiť dosku a rátať po páde zlomeniny.
Stačí len pustiť dosku a rátať po páde zlomeniny.

SKATE 2 Skate 2 už vie rozlišovať grindy a slidey.
Skate 2 už vie rozlišovať grindy a slidey.

New place

Nová San Vanelona sa zmenila, ale nie na nepoznanie. Staré známe spoty sú doplnené sériou bazénov, fontán, mnohé z nich sú zničené, aby sa tam nedalo jazdiť, členovia Mongo Corp. vás pošlú k zemi vo finančnej štvrti a centre a nahnevaní chodci vám uštedria poriadny kopanec. Zákaz skejtovania však nikoho netrápi, s partiou kamošov na telefóne vypustíte bazény, odpútate pozornosť strážcov poriadku alebo opravíte nezjazditeľné zábradlia. V Skate 2 sa nič dodatočne nenačítava (okrem začiatku challengu), medzi objavenými miestami sa dá bleskovo teleportovať a poskytuje dostatok priestoru na improvizáciu a skúšanie bláznivých trikov.

Človek musí byť vynaliezavý, kreatívny, ale hlavne trpezlivý. Vysoká obtiažnosť a nároky kladené na zvládnutie ovládania sú po dlhých hodinách tréningu odmenené vráteným trikom, víťazstvom alebo obálkou magazínu. Ak už máte toto za sebou, nič vám nebráni v tom, dominovať v meste, poskupovať všetky skejt parky za prachy zarobené online a publikovať šialenosti na obdiv ostatným. Chce to len trpezlivosť. Nič viac, nič menej.

napísal spacejunker 29.1.2009
Skate 2
| SKATE 2