THE TOMORROW WAR

THE TOMORROW WAR

7.0

Až teraz pocítite, aký vie byť vesmír prekrásny a prázdny zároveň.

Vzdialené, osamelé planéty, niekedy temné, niekedy záhadné, inokedy akoby sa svojou aurou smiali, krásne, ale vždy nedostupné. Tentokrát ale už nie, už ich máte na dosah, stačí zapnúť orbitálne motory a hneď ste pri nich, na nich, môžete kdekoľvek pristáť, alebo len tak si plachtiť v ich oblakoch, ak nejaké majú.

Nedostupnosť planét vo veľkej väčšine vesmírnych titulov dodalo autorom impulz, nápad, ako sa odlíšiť od žánrových kolegov. Z veľkej miery sa im to podarilo práve tým, že sprístupnili ktorúkoľvek planétu vaším zvedavým radarom a nie len nim. Hviezdna kampaň o temnom nebezpečenstve rozprávaná adventúrnym štýlom tu už tiež nejakú dobu nebola. Na vašej ceste stretnete mnohé NPC postavy v baroch, hangároch, ubytovniach poskytujúce nové uzlíky do príbehu a odkrývajúc nové stránky deja. Síce nemáte žiadne možnosti v rozhovoroch, alebo niečo, čo by vás nútilo vyslovene vyšetrovať ako v klasických RPG hrách, rozhodne je to však príjemné spestrenie času medzi jednotlivými misiami.

Postupne, ako sa bude dej ďalej odvíjať, budete odhaľovať aj nové lokality ako vesmírne stanice, rôzne krížniky, pozemné základne a iné zaujímavé zákutia civilizácií. Príbeh sa snaží byť zaujímavý, omotá si vás okolo svojej celkom zaujímavej osnovy už len svojou netradičnosťou. Začnete ako radový bojový pilot pozemských síl, neskôr skončíte kvôli chybe u vesmírnych baníkov, prepracujete sa k pirátom, jednoducho stále niečo nové a zakaždým v inom kúte vesmíru. Žiaľ, samotný príbeh je akýsi kostrbatý, zlyháva v podávaní, ktoré je rozhodne nepresvedčivé, či už svojím slabým dabingom, alebo svojou chaotičnosťou. Stále akoby mu niečo chýbalo, spád, jasné ciele, možno hrdinu, pocítiť strach, ktorý by vyslovene sťahoval myšlienky do virtuálnej reality.

The Tomorrow War
The Tomorrow War Povrch stíhačky oblizovaný trením od atmosféry.
Povrch stíhačky oblizovaný trením od atmosféry.

The Tomorrow War Pohľad z kokpitu a na húpajúci voňavý stromček.
Pohľad z kokpitu a na húpajúci voňavý stromček.

The Tomorrow War Mimozemská loď to má o chvíľku spočítané.
Mimozemská loď to má o chvíľku spočítané.

Do tej vás Tomorrow War vtiahne, aby ste sa mohli realizovať v pomerne vydarených misiách, ktoré svojou rozmanitosťou určite prekvapia aj skúsenejších žoldnierov. Rozličné úlohy, skvelé nápady, bohatá náplň, ale žiaľ, taktiež tomu podobne ako v prípade príbehu niečo chýba, akési napätie či pocit, že za niečo naozaj bojujete. Raz je to klasická ochrana konvoja, inokedy bežná patrola končiaca potýčkou, ale sú to aj bombardovacie misie na planétach, testovanie nových technológií, útek pred silou gravitácie masívnej čiernej diery, preteky v poli asteroidov, pirátske útoky a mnohé iné úlohy rozhodne poskytujú priestor na vybláznenie. Počas týchto chvíľ medzi životom a smrťou navštívite rôzne prekrásne miesta, žiarivé planéty, opustené mesiace, zabudnuté zákutia vesmíru, hmloviny, ale i prekrásne asteroidové prstence planét. Konečne keď nejaký vidíte, nemusíte si len predstavovať, aké by to bolo vletieť medzi miliardy malých kameňov, ale tento krát tak môžete kedykoľvek aj slobodne urobiť, rozhodne to stojí za to.

A teraz si predstavte v takom prostredí samotné hviezdne súboje. Rozhodne aj vďaka skvelému ovládaniu, letovým vlastnostiam a možnosti využívania fyzikálnych zákonov patria k tým pamätnejším zážitkom. Žiaľ, aj v ich prípade existuje niečo, čo ich trošku degraduje. Je to ich pomerne nízka úroveň obtiažnosti, pretože málokedy sa vám stane, že by ste boli zostrelení, vážnejšie poškodení, či dokonca i vôbec zasiahnutí. Často sa dokonca stáva, že ani poriadne nestihnete priložiť ruku k dielu a už je po všetkom, pretože vaša letka spriatelených stíhačov urobí špinavú prácu za vás.

Na druhú stranu je to známka pomerne vysokej úrovne umelej inteligencie spolubojovníkov, pocitu, že nebojujete za všetko sám, ale aj nanešťastie horšie vyváženej obtiažnosti. Aj keď totiž letíte s obyčajným transportérom, vždy sa dostanete z akýchkoľvek problémov, vždy s trochou šikovnosti nejako porazíte i presilu nepriateľov, bez väčších problémov komukoľvek hravo ujdete, ak treba a to vo vesmíre i v atmosfére. Dokonca aj útoky na väčšie krížniky nie sú zďaleka takou výzvou, ako by si možno nejeden virtuálny pilot prial.

The Tomorrow War
The Tomorrow War Bežný deň v bare na vesmírnej stanici.
Bežný deň v bare na vesmírnej stanici.

The Tomorrow War Náš krížnik pod ťažkou paľbou.
Náš krížnik pod ťažkou paľbou.

The Tomorrow War Bombardovanie mimozeských veží, ktorých účel ešte nepoznáme
Bombardovanie mimozeských veží, ktorých účel ešte nepoznáme

Pri útokoch na ne môžete využiť arkádový letový model, simulačný, alebo ich kombináciu. V každom ale musíte dávať pozor na svoju rýchlosť ovplyvňujúcu manévrovateľnosť, musíte dávať pozor aj na  rýchlosť, v ktorej vstupujete do atmosféry, pretože čím rýchlejšie letíte, tým viac sa zahrieva povrch vašej lodi. Ak to preženiete, zhoríte skôr ako dosiahnete povrch planéty. Musíte dokonca myslieť na postupne sa zvyšujúcu hustotu atmosféry zabraňujúc rýchlejším letom. Nad povrchom planét sa kompletne zmenia letové vlastnosti, taktika, i riziká, na ktoré musíte myslieť. Jedným z rizík ohrozujúcich vás vždy a všade sú obľúbené tlakové vlny po mohutných výbuchoch. Tie si užijete pri torpédových útokoch na väčšie krížniky a zároveň sa pekne prejaví model poškodenia. Nie len, že sa miesta zásahu náležite graficky zmenia na zhorené časti, ale i prestanú fungovať a ovplyvnia tak bojaschopnosť vášho cieľa. Platí to i na stíhačky, transportéry, stanice, základne, na všetko.

Navyše, po väčších zničených objektoch ostávajú ohorené trosky prinášajúce atmosféru skazy doplnené o rôzne podarené efekty striel, oslnivých výbuchov, horiace kúsky i vzplanuté stíhačky a tu a tam sa zablysnú zasiahnuté štíty. Boje majú jednoducho svoje tempo, atmosféru, je sa na čo pozerať. To platí ale i vo chvíľach, keď zbrane stíchnu, keď motory tlačia vášho hrdinu naprieč úchvatným vesmírom. Krásne zákutia hlbín vyplnené o všemožné druhy planét i mesiacov. Každá má iný povrch, inú atmosféru a neraz aj iné druhy flóry a fauny žijúce na ich povrchu, ako tak oživujúc inak žiaľ mŕtve planéty.

The Tomorrow War
The Tomorrow War Ďalšia stíhačka, ďalší domov.
Ďalšia stíhačka, ďalší domov.

The Tomorrow War Ochranné štíty zapnuté.
Ochranné štíty zapnuté.

The Tomorrow War Obrovský výbuch krížnika po zásahu torpédom.
Obrovský výbuch krížnika po zásahu torpédom.

To všetko si užijete v pomerne peknom, aj keď na dnešnú dobu už mierne zastaralom technickom spracovaní. Textúry rozhodne nepatria k dnešnej špičke, modely nie sú z tých najdetailnejších, u efektov sa objavuje zub času. Avšak napriek tomu všetkému grafika rozhodne neurazí, ba dokonca pôsobí kompaktne, vie zaujať a miestami dokonca i očariť. Popri tom je technická stránka aspoň veľmi dobre optimalizovaná, takže k výletu za dobrodružstvami vám budú stačiť aj slabšie motory. K tomu podarené zvukové efekty, nevtieravá, ale zato príjemná hudba, rôzne druhy ovládania od klasického joystickového, až po novodobejšie ovládanie myškou a máte na slušnú dobu o vyplnenie voľného času postarané.

Jedine, že by ste nemali radi klasické vesmírne simulátory, že by ste boli zaťažení na špičkové technické spracovanie, alebo patríte medzi puntičkárov a chcete mať všetko dokonalé. Prečo? Pretože žiaľ Tomorrow War má chyby, dosť chýb koncepčného charakteru, ktoré vôbec nemuseli byť a nebyť ich, bola by to špičková hra vo svojom žánri. Ak ste fanúšikom vesmírnych simulácií, tak v tomto prípade zahrejte lasery. Perfektné súboje vo vzduchoprázdne i na planétach, neobvyklá voľnosť, pohodlné ovládanie, plus mnoho iného robí z tohto titulu dobrodružný zážitok, ktorý by bola škoda vynechať.

The Tomorrow War
The Tomorrow War Základňa na povrchu mesiaca.
Základňa na povrchu mesiaca.