BATTLEFIELD 1943

BATTLEFIELD 1943

8.5

Návrat Battlefieldu do Pacifiku.

Herný svet Battlefield sa nám nerozrastá iba do dĺžky, ale aj do šírky. To, čo najskôr začalo ako vojenská akcia s podporou rozmanitej techniky v titule Battlefield 1942, sa neskôr rozšírilo do Vietnamu, na bojiská súčasnosti a pozreli sme sa aj do budúcnosti. Potom prišla čisto konzolová verzia Bad Company, browserová odnož Heroes a dnes, po pominutí počiatočných problémov, máme tú česť predstaviť Battlefield 1943, „odľahčenú“ arcade hru vydávanú opäť primárne pre konzoly a až neskôr (jeseň) pre PC.

Hľadať príbeh tam, kde nie je, by bolo iba zbytočným plytvaním času. BF1943 v tomto smere ponúka iba ničím neprepojenú multiplayerovú zábavu na troch (resp. štyroch) mapách. Singleplayerovú kampaň a dokonca aj hru proti botom tu budete hľadať márne, jediné, čo si zahráte offline, je tutorial. Každá z ponúkaných máp vykresľuje jeden ostrov s dôležitou vojenskou históriou. Či už budete bojovať na Wake Island, Gudalcanal alebo Iwo Jima, môžete si byť istí, že japonská i americká strana počas druhej svetovej vojny na rovnakých ostrovoch stratila množstvo vojakov.

Battlefield 1943
Battlefield 1943 Pri vyľodovaní sú člny ľahkou korisťou pre lietadlá.
Pri vyľodovaní sú člny ľahkou korisťou pre lietadlá.

Battlefield 1943 Bombardovací nálet.
Bombardovací nálet.

Battlefield 1943 Tankový prapor 2.
Tankový prapor 2.

Mapy môžu na prvý (aj druhý a tretí) pohľad vyzerať veľmi podobne, no s narastajúcim počtom odohraných hodín zistíte, že to nie je celkom tak. Jedna mapa vyžaduje akčný „hurá-rambo nesmrteľný-highlander“ štýl hrania, inde je dôraz kladený na delikátnu prácu s ostreľovacou puškou, poprípade sa treba spoľahnúť vo veľkej miere na vojenskú techniku. Multiplayerový mód vychádza z klasického vlajkového základu, t.j. na mape je umiestnených niekoľko vlajok – družstvo, ktoré ich ovláda viac, má väčšiu šancu na výhru vďaka pomalšiemu odbúdaniu tzv. ticketov.

Preruším na chvíľu rozprávanie o troch pôvodných mapách a jedinom multiplayerovom móde, pretože ako ste sa už iste dozvedeli aj z novinkovej sekcie autori pre hráčov pripravili aj ďalšiu veľkú výzvu spojenú s mapami. V rovnaký čas spustili akúsi súťaž, ktorá po dosiahnutí 43 miliónov zabití na jednej alebo druhej platforme sprístupnila pre danú konzolu štvrtú mapu, Coral Sea, s novým módom založeným na leteckých súbojoch. Počas písania tohto článku už Xboxoví hráči Coral Sea okupovali, majitelia PS3 budú musieť o odomknutie ešte chvíľku bojovať.

Základom každej Battlefield hry sú jednak povolania (špecializácia) vojakov a tiež dostupnosť rôznorodej techniky. Povolania boli zredukované na tieto tri: Rifleman, Infantry, Sniper. Rifleman je univerzálne využiteľný vojak (niečo ako Dolph Lundgren) vybavený poloautomatickou puškou vhodnou aj na boj z blízka i na ostreľovanie z väčšej diaľky. Ďalej za opaskom nesie pár granátov na vrhanie i vystreľovanie. Ozbrojený samopalom a bazookou, Infantry, je vhodný najmä na čistenie malých priestranstiev a vybavovanie účtov s otravnými tankami. Snajper, ako to už býva, sa najčastejšie posadí niekde do krovia a ďalekonosnou puškou otravuje súperov na druhom konci mapy. Jeho sekundárnou zbraňou sú výbušniny.

Zoznam techniky začína pri člnoch, v ktorých budete podnikať vyloďovacie útoky alebo sa za nepriateľskou líniou pokúšať o prevzatie nechránenej vlajky. Pokračovať budete na rýchlych jeepoch alebo pomalších, no zato ďaleko lepšie ozbrojených tankoch. Chýbať nesmú ani protiletecké a protipechotné stacionárne zbrane. Výnimočnou skupinou techniky sú lietadlá. Zatiaľ čo ovládanie ostatných vozidiel je jednoduchá, ba až triviálna záležitosť, zvládnutie Corsairu, resp. Zera vyžaduje istú dávku trpezlivosti a skillu. Ovládanie lietadiel je (príjemne) zložité a o dosť náročnejšie ako napríklad v Battlestation: Pacific. Lišiacki taktici sa navyše môžu tešiť na vyskakovanie z lietadiel a obsadzovanie vlajok za pomoci padáku.

Battlefield 1943

Zabudnúť nesmieme ani na najničivejšiu zbraň v arzenáli Battlefield 1943, ktorou sú bombardéry. Ak ste hrávali Battlefield 2 či Bad Company, dokážete si predstaviť, čo dokáže v nepriateľských radoch spôsobiť dobre naplánovaný (a hlavne dobre namierený) kobercový nálet. BF1943 mierne obmieňa zabehnutý postup a plošné bombardovanie je vykonávané priamo ovládanými bombardérmi. Trojica bombami ovešaných lietadiel sa na zavolanie zjaví na obzore a hráč musí veľmi pomaly reagujúce lietadlá sám donavigovať k cieľu a zhodiť bomby.

Keďže na jednom bojisku hrá proti sebe 12 vs. 12 ľudí, je nutné ponúknuť hráčom nejakú formu organizácie do menších bojových útvarov. Tu prichádzajú na rad staré známe squady. Do jednej čaty je možné zapojiť až 4 ľudí, ktorí sa navzájom vidia na mape, môžu jeden druhému slúžiť ako mobilný spawnpoint a dokonca si navzájom (opäť veľmi jednoducho) určovať ciele - ubráň/útoč na konkrétnu vlajku. Čo sa týka vybalansovania špecializácií, môžeme hovoriť o výbornom pomere medzi všetkými zložkami, žiadne povolanie nemá vyslovene na vrch a nestáva sa, že by ste po ostrovoch videli behať iba vojakov jednej triedy. V konečnom dôsledku to znamená rovnomerné vyváženie a aj zachovanie potrebnej variability hrania.

Zarytým priaznivcom pôvodného Battlefieldu alebo nebodaj niektorého z „project reality“ prídavkov určite musia neustále sa opakujúce slová „jednoducho“ a „ľahko“ spôsobovať nezdravé zvyšovanie krvného tlaku. Je to tak. Battlefield 1943 je jednoduchá arcade hra v zmysle čo najväčšieho uľahčenia ovládania, komunikácie i stratégie. O jednoduchostí samotného hrania, naučenia sa pri hre rozmýšľať, zvládnutí recoilu na zbraniach, pilotovaní lietadiel to až tak neplatí.

Ani „jednoduchosť“ však neuberá nič na zábavnosti titulu. Masívne koncentrované bitky o vlajky, k tomu nízke prelety stíhačov, dookola vybuchujúce granáty, výstražná siréna upozorňujúca na blížiace sa bombardéry, japonskí snajperi zakrádajúci sa džungľou s katanou v ruke. Sekundové rozdiely medzi prevzatím vlajky a spawnutím sa posledného obrancu, odsnajperenie protivníka usadeného v nepriateľskom AA dele tesne pred tým, ako zostrelí vášho kamaráta v squade, to všetko BF1943 ponúka a robí to veľmi dobre. Jednoduché, takmer okamžité pochopenie základných princípov umožňuje efektívne zapojenie sa aj úplným nováčikom (teda až na lietadlá), spolupráca v squadoch, opravovanie techniky, spotovanie nepriateľov, krytie sa, letecká podpora a iné pokročilejšie nuansy zase pobavia aj skúsenejších harcovníkov.

Battlefield 1943
Battlefield 1943 Včasný útok na bombardér môže zachrániť nikoľko životov dolu pod vami.
Včasný útok na bombardér môže zachrániť nikoľko životov dolu pod vami.

Battlefield 1943 Tanky sú síce silné, ale proti lietadlám nemajú takmer žiadnu šancu.
Tanky sú síce silné, ale proti lietadlám nemajú takmer žiadnu šancu.

Battlefield 1943 Útok na nepriateľskú bázu. Huráááá!
Útok na nepriateľskú bázu. Huráááá!

Pacifický Battlefield nepatrí do skupiny multiplayerových FPS, kde by ste nutne potrebovali 110 % spoluprácu celého tímu (ako napríklad v Quake Wars), tu môže celú hru rozhodnúť jeden, dvaja výborný hráči. Na jednej strane to kladie menej nárokov na tímovú spoluprácu, na druhú stranu vám to dáva šancu na výhru, aj keď vám momentálne vo friend liste nesvieti ani jedno meno online a vy si chcete len tak zahrať. Motiváciou k ďalšiemu hraniu je získavanie nových hodností, odomykanie „poštových známok“ a postup v celosvetovom rebríčku. Výraznejšie profity z dlhotrvajúceho hrania (nové zbrane alebo gadgety) chýbajú.

K výbornej atmosfére titulu nemalou zásluhou prispieva aj použitý Frostbite engine, ktorý už poznáme z Bad Company. Tichomorské ostrovy možno nevyzerajú ako v Crysis, ale stále hovoríme o veľmi peknej detailnej grafike s výborným nasvietením a slušnou (aj keď predpočítanou) deštrukciou. Notorickí drevorubači si prídu na svoje, ničitelia budov detto. Fanúšikom sa iste rozbúcha srdce pri vypočutí úvodného (a jediného) hudobného tracku, všetci ostatní si vychutnajú bohatú ponuku zvukov, ktoré rovnako ako grafické spracovanie podčiarkujú atmosféru každého súboja.

Nebavia vás už staršie Battlefieldy? Neviete sa dočkať Bad Company 2? BF1943 môže byť presne tým, čo potrebujete. Akčná, ale zároveň mierne strategická, jednoduchá, ale zároveň mierne zložitá, v každom prípade však veľmi pekne vyzerajúca a hlavne veľmi zábavná, taká je novinka od Dice. Navyše, predajná cena titulu na Xbox Marketplace je 1200 Microsoft points (13 – 15 Euro podľa ceny bodov) , čo z Battlefield 1943 robí veľmi rozumnú investíciu (Na PS3 je k dipozícii za 12,99 EUR.)

napísal je2ry 16.7.2009
8.5
BATTLEFIELD 1943