GTA IV: BALLAD OF GAY TONY

GTA IV: BALLAD OF GAY TONY

9.5

GTA také ako má byť

Rockstar znovu ukázal, ako majú vyzerať poriadne expanzie pre hry, práve priniesol druhú masívnu expanziu pre GTA IV nazvanú Ballad of Gay Tony. Znovu sa v nej ponoríme do mesta Liberty City, ale tentoraz po mafiánskej tematike v pôvodnom GTA IV a atmosfére motocyklového gangu v Lost and Dammed objavíme nočný život mesta a spoznáme miestnu smotánku

Štýlovo sa hra mierne vzdialila od šedej a temnej predstavy Liberty City a tentoraz bude viac pripomínať farebné Vice City zmiešané s možnosťami San Andreas. Čakať teda môžete exotické autá, rýchle lode, ozbrojené helikoptéry a doplnky, ktoré rozšírili GTA IV až takmer k možnostiam, aké sme poznali v predchádzajúcej generácii série. Presne v štýle predchádzajúcich hier ani tu nechýbajú jedinečné charizmatické postavy, perfektné prestrihové scény, kvalitne vyrozprávaný príbeh s misiami zaberajúcimi okolo 10 hodín a k tomu ďalších pár hodín vedľajších aktivít.

GTA IV: Ballad of Gay Tony
GTA IV: Ballad of Gay Tony Nočný život mesta Liberty City vás víta.
Nočný život mesta Liberty City vás víta.

GTA IV: Ballad of Gay Tony Starí priatelia sa vracajú, noví prichádzajú.
Starí priatelia sa vracajú, noví prichádzajú.

GTA IV: Ballad of Gay Tony Nové hlavné a vedľajšie misie nechýbajú.
Nové hlavné a vedľajšie misie nechýbajú.

Hlavnou postavou expanzie je Tony Prince prezývaný Gay Tony, excentrický homosexuálny majiteľ najznámejších klubov v meste. Jeho meno si môžete pamätať ako z GTA IV, tak aj z Lost and Dammed. V GTA IV sa s Nikom Bellicom stretli ohľadom stratených diamantov a podobnú diamantovú aféru riešil Johny Klebitz v Lost and Dammed a popritom zastrelil jeho milenca Evana Mossa. Vy preberiete Luisa Lopeza, pravú ruku Tonyho, ktorý ho bude chrániť hlavne pred sebou samým, ale popritom aj pred všetkými rušivými vplyvmi, teda aj pred hrdinami predchádzajúcich hier. Tých stretnete hneď v niekoľkých misiách, ale oni nebudú najväčším problémom, tým bude ruská mafia, ktorá chce Tonyho zničiť.

Popri mafii zastúpenej šialeným a rockom posadnutým Bulharom sa stretnete aj s bohatým Arabom Yusufom, ktorý nevie, ako najlepšie minúť peniaze svojho otca a tak vám dá napríklad ukradnúť ozbrojenú helikoptéru, aby si ju mohol nechať pozlátiť, alebo vás nechá ukradnúť vozeň z metra, aby ho mohol preniesť domov do plánovaného zábavného parku s tematikou Liberty City. Yusufove misie sú určite asi najzábavnejšie a je aj najzábavnejšou postavou, ale nebezpečne mu šliapal na päty Mori Kibbuts, brat známeho Brucieho z GTA IV, ktorý je ešte namyslenejší a natvrdlejśí ako jeho brat. Zo zaujímavých postáv stretnete aj matku Luisa, ktorá nemá veľkú dôveru v synovu prácu a dokonca má radšej dílerov z ulice, bývalých kamarátov Luisa. Pre matku vybavíte napríklad problém s úžerníkom, vďaka ktorému sa dostanete do bojov v klietke a pre kamošov môžete zachrániť pár ich amatérskych drogových obchodov.

V príbehu sa pripravte na to, že takmer všetky postavy si z vás budú uťahovať a to pre vášho teplého šéfa, kde sa dočkáte množstva narážok na to, čo vlastne pre neho robíte. Napriek názvu sa hra prakticky Tonyho vzťahom vyhýba a orientuje viac na jeho psychické a existenčné problemy. Sex však nebude chýbať, aj keď viac menej len pomimo deja vo vedľajších misiách si ho užijete s náhodnými slečnami. Konkrétne vás čakajú dve mierne naznačené sexuálne scény a do TV ponuky pribudne jedno japonské mierne-parodicko-erotické anime. Žiaľ žiadna plne odhalená žena, ktorá by vystriedala odhaleného chlapa z Lost and Dammed expanzie.

GTA IV: Ballad of Gay Tony
Problematické diamanty, pri nich sa stretávajú všetky GTA IV príbehy

Vychutnáte si dostatok jazdenia, ešte viac lietania a strieľania na helikoptérach a aj dostatok prestreliek s gangmi, mafiou, políciou, ktoré jednoducho nesmú v správnom GTA chýbať. Všetko je tentoraz ešte intenzívnejšie a explozívnejšie, dostanete totiž sticky bombs, teda lepiace sa bomby odpaľované na diaľku, silnú útočnú pušku a aj novú sniperku, s ktorými sa dokonale vybláznite. Ozbrojená helikoptéra a APC tomu dodajú tú pravú explozívnu šťavu, aj keď miestami vám bude ľúto, že sa v hre stále nedajú zničiť budovy.

Popri príbehových misiách si budete môcť užiť aj dostatok vedľajších aktivít ako napríklad sériu pästných súbojov v klietke, tanečné súťaže, súťaž v pití, minigolf, skoky s padákom z rôznych budov na rôzne statické alebo pohybujúce sa ciele, zaujímavých je niekoľko súťaží v adrenalínovom triatlone, pribudnú aj autá s nitrom a hocikedy si môžete zobrať tank alebo ozbrojenú helikoptéru. Ak by vám to nestačilo, je tu aj séria vedľajších misií pre rôzne postavy, kde napríklad budete žrať nervy bývalej frajerke, ktorá nevie prežiť váš rozchod, alebo aj s vašou novou milenkou. Z akčných vedľajších misií hru rozšíri séria misií drogovej vojny.

Gameplay ostáva presne v štýle GTA IV, budete kontaktovať postavy, počúvať ich problémy, preberať od nich misie a následne ich plniť. Teraz je tu ale jeden výrazný doplnok a to bodovanie každej misie. Každá má niekoľko parametrov - čas, zranenia, nezranenia nevinných, trafenie určitých špeciálnych bodov v misií. Všetko sa vám zráta na percentá a zapíše do skóre v Rockstar Clube. Tu si môžete výsledky porovnať s priateľmi alebo ostatnými hráčmi. A keďže nie každý to zvládne na prvý raz, autori pridali aj možnosť zopakovať si hociktorú misiu po dokončení príbehu. Len si v mobile vyberiete požadovanú a môžete sa pokúsiť zlepšovať svoje skóre. Hra týmto dostáva výrazne väčšiu znovuhrateľnosť. Výsledné skóre sa ráta len ak misiu prejdete bez úmrtia, takže si musíte dávať pozor a snažiť sa byť čo najlepší.

GTA IV: Ballad of Gay Tony
GTA IV: Ballad of Gay Tony Pribudla bojová helikoptéra...
Pribudla bojová helikoptéra...

GTA IV: Ballad of Gay Tony ... skoky a súťaže s padákom....
... skoky a súťaže s padákom....

GTA IV: Ballad of Gay Tony ... a aj APC tank je príjemným oživením.
... a aj APC tank je príjemným oživením.

V expanzii vidieť, že autori výrazne zapracovali na príbehovej časti a oproti Lost and Dammed ostáva multiplayer len štandardný bez nových módov, ale na druhej strane pribúdajú do neho nové lokality a možnosti v podobe zbraní, tanku, ozbrojenej helikoptéry, čo celú akciu robí ešte intenzívnejšou. Najviac však poteší freeplay mód, kde si priateľmi môžete zaskákať s padákmi z mrakodrapov.  Tu je trochu škoda, že autori neprepojili všetky tri GTA IV hry a nespravili jednotný multiplayer, ktorý tak mohol byť masívnejší. Teraz ak si chcete zahrať špecifický multiplayer, musíte sa prepínať medzi hrami.

Podobne ako multiplayer aj grafická stránka hry ostáva nezmenená, síce GTA IV nastolilo v tejto oblasti štandardy veľmi vysoko a tie ešte chvíľu vydržia, ale mierne doladenie frameratu by nebolo na škodu. Jediné, čo engine dostal, sú malé gameplay úpravy, ale aj tie mohli byť výraznejšie, napríklad ovládanie helikoptér je stále trochu chaotické a hlavne streľba na cieľ takmer o náhode. Samozrejme s novou expanziou pribudli do mesta nové lokality, hlavne vnútrajšky rôznych budov, ale zaujímavý je aj zničený zábavný park, ktorý doteraz zostával zatvorený. Podobne malé updaty dostala aj zvuková stránka, kde nájdeme nové skladby v rádiách a ako vždy kvalitný dabing.

Expanziu môžeme len odporučiť, je to neobyčajne bohaté zavŕšenie GTA IV a Liberty City ňou dostáva takmer všetky možnosti, ktoré by si hráči mohli od pôvodnej hry želať. Padák, tank, ozbrojenú helikoptéru, nitro -  teda všetko, čo vám zvýši adrenalín a akčnosť. Uvidíme, kam posunie Rockstar hru ďalej, podľa oznámenia v manuáli sa už lúčia s Liberty City a vydajú novú, zatiaľ neznámu lokalitu. Špekuluje sa o Paríži, Londýne, alebo spojení viacerých európskych miest. Nové GTA by sa malo objaviť už koncom budúceho roka.

GTA IV: The Ballad of Gay Tony si môžete stiahnuť z Xbox Live za 1600 pointov, alebo expanziu nájdete aj v DVD balení GTA Episodes from Liberty City, kde sú obe GTA IV expanzie a stojí 40 euro.

GTA IV: Ballad of Gay Tony
GTA IV: Ballad of Gay Tony Silné zbrane spravia boje ešte intenzívnejšie.