OBLAČNO, MIESTAMI FAŠÍRKY

OBLAČNO, MIESTAMI FAŠÍRKY

4.5

Potravinová apokalypsa

„Predpoveď na dnes: teploty sa budú pohybovať od 9 do 15 stupňov, v noci maximálne 7 stupňov a doobeda možno očakávať aj hmly. Na celom území Slovenska Oblačno, miestami fašírky.“

S menšou mierou nadnesenia som stručne uviedol titul, ktorý vychádza z rovnomenného animovaného filmu z dielní Sony Pictures. Ten sa nechal voľne inšpirovať 30 rokov starou knižkou pre deti s rovnomenným názvom od autorky Judi Barrettovej, ktorá svojho času v USA zožala veľký úspech a dnes aj vďaka filmu zažíva opäť veľký boom. Kniha bola úspešná, film dostáva slušné hodnotenia ako od kritikov, tak aj bežných divákov, ako dopadla herná adaptácia?

Kto by nechcel žiť v krajine, kde by sa len ležalo a pečené holuby by do huby samé padali? No samozrejme, asi každý. Bohužiaľ, taká krajina neexistuje. Nevešajte však hlavu, existuje iná a padajú v nej hamburgery, pizza, burritos a všadeprítomná pikantná salsa omáčka. Jednoducho vaše chuťové poháriky si prídu na svoje. Ono to nie je len tak a tento raj na zemi nevznikol prirodzenou cestou. Flint Lockwood, extravagantný mladý vedec, s ktorým by si aj taký Emmett Brown rád podal ruku, sa rozhodol vyriešiť krízu nedostatku jedla a krajín tretieho sveta trošku svojským spôsobom. Vymyslel totiž prístroj, ktorý dokáže ovplyvniť počasie až na toľko, že z neba padajú samé pochúťky (a občas aj neznáme látky slizového charakteru). Úmysel samotný bol síce krásny a hodný Nobelovej ceny, avšak ako je pre tohto strapatého chlapíka zvykom, tak samozrejme sa niečo pokakalo. Autori filmu si dali za úlohu istou cestou sparodovať tituly ako Twister, Armageddon a The Day After Tomorrow a ono sa im to podarilo. Tak sa filmový Flint vydáva na úlohu zachrániť svet pred potravinovou apokalypsou a samozrejme sa v hernej podobe nezaobíde bez vašej pomoci.

Oblačno, miestami fašírky
Oblačno, miestami fašírky Prehryzte sa množstvom potravinových nepriateľov.
Prehryzte sa množstvom potravinových nepriateľov.

Oblačno, miestami fašírky Prebrúzdajte laboratórium a vylepšujte si zbrane.
Prebrúzdajte laboratórium a vylepšujte si zbrane.

Oblačno, miestami fašírky Jedlo spôsobilo doslova apokalypsu.
Jedlo spôsobilo doslova apokalypsu.

Pred pol rokom som ešte nevedel ani o pripravovanom filme, ani o pôvodnej knihe a tobôž nie ani o hre. Až som jedného dňa našiel trailer a do námetu som sa zamiloval. Stačí si pozrieť vizuál a oči od neho neodtrhnete. Jednoducho hra vyzerá krásne, akoby z oka vypadla svojej filmovej predlohe, ale to takmer presne, bez výrazne zhoršených modelov postavičiek. A nie len to, ale ono to celé aj s okolím pôsobí naozaj prirodzene, aj keď nie všetko v hre je úplne ideálne spracované, čo sa grafickej stránky týka. A ako čerešničku na torte si pripočítajte aj zachovaný humorný nádych, bavíte sa už len pozeraním. Zvuk hru taktiež pekne dotvára a možno ani tak nevadí neobsadenie hlasov pôvodných filmových hercov, dabing je aj napriek tomu veľmi kvalitný. Taktiež, keďže titul je určený hlavne tým najmenším, tak poteší aj veľmi kvalitne spracovaný český preklad (titulky).

Bohužiaľ, čo zamrzí asi hádam najviac, tak má hra absolútne nepochopiteľne mizivú samotnú svoju prezentáciu. Maximálne strohé menu by sa ešte dalo prehrýzť, ale doslova sparťanská herná ponuka, ktorá by neuspokojila ani skutočných minimalistov, tak to už vadí o poznanie viac. A tak to ide aj ďalej, žiadne bonusy, ani len jedna jediná animácia z filmu, alebo čo i len animácia, ktorá by sa snažila podobať tým z filmu (dočkáte sa maximálne 8-bitového štýlu, ktorý sa to snaží nejako zachraňovať). Vysvetlenie príbehu a posun v ňom taktiež na nule. Nepochopiteľné. Veď nech už má aj Ubisoft tituly s akokoľvek pochybnou kvalitou, tak aspoň na prezentácii si vždy dajú záležať. Tu ide navyše o filmovu hru, takže počet rán bičom by sa mal ešte zdvojnásobiť. Jednoducho prídavná hodnota oklieštená na minimálnu možnú mieru.

Oblačno, miestami fašírky

Samotná príbehová časť hry nie je nijak dlhá. Niečo cez 20 misií vám vystačí na tých 4 - 5 hodín pohodového hrania bez zbierania všetkých možných predmetov na plnenie misií na 100% pri hraní na strednej a vyššej obtiažnosti. Medzi tieto predmety sa zaraďujú rôzne objekty, ktoré musíte všetky v rámci danej misie zozbierať/zničiť/roztopiť, aby ste dostali ďalšiu časť do vyplnenia skladačky na získanie ultimátnej zbrane. Misie sú rozdelené do 6 aktov, pričom ich počet sa progresom znižuje a každý akt by mal končiť istým vyvrcholením a takto to speje až k finálnemu „súboju“.

Bohužiaľ herná náplň samotná nie je až taká pútavá, akú by si námet zaslúžil. Nech je hlavným cieľom misie čokoľvek (záchrana detí, otvorenie cesty, vyčistenie mesta), vždy ňou prechádzate podľa presne určenej šablóny a až ku koncu hry sa to začína obracať k lepšiemu. Stručne by sa to dalo skonštatovať tak, že zatiaľ, čo nedávne filmové hry (G-Force, Ice Age 3) boli vhodné pre širokú skupinu hráčov, tak tu je hra svojou jednoduchosťou naozaj už pre tých najmenších. Beháte, skáčete, ťaháte, sosáte, striekate a pomocou svojich vynálezov (ktoré sa postupne upgradujú zbieraním hydronov vypadnutých z nepriateľov a zničených objektov) riešite jednoduché puzzly, ako napríklad presúvanie predmetov, iné prispôsobovanie prostredia a podobne. Nie, že by to nebavilo, náročnejší hráč by si však predsa len zaslúžil trocha väčší stimul pri hraní a rozhodne aj väčšiu rôznorodosť náplne, občasná zmena je strašne málo. Škoda aj nevyužitia potenciálu záveru hry, kedy by z toho mohla byť aj skvelá paródia útoku na Hviezdu smrti zo Star Wars.

Vizuálne krásne dielko nemôžem hodnotiť jednoznačne ako zlú hru. Má svoje kvality, zabaví najmä v instantnom koope (druhý hráč sa môže kedykoľvek pripájať za Flintovu opičku, rovnako ako to poznáme napríklad z LEGO hier) a v tejto nenáročnej zábave tkvie jej najväčšia výhoda. Dobre sa na to pozerá, dobre sa to počúva a vďaka tomu by som pokojne odpustil aj drobné grafické kixy, ako tiene objektov, ktoré už na obrazovke nie sú. Ak máte teda doma nejakú menšiu ratolesť, tak s kúpou hry neváhajte, spravíte ňou radosť. Ak si však plánujete zahrať vo vyššom veku, tak skúste radšej jednu z alternatív, ktoré sme nie až tak dávno recenzovali.

Oblačno, miestami fašírky
Oblačno, miestami fašírky V boji sa musíte vyzbrojiť aj ohrievačom na topenie zmrzliny.
V boji sa musíte vyzbrojiť aj ohrievačom na topenie zmrzliny.