LITTLEBIGPLANET

LITTLEBIGPLANET

8.5

Malý veľký svet do dlane

Recenzia na PSP verziu

Za uplynulých 12 mesiacov evidovali servery LittleBigPlanet viac ako milión užívateľmi vytvorených levelov. A to sa nepočítajú tie, ktoré porušujú nejakou formou licenčné práva alebo morálku, a boli zmazané. Slovák si tak či tak zašomre na všetko, čo je zadarmo. Ale milión levelov? Isto, tých najkvalitnejších a najviac hrateľných je zlomok, ale aj tak, 30 000 levelov? Podobný osud ako PS3 verziu čaká aj LittleBigPlanet pre PSP. Netreba však hneď kričať hop.

Za uplynulých 12 mesiacov bolo na PS Store vydaných X sťahovatených balíčkov, vrátane toho so zbraňou Paintinator. Behanie, skákanie a presúvanie je ešte stále zábavne, ale po dohraní sa budete cítiť ochudobnení, akoby si autori nechali otvorené zadné dvierka a pripravovali sa ich víťazoslávne vykopnúť novým obsahom cez DLC. Zásadných noviniek sa v LBP PSP nedočkáte. Hra odráža dokonalý prepis motta „Play, Create, Share“, vzhľadom na to, že vývoj bol zverený do rúk štúdiu Cambridge, je to výkon hodný medaily.

Tridsiatku nových levelov zhltnete ako malinu počas dvoch popoludní, znovuhrateľnosť je v tomto prípade zaručená hľadaním nových materiálov a objektov odomykaných pre level editor. Veľký potenciál skrývajú aj rôzne minihry, ktoré sa dajú hrať do odpadnutia, len tak z roztopaše alebo aby ste prekonali rekordy v rebríčkoch. Pod hodnotou skóre je vám vždy ukázaný najbližší rekord dosiahnutý v danom leveli, čo vás povzbudzuje rýchlejšie brať bublinky. LBP PSP trpí rovnakým syndrómom ako staršia sestra, krátkosťou, resp. slabou výdržou. A ak ste hrali PS3 verziu, tak si pripočítajte aj vytratenie wow efektu zo Sackboya a bláznivého dizajnu postaveného na fyzike.

LittleBigPlanet
LittleBigPlanet Neboli ste už niekedy predtým?
Neboli ste už niekedy predtým?

LittleBigPlanet Levely sa dajú skrášliť nájdenými nálepkami kedykoľvek.
Levely sa dajú skrášliť nájdenými nálepkami kedykoľvek.

LittleBigPlanet Bláznivý dizajn je charakteristickou črtou hier LBP.
Bláznivý dizajn je charakteristickou črtou hier LBP.

Čarovný svet

Príbuznosť levelov nebude predstavovať absolútne žiadnu výzvu, ich stavba vychádza zo základov už videného, resp. odohraného. To platí iba v prípade, ak máte za sebou LBP pre PS3 a aktívne si sťahujete levely, inak sa pripravte na prekrásny svet v kartónovej krabici a šialenú cestu naprieč svetadielmi. Čakajú na vás žaby-trampolíny, spínače aktivujúce mechanizmy, vozidlá, výťahy alebo rovno bludiská, v ktorých musíte otáčaním dopraviť guličku na správne miesto, vytrhávanie zubov, ďalej nespokojný režisér s vašimi kaskadérskymi výkonmi, šejk a jeho nefunkčná pumpa na ropu, húpanie sa na lianách, lietanie na jetpacku, prenášanie objektov a zaťažovanie vypínačov, preskakovanie lávového poľa, prechádzanie levelov na čas a pod.

Čo level, to originál pevne sa pridržiavajúci danej téme svetadielu. Hra si zachovala aj svoj nezameniteľný výtvarný štýl s použitím textúr skutočných materiálov, takže kartón vyzerá ako naozajstný kartón, na špongii vidíte póry, drevo je ťažké a pod. Jednotlivé objekty nielen že vyzerajú reálne, ale aj sa chovajú podľa fyzikálnych zákonov, narážajú do seba, odtláčajú sa, odrážajú, odsúvajú a pod. Prakticky na fyzike je postavená celá hra, na motúziku sa váhou postavičky rozhúpete, ak zaťažíte jeden koniec húpačky, z druhého sa dostanete na vyššie položené miesta, čím vyššia rýchlosť, tým ďalej doskočíte. Dokonca tu platí aj odstredivá sila a zostatková zotrvačnosť po doskoku.

Vďaka precíznejšiemu ovládaniu sa už nestane, že spadnete z plošinky alebo vás fyzika zhodí z výšky. Je až neuveriteľné, ako rýchlo reaguje ovládacia schéma, ktorá presnosťou tromfla aj PS3 verziu. Rozloženie tlačítok je identické, na hranie potrebujete prakticky iba tlačítko skoku, grabu a analog pre pohyb. Neoddeliteľnou súčasťou je aj kreatívna stránka skrytá za Pop It menu. Stačí ho otvoriť a môžete meniť kostýmy Sackboya, vyšperkovať levely nájdenými nálepkami a tak rozhýbať rôzne mechanizmy. Hra však netlačí na kreatívnu stránku takým spôsobom, aby ste po dohraní okamžite spustili editor a začali samostatne tvoriť, čo je rozhodne škoda.

LittleBigPlanet

Kreatívny svet

Najsilnejšou stránkou LBP PSP je komunita a hráčmi vytvorené levely. Ak viete, ako na to, dokážete cestou do práce/školy vytvoriť hrubú kostru a cestou naspäť doladiť vzdialenosti plošiniek a doplniť detaily. V opačnom prípade bude pred vás položené prázdne plátno a séria nástrojov, ktoré aj vďaka detailnému tutorialu, nebudete vedieť kreatívne vedieť použiť. Limitom zostáva naďalej iba vaša fantázia, ale aj nové pravidlá. Levely majú už len dve vrstvy, čím sa zjednodušila navigácia, dokonca postavička vie sama obchádzať prekážky bez nutnosti nastavovať ju do popredia alebo pozadia. Vytvoriť skutočne hravý level je sizyfovská robota, no výsledok stojí za to, nehovoriac o tom, že všetci môžu výtvory hodnotiť a pridávať vám srdiečka. Navyše, prechádzaním levelov iných hráčov môžete získať odmeny v podobe nových objektov.

Online podpora v LBP PSP je ukážková. Je mimoriadne rýchla, bez nejakého dlhého čakania sa už prehrabávate novými úrovňami a ich stiahnutie je otázkou 2 – 3 sekúnd! Pre užívateľské levely je vyhradených 250 slotov, ktoré sa dajú sortovať podľa tvorcu, počtu hviezdičiek, popularity atď. Hra nie je pripojená neustále online, takže je všetko plynulé a s updatnutými dosiahnutými skóre môžete spokojne cestovať a prekonávať ich. Pri opätovnom pripojení sa hra zosynchronizuje a uploaduje vaše známky, prideľuje srdiečka autorom. Levely nie sú kompatibilné s tými vytvorenými na PS3.

Kto už prišiel do styku s LBP vie, že najväčšia zábava je v kooperatívnom zdolávaní levelov vo štvorici a prechádzanie pasáží, kam sa jednotlivec nedostane. LBP PSP kvôli technickým limitom hardvéru nepodporuje co-op, čo je snáď najväčší nedostatok. V ideálnom prípade by bol najvhodnejší lokálny multiplayer, tento aspekt hra nezohľadňuje a sústreďuje sa iba na jednotlivca.

LittleBigPlanet
LittleBigPlanet Editor a robustná online podpora sú najsilnejšími komponentami hry.
Editor a robustná online podpora sú najsilnejšími komponentami hry.

LittleBigPlanet Aj po dohraní sa môžete vrátiť do levelov a skúsiť pozbierať všetky bonusy a predmety.
Aj po dohraní sa môžete vrátiť do levelov a skúsiť pozbierať všetky bonusy a predmety.

LittleBigPlanet Kostýmy Sackboya sa dajú ukladať a meniť podľa nálady.
Kostýmy Sackboya sa dajú ukladať a meniť podľa nálady.

Malá veľká planéta si napriek tomu zachováva svoje nezameniteľné čaro sveta v krabici, v ktorom sa dajú vďaka silnému editoru vybudovať nielen nové úrovne, ale dá sa tento nástroj využiť na rôzne prezentácie, gratulácie alebo len ako iný spôsob vyjadrovania. Limitom je len a len vaša fantázia a nebyť absencie co-opu, bola by LBP PSP bezkonkurenčne najlepšou hopsačkou. Takto je len najlepšia. Zatiaľ.

napísal spacejunker 26.11.2009
LittleBigPlanet
| LITTLEBIGPLANET