SABOTEUR

SABOTEUR

8.5

GTA v druhej svetovej.

Saboteur od Pandemicu konečne prichádza a ukazuje, ako má vyzerať vojnová akčná adventúra.  Po otvorenom svete v sérii Mercenaries autori vstupujú do mesta, približujú sa k štýlu GTA a požičiavajú si elementy z Assassin's Creed. Čaká nás tak atmosferická prechádzka Parížom počas druhej svetovej vojny a to so všetkým, čo k tomu patrí.

V hre sa dostávame do postavy mechanika Seana Devlina, ktorý chcel byť pretekárom, ale vojna a pomery v pretekárskom prostredí spravili svoje a ani nezbadal ako bol vtiahnutý do konfliktu, ktorý dovtedy ignoroval. Prostredníctvom Seana na vlastné oči zažijete začiatok vojny, uvidíte, ako sa na Francúzsko ženie temné mračno, ktoré za sebou necháva len čiernobielu depresiu doplnenú o červené vlajky s hákovými krížmi. Pre väčšinu ľudí začína vojna, ale pre vás začína osobná pomsta - jeden z nacistov vám zabil priateľa a vy máte jediný cieľ, zlikvidovať ho. K tomu sa pripletú vzťahy, zrady a aj prekvapenia, ktorých je druhá svetová vojna priam plná. Atómové bomby a V2 rakety budú celý príbeh podfarbovať.

Prichádzate do Paríža, kde sa pridávate k odboju a začínate svoju kariéru sabotéra, rozsiahle mesto sa pred vami otvára, ponúka vám svoju čiernobielu pochmúrnosť a priam vás láka, aby ste ju rozohnali a znovu dostali do mesta farby. Čaká na vás štvrť za štvrťou, kde sa budete kontaktovať s odbojom v rôznych tajných kobkách, prijímať a plniť úlohy, postupne oslobodzovať mesto a dostávať sa bližšie k svojmu cieľu. Autori k bežným akčno-adventúrovým prvkom ako kradnutie áut a štandardné strieľanie  pridali rozsiahle stealth možnosti, obohatili žáner o náznaky RPG a obchodných prvkov a upgrady v podobe perkov, s ktorými budete svoju postavu a možnosti neustále rozvíjať.

Saboteur
Saboteur Paríž vás privíta štýlovo.
Paríž vás privíta štýlovo.

Saboteur Vonku vládne šeď, z ktorej musíte mesto oslobodiť.
Vonku vládne šeď, z ktorej musíte mesto oslobodiť.

Saboteur Príbeh nechýba a séria hlavných postáv je zaujímavá.
Príbeh nechýba a séria hlavných postáv je zaujímavá.

Síce akčno-adventúrový štýl pripomína GTA, ale časové postavenie robí hru úplne inou. Policajtov tu nahradia vojenské hliadky, policajné motorky sa zmenia na nacistické motorky so sajdkami, SWAT tímy sa vymenia za tanky a helikoptéry nahradia gigantické vzducholode so svetlometmi. Hviezdičky prenasledovania policajtmi zase rôzne stupne poplachov, ktoré postupne zbierajú armádu z celého mesta. Našťastie je vojna a rozmanité a silné zbrane nie je problém získať, či už od padlých vojakov, alebo u priekupníkov, ktorí vám za správnu sumu zoženú, čo len potrebujete.  Dynamit, sniperka, guľomet, raketomet, alebo aj plameňomet nebude problém. Tieto zbrane sa vám postupne odomykajú a každú stačí zakúpiť len raz, náboje si ale musíte dokupovať.

Platíte v univerzálnej mene - kontraband, ktorý získavate ako za misie, tak aj za voľné ničenie nacistických stanovíšť v meste ako sniper veže, zásobníky paliva, gigantické kanóny týčiace sa ponad strechy domov, alebo aj rozbíjaním debien s kontrabandom rozosiatych po meste. Tých je niekoľko stoviek zaručujúcich dostatočný príjem. Stačí sa len medzi misiami trochu porozhliadnuť a našetríte si aj na súkromný arzenál.

Výrazné zapracovanie zbraní autori doplnili kvalitným štýlom akcie, kde nechýba cover systém a presné zameriavanie. Samotné boje síce mierne obmedzuje možnosť nosenia len dvoch zbraní, ale dá sa zvyknúť a vybrať si svoje obľúbené. Trochu tým trpí raketomet, ktorý v tomto prípade ostane mimo hlavného výberu po sniperke a samopale. Ďalšie dve zbrane, ktoré máte napevno určené, sú dynamit a nálože, vaše dve hlavné odbojové zbrane. Nimi totiž zničíte všetko od hliadkových veží, až po tanky a železničné mosty. Samozrejme treba dávať pozor, aby vás nikto nevidel. Hliadky sú totiž nahusto a rozpútanie každého poplachu vytvára stále lavínovo sa rozširujúce problémy.

Nepriateľskí vojaci majú svoj dohľad, v ktorom sa im zdajú rôzne vaše akcie podozrivé, rovnako je tu perimeter, v ktorom po vás pátrajú, ak rozpútate poplach. Ak chcete byť nenápadnejší, môžete sa prezliecť za nepriateľov, ale aj tu máte perimeter, v ktorom vás môžu nepriateľa rozpoznať a odmaskovať. Taktické a stealth elementy sú zapracované prekvapivo hlboko, síce je v nich dostatok schematickosti, ale to k tomu štýlu patrí a keď sa v nich zorientujete, budete vedieť, čo môžete od nepriateľov čakať a čomu sa vyhýbať.

Saboteur
Paríž vám leží pri nohách.

Samozrejme nemusíte hrať na taktiku, hra umožňuje viac prístupov a akčné rozbíjanie všetkého okolo nechýba. Musíte sa ale uistiť, že máte dostatočne vhodné zbrane, muníciu a aj unikovú cestu. Uniknúť môžete buď autom, alebo sa pokúsite nepriateľom stratiť na strechách domov, keďže lezenie po nich je jedným z výrazných elementov hry. Vyleziete totiž takmer na každú budovu, preskáčete po strechách, preručkujete cez telefónne káble na druhý blok, preplížite sa ponad nepriateľov, môžete si na strechách nájsť si vhodné sniper hniezdo a likvidovať všetko, pokým budete mať náboje.

Väčšiemu poplachu po strechách ťažko ujdete a preto je výhodnejšie na svoje úteky použiť vozidlá. V hre nájdete väčšinou len dobové pomalé šroty, ale vzhľadom na to, že ste pretekár, máte prístup k štedrej ponuke najrýchlejších vozidiel vojnovej Európy a tak útek alebo prechod mestom sa postupne výrazne skráti. Podobne ako zbrane aj autá si môžete kupovať, alebo uschovávať u stúpencov odboja. Stačí len zaparkovať auto v jednej z garáži a máte ho prístupné kedykoľvek. Neskôr v hre môžete kradnúť a uchovávať aj bojové vozidlá nepriateľov, teda ak získate tank, nebude problém si ho hocikedy vyzdvihnúť a vydať sa na vojnovú výpravu. Mechanici vám ponúknu aj rôzne upgrady ako napríklad zvýšenie pancieru vozidiel.

Vaše schopnosti, zbrane a vozidlá postupne rozširuje získavanie  perkov, ktoré sú niečo ako RPG elementy. Je ich osem a každý má tri úrovne, získaním každej sa vám odomyká nový bonus. Napríklad za vyhraté pretekárske misie získate nové rýchle auto, za stealth zabitia dostanete nové chmaty, takto si odomknete aj špeciálne zbrane, rýchle autá a rôzne ďalšie bonusy. Získavanie perkov nie je jednoduché a úlohy sú niekedy komplikovanejšie ako bežné misie.

Spolu vás v hre čaká 12 hodín hlavného príbehu, ďalších 6 hodín vedľajších misií a možno ešte ďalších 10-20 hodín čistenia mesta od nepriateľských veží, stanovíšť a hľadania bonusov. Saboteur je extrémne rozsiahla hra a ak vás chytí, zrejme budete chcieť mesto vyčistiť úplne. Aj keď hlavnými a vedľajšími misiami postupne zafarbujete mesto, ani po všetkých misiách sa vám úplne nevyčistí. Niektoré lokality, ako okrajové bojové zóny alebo nemecké mestečká, stále ostanú čiernobiele, môžete sa tam vracať, vychutnávať si ich atmosféru a likvidovať nacistické stanovištia. Saboteur nemá multiplayer, ale pri tejto hracej dobe vám ani chýbať nebude, aj keď kooperačná hra by určite potešila.

Saboteur
Saboteur Prostredie je jedno z najrozsiahlejších v tomto žánri. Rozmanitosť mu nechýba.
Prostredie je jedno z najrozsiahlejších v tomto žánri. Rozmanitosť mu nechýba.

Saboteur Hlavný nepriateľ, skríži sa vám cesty niekoľkokrát.
Hlavný nepriateľ, skríži sa vám cesty niekoľkokrát.

Saboteur Séria pretakov a aj rozmanité vozidla hru príjemne oživujú.
Séria pretakov a aj rozmanité vozidla hru príjemne oživujú.

Grafické spracovanie ponúka jedinečnú výtvarnú stránku čiernobieleho postupne zafarbujúceho sa Paríža. Štýl monochromatického sveta je veľmi kvalitný ako spracovaním, tak aj atmosférou; oslobodený farebný svet je už trochu menej dokonalý, ale plní svoju úlohu a tvorí výrazný kontrast. Dokonalosť sťahujú rôzne opakujúce sa textúry v meste, akoby nedokončené okolie s rozmazanými textúrami kopcov a rovnako niektoré efekty by potrebovali doladiť. Oproti tomu sú postavy kvalitne spracované, zbrane, vozidlá a zvyšok hry je plne v normách akčných adventúr a na tú rozsiahlosť, ktorú hra ponúka, sa malé nedokonalosti dajú prepáčiť. Mesto dopĺňa život, ktorý je síce utlmenejší ako v GTA 4, ale v Paríži 40-tych rokov by zápchy nikto nečakal. Dostatočný počet ľudí a vozidiel však nechýba a hlavne nacistické hliadky ponúknu živý vojnový svet.

Zvuková stránka hry vás nenadchne, ale aspoň je realistická, čakajte nemecké, francúzske dialógy, ak postavy hovoria anglicky, tak nechýbajú prízvuky danej krajiny. Hudba je viac menej utlmená a rádiá v autách ponúkajú väčšinou nevýrazné dobové skladby. Mimo auta čakajte hlavne zvuky guliek, granátov doprevádzaných explóziami a výkrikmi. Miestami pekne dotvára atmosféru nacistický rozhlas.

Keď si to zhrnieme, Saboteur ponúka prekvapivú zábavu, v ktorej sa spája ako sandboxová voľnosť, tak aj rozsiahla príbehová stránka. Multiplayer absentuje, ale napriek tomu pri hre kľudne môžete stráviť aj cez 30 hodín snahou o kompletné vyčistenie Paríža. Hra nie je dokonalá, ale prináša oživenie do stereotypného akčno-adventúrového žánra a aj niekoľko zaujímavých inovácií, z ktorých by sa mohol poučiť aj Rockstar. Možno keby EA dala Pandemicu ešte pol roka na dotiahnutie takmer každej stránky titulu, mohli sme tu mať perfektného sabotéra.

Saboteur
Saboteur Vyžívať budete môcť priamy útok, stealth likvidáciu, nálože, odlákvanie, sniperku... váš výber.
Vyžívať budete môcť priamy útok, stealth likvidáciu, nálože, odlákvanie, sniperku... váš výber.